Geld op verkeerde rekening, wat nu?
Een vriendin wilde vrijdag contant geld storten op een tweede rekeing van haar. Zij dacht dat dit via de balie kon, maar zij moest dit via een stortingsautomaat doen. Aangezien zij niet het rekeningnumer wist heeft een bankmedewerkster haar rekeningnummer opgezocht en opgeschreven. Tevens heeft dezelfde medewerkster haar geholpen de storting te doen.
's Avonds bleek via internet dat het geld niet op haar rekening stond en dat het rekeningnummer niet van haar was waar het geld wel is opgestort.
Vandaag is ze terug geweest naar de bank met alle papieren(stortingsbewijs, envelop waarop medewerkster rekeningnummer had gezet enz.)
De bank zegt nu dat als die medewerkster (die er vandaag niet is) toegeeft dat zij mijn vriendin heeft geholpen, er geen probleem is en dat het geld dan vandaag nog terug gestort word. Maar als deze medewerkster dat niet toegeeft dan is er en probleem want dan zou mijn vriendin haar geld kwijt zijn (€ 1000,=). Mijn vriendin heeft aangegevn dat ze dan maar moeten kijken op de videokamera die erboven hangt maar volgens de bank is dit een aanvraag die 30 dagen kan duren. Wat als die mensen die nu het geld hebben dit dan al hebben opgemaakt.
Wat kan zij nu verder doen, of vragen dat de bank doet?
niks doen , eerst de bank afwachten. Men zal naar alle redelijkheid wel toegeven en heeft u het bedrag gewoon terug op uw rekening
groetjes , labswans
Klein vraagje aan jojo. Als ze het aan de balie had kunnen storten, had ze het rekeningnummer dan wel geweten???
Even wachten op morgen en zo er problemen zouden zijn ivm het toegeven, ik neem aan dat de medewerkster het nummer in haar handschrift heeft opgeschreven dus bewijs voldoende.
M.i. zak de bank gewoon moeten vergoeden en vervolgens zelf zien hoe ze het geld terug krijgt. Als zij ook nog, naast het (verkeerde) banknummer haar naam moest ingeven is dat ook nog van belang omdat dan het geld mogelijk helemaal niet naar een ander is gegaan maar op een tussenrekening bij de bank zelf (naam-nummervergelijking)
@Gerrit. Je gaat naat de bank om contant geld te storten op je eigen rekening. Is het dan niet verstandig dat je het nummer weet van je eigen rekening? Ik krijg het mandarijnensmaakje weer.
jonjo, 't is niet zo van belang wat wij vinden of doen. Ik zie zeker geen mandarijnen of Medion smaak in deze. Overigens ik heb ook niet altijd een bankpas bij me en weet het nummer niet uit mijn hoofd. heb dat ook wel eens opgevraagd aan de balie mbt een handeling die ik moest doen.
@ jonjo
Nee, als ze aan de balie had kunnen storten had ze het nummer ook niet geweten en was het (waarschijnlijk) ook fout gegaan.
Of ze hadden daar al eerder door gehad dat het een verkeert rekening nummer was. Dat is allemaal koffiedik kijkerij.
En als je een naar gevoel krijgt bij deze vraag dan ligt dat echt aan jou, want je gaat niet zomaar iemand die je niet kent € 1000 euro geven.
Bij de banken waar ik kom werken stortingsautomaten alleen op de pinpas van de desbetreffende rekening!!!
@ jonjo
Bij deze automaat doe je het geld in een gleuf of kleingeld in een bak en toets je het rekeningnummer in waar het op gestort moet worden. Dan wordt het geld getelt en krijg je op een scherm te zien om welk bedrag het gaat. Daarna krijg je nog een keer het rekeningnummer te zien wat je hebt ingetoets en druk je op ok.
Omdat zij aan de balie dit rekeningnummer had opgekregen als haar tweede rekeningnummer en zij het nummer bij de controle weer zo zag staan als op de envelop, heeft zij op ok gedrukt.
Tijdens de hele transactie is zij begeleid door de bankmedewerkster.
In deze is de bank verantwoordelijk.
Als een klant het rekeningnummer vraagt, mag je van het personeel verwachten, dat jij als klant het juiste rekeningnummer krijgt! Daarbij is zij ook nog eens geholpen door diezelfde medewerkster.
Voor mij is dit (zoals boven weergegeven) een duidelijke zaak. Wel belangrijk is die enveloppe zelf te bewaren met dat rekeningnummer er op (voor het geval deze enveloppe 'per ongeluk' zoek raakt bij die bank....). Desnoods kopiëren en de kopie aan de bank geven.
Voor de rest, eerst even afwachten totdat die medewerkster terug is. Indien de bank dan nog moeilijk doet, altijd eerst een schriftelijke klacht bij die bank indienen en als dat ook afgewezen wordt dan een klacht indienen bij de Geschillencommissie Bankzaken.
Lees eerst dit eens: http://www2.sgc.nl/Web/Site/default.aspx?m=commissie&code=ban
Indien het zover komt, dat de zaak voor de Geschillencommissie moet komen, dient u wel een bepaald bedrag te betalen, maar dat krijgt u terug, indien u volledig in het gelijk wordt gesteld. Ook het te vorderen bedrag (de 1000 euro) verhogen met alle gemaakte kosten: rente, benzinekosten, telefoonkosten.
Gr. Hutch
Bedankt voor alle antwoorden, de bank (SNS) heeft laten weten dat het geld terug gestort wordt. Zij hebben de medewerkster te pakken gekregen en die gaf toe dit nummer en de hulp te hebben gegeven.
Nog even een reactie op het bewijs materiaal.
De bank wilde de envelop en het stortingsbewijs in eerste instantie achter houden, gelukig was mijn vriendin zo slim om te zeggen dat ze een kopie mochten maken maar dat zij het origineel wilde houden.
Van dit geld gaan 2 personen nu toch nog een hele leuke akantie houden.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Zero sugar jumbo
tot mijn verbazing zit er gewoon suiker in de frisdrank van jumbo sinas zero sugar en cola zero sugar,vreem want op de etiket staat groot ..zero sugar.. dn mag je er van uit gaan dat er geen suiker in zit,dus al dietijd als suikerpatient ben ik dus misleid..mag dit zomaar suiker in frisdrank terwijl er zero sugar op staat. Lees meer
Oude stroom meter verplicht vervangen ?
Ik heb een oude elektrischiteitsmeter die volgens Liander vervangen moet worden omdat hij niet meer zou voldoen aan de wettelijke eisen ivm met onnauwkeurigheid.
De meter heeft mij nog nooit in d steek gelaten en werkt perfect , met de zonnepanelen op dak draait hij vrolijk achteruit tot grootgenoegen van ons.
maar met de nieuwe "betere" slimme meter zal ik straks verplicht worden om gel
...
Lees meer
Webwinkel
Ik heb dinsdag 7 mei 2024 een tafellamp besteld.
Ik heb een bevestigingsmail van Bol.Com ontvangen.
De lamp zou de dag erna, maar uiterlijk 10 mei bezorgd worden.
Nu blijkt na diverse keren bellen met Bol.com., dat er iets fout is gegaan bij het verzenden.
Bol.com belde mij hierover terug en ze konden niks anders dan mijn bestelling annuleren en dan zou ik de lamp g
...
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer