LarissaV
door LarissaV Apr 1, 2023 om 12:48
Geldzaken & recht

Geen kwijtschelding door energietoeslag

Ik heb een wajonguitkering waarmee ik al 5 jaar lang recht had op kwijtschelding voor de gemeentelijke belastingen. Dit ging allemaal automatisch. Nu had ik een brief gekregen dat ik er geen recht meer op had, omdat mijn saldo op mijn rekening te hoog is vanwege de ontvangen energietoeslag. Opnieuw kwijtschelding aangevraagd, omdat de energietoeslag niet meegerekend mag worden, dit is opnieuw afgewezen om dezelfde reden (aan de telefoon is mij 2 keer toegezegd dat ik er wel recht op heb). Bezwaar ingediend, die is ook afgewezen. De energietoeslag mag niet meegerekend worden, maar dit word wel gedaan, wat kan ik nu doen?

8385 9 Rapporteer

sw
door swat1500 - Apr 1, 2023 om 12:56
3803 Antwoorden / 0 Vragen

Dan zult u dus in beroep moeten gaan bij de bestuursrechter.
In de afwijzing van uw bezwaar moet staan hoe u dat kunt doen.

mahadma
door mahadma - Apr 1, 2023 om 12:58
11602 Antwoorden / 51 Vragen

U kunt in bezwaar gaan. De BSGW was hier ook zo slim om een energieTOESLAG als inkomen mee te tellen. Buurtjes geholpen met bezwaarschrift  en werd na 4 weken. kwijtschelding.  Een niet zo een slimme it er snapte niet dat een TOESLAG geen inkomen is.

LarissaV
door LarissaV Apr 1, 2023 om 13:01
Antwoorden / 1 Vragen

Bezwaar is ook afgewezen om dezelfde reden..

rj
door rjw Apr 1, 2023 om 13:21
3298 Antwoorden / 5 Vragen

@mahadma: de ITer implementeert alleen de requirements die door ambtenaren worden opgesteld. Beetje dom van je om de ITer te beschuldigen.

marita5
door marita5 Apr 1, 2023 om 16:27
11553 Antwoorden / 15 Vragen

@mahadma , wat een onzin , ik had nergens last van , alles van de rekening afgehaald , zodat het saldo op 31 december 2022 lager was ,als wat ik mocht hebben , geen problemen. Alles staat duidelijk vermeldt op de site van BSGW https://bsgw.nl/nl/veel-gestelde-vragen/kwijtschelding/wat-zijn-de-voorwaarden-voor-kwijtschelding Zie de reactie van @franske1958 , deze is juist .

mahadma
door mahadma Apr 1, 2023 om 17:42
11602 Antwoorden / 51 Vragen

Maritas, ook ik had het geld van de toeslag direct van de rekening gehaald, dezelfde dag. En toch een aanslag. Ik had te veel "inkiomen" gehad, beweerde men. Franske kàn gelijk hebben maar eerlijk gezegd, per bgsw zijn de normen voor kwijtschelding wisselend. (En daar heb ik al jaren ervaring mee). Telefonische info bij klagen was meteen "U heeft energietoeslslag gehad?" Ook buren hadden dus een fout aanslag.

Franske1958
door Franske1958 - Apr 1, 2023 om 13:26
436 Antwoorden / 2 Vragen

Ik denk dat U twee zaken door elkaar haalt. Energietoeslag is geen inkomen maar wordt wel meegeteld bij uw vermogen
op de  peildatum.  En dat vermogen is voor veel toeslagen van belang. Daarom volgend jaar, als er dan nog energie
toeslag is, zorg dan dat uw vermogen op uw rekening op de peildatum onder de grens is. Doe dit niet alleen voor deze
kwijt schelding maar voor alle toeslagen. Goed reken en planwerk kan U veel geld opleveren. Dit kan door bijvoorbeeld
geld te pinnen uit de pin automaat, of voor iemand die bang is dat alle uitgavens worden gecontroleerd, zoek een winkel
waar U geld kan bij pinnen, dan komen er namelijk geen opnames van een geld automaat op uw afschriften te staan.

Ja
door JannyBoe - Apr 1, 2023 om 13:33
533 Antwoorden / Vragen

Hallo Larissa, als je nog geen professionele begeleiding hebt probeer die dan te krijgen. Informeer eens bij de gemeente waar u moet zijn voor hulp.
Als u er met de gemeente niet uitkomt is er ook nog de Ombudsman van de gemeente als je vindt dat je zaak niet juist is behandeld.
Sterkte en succes.

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 1, 2023 om 13:34
7240 Antwoorden / 3 Vragen

Ik lees in onderstaande link dat als het te hoge saldo meer dan drie maanden op de rekening blijft staan dit als vermogen gezien wordt dus vraag die kwijtschelding nogmaals aan, iets anders zit er blijkbaar niet op.

https://www.mugmagazine.nl/geen-kwijtschelding-door-800-euro-energietoeslag/

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/huishouden-energie/mag-energietoeslag-worden-meegerekend-bij-het-inkomen-bij-kwijtschelding

mahadma
door mahadma - Apr 1, 2023 om 16:59
11602 Antwoorden / 51 Vragen

Ook bij ons kregen wij ondanks elk jaar automatische kwijtschelding toch een aanslag van bijna 700 euro. Na bezwaar insturen, zoals door bsgw verlangd, van 2 maand bankafschriften binnen 4 weken kwijtschelding.

Wel kan er kwijtschelding geweigerd worden als je banksaldo te hoog is, je een te dure auto hebt en maar. Al zit je 1 eure of neer boven de grens, kassa. Ook kan een 2 de auto in het gezin ee rol spelen. Een scooter telt ook niet mee als bezit, naast een auto.

U kunt 'm.i. nogmaals in bezwaar protest gaan.

Waarom in deze vraagstelling er geen kwijtschelding is gekomen, zal en kan niet aan de energie TOESLAG, zorgTOESLAG en of HUURTOESLAG gelegen hebben. TOESLAGEN tellen niet ald inkomen.

La
door Latbb - Apr 3, 2023 om 11:34
7 Antwoorden / 1 Vragen

Beste
Opnieuw per telefoon aanvraag doen,en het gesprek opnemen dan weet je ook met wie je heeft gestoken.
En dan heeft u een bevestiging.
Groetjes

ze
door zeemannetje - Apr 3, 2023 om 11:51
126 Antwoorden / 0 Vragen

Er is toegezegd dat de energietoeslag geen gevolgen zal hebben voor dit soort zaken (inkomen en vermogen) en dus ook niet meegeteld moet worden. Dus bezwaar maken en duidelijk maken dat het de energietoeslag betreft.
Mahadma heeft dit, zie ik nu, ook al gezegd.

wi
door wimdenboer - Apr 3, 2023 om 15:02
1 Antwoorden / 2 Vragen

Ik ben volledig afgekeurd maar werk nog 18 uur.
Het personeel kreeg, voor de moeilijke tijden, 200 euro extra in februarie. Ik niet.  Het uwv zou 70 % van dat extraatje opslokken!
Het systeem is een verwurging !

Be
door Bemoei_Al Apr 4, 2023 om 19:10
18 Antwoorden / 2 Vragen

@ WIMDENBOER,

Vraag je werkgever of ze het UWV willen bellen voor een oplossing. Heeft mijn werkgever gedaan en mijn werkgever mocht de uitkering (wel van bruto naar netto omgerekend) netto uitbetalen onder de noemer telewerkvergoeding, zodat het niet onder de inkomstenbelasting viel en dus niet met de WIA werd verrekend.