maykemeijer
door maykemeijer Mar 28, 2013 om 14:38
Geldzaken & recht

Geluidsoverlast buren

Een kennis zit met het volgende probleem. Zijn buren zijn al 15 maanden aan het klussen. De hele woning wordt verbouwd en dat doet het jonge stel zelf, elke dag na hun werktijd. Mijn kennis gaat altijd om tien uur naar bed omdat hij om zes uur opstaat, maar ligt nu al meer dan een jaar wakker totdat de buurtjes eindelijk zo tegen twaalven stoppen met hameren en boren.
Hoe lang moet mijn kennis deze overlast nog accepteren?

15774 19 Rapporteer

_connie_
door _connie_ - Mar 28, 2013 om 14:43
168 Antwoorden / 5 Vragen

Kan uw kennis niet gewoon aan de nieuwe bewoners vragen om een beetje rekening met hem en andere buren te houden?
Lijkt me wel zo netjes als ze zeg maar rond 21:00 eens stoppen met zagen en timmeren.

pino123
door pino123 - Mar 28, 2013 om 14:45
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Heeft je kennis al eens met de buren gepraat? Daarbij aangegeven dat dit hem dwarszit?

Mocht het nu onwil blijken, neem even contact op met de wijkagent. Misschien kan deze bemiddelen.

maykemeijer
door maykemeijer - Mar 28, 2013 om 14:46
83 Antwoorden / 11 Vragen

Dank je wel voor je snelle reactie, maar ik wil graag juridisch advies.

valerius-2
door valerius-2 - Mar 28, 2013 om 14:48
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Dat moet toch in overleg geregelt kunnen worden. Nodig ze is uit op de koffie en vraaf gewoon ze de werkzaam heden die lawaai maken overdag zoveel mogelijk doen en 'en na zonsondergang de minder herrie makende werkzaam heden te doen.

_connie_
door _connie_ - Mar 28, 2013 om 14:54
168 Antwoorden / 5 Vragen

Juridisch advies?
Hij kan beter eerst rustig gaan praten met zijn buren,als hij bv nog nooit aan heeft gegeven dat hij van hun overlast/hinder ondervind dan lijkt het me geen pretje om gelijk met maetregelen om je oren te worden geslagen.
Ik begrijp dat de situatie voor hem onhoudbaar is maar aan de kant zal hij ook met deze mensen verder moeten leven,en dat kan beter op goede voet lijkt mij.

tot15karakters
door tot15karakters - Mar 28, 2013 om 14:54
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Afhankelijk van APV is het na 20.00 uur of 22.00 uur verboden geluid te maken of overlast te veroorzaken.

De geluid klus voor 22.00 uur en daarna alleen wat niet storend is of stil.
Elke gemeente kun je klagen als ze na 22.00 uur doorgaan.
De Politie moet er iets aan doen.
Maar waarschuw ze voor deze wettelijke maatregel en als ze door blijven gaan de Politie bellen.

stacey
door stacey - Mar 28, 2013 om 14:58
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Voor zover ik weet is dat niet echt wettelijk geregeld maar kwestie van fatsoen en wellicht via de gemeente die daar regels voor aangeeft, zelfde als voor harde muziek/geluid verwacht ik.
Maar wat bij mijn weten `voor normaal doorgaat` is dat je rond 21.00 uiterlijk 22.00 dit soort geluidsoverlast staakt tot de volgende dag, net als je na die tijd je stereo niet meer voluit opengooit...

zoekster
door zoekster - Mar 28, 2013 om 15:06
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Hier is een heel stappenplan van het juridisch loket. KLIK

Wel dikke ellende zoiets.

maykemeijer
door maykemeijer - Mar 28, 2013 om 15:13
83 Antwoorden / 11 Vragen

@ tot15karakters Dank je wel voor je gemeente/APV-tip. Meteen opgezocht. Het blijkt dat je in de gemeente ontheffing moet vragen als je lawaaimakende (bouw)werkzaamheden wilt uitvoeren die om dringende redenen 's avonds (van 19.00 uur tot 23.00 uur) of 's nachts (van 23.00 uur tot 07.00 uur) of op zondag moeten plaatsvinden. Je krijgt alleen een ontheffing als je de noodzaak om de werkzaamheden niet overdag uit te voeren kunt aantonen.
Goed om te weten.

jo
door jorisw - Mar 28, 2013 om 15:15
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Is in ieder geval een goede manier om de relatie met je nieuwe buren meteen te verzieken om gelijk met de APV aan te komen....

hutch
door hutch - Mar 28, 2013 om 15:34
4515 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=jorisw schreef op donderdag 28 mrt 2013, 15:15]Is in ieder geval een goede manier om de relatie met je nieuwe buren meteen te verzieken om gelijk met de APV aan te komen....
Is het dan wel een goede manier om de relatie met je nieuwe buren te beginnen, door iedere avond tot ongeveer 24.00 uur geluidsoverlast te veroorzaken?

Uiteraard is het altijd het beste om te overleggen met de buren, maar ik vermoed toch dat die fase al gepasseerd is. Ik kan mij tenminste niet voorstellen, dat die kennis in de genoemde 15 maanden nooit wat van zich heeft laten horen.

M.a.w. uw kennis zou de nieuwe buren nogmaals kunnen verzoeken (op een vriendelijke toon) om ten laatste 22.00 uur te stoppen met het veroorzaken van geluid, welke hinderlijk zou kunnen zijn voor de buren.

Wordt er wederom hieraan geen gehoor gegeven, dan de wijkagent inschakelen voor bemiddeling. Wordt er dan toch nog doorgegaan, wie verziekt hier dan de (goede?) relatie met de buren?

De wijkagent kan desnoods (hard) optreden.

Succes en wens uw kennis sterkte met die 'vriendelijke' buren.
Gr. Hutch

edrick3
door edrick3 - Mar 28, 2013 om 15:36
27632 Antwoorden / 85 Vragen

.....Hoe lang moet mijn kennis deze overlast nog accepteren? .....

Daar staat geen termijn voor.... ;-)

Na 15 maanden (!) zou ik toch maar eens contact met de buren opnemen.

tijger1
door tijger1 - Mar 28, 2013 om 15:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wanneer zijn de werkzaamheden eigenlijk afgerond? Heeft hij wel eens gesproken met de nieuwe buren? Dat is toch echt de eerste stap.

hutch
door hutch - Mar 28, 2013 om 15:59
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Ter info:

De politie kan in het uiterste geval proces-verbaal opmaken juncto artikel Wetboek van Strafrecht.

"Met geldboete van de eerste categorie wordt gestraft hij die rumoer of burengerucht verwekt waardoor de nachtrust kan worden verstoord."

In dat geval kan de politie zelfs het apparatuur inbeslagnemen, waardoor de overlast veroorzaakt wordt. Vaak is het muziekapparatuur, maar u kunt hierbij ook denken aan bijv. een boormachine o.i.d.

zoekster
door zoekster - Mar 28, 2013 om 16:00
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik denk dat het advies 'contact maken met de buren' inmiddels wel is doorgedrongen. Dat zullen vrienden en kennissen ook wel hebben gezegd.
En als weldenkend mens ga je toch ook bij je zelf te rade als je al 15 maanden je buren met verbouwingsherrie opzadelt, lijkt mij. Hoe nieuw is nieuw. 15 maanden, 5 seizoenen woon je al naast elkaar...ben je elkaar vast wel eens op straat tegengekomen.

Waarschijnlijk is het, zoals Hutch aangeeft, al een gepasseerd station. En nu broeden ze op juridische stappen om tot de buren 'door te dringen'.

tijger1
door tijger1 - Mar 28, 2013 om 16:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar 15 maanden lang doorlopend klussen van na werktijd, dag in dag uit, wat is dat voor een verbouwing? In die tijd bouw je een villa.

rapil
door rapil - Mar 28, 2013 om 16:53
433 Antwoorden / 0 Vragen

Je kan de wijkagent benaderen. Echter zal deze zeggen dat de overlast al 15 maanden zonder meer getolereerd is.

diumenge
door diumenge - Mar 28, 2013 om 19:34
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Toch leuk dat er hier altijd zoveel mensen komen die vragen stellen voor kennissen, buren, familieleden etc.

tijger1
door tijger1 - Mar 28, 2013 om 19:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=diumenge schreef op donderdag 28 mrt 2013, 19:34]Toch leuk dat er hier altijd zoveel mensen komen die vragen stellen voor kennissen, buren, familieleden etc.

Nederland zit tjokvol hulpvaardige figuren.