do
door docholiday Dec 30, 2005 om 15:12
Geldzaken & recht

Geld retour of teoedbonnen

De klimaatbeheerser van Action koelde niet zoals de verkoopster had vermeld. Specifiek was ernaar gevraagd of het apparaat ook koelde en werd tot de koop overgegaan. Het blijkt niets anders dan een ventilator. De temperatuur van de kleine kamer werd zelfs hoger terwijl het aanzienlijk vochtiger werd vanwege het water waarmee het apparaat dient te worden bijgevuld. Er kan bij een temperatuur van 27C een situatie van legionella besmetting ontstaan zeer ongewenst vanwege de astmatische problemen van mijn zoontje. Hier werd niet voor gewaarschuwd. (gebruiksaanwijzing)

De volgende dag werd het apparaat teruggebracht, maar ik kreeg geen geld retour terwijl ik de kassa medewerker duidelijk maakte de koop ongedaan te maken vanwege non conformiteit.

Onder protest werd de tegoedbon geaccepteerd en dezelfde dag aan het hoofdkantoor klantenservice gemeld dat ik geld retour wenste ipv tegoedbonnen.

De tegoedbon heb ik vanwege de grote afstand naar Action weggegeven aan mijn 90 jarige vader die bij de geplande aankoop in een ander filiaal de winkel wordt uitgezet omdat hij contant moest betalen.  Door twee medewerkers wordt de tegoedbon geweigerd terwijl duidelijk op de voorkant vermeld staat dat de bon in elk filiaal inwisselbaar is! Uiteindelijk werden excuses aangeboden met de genereuze toezegging om alsnog de tegoedbon in te wisselen bij een filiaal van Action.

Action beweert dat ze heel coulant is geweest en heel veel tijd aan deze zaak besteed heeft. De mededeling in de winkel, dat slechts tegoedbonnen worden teruggegeven, die ik overigens niet heb gezien en nergens in een advertentie of leveringsvoorwaarden terug te vinden is, zou volgens Europese richtlijnen zijn.  De vraag luidt: kan ik Action verplichten geld retour te geven ipv tegoedbonnen.

2156 2 Rapporteer

brynnar
door brynnar - Dec 30, 2005 om 15:26
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Indien een product niet voldoet aan de verwachtingen die je ervan mag hebben (dus ook verkeerd te zijn voorgelicht door de verkoper), dan geldt dat je de koop ongedaan mag maken en je geld terug kunt eisen.

Indien het een aankoop betreft, waarvan de consument later spijt heeft (dus zonder dat er iets aan het product mankeert) dan geld in een winkel koop=koop. Ruilen, tegoedbonnen of geld terug is in dit geval uitsluitned een extra service van een winkel, maar hiertoe zijn ze niet verplicht. Tegoedbonnen zijn dan ook niet volgens Europese richtlijnen.

Meer over uw rechten is te lezen op deze site van het Ministerie van Justitie: Consumentenkoop en garantie

Brynnar

dutchstef
door dutchstef - Jan 4, 2006 om 11:37
18 Antwoorden / 0 Vragen

De winkel mag een tegoedbon geven  indien deze ook door alle filialen worden aangenomen. Dit moet dan wel bij binnenkomst zijn of staan vermeld.

Het aansprakelijkheid van het product blijft ten aller tijden aansprakelijk voor het betreffende product de winkel kan dus niet aansprakelijk gesteld worden aan gebreken aan het apparaat of de bijgeleverde handleiding.

De winkel moet hierentegen wel de volledige bedrag vergoeden in welke zin dan ook, dit mag dus ook een tegoedbon zijn.

Echter is het hoofdkantoor is echter na het niet accepteren van de voor u gestelde voorwaarde wel verplicht te voldoen, indien het bovenstaande niet van toepassing is.

Dus kort samen gevat: Action is niet aansprakelijk voor het product of de behorende midellen daarvan. Echter wel voor de service is action aansprakelijk.