Re
door Rebma Amesneh Aug 27, 2024 om 19:13
Geldzaken & recht

Geen geprinte kassabon mogelijk bij winkel

Bij de winkel Hollister in the Mall of the Netherlands kocht mijn dochter een broek. Bij de betaling aan de kassa werd direct om een e-mailadres gevraagd. Ik vroeg waarom ze die wilden hebben. Omdat ze geen geprinte bonnen uitgeven. Ik wilde niet mijn of haar emailadres geven, omdat ik geen zin heb in ongewenste e-mail en graag anoniem een aankoop doe, en heb dit geweigerd. Met het risico het artikel niet te kunnen ruilen. Maar ik vraag me nu af: is een winkel verplicht een geprinte kassabon af te geven?

5583 13 Rapporteer
Thecla58
door Thecla58 - Aug 27, 2024 om 19:17
914 Antwoorden / 3 Vragen

Lees deze link maar eens en als je meer wil weten is er genoeg op het internet te vinden.

Wat ik gelezen heb is de winkelier verplicht om, al dan niet op aanvraag, een kassabon te geven.

Re
door Rebma Amesneh Aug 27, 2024 om 20:09
Antwoorden / 1 Vragen

Goede link, dankjewel!

sw
door swat1500 Aug 28, 2024 om 00:14
3850 Antwoorden / 0 Vragen

Maar zoals in de link is te lezen kan je de afgifte niet afdwingen. Als men blijft weigeren wordt namelijk geadviseerd elders te gaan kopen.

Beps
door Beps - Aug 27, 2024 om 20:20
77 Antwoorden / Vragen

Maak een account aan bij Yahoo of Dropbox enz. speciaal voor de bonnen. Krijg je e-mails als reclame zijn ze gelijk gesorteerd en kun je je uitschrijven hiervoor en mail je de bonnen naar jezelf door als je ze daar wilt hebben, je kunt er ook voor kiezen om ze juist daar te laten staan vanwege het snel terugvinden van je artikel met garantie.

Ook kun je snel een tijdelijk e-mail account aanmaken en de e-mail naar jezelf doorsturen, lees hier in de link:
wegwerp of tijdelijke e-mailadressen

Klein stukje tekst uit deze site:

Het gebruik van een systeem om wegwerp of tijdelijke e-mail adressen aan te maken is een doeltreffende manier om er zeker van te zijn dat je werkelijke identiteit nooit op straat komt te liggen, als gevolg van je deelname in online wikis, chat rooms, file share sites, bulletin boards en forums. Vermijd spam mail met Temp-mail.org!

Ik gebruik outlook voor mijn aankopen, dan heb ik een schoon e-mail account voor mijn gewone mails.

wi
door wilhelmina59 Aug 28, 2024 om 08:27
547 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is weer de omgekeerde wereld. Ik moet als klant weer een berg extra info verstrekken=mailadres. Bits of Freedom is hier dan ook fel tegen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Aug 27, 2024 om 20:24
2242 Antwoorden / Vragen

Ze zijn simpelweg verplicht je een kwitantie/bon te geven. Wellicht even aandringen en zo niet dan ook niet kopen.

rj
door rjw - Aug 27, 2024 om 20:25
3359 Antwoorden / 5 Vragen

Voordeel van een email is dat de bon niet kan vervagen. Daar hebben we ook al genoeg problemen mee gezien.

Mabelle
door Mabelle - Aug 27, 2024 om 20:44
581 Antwoorden / 1 Vragen

Je dochter had de broek toch in de winkel kunnen passen? Of je legt het artikel terug en koopt er niet. Als je online koopt, krijg je ook de aankoopbon digitaal en al die shops zullen ook je mailadres hebben toch? Een winkel meer of minder lijkt mij niet zo'n probleem.

Je kan ook wat extra emailadressen aanmaken die je voor die doeleinden gebruikt. Ik gebruik daar o.a. protonmail voor.

br
door brui0929 - Aug 27, 2024 om 21:34
647 Antwoorden / 10 Vragen

Ja, de winkel is verplicht u een kassabon te geven. Zonder kassabon wordt niet geruild.
Het is uw betalings bewijs en garantie bewijs. Met een kassabon heeft u 14 dagen om de aankoop te ruilen.

mahadma
door mahadma Aug 27, 2024 om 22:04
11704 Antwoorden / 51 Vragen

Of u mag / kan ruilen is iets wat geen wet van meden en perzen is. Het kan alleen als dit door de winkel wordt goedgevonden.

mahadma
door mahadma - Aug 27, 2024 om 22:03
11704 Antwoorden / 51 Vragen

In basis moet de winkel u of een geprinte of handgeschreven bon te verstrekken met de winkel gegevens en wat u wanneer voor hoeveel heeft gekocht.

Als ze mij de bon/nota per email willen toesturen, prima. Kan je printen en opslaan of daar laten staan. Als wij iets kopen bij het media circus krijgen wij na scannen qr code de bon opgeslagen in ons aankoop bestand.

Ik zou in uw geval een gmail adres  = gratis aanmaken voor dit soort zaken. Bedenk met uw woorden anoniem / privacy in het achterhoofd dat uw gegevens in minstens100 computers en sluit niet uit dat het er 1.000 zijn.

Franske1958
door Franske1958 - Aug 28, 2024 om 07:51
457 Antwoorden / 3 Vragen

En hoe doet die winkel dat dan bij iemand die geen internet heeft?  want die mensen zijn er ook nog.

tenormin
door tenormin Aug 28, 2024 om 09:40
16925 Antwoorden / 108 Vragen

Ik denk dat er geen mensen rondlopen in The Mall of The Netherlands zonder een emailadres.

Mabelle
door Mabelle Aug 28, 2024 om 16:38
581 Antwoorden / 1 Vragen

Oude mensen hebben niks te zoeken bij Hollister.

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 28, 2024 om 08:54
7339 Antwoorden / 3 Vragen

Een bewijs van aankoop is wel handig als je onderweg nog iets wil kopen wat in de vorige winkel ook te verkrijgen was.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 28, 2024 om 14:47
16946 Antwoorden / 202 Vragen
ma
door marleenvanh - Aug 28, 2024 om 16:02
461 Antwoorden / 1 Vragen

Tja, Amber Hensema, hoe je het ook keert of wendt (lol) je kon wel een kassabon krijgen alleen een digitale en geen ouderwets uitgeprinte, die je ook makkelijk  kwijt kunt raken. Wanneer je reclame-mail krijgt die je niet wilt dan kun je je daarvoor weer afmelden. De bon houd je dan wel. Heeft u ook contant betaald? Want indien met een kaart was dat dus ook niet 'anoniem'. U zult er wel een reden voor hebben maar het lijkt mij lastig om zo krampachtig 'juh praaivuzzie' te willen 'beschermen'. Fijne dag nog.

pe
door pebk Aug 28, 2024 om 16:47
596 Antwoorden / 0 Vragen

Ja hoor, lekker bagatalliseren van privacy en nog flauw gespeld ook. Blijkbaar geen enkel besef wat voor gevolgen het overal laten slingeren van je persoongegevens kan hebben. Zielig in deze tijd.

Er is een verschil tussen je gegevens delen met een bank en je gegevens delen met een willekeurig winkeltje. De bank heeft een uitgebreide verwerkingsovereenkomst voor persoonsgegevens. Heeft dat winkeltje dat ook? Mogen ze je emailadres doorverkopen?

Ja
door JannyBoe Aug 28, 2024 om 19:33
569 Antwoorden / Vragen

Inderdaad flauw en qua toon onnodig badinerend.
Hou het toch gewoon bij de inhoud.

lo
door lovewinnie - Aug 28, 2024 om 18:52
1227 Antwoorden / 1 Vragen

Heeft u gepind? Dan kan u altijd u pin transactie gebruiken

Sowieso is ruilen een gunst. Misschien doet deze winkel daar helemaal niet aan. Dan is er ook geen probleem

tontoos
door tontoos - Sep 3, 2024 om 06:58
33 Antwoorden / 14 Vragen

Er is een kleding winkel daar kan je alleen pinnen daar koop ik dus niet, bij een drogisterij kocht ik een el. aparaat de verkoopster zei dat ik een foto van de kassabon moest maken omdat het vervaagd waarschuwde ze me.

gerbera
door gerbera Sep 4, 2024 om 11:25
7454 Antwoorden / 14 Vragen

Netjes van de verkoopster dat ze dat melde, ikdoe dit overigens altijd.