ka
door karen_1 Mar 5, 2004 om 16:26
Geldzaken & recht

Geldigheidsduur cadeaubonnen

Ik heb wel eens gelezen dat het eigenlijk verboden is om een zeer beperkte geldigheidsduur op cadeaubonnen te zetten. Ik heb zelf van collega's een cadeaubon gekregen voor een soort kuuroord. Ik wilde daar in de kerstvakantie naar toe, maar werd toen geveld door griep. De cadeaubon was maar geldig tot eind december 2003. Weet iemand of dit mag en waar ik er eventueel meer info over kan vinden? Groet, Karen

1107 4 Rapporteer

peterkm
door peterkm - Apr 16, 2004 om 12:57
76 Antwoorden / 0 Vragen

Degene die de cadeaubon uitgeeft bepaald de voorwaarden en dus geldigheids duur. Vaak zit er een bepaalde periode aan ivm inflatie (bij waarde bonnen die betaalmiddel zijn (geld)) of als ze een periode willen vullen als zij weinig klanten hebben. Dit is dus geheel afhankelijk van de voorwaarden die de uitgevende partij stelt en die de kopende partij door aanshaf hiervan accepteert. Meest simpele voorbeeld is de strippenkaart. Iemand die nu 40 strippenkaarten koopt met als doel deze de komende 10 jaar te gaan gebruiken als cadeau heeft ook pech. Immers na iedere tariefswijziging is de oude strippenkaart (in dit geval dus een soort van cadeaubon) nog maar 1 jaar geldig. Dit omdat de het betaalde bedrag van nu niet de kosten van over 2 jaar zullen dekken dus geven ze deze cadeaubon een beperkte houdbaarheid.

pi
door pieterhobma - Apr 16, 2004 om 12:57
10 Antwoorden / 9 Vragen

Beste Karen,
Twee dingen zijn van belang: Staat er niets vermeld over overdraagbaarheid? Als de bonnen overdraagbaar zijn, dwz een ander dan jijzelf kan er in jouw plaats gebruik van maken, dan is de kans heel klein dat je er na de termijn nog iets voor krijgt. Je had ze immers toen je de griep kreeg kunnen doorverkopen.
Het tweede punt is: hoe 'oud'' waren de bonnen. Als ze niet ouder waren dan ca. juni, juli 2003, dan is een half jaar geldigheid erg kort door de bocht.(onredelijk beding)
Als de bonnen op jouw naam stonden, en niet ouder dan 1/2 jaar, kun je altijd nog eens proberen om dmv een lief en zielig briefje een coulanceregeling van het kuuroord gedaan te krijgen. Nee heb je, ja kun je krijgen. Voor de volgende keer: sluit als je zoiets krijgt, net als bij het boeken van een vakantiereis, een ANNULERINGSVERZEKERING af!
Succes, Pieter

my
door myra - Apr 27, 2004 om 23:07
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben over dit onderwerp een aantal weken geleden erg boos geworden op een winkelier. Het gaat over een cadeaubon van een bloemist. Het is geen groot bedrag, maar goed, voor mij telt nu het principe......Ik ben van mening dat iemand een bedrag aan de bloemist heeft gegeven (in mijn geval 10 euro) en dat ik voor dit bedrag goederen mag kopen. Op de bon staat een geldigheid van een jaar. Omdat er een bedrag op staat heeft dit m.i. niets met inflatie of tariefswijzigingen te maken. De bloemist zegt dat hij er "boekhoudkundig" niet mee weg komt. Voordat ik nog een keer ga zeuren (of verontschuldigingen maken) wil ik graag weten hoe het precies zit.

door 1398237 - Sep 21, 2005 om 12:13
2 Antwoorden / 0 Vragen

Die beperkte geldigheidsduur heeft niets te maken met inflatie. In
feite kan een kadobon het beste worden gezien als vooruitbetalen. Dit
heeft een geldelijke waarde (voor de verkoper) omdat die het
vooruitontvangen geld bijvoorbeeld op een bankrekening kan zetten,
waarvan de rente vrijwel altijd hoger ligt dan de inflatie. Bovendien
neemt van een kadobon door de inflatie ook nog eens de reele waarde af,
omdat je met bijvoorbeeld een kadobon van 10 euro over 10 jaar veel
minder kan kopen dan nu.

Even een rekenvoorbeeld: een van u voorouders heeft 100 jaar geleden in
1905 een kadobon van 1 gulden (45,4ect.) gekocht. Als de winkelier dit
bedrag op een spaarrekening heeft gezet, staat daar nu (bij 4%rente)
EUR. 22,92 (fl. 50,51) op. Voor een bedrag van 1 gulden kan je
tegenwoordig echter weinig meer kopen. Pure winst dus voor de winkelier!

Voor een strippenkaart ligt dit wel iets anders, omdat daarvan de
waarde uitgedrukt in wat je er van kunt kopen (1 zone reisen voor een
strip) gelijk blijft door de tijd, maar omdat de rente op een
spaarrekening historisch gezien hoger ligt dan de inflatie wordt ook
hier winst gemaakt naar mate de bezitter van een strippenkaart langer
wacht met het gebruik daarvan.

 Ik denk dat de beperkte geldigheidsduur vooral te maken heeft met
winstbejag van de organisatie die hier achter zit. Hoe langer er wordt
gewacht met het betalen met een strippenkaart, hoe gunstiger dit is
voor de winkelier.