Ka
door Karin.hoff Jan 9, 2020 om 20:50
Geldzaken & recht

Geen buitengewoon verlof bij aangaan van geregistreerd partnerschap

In veel Cao's staat dat je 2 of 3 dagen vrij krijgt wanneer je gaat trouwen.
Zo ook in de CAO van mijn partner.
Wij gaan echter een geregistreerd partnerschap aan.
De werkgever van mijn partner weigert hem 2 dagen buitengewoon verlof te geven omdat hij niet gaat trouwen.
Is hier sprake van discriminatie.
Wanneer ik dit zo hoor wordt hiermee ook het homohuwelijk niet door de werkgever van mijn partner erkend. Mijn partner werkt bij de regionale omroep waar de omroep CAO van toepassing is. Graag uw mening, met vriendelijk groet, Karin

11907 10 Rapporteer

Magnum007
door Magnum007 - Jan 9, 2020 om 20:54
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Karin,

Ik vind het niet sportief van de werkgever.

Heeft je partner een vakbond?
Informeer daar eens.

aurora1
door aurora1 - Jan 9, 2020 om 20:58
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat een belachelijke veronderstelling. En weer eens misbruik maken van het woord discriminatie.

Neem gewoon vakantiedagen op en klaar. Dat moeten de eventuele getuigen ook doen.
Vindt u ook dat u buitengewoon verlof moet hebben bij verjaardagen van familieleden?

tenormin
door tenormin Jan 10, 2020 om 00:00
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@AU"rora1, denk dat je er dit keer echt wel naast zit.

tijger1
door tijger1 - Jan 9, 2020 om 21:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wel ja, discriminatie.

Bijzonder verlof is niet wettelijk geregeld.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsovereenkomst-en-cao/vraag-en-antwoord/wanneer-heb-ik-recht-op-bijzonder-of-buitengewoon-verlof

Dat homohuwelijk is natuurlijk wel een huwelijk. En dat hoeft niet door de werkgever erkend te worden. Het is al erkend door de wet..

Maar het is ronduit belachelijk dat hij geen twee dagen vrij krijgt. De rechten en plichten bij een geregistreerd partnerschap zijn gelijk aan een huwelijk.

Misschien eens aankaarten in de ondernemingsraad of zo?

ne
door neodutchio - Jan 9, 2020 om 21:08
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Een huwelijk is een huwelijk. Dus hoe u erbij komt dat een heterostel wel onder het BV valt en een homo huwelijk niet snap ik niet.

Een huwelijk is ook iets anders dan een geregistreerd partnerschap. Geen idee waarom u 2 dagen vrij wilt hebben, u hoeft enkel een handtekening te zetten op het gemeentehuis.

Magnum007
door Magnum007 Jan 9, 2020 om 22:09
594 Antwoorden / 2 Vragen

Heb jij geen bruiloft gehad Neodutchio?;-))

Er zijn voordelen als je ambtenaar bent.....:-))

tijger1
door tijger1 Jan 9, 2020 om 22:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Voor een huwelijk hoef je ook alleen maar een handtekening te zetten op het gemeentehuis.

@magnum

Houd nou toch eens op met dat persoonlijke gedoe,

tijger1
door tijger1 Jan 9, 2020 om 22:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Verschil huwelijk en geregistreerd partnerschap

Er zijn 3 verschillen tussen het huwelijk en het geregistreerd partnerschap:

  • Als u trouwt, moet u elkaar het ‘ja-woord’ geven. Bij een geregistreerd partnerschap is dit niet verplicht.
  • Een geregistreerd partnerschap kan, als u geen minderjarige kinderen heeft, buiten de rechter om eindigen. Voor het ontbinden van een huwelijk moet u altijd naar de rechter.
  • Het geregistreerd partnerschap kent geen scheiding van tafel en bed, het huwelijk wel.

Beps
door Beps Jan 9, 2020 om 22:28
75 Antwoorden / Vragen

Ondernemen met personeel.nl
Volgens deze site krijg heb je dezelfde rechte als bij een huwelijk.

Tr
door Trostomaat Jan 10, 2020 om 01:20
239 Antwoorden / Vragen

Daar gaat die site niet over. Er wordt niet gezegd dat je de rechten ook hebt. Het hangt van de afspraken (hier CAO) af.

marita5
door marita5 - Jan 9, 2020 om 21:09
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Karin.Hoff ,

  • Bijzonder verlof in je cao

Valt jouw bedrijf onder een verplichte cao? Dan kun je in het cao-boekje precies nazoeken wanneer en – in specifieke gevallen – hoe lang je jouw werknemers bijzonder verlof moet geven. Maar ook wanneer je een verzoek om bijzonder verlof kunt weigeren.

De cao-partijen (werkgevers en werknemers) bepalen onderling in welke gevallen werknemers recht hebben op bijzonder verlof en in welke gevallen niet. Ook maken ze afspraken over loondoorbetaling bij bijzonder verlof.

Voor verdere informatie , klik op de rode regel .

https://www.ondernemenmetpersoneel.nl/administreren/vakantie-en-verlof/1623-bijzonder-verlof-geven-wat-wanneer-en-hoe.html

jo
door jorisw - Jan 9, 2020 om 22:25
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb de omroep CAO gecheckt, en daar wordt alleen over huwelijk gesproken bij Buitengewoon Verlof en niet over geregistreerd partnership. Bij de definitie van Partner wordt echter weer wel een geregistreerde partner genoemd, maar een echtgeno(o)t(e).

Het lijkt een beetje alsof de vakbondsonderhandelaars hebben zitten slapen tijdens het onderhandelen. Maar goed, de zinloosheid van vakbonden is al een tijdje bekend...

Tr
door Trostomaat - Jan 10, 2020 om 01:12
239 Antwoorden / Vragen

Een geregistreerd partnerschap is geen huwelijk.
Ik zie de discriminatie niet.

Hoe u erbij komt dat het 'homohuwelijk' door de werkgever 'niet erkend' wordt, is mij niet duidelijk.
Een homohuwelijk, is niet als een heterohuwelijk, een huwelijk en dus geen geregistreerd partnerschap.

Het gemaakte verschil zal te maken hebben met het feit dat aan huwelijk en geregistreerd partnerschap in de cultuur doorgaans toch een andere betekenis wordt gehecht. Het laatste is toch eerder een louter administratieve handeling.

Iv
door Ivo W - Jan 10, 2020 om 08:22
730 Antwoorden / Vragen

Uw partner heeft recht twee dagen op buitengewoon verlof wanneer hij of zij gaat trouwen. In dit geval gaat uw partner niet trouwen en daarmee bestaat simpelweg de grond voor het buitengewoon verlof niet. Dat is geen discriminatie. Een heteroseksuele collega zou bij het aangaan van een geregistreerd partnerschap van deze werkgever ook geen buitengewoon verlof krijgen. Indien betrokkenen toch graag verlof zouden hebben, dan kan regulier verlof worden aangevraagd en gaat het ten koste van de opgebouwde vakantiedagen. Dit reguliere verlof mag de werkgever slechts in zeer uitzonderlijke gevallen weigeren.

Gelijke gevallen -> gelijke behandeling.

Alleen wanneer er sprake is van daadwerkelijk trouwen van u en uw partner en de werkgever in dat geval ook geen buitengewoon verlof verleent op basis van uw seksuele geaardheid, ras, geloof of afkomst is er sprake van discriminatie.

panter22
door panter22 - Jan 10, 2020 om 09:16
6599 Antwoorden / Vragen

Het is nu eenmaal zo geregeld in de CAO. En als je lid bent van een vakbond, dan kun je daar je wens kenbaar maken, zodat deze mogelijk in de volgende CAO onderhandelingen meegenomen kan worden,
Dit recht bestaat al in de tijd dat er weinig vakantiedagen waren. Van geregistreerd partnerschap was toen geen sprake.
Een dag feest en de volgende dag uitslapen. De dag daarop weer aan het werk,
Waarom zou hier sprake zijn van discriminatie. Als je zou gaan trouwen heb je ook recht op 2 dagen verlof.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 10, 2020 om 10:17
16867 Antwoorden / 202 Vragen

In aanslluiting op al gegeven nreacties geef ik u hier een verwijzing naar de vigerende CAO. (Voor zover mij bekend zijn de onderhandelijngen over de 2020 CAO nog niet afgerond: https://www.flexnieuws.nl/caoupdates/cao-omroeppersoneel-2017-2018/  Deze CAO geldt voor alle Publieke Omroepen.
Als hierin niet datgeen is geregeld dat u noemt is er ook geen recht op betaald verlof bij het aangaan van een geregistreerd partnerschap.
M.b.t. een huwelijk zal dat naar ik aannneem wel het geval is omdat ik geen CAO ken waar dat niet in is geregeld.

Aangaan van een geregistreerd partnerschap is geen huwelijk. (Zie evt ook: https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sectornieuws/media-cultuur/2019/11/loonbod-omroepwerkgevers-cao-2019-blijft-te-mager dit bericht is van 4 november 2019).