door 1234_1 Jun 20, 2008 om 17:01
Geldzaken & recht

Geen hadtekkening, geen voorwaarde, wel dreigen met grote boete en rechter

Ik heb voor de eerste keer bij de zaak dat met kortingen van 40 tot 60 % werkt de spoelen gekocht. Nergens heb ik de handtekkening gezet, verkoper wel Eerst heb ik aanbetaling gedaan van 750 euro van koopsom van 1500 euro euro en spoelen gekrijgen ter waarde van 600 euro. De bed dat 899 euro kost zou ik nog krijgen.

Bij de levering van de bed blijkt dat de ruimte om bed naar bouwen te brengen te smal is en werd aan mij medegedeld dat ik de koop geanuleerd heb. Een klein gedete van de bed is bij mij in huis geblijven en ik heb binnen 14 dagen de  overgeblijven spoelen naar verkoper gebracht.

Ik heb zo als ik eerder heb gezegd een nota gekrijgen  waar mijn aanbetaling staat van 750 euro en ik heb spoellen ter waarde van 600 euro ontvangen.

Verkoper wil dat ik de bedrag van 900 euro(kosten van de debuteringsbedrijf dat hij heeft ingeschakeld) binnen 7 dagen ga betalen.

Verder heb ik geen kennis genomen van leverings voorwaarde, bij de aflevering wordt niks afgetekent wel gedreigd.

Ik heb de juridische hulp ingeschakkeld en verder weet ik niet wat ik als consument recht heb.

315 5 Rapporteer

ridder_1
door ridder_1 - Jun 20, 2008 om 18:32
376 Antwoorden / 8 Vragen

1234,

Je verhaal klinkt nog al vreemd, maar ik begrijp dat je spullen hebt willen kopen en dat je E 750,-- hebt aanbetaald.

Toen een bed kwam bleek dat het te smal was in de slaapkamer en dat je het niet meer wilde. Een gedeelte van de spullen hebt je teruggebracht.

Nu wil de verkoper de rest van het geld ontvangen en heeft een incassobedrijf (debuteringsbeddrijf ??) ingeschakeld die zegt dat je binnen 7 dagen moet betalen.

Je hebt juridische hulp ingeschakeld.

Oke,

Omdat je een gedeelte hebt aanbetaald ben je van plan geweest om spulen te kopen. Je bent hier mondeling in de winkel mee accord gegaan. In dat geval behoefde je niet meer een handtekening te zetten en werden de leveringsvoorwaarden van toepassing. Ik denk dat hierna deze spullen (bed of meubels)voor u door de verkoper bij een leverancier zijn besteld en deze verkoper heeft de verplichting de leverancier te betalen.

Wel zegt je dat je alle spullen hebt teruggegeven. Hier is dan blijkbaar de verkoper mee accoord gegaan en zou dus hiervoor geld moeten teruggeven.

Laat de juridische hulp een goede brief sturen naar  de verkoper om de kwestie op te lossen. Lat ze ook vragen om een kopie van de bestelbon en een kopie van de leveringsvoorwaarden van de verkoper. Zegt het incassobureau ( of stuur een kopie van de brief van de jurische hulp) dat de zaak nader door de verkoper wordt bekeken en verzoek om uitstel van de betaling ( wees niet bang van een incassobureau voordat een deurwaarder of een rechtzaak wordt aangekondigd.

Laat  de jurische hulp naar de annuleringsvoorwaarden kijken. Ik denk wel dat u een (groot)gedeelte van het bedrag zal moeten betalen omdat de verkoper extra kosten heeft gemaakt en/of de leverantie van de fabrikant moet afhandelen. Als u toch moet betalen vraag dan alsnog om uw spullen voordat u gaat betalen en kijk of de spullen nog heel en compleet zijn, zodat u eventueel deze spullen nog kan doorverkopen aan andere mensen. Zorg dat u bij deze betaling altijd een of meerdere getuigen heeft en betaal zo mogelijk per bankafschrift anders moet u om een kwintantie vragen

Voor u een tip: laat alles nu lopen via de juridische hulp en zorg dat de brieven in goed Nederlands worden geschreven, Ga eventueel naar een wijkcentrum of buurthuis om zoiets te laten maken. Bent u lid van een vakbond, vraag of ze u kunnen helpen met juridische raad.

Ridder

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jun 21, 2008 om 00:43
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ ridder:

Hoe ridderlijk uw advies ook moge zijn, een vakbond werkt alleen aan geschillen op het vlak van werk en inkomen door werk of vroeger werk.
Die poging kan 1234 in deze besparen.
Hardware ERror MAN.

kroonmeester
door kroonmeester - Jun 21, 2008 om 12:25
457 Antwoorden / 45 Vragen

Je verhaal is warrig en met vol spellings en grammaticafouten.

  1. U bent een (mondelinge) overeenkomst aangegaan met de leverancier, de verkoper, die het e.e.a. op een bestelformulier gezet.

  2. Daarop heeft u een aanbetaling gedaan van € 750,00, dús 50% van de totale koopsom.

  3. De algemene (leverings)voorwaarden van de leverancier had u gelijk bij de bestelling moeten vragen c.q. van te voren doornemen. Elke leverancier hanteert algemene (leverings en/of betalings)voorwaarden. Ook al zouden die in strijd zijn met het Burgerlijk Wetboek (B.W.)

  4. U had, voordat u de bestelling deed bij deze leverancier,  zich moeten vergewissen van de juiste maten en of dit wel degelijk zou passen in de gebruiksruimte (slaapkamer).

  5. Ik zou maar om extra incassokosten te voorkomen direct het restant betalen, in de winkel (met pin o.i.d.) en om een betalingsbewijs vragen en goed zorgvuldig (minstens 5 jaren) bewaren. Alle goederen zijn afgeleverd. Waarom bracht u de overgebleven spoelen weer naar de leverancier terug? Vraag deze spoelen bij de betaling in de winkel om deze spoelen terug. Al wordt de bewijslast dat u die spoelen heeft terug gebracht wel erg lastig als u niets op papier heeft staan dat het door de leverancier is ingenomen, deze zal in alle toonaarden ontkennen, of u moet getuigen bij deze teruggave hebben gehad.

ridder_1
door ridder_1 - Jun 21, 2008 om 13:29
376 Antwoorden / 8 Vragen

hrdwerrorman,

even een kleine correctie,

uw kennis is wel zeer breed maar niet altijd actueel. Sinds verleden jaar kan je voor enkele euros per maand aanvullende rechtsbijstand krijgen omdat je standaard voor werk en inkomen (middels je lidmaatschap) al verzekerd was voor juridische bijstand. Deze service verliep via Reaal in Alkmaar en sinds kort ook via DAS.

in deze gevallen ben je o.a. voor dit soort kwesties als problemen met leveranciers en problemen in o.a. het verkeer (en uit eigen ervaring sprekend) prima verzekerd . Helaas en gelukkig doet een brief ondertekend door een advocaat nog steeds wonderen om de kwestie op te lossen.

U zou met uw antwoord hiermee 480.000 leden van de FNV tekort doen.

Met groet,

Ridder

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jun 21, 2008 om 19:04
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ ridder, off topic:

Mijn info is zeker wel actueel. De rechtsbijstand waar u het over heeft is rechtsbijstand via Reaal of DAS. Dat heeft op zich niets met een vakbond te maken, met dien verstande dat men als lid van de vakbond korting op de rechtsbijstandverzekering kan krijgen, omdat de juridische dienst van de vakbond het gedeelte rechtsbijstand m.b.t. werk en inkomen voor haar rekening neemt.

Aangezien het onderhavige geval niet met werk en inkomen te maken heeft, is een beroep op de vakbond niet van toepassing. Als zodanig is uw advies niet van toepassing.

Indien vraagsteller een rechtsbijstandverzekering heeft, al of niet via de vakbond, kan daar uiteraard een beroep op gedaan worden.

Vergelijking: Indien via de vakbond een zorgverzekering is afgesloten
gaat u toch niet naar de vakbond met de rekening van de tandarts?

H.