jojo333
door jojo333 Dec 4, 2006 om 15:34
Geldzaken & recht

Geld op verkeerde rekening, wat nu?

Een vriendin wilde vrijdag contant geld storten op een tweede rekeing van haar. Zij dacht dat dit via de balie kon, maar zij moest dit via een stortingsautomaat doen. Aangezien zij niet het rekeningnumer wist heeft een bankmedewerkster haar rekeningnummer opgezocht en opgeschreven. Tevens heeft dezelfde medewerkster haar geholpen de storting te doen.


's Avonds bleek via internet dat het geld niet op haar rekening stond en dat het rekeningnummer niet van haar was waar het geld wel is opgestort.


Vandaag is ze terug geweest naar de bank met alle papieren(stortingsbewijs, envelop waarop medewerkster rekeningnummer had gezet enz.)


De bank zegt nu dat als die medewerkster (die er vandaag niet is) toegeeft dat zij mijn vriendin heeft geholpen, er geen probleem is en dat het geld dan vandaag nog terug gestort word. Maar als deze medewerkster dat niet toegeeft dan is er en probleem want dan zou mijn vriendin haar geld kwijt zijn (€ 1000,=). Mijn vriendin heeft aangegevn dat ze dan maar moeten kijken op de videokamera die erboven hangt maar volgens de bank is dit een aanvraag die 30 dagen kan duren. Wat als die mensen die nu het geld hebben dit dan al hebben opgemaakt.


Wat kan zij nu verder doen, of vragen dat de bank doet?

744 13 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

ve
door verwijderd - Dec 4, 2006 om 15:41
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

niks doen , eerst de bank afwachten. Men zal naar alle redelijkheid wel toegeven en heeft u het bedrag gewoon terug op uw rekening


 


groetjes , labswans

ve
door verwijderd - Dec 4, 2006 om 15:46
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Klein vraagje aan jojo. Als ze het aan de balie had kunnen storten, had ze het rekeningnummer dan wel geweten???

ve
door verwijderd - Dec 4, 2006 om 16:13
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Even wachten op morgen en zo er problemen zouden zijn ivm het toegeven, ik neem aan dat de medewerkster het nummer in haar handschrift heeft opgeschreven dus bewijs voldoende.


M.i. zak de bank gewoon moeten vergoeden en vervolgens zelf zien hoe ze het geld terug krijgt. Als zij ook nog, naast het (verkeerde) banknummer haar naam moest ingeven is dat ook nog van belang omdat dan het geld mogelijk helemaal niet naar een ander is gegaan maar op een tussenrekening bij de bank zelf (naam-nummervergelijking)

ve
door verwijderd - Dec 4, 2006 om 16:15
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

@Gerrit. Je gaat naat de bank om contant geld te storten op je eigen rekening. Is het dan niet verstandig dat je het nummer weet van je eigen rekening? Ik krijg het mandarijnensmaakje weer.

ve
door verwijderd - Dec 4, 2006 om 16:18
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

jonjo, 't is niet zo van belang wat wij vinden of doen. Ik zie zeker geen mandarijnen of Medion smaak in deze. Overigens ik heb ook niet altijd een bankpas bij me en weet het nummer niet uit mijn hoofd. heb dat ook wel eens opgevraagd aan de balie mbt een handeling die ik moest doen.

ve
door verwijderd - Dec 4, 2006 om 16:32
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

@ jonjo


Nee, als ze aan de balie had kunnen storten had ze het nummer ook niet geweten en was het (waarschijnlijk) ook fout gegaan.


Of ze hadden daar al eerder door gehad dat het een verkeert rekening nummer was. Dat is allemaal koffiedik kijkerij.


En als je een naar gevoel krijgt bij deze vraag dan ligt dat echt aan jou, want je gaat niet zomaar iemand die je niet kent € 1000 euro geven.

ve
door verwijderd - Dec 4, 2006 om 16:36
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Bij de banken waar ik kom werken stortingsautomaten alleen op de pinpas van de desbetreffende rekening!!!

ve
door verwijderd - Dec 4, 2006 om 17:08
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

@ jonjo


Bij deze automaat doe je het geld in een gleuf of kleingeld in een bak en toets je het rekeningnummer in waar het op gestort moet worden. Dan wordt het geld getelt en krijg je op een scherm te zien om welk bedrag het gaat. Daarna krijg je nog een keer het rekeningnummer te zien wat je hebt ingetoets en druk je op ok.


Omdat zij aan de balie dit rekeningnummer had opgekregen als haar tweede rekeningnummer en zij het nummer bij de controle weer zo zag staan als op de envelop, heeft zij op ok gedrukt.


Tijdens de hele transactie is zij begeleid door de bankmedewerkster.

ve
door verwijderd - Dec 4, 2006 om 22:53
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

In deze is de bank verantwoordelijk.


Als een klant het rekeningnummer vraagt, mag je van het personeel verwachten, dat jij als klant het juiste rekeningnummer krijgt! Daarbij is zij ook nog eens geholpen door diezelfde medewerkster.


Voor mij is dit (zoals boven weergegeven) een duidelijke zaak. Wel belangrijk is die enveloppe zelf te bewaren met dat rekeningnummer er op (voor het geval deze enveloppe 'per ongeluk' zoek raakt bij die bank....). Desnoods kopiëren en de kopie aan de bank geven.


Voor de rest, eerst even afwachten totdat die medewerkster terug is. Indien de bank dan nog moeilijk doet, altijd eerst een schriftelijke klacht bij die bank indienen en als dat ook afgewezen wordt dan een klacht indienen bij de Geschillencommissie Bankzaken.


Lees eerst dit eens: http://www2.sgc.nl/Web/Site/default.aspx?m=commissie&code=ban


Indien het zover komt, dat de zaak voor de Geschillencommissie moet komen, dient u wel een bepaald bedrag te betalen, maar dat krijgt u terug, indien u volledig in het gelijk wordt gesteld. Ook het te vorderen bedrag (de 1000 euro) verhogen met alle gemaakte kosten: rente, benzinekosten, telefoonkosten.


Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Dec 4, 2006 om 22:57
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Bedankt voor alle antwoorden, de bank (SNS) heeft laten weten dat het geld terug gestort wordt. Zij hebben de medewerkster te pakken gekregen en die gaf toe dit nummer en de hulp te hebben gegeven.


Nog even een reactie op het bewijs materiaal.


De bank wilde de envelop en het stortingsbewijs in eerste instantie achter houden, gelukig was mijn vriendin zo slim om te zeggen dat ze een kopie mochten maken maar dat zij het origineel wilde houden.


Van dit geld gaan 2 personen nu toch nog een hele leuke akantie houden.

ve
door verwijderd - Dec 5, 2006 om 08:29
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Het is jullie eigen geld..... maar toch een fijne vakantie toegewenst.


Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Dec 5, 2006 om 09:38
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Keurig opgelost dus.

ve
door verwijderd - Dec 20, 2006 om 20:00
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Die vriendin i sniet een van de snuggerste zeker? Kom nou toch, als het om een bedrag van duizend euro gaat, zorgt ze er och VANTEVOREN voor dat ze het rekeningnummer bij de handt heeft?




Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

kasper1961
kasper1961 - Apr 24, 2024 om 15:33
Voeding & gezondheid

Zero sugar jumbo

tot mijn verbazing zit er gewoon suiker in de frisdrank van jumbo sinas zero sugar en cola zero sugar,vreem want op de etiket staat groot ..zero sugar.. dn mag je er van uit gaan dat er geen suiker in zit,dus al dietijd als suikerpatient ben ik dus misleid..mag dit zomaar suiker in frisdrank terwijl er zero sugar op staat. Lees meer

Ro
Rob30-06 - May 8, 2024 om 21:03
Huishouden & energie

Oude stroom meter verplicht vervangen ?

Ik heb een oude elektrischiteitsmeter die volgens Liander vervangen moet worden omdat hij niet meer zou voldoen aan de wettelijke eisen ivm met onnauwkeurigheid.
De meter heeft mij nog nooit in d steek gelaten en werkt perfect , met de zonnepanelen op dak draait hij vrolijk achteruit tot grootgenoegen van ons.
maar met de nieuwe "betere" slimme meter zal ik straks verplicht worden om gel ... Lees meer

Mikske10
Mikske10 - May 15, 2024 om 16:07
Winkels & webshops

Webwinkel

Ik heb dinsdag 7 mei 2024 een tafellamp besteld.
Ik heb een bevestigingsmail van Bol.Com ontvangen.
De lamp zou de dag erna, maar uiterlijk 10 mei bezorgd worden.

Nu blijkt na diverse keren bellen met Bol.com., dat er iets fout is gegaan bij het verzenden. 
Bol.com belde mij hierover terug en ze konden niks anders dan mijn bestelling annuleren en dan zou ik de lamp g ... Lees meer