ja
door janboezeroen Jul 2, 2013 om 19:50
Geldzaken & recht

Gasrekening Eneco

Bij de jaarafrekening Eneco werd mijn gasverbruik verhoogd met 5 kub. Als reden geven zij op dat gas uit verschillende gasvelden komt en dat de hoeveelheid energie die een kubmeter gas hierdoor schommelt. De hoeveelheid energie die een kubmeter oplevert noemen zij de calorische waarde.De gasmeter meet hoeveel kubmeter gas ik verbruik maar ik betaal niet naar het aantal kubmeters maar voor de energie die dit gas oplevert.Daarom wordt het gemeten gasverbruik omgerekent naar een gasverbruik met standaard calorische waarde.Zo betaalt iedereen in Nederland voor gas met dezelfde energiewaarde.......
Hoe dit berekent wordt is kennelijk geheim en ik krijg dus hoogwaardig gas maar waarom heb ik dan een meter?

1463 9 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Jul 2, 2013 om 19:56
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja dat is natuurlijk om de hoeveelheid te meten, want daarop wordt de hoeveelheid toeslag op berekent.Die toeslag is nl in verhouding tot u gebruik.

ja
door janboezeroen - Jul 2, 2013 om 20:00
36 Antwoorden / 6 Vragen

Over welke toeslag heeft u het? En waar vind ik informatie hierover?

zw
door zwaardvis - Jul 2, 2013 om 20:08
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Iedereen heeft op zijn afrekening een correctie calorische waarde staan. Dit zijn meestal een paar m3 gas. In theorie kan het ook negatief zijn, als u slechter gas dan de standaard heeft gekregen. Maar meestal is het iets van 3 m3 of zo, dus ca 2,50 euro extra...

poltol
door poltol - Jul 2, 2013 om 20:09
3885 Antwoorden / 22 Vragen

[quote=janboezeroen schreef op dinsdag 2 jul 2013, 20:00]Over welke toeslag heeft u het? En waar vind ik informatie hierover?

Simpel,

Op de site van uw leverancier.

Of op wiki

Of google op calorische waarde gas.

Succes, poltol

ja
door janboezeroen - Jul 2, 2013 om 20:38
36 Antwoorden / 6 Vragen

heb gegoogled, De Nederlandse Gasunie bepaalt de calorische waarde van gas maandelijks maar deze gevens zijn niet publiekelijk beschikbaar. Het gas wordt gemengd om zoveel mogelijk een constante waarde te hebben. De berekening die leveranciers toepassen is alleen bij hen bekent.

Krijg toch het gevoel flink belazert te worden. Op een verbruik van nog geen 400kubmeters een afwijking van 5 kubmeters is fors. Hoeveel betalen jullie gemiddeld?

ja
door janboezeroen - Jul 2, 2013 om 20:42
36 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft ooit iemand een vermindering van zijn verbruik gekregen voor de levering van minderwaardig gas?
Ben ik echt nieuwsgierig naar.

tijger1
door tijger1 - Jul 2, 2013 om 22:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Flink belazerd? Net 1%.

ja
door janboezeroen - Jul 2, 2013 om 23:02
36 Antwoorden / 6 Vragen

Hoeveel huizen hebben gas? Als die allemaal gemiddeld (ik ben een van de zuinigste gebruikers in Nederland met een gebruik van 400kubmeter) dus als u 2000 kubmeters gebruikt zal u in principe 5x 5=25kubmeter EXTRA betalen het gaat immers gerekend naar verbruik, hoe meer u gebruikt hoe hoger deze bijtelling,, zonder dat iemand dit kan controleren. Reken eens uit wat wij met zijn allen meer betalen.
Ik heb dit jaar voor het eerst gas, tot nu toe alleen electra, en ben echt verwonderd dat niemand hier over nadenkt. Het gaat voor mij persoonlijk inderdaad niet om een groot bedrag maar bereken dit een ongeveer voor heel Nederland en in het bijzonder de grootverbruikers die deze rekening toch ook naar ons doorschuiven.
Nederlanders zijn kennelijk allemaal rijk en ik ben de enige armoedzaaier omdat ik me druk maak om rekening die schimmig zijn.

bo
door bouwmeester54 - Mar 25, 2014 om 13:29
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kan er ook geen duidelijkheid over krijgen.
Je moet inderdaad ALTIJD MEER betalen.
Op de site http://www.gasunietransportservices.nl/transportinformatie/kwaliteit/energiebepaling
"Beschrijving gaskwaliteitsysteem winter 2013-2014"
en
"Beschrijving gaskwaliteitsysteem zomer 2013"
Heb ik gevonden dat mijn leveringsstation voor die perioden een gas leverde met de calorische waarde van 35,9 MJ/m3.
Op Wikepedia staat dat aardgas een calirische waarde heeft van 35,17 MJ/m³.
een factor van 35,9 / 35,17 = 1,020756
Op mijn gasverbruik van 2373 M3 zou dat een correctie van ca. 49 M3 moeten zijn.
Mijn energieleverancier corrigeert over die periode echter met 0,002107038 = 5 M3
Weet iemand wat de Gasunie als basis calorische waarde hanteert?
Als ik het terug reken zou dat ca. 35,82 MJ/m3 moeten zijn.