ninc
door ninc Feb 14, 2009 om 16:58
Geldzaken & recht

Geldigheid geschenkbonnen

Mijn geliefde doch enigsinds (understatement of the year) verstrooide eega vond vandaag zijn verjaardagkado van het jaar 2000 het betreft:

VVVbon 100,-

VVbon 20,-

Platen/CDbon 10,-

Boekenbon 15,-

En u voelt het vast al aankomen... juist... GULDENS

  1. Bij de VVVbonnen (120 gulden) staat duidelijk een geldigheidsduur welke uiteraard is overschreden... Iemand een idee of hier nog een weg omheen is?

  2. Bij de Platen/CDbon staat op de achterkant "Deze bon is onbeperkt geldig en niet inwisselbaar tegen contant geld". Mag ik er vanuit gaan dat deze bon naar euro omgerekend wordt als ik hem probeer in te leveren? En mocht de verkoper 'moeilijk' gaan doen... iemand tips voor me?

  3. De Boekenbon geeft geen enkele geldigheidsduur aan. Wat mag ik hieruit concluderen? En wederon de vraag... mocht de verkoper 'moeilijk' gaan doen... iemand tips voor me?

Ik hoor graag van jullie

3242 12 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 14, 2009 om 17:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

De platen en boekenbon kan je gewoon inleveren, de andere zou ik niet weten. Volgens mij is de VVV bon beperkt geldig maar dat weet ik niet 100% zeker, dat moet op de bon staan.

ve
door verwijderd - Feb 14, 2009 om 20:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Staat er duidelijk een geldigheidsdatum op, dan zullen ze deze na die tijd niet meer aannemen. De VVV bon zal dus niet meer gebruikt kunnen worden. Tegenwoordig heten ze ook Irischeques en geen VVV bonnen meer.

Staat er duidelijk op vermeld dat die onbeperkt geldig is, dan zullen ze de guldenprijzen even naar de euro's om moeten rekenen.

Veel succes.

ve
door verwijderd - Feb 17, 2009 om 09:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor jullie reakties!

ve
door verwijderd - Feb 17, 2009 om 10:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

U kan de VVV altijd nog een mailtje sturen. Wie weet passen ze nog coulance toe. De andere bonnen zijn gewoon inwisselbaar.

ve
door verwijderd - Mar 11, 2009 om 19:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

 het is helemaal gelukt!!!

Met de Boekenbon en CDbon heb ik producten gekocht,

en de VVV-bonnen heb ik opgestuurd naar het hoofdkantoor ovv ons rekeningnummer, en dat geld is in euro's vandaag naar ons overgemaakt!

(Die laatste had ik niet helemaal verwacht maar ik ben der wel blij mee)

ve
door verwijderd - Mar 11, 2009 om 20:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goed man! Gefeliciteerd!

ve
door verwijderd - Mar 11, 2009 om 20:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij is het wettelijk bepaald dat bonnen die je koopt helemaal geen geldigheidsdatum mogen bevatten. Als ze die wel bevatten, mag je toch eisen dat je daar niet aan gehouden word!

ve
door verwijderd - Mar 11, 2009 om 22:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb een bon van slechts 10 gulden van Molenaar`s Muziekcentrale maar ondanks het kleine bedrag wilden ze de bon niet ruilen voor 4.50 euro. De trein is nog duurder dan de muziekbon en zelfs gratis raakte ik `m niet kwijt op marktplaats....

ve
door verwijderd - Mar 12, 2009 om 06:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lijst 'm in en hang 't aan de muur. Misschien vergeet je eventuele volgende geschenkbonnen nooit meer.

ve
door verwijderd - Mar 12, 2009 om 09:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is nu zeker zo,

maar dat is pas sinds eurotijd

en geldt niet voor bonnen waar alleen guldens op staan.

ve
door verwijderd - Mar 12, 2009 om 09:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

jij schreef... Ik heb een bon van slechts 10 gulden van Molenaar`s Muziekcentrale maar ondanks het kleine bedrag wilden ze de bon niet ruilen voor 4.50 euro. De trein is nog duurder dan de muziekbon en zelfs gratis raakte ik `m niet kwijt op marktplaats....

Staat op deze bon een geldigheidsduur?

Zonder geldigheidsduur is de bon gewoon geldig.

ve
door verwijderd - Mar 12, 2009 om 10:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als er op de cadeaubon geen uitgifte- en geldigheidsdatum staat, betekent
dit dat de bon onbeperkt geldig is. Als er alleen een uitgiftedatum op de
cadeaubon staat, dan mag je de bon gedurende vijf jaar inwisselen. Oftewel:
je hebt dan vijf jaar de tijd om iets uit te zoeken bij de betreffende
winkel. Maar winkeliers mogen ook cadeaubonnen verkopen met een beperkte
geldigheidsduur. In dat geval staan er vaak een uitgiftedatum en een
geldigheidsduur op de bon. Een geldigheidsduur van korter dan één jaar is
meestal onredelijk.

-Consuwijzer