ti
door tiler Jan 31, 2010 om 09:41
Geldzaken & recht

Gladheid

Wie is aansprakelijk wanneer iemand een been breekt door gladheid, voor een huis waar de sneeuw niet geruimd is.

18846 53 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 31, 2010 om 09:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Tiler,
De verantwoordelijke is degene die er loopt, er is geen plicht om je stoep sneeuwvrij te maken/houden.
Je kunt dus nergens verhaal halen.
Daarnaast kun je met deze omstandigheden qua weer niet verwachten dat iemand direct zijn stoep sneeuwvrij maakt, misschien is dat de avond ervoor wel gebeurd en heeft het s'nachts weer gesneeuwd, misschien was de bewoner zelf een dag niet thuis, misschien was de bewoner niet in staat om het te doen vanwege een gebroken been.
Reden genoeg dus waarom het niet is gebeurd.
Helaas voor u ligt de verantwoordelijkheid dus bij degene met het gebroken been, die had m.i. zelf moeten inschatten dat het niet verstandig is om te gaan wandelen.
Ik kan me ook niet voorstellen dat het overal sneeuwvrij was en dat hij/zij bij die ene ongeveegde stoep net zijn/haar been brak. Er zal dus wel al meer over de sneeuw zijn gelopen wat echt een eigen keuze is geweest.

Mastag

ve
door verwijderd - Jan 31, 2010 om 09:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

U bent daar zelf verantwoordelijk voor .Het is namelijk niet verplicht om je eigen stoep schoon te houden

ve
door verwijderd - Jan 31, 2010 om 10:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt er de plaatselijke verordening van uw woonplaats op nalezen. ( APV)

ve
door verwijderd - Jan 31, 2010 om 12:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt alleen iemand aansprakelijk stellen als ze bijvoorbeeld de auto hebben gewassen terwijl het vroor. Dit mag niet, verder niet

ve
door verwijderd - Jan 31, 2010 om 13:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik dacht dat het ieders plicht was om je eigen stoepje schoon te houden tot aan de grens waar het pad van de gemeente begint...maar dat is dus veranderd.
Helaas, je bent zelf verantwoordelijk als je erover uitglijdt.

ve
door verwijderd - Jan 31, 2010 om 15:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

tiler

In 1996 heeft de Europese Gemeenschap al een richtlijk uitgegeven, dat het verplicht sneeuwvrij maken van je eigen stoepje, slavenarbeid zou inhouden (ja, je leest het echt goed). In maart 2001 heeft de Nederlandse wetgever deze richtlijn geratificeerd. Alle toenmalige gemeenten hebben destijds een brief gehad, met de opdracht hun verordening ten deze te herzien. Nu in 2010 hebben ongeveer een kwart van de gemeenten die herziening nog niet uitgevoerd. Dat laat echter onverlet, dat als je je been breekt op de stoep van de buurman die de sneeuw niet heeft verwijderd, je zelf verantwoordelijk bent voor die calimiteit.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Jan 31, 2010 om 20:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind de meeste antwoorden wel goed, maar dat er iemand durft te zeggen dat je dan niet moet gaan wandelen, vind ik wel een beetje ondoordacht. Want wat moet je doen als je moet gaan werken en je auto een eindje van de voordeur staat. Zou dan skiën aan kunnen doen, haha

ve
door verwijderd - Jan 31, 2010 om 21:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

read schreef op zondag 31 jan 2010, 15:35: tiler

In 1996 heeft de Europese Gemeenschap al een richtlijk uitgegeven, dat het verplicht sneeuwvrij maken van je eigen stoepje, slavenarbeid zou inhouden (ja, je leest het echt goed). In maart 2001 heeft de Nederlandse wetgever deze richtlijn geratificeerd. Alle toenmalige gemeenten hebben destijds een brief gehad, met de opdracht hun verordening ten deze te herzien. Nu in 2010 hebben ongeveer een kwart van de gemeenten die herziening nog niet uitgevoerd. Dat laat echter onverlet, dat als je je been breekt op de stoep van de buurman die de sneeuw niet heeft verwijderd, je zelf verantwoordelijk bent voor die calimiteit.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

Klopt helemaal Read
Maar het is een stoep en waarschijnlijk eigendom van de gemeente die wel een richtlijn kan uitgeven maar dat is nog geen wet.

T

ve
door verwijderd - Feb 1, 2010 om 01:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag tiler,

Je bent zelf verantwoordelijk. Wanneer het je te glad is op straat, dan zijn daar spikes van rubber voor die je over je schoenen kunt trekken en waar metalen noppen onder zitten. Ze kosten een paar Euro, bij Blokker.

Wij hebben een helling van 10 % voor het huis, op eigen grond. Vele jaren geleden, toen die spikes er nog niet waren, maakte ik al scherpe beugeltjes van stukjes plaat die bij de slots van een PC zitten om de kast af te dichten. Vastgezet onder de schoen met riempjes van oude fietstas. Kosten nul.

Tegenwoordig vind ik het toch prettiger om mijn bergschoenen met Vibram zool de hele dag aan te houden. Uitglijden? No way!

Dus een glad stoepje bij de buren, op weg naar je auto, is dus geen reden om niet op je werk te verschijnen. Werken, dat zul je! (Voor mij;-))
By the way, heb je wel winterbanden op de wielen? Of ga je pas naar je werk wanneer de gemeente of rijkswaterstaat de straten ijs-/sneeuwvrij gemaakt heeft?

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Feb 1, 2010 om 13:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

tiler schreef op zondag 31 jan 2010, 20:51: Ik vind de meeste antwoorden wel goed, maar dat er iemand durft te zeggen dat je dan niet moet gaan wandelen, vind ik wel een beetje ondoordacht. Want wat moet je doen als je moet gaan werken en je auto een eindje van de voordeur staat. Zou dan skiën aan kunnen doen, haha

Wandelen doe ik voor m'n plezier (werken toevallig ook). Niks ondoordacht dus.
Ik ga dagelijks te voet naar m'n werk, soms ga ik dan wat eerder van huis, bijvoorbeeld bij slechte weersomstandigheden. En als het niet hoeft laat ik de auto staan, zeker nu!

ve
door verwijderd - Feb 1, 2010 om 14:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

In Den Haag hebben dus verschillende mensen die letsel hebben op gelopen door de val met gladheid de gem.aansprakelijk gesteld.
Kazan

ve
door verwijderd - Feb 1, 2010 om 14:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

De verordeningen zijn inmiddels inderdaad verslechterd want eerder heb ik wel degelijk een aansprakelijkheidsstelling gewonnen en zijn de kosten naar aanleiding van een gebroken been door de tegenpartij betaald. Maar onze wetgeving gaat er dus niet altijd op vooruit. Iedere Nederlander zou toch het fatsoen moeten hebben om een wandelstukje sneeuwvrij te houden en als de jonge mensen dat teveel moeite vinden dan is het misschien een idee dat zij de boodschappen voor oudere mensen gaan doen. Het valt namelijk op dat juist de jongeren hun stoep niet sneeuwvrij maken totdat ze natuurlijk zelf eens een flinke val maken

ve
door verwijderd - Feb 1, 2010 om 14:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

met deze vraag kun je natuurlijk wel bezich blijven

wat als ik kom te vallen met mijn fiets wie is dan aansprakelijk ik of die gene die de fiets gemaakt heeft
als ik kom te vallen over een hekje wie is dan aansprakelijk ik of die gene die het hekje geplaatst heeft

kijk zo kun je dus tot het oneindige doorgaan
je bent altijd nog zelf verantwoordelijk voor als je komt te vallen

de man van het pad kan ook zeggen ...ik heb die sneew er niet neergelegd

als je komt te vallen op een stoep van de gemeente , stel je dan de gemeente ook aansprakelijk.

ve
door verwijderd - Feb 1, 2010 om 14:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

ja nog even zeg! als ik daar de verantwoording voor zou hebben kan ik iemand wel

vebieden over "mijn stoep te lopen" of verplicht te zijn een waarschuwingsbord te

plaatsen. de vraag is of bananenschillen hier dan ook onder vallen.

ve
door verwijderd - Feb 1, 2010 om 14:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik woon in Engeland (ook een EU lid), waar de overheid (plaatselijke) verantwoordelijk is voor de veiligheid op openbare wegen, inclusief trottoirs. Dit geldt voor losse tegels, potholes en gladheid in de winter. M'n vrouw brak eens haar pols door de gladheid en de plaatselijke overheid werd daarvoor aansprakelijk gesteld. Omdat gezondheids zorg kosteloos is hebben we het er maar bij gelaten, maar er werd wel die zelfde dag nog extra gestrooid.

ve
door verwijderd - Feb 1, 2010 om 14:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

kazan schreef op maandag 1 feb 2010, 14:21: In Den Haag hebben dus verschillende mensen die letsel hebben op gelopen door de val met gladheid de gem.aansprakelijk gesteld.
Kazan

Ook ik ben gevallen en heb een ernstige humerus (bovenarm) fractuur met als gevolg een half jaar uit de running en veel extra kosten. Waarop is jouw uitlating gebaseerd mbt Den Haag...want ik wil wel eens e.e.a. aankaarten.

ve
door verwijderd - Feb 1, 2010 om 14:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

er schijnen wel degelijk gemeentes te zijn waar het verplicht zou zijn dat je hun werk doet, namelijk het schoonhouden van hun stoep voor jouw deur. Ik vind dit volslagen onzin. Straks komen ze ook nog met een regel dat ik de straat zelf, dus de rijweg, moet gaan schoonhouden, en als er klinkers losliggen die ook weer goed leggen.
Het lijkt mij hun stoep, dus hun zaak die schoon te houden. Bovendien zijn er stukken stoep die niet grenzen aan particulier terrein, bv. langs openbare groenstroken, algemene achteroms, en dergelijke. Wie houdt die dan schoon? De gemeente. Kunnen ze de rest ook meteen even doen. En natuurlijk ook mijn stoep als er overdag of 's avonds als ik weg ben sneeuw valt.
Laat maar mooi de gemeente verantwoordelijk zijn voor het schoonmaken, en iedereen zelf voor uitkijken waar je loopt.

ve
door verwijderd - Feb 1, 2010 om 14:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wát een onzin dat jongeren hun stoep niet schoonhouden. Mij valt juist op dat ouderen de sneeuw lekker laten liggen. En dan heb ik het niet over ouderen die daar té oud voor zijn. Ik had mij voorgenomen onze stoep schoon te maken maar mijn buurman was mij voor. Hij is 24 jaar en heeft voor de hele rij tot en met de parkeerplaats de stoep sneeuw-vrij gemaakt..Wij waren de enigen die hem daarvoor een "kadootje" hebben gegeven, zomaar, omdat het zo hartstikke aardig van hem was. Al die ouderen in de rij..........? .. die vonden het blijkbaar héél gewoon van hem. Dus niet aankomen met dat alleen ouderen hun stoep schoonvegen. Dat is dus apert niet waar.

ve
door verwijderd - Feb 1, 2010 om 14:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

jane03 schreef op maandag 1 feb 2010, 14:26: De verordeningen zijn Iedere Nederlander zou toch het fatsoen moeten hebben om een wandelstukje sneeuwvrij te houden en als de jonge mensen dat teveel moeite vinden dan is het misschien een idee dat zij de boodschappen voor oudere mensen gaan doen. Het valt namelijk op dat juist de jongeren hun stoep niet sneeuwvrij maken

Dat zou natuurlijk wel eens kunnen komen omdat jongeren vaak beiden een volle werkweek werken. En je zult toch niet van ze verwachten dat ze tijdens de werkdag naar huis gaan om te vegen.
Daarnaast vind ik een paar centimeter sneeuw beter te bewandelen dan een paar millimeter, en dat krijg je vaak als je wegveegt en het daarna weer gaat sneeuwen.

ve
door verwijderd - Feb 1, 2010 om 14:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Blijkbaar zijn we tegenwoordig zelf verantwoord als je op je gezicht valt doordat de stoep glad is en mensen het niet schoonmaken.

Hoe zit het eigenlijk als je postbode bent en je valt dan doordat het glad is ? postbodes moeten door de sneeuw

ve
door verwijderd - Feb 1, 2010 om 14:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gekakel 1e klas allemaal,
ben zelf postbezorger en lig dus regelmatig languit tegenwoordig op de stoepen, en nee, ik heb geen noppen onder m'n laarzen.
Het is misschien niet wettelijk verplicht je stoepje schoon te houden maar wel zo fatsoenlijk dacht ik zo.
En inderdaad: in studentenwijken onderneemt men helemaal niks. Die hebben het veel te druk waarschijnlijk.

ve
door verwijderd - Feb 1, 2010 om 14:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Grote mensen zijn geen kleine kinderen meer ze zouden in staat moeten zijn om zelf in te schatten waar het onverantwoord is om te lopen en bij een inschattingsfout geen schuldige proberen aan te wijzen.

ve
door verwijderd - Feb 1, 2010 om 15:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

snicklehead schreef op maandag 1 feb 2010, 14:53: Gekakel 1e klas allemaal,
ben zelf postbezorger en lig dus regelmatig languit tegenwoordig op de stoepen, en nee, ik heb geen noppen onder m'n laarzen.
Het is misschien niet wettelijk verplicht je stoepje schoon te houden maar wel zo fatsoenlijk dacht ik zo.

Ik merk het ook, ik werk namelijk ook bij de post, maar ik kom ook bij mensen waar het voor de deur gewoon een grote ijsbaan is, en ik zal er dan toch doorheen moeten, wie is er dan verantwoordelijk als ik wat breek en zo een hoop uren misloop met werken

ve
door verwijderd - Feb 1, 2010 om 15:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom wil men in NL altijd de verantwoording bij iemand anders leggen.

ve
door verwijderd - Feb 1, 2010 om 15:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

angelmelanie schreef op maandag 1 feb 2010, 15:02:
Ik merk het ook, ik werk namelijk ook bij de post, maar ik kom ook bij mensen waar het voor de deur gewoon een grote ijsbaan is, en ik zal er dan toch doorheen moeten, wie is er dan verantwoordelijk als ik wat breek en zo een hoop uren misloop met werken

Ik zou zeggen de werkgever. Het gebeurt immers tijdens werktijd en tijdens het uitvoeren van het werk.

ve
door verwijderd - Feb 1, 2010 om 16:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

dimov000 schreef op maandag 1 feb 2010, 14:38:
kazan schreef op maandag 1 feb 2010, 14:21: In Den Haag hebben dus verschillende mensen die letsel hebben op gelopen door de val met gladheid de gem.aansprakelijk gesteld.
Kazan

Ook ik ben gevallen en heb een ernstige humerus (bovenarm) fractuur met als gevolg een half jaar uit de running en veel extra kosten. Waarop is jouw uitlating gebaseerd mbt Den Haag...want ik wil wel eens e.e.a. aankaarten.

Die stond op de site van west op teletekst.
Ik dacht 1 week geleden. Er waren 10 tallen klachten hier over.Ze gaven als reden dat de gem. niet gestrooit had.

ve
door verwijderd - Feb 1, 2010 om 16:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas bent U het!!
Het is een algemene gemeente verordening,!
De bewoner van een beneden woning heeft de plicht om zijn stoepje schoon te houden.
Niet gaan wandelen slaat al helemaal nergens op.
Je zult toch wel eens naar buiten moeten en dan ga je met dit weer niet wandelen.
Zou er dus toch maar rekening mee houden.
Vriendelijk groet.

ve
door verwijderd - Feb 1, 2010 om 16:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is inderdaad zo dat het niet verplicht is om je eigen stoep schoon te houden en het stoepje van de gemeente voor je huis. Het is ook zo dat je niet altijd op tijd dat zelfde stoepje kan schoonhouden omdat het nét gesneeuwd heeft. Ik vind het wel de morele plicht om dit te doen. Hoeveel moeite kost het extra om het stoepje van de gemeente even mee te pakken. Mensen hebben er zoveel plezier van. Ook ik ga dagelijks te voet naar het werk en moet van ellende op de weg lopen omdat veel mensen dit dus niet doen.
Nederland zou een voorbeeld moeten nemen aan vele landen om dit verplicht te stellen. Kijk ook eens naar de buren. Kunnen die de stoep wel schoonmaken door lichamelijke beperkingen? Zo niet bied dan een helpende hand. Dit zou Nederland een stuk vriendelijker maken.

ve
door verwijderd - Feb 1, 2010 om 16:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat nu als er in de APV staat dat je wel je stoep moet schoonhouden.... Ben je dan wel of niet verantwoordelijk?

ve
door verwijderd - Feb 1, 2010 om 16:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij ons (Purmerend) staat namelijk in de APV

Artikel 16 Bestrijding gladheid

1. De rechthebbende op een (gedeelte van een) gebouw is verplicht:
a. het voor voetgangers bestemde gedeelte van de weg voor dat gebouw over een breedte van twee meter van sneeuw en/of ijs te ontdoen; dan wel, als dat niet mogelijk is,
b. ervoor te zorgen dat de gladheid op het voor voetgangers bestemde gedeelte van de weg voor dat gebouw over een breedte van twee meter op andere wijze afdoende wordt bestreden.
2. De in het eerste lid bedoelde rechthebbende is tevens verplicht ervoor te zorgen dat sneeuw die of ijs dat bij het wegruimen op het voor voertuigen bestemde gedeelte van de weg terecht is gekomen, terstond daarvan verwijderd wordt.
3. In geval van gestapelde bouw rust de in het eerste en tweede lid bedoelde verplichting op de (Vereniging van) eigena(a)r(en) ervan.
4. In dit artikel wordt verstaan dan wel mede verstaan onder:
a. gebouw:
het bijbehorende erf
b. het voor voetgangers bestemde gedeelte van de weg:
hetgeen de artikelen 4 en 44 van het RVV 1990 verstaan onder door voetgangers te gebruiken weg(gedeelt)en.

Vandaar.

ve
door verwijderd - Feb 1, 2010 om 16:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

jane03 schreef op maandag 1 feb 2010, 14:26: De verordeningen zijn inmiddels inderdaad verslechterd want eerder heb ik wel degelijk een aansprakelijkheidsstelling gewonnen en zijn de kosten naar aanleiding van een gebroken been door de tegenpartij betaald. Maar onze wetgeving gaat er dus niet altijd op vooruit. Iedere Nederlander zou toch het fatsoen moeten hebben om een wandelstukje sneeuwvrij te houden en als de jonge mensen dat teveel moeite vinden dan is het misschien een idee dat zij de boodschappen voor oudere mensen gaan doen. Het valt namelijk op dat juist de jongeren hun stoep niet sneeuwvrij maken totdat ze natuurlijk zelf eens een flinke val maken
juist , de medemens denkt niet meer om een ander

ve
door verwijderd - Feb 1, 2010 om 17:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Persoonlijk vind ik het jammer dat de wet blijkbaar veranderd is en men niet meer verplicht is de eigen stoep (gedeeltelijk) schoon te houden. Ikzelf woon in een wijk waar voornamelijk ouderen wonen, en dat is te merken want de meeste trottoirs zijn prima beloopbaar. Ik vind het eigenlijk gewoon een kwestie van fatsoen om te zorgen dat mensen veilig voor mijn huis langs kunnen lopen zonder gevaar iets te breken. En ook wij hebben beide een fulltime baan, maar dat is geen reden om het dan maar niet te doen.

Ik vind het uitermate ergerlijk dat het tegenwoordig gebruikelijk schijnt om alle verantwoordelijkheid bij de overheid neer te leggen, die moet overal maar voor zorgen en zelf hebben we alleen nog rechten maar geen plichten meer. We zouden het allemaal fijner hebben als we weer wat meer rekening met elkaar zouden houden i.p.v. alleen maar voor onszelf te leven...

ve
door verwijderd - Feb 1, 2010 om 17:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

angelmelanie schreef op maandag 1 feb 2010, 15:02:
snicklehead schreef op maandag 1 feb 2010, 14:53: Gekakel 1e klas allemaal,
ben zelf postbezorger en lig dus regelmatig languit tegenwoordig op de stoepen, en nee, ik heb geen noppen onder m'n laarzen.
Het is misschien niet wettelijk verplicht je stoepje schoon te houden maar wel zo fatsoenlijk dacht ik zo.

Ik merk het ook, ik werk namelijk ook bij de post, maar ik kom ook bij mensen waar het voor de deur gewoon een grote ijsbaan is, en ik zal er dan toch doorheen moeten, wie is er dan verantwoordelijk als ik wat breek en zo een hoop uren misloop met werken[/quote
alle mensen die te beroerd zijn om een stoepje sneeuwvrij te maken zouden zelf eens de post of folders moeten lopen in de sneeuw dan eerst weten ze wat het is ,woon zelf in het noorden en het valt me op dat vooral de import [ lees hollanders ] hier ook maar te beroerd zijn op hun paadje schoon te vegen , ik erger mij hier mateloos aan

ve
door verwijderd - Feb 1, 2010 om 17:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik word zo moe van al die reacties van mensen die DENKEN dat ze het juiste antwoord weten. Lees toch eerst eens de juiste reactie van READ voordat je dom gaat kakelen. Europeesche wet en regelgeving verplicht expliciet NIET tot het schoonhouden van je stoepie. Mocht jouw gemeente in de APV stellen dat je verplicht bent je stoep sneeuwvrij te maken dan is die eis in strijd met de Europeesche wet, en dus ongeldig. Trouwens hoe maak ik mijn stoep schoon als ik lekker overwinter in Benidorm? Nogmaals: lees de reactie van READ, hij is de enige die het weet (en ik dus haha)

ve
door verwijderd - Feb 1, 2010 om 17:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jane03 Ik ben het met je eens, het fatsoen om een stukje vrij te maken, zou er gewoon moeten zijn. Maar nee, de meeste laten het lekker zitten. Ziet er zo leuk uit. Ik woon zelf in een hoekwoning , zonder trottoirs. Wij maken altijd om ons huis heen van voor tot achter een pad. Dat is zowel voor oudere mensen en voor de krantenjongen en postbode fijn. Want iedereen verwacht wel dat de post en de krant op tijd worden bezorgd, maar er iets voor over hebben. Nee, dat is niet aan de orde. En wat te denken van de oudere medemens die al weken binnen zitten, omdat de rollator niet door de sneeuw te duwen is. Denk je nu eens in, dat je oud en niet zo goed ter been, hoe zou je het dan zelf vinden om weken lang achter de geraniums te vertoeven en afhankelijk te zijn van anderen voor de boodschappen. Denk daar maar eens over na. Dit hoeft toch niet te worden verplicht, dat is denken aan anderen, maar dat schijnt erg moeilijk te zijn.

ve
door verwijderd - Feb 1, 2010 om 17:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom niet gewoon even een sneeuwschep pakken en de stoep schoonmaken.Wat is daar zo moeilijk aan.Heet burgerplicht niet verplicht maar wel mooi als je het doet.En alle verhalen over jongeren enz.Doe dit nu gewoon kan jij lekker zonder te vallen naar de bakker lopen en anderen ook.En een wet of regels zijn dan niet nodig.Moet er niet aan denken dat iemand voor mijn deur valt en letsel heeft.En de buren doen het niet dus ik ook niet Tja,geef het goede voorbeeld dan volgen er vast meer.Groeten mhofman.

ve
door verwijderd - Feb 1, 2010 om 17:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

AMSTERDAM - In de periode van 16 december tot 15 januari hebben 17.000 mensen zich gemeld bij de eerste hulp van een ziekenhuis omdat zij door gladheid ten val waren gekomen.

De totale directe medische kosten van deze glijpartijen zijn 38 miljoen euro.
Bron: Je tekst hier...

M.i. zou veel letsel te voorkomen zijn als ongeacht wat in de APV staat, men de gladheid op de stoep bestrijdt als men daar lichamelijk toe in staat is.

Ik zie dit niet als slavenarbeid, maar als vriendelijk gebaar naar buren, postbodes en krantenbezorgers toe.

ve
door verwijderd - Feb 1, 2010 om 18:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

alea schreef op maandag 1 feb 2010, 17:17: En wat te denken van de oudere medemens die al weken binnen zitten, omdat de rollator niet door de sneeuw te duwen is. Denk je nu eens in, dat je oud en niet zo goed ter been, hoe zou je het dan zelf vinden om weken lang achter de geraniums te vertoeven en afhankelijk te zijn van anderen voor de boodschappen. Denk daar maar eens over na.

Zelfs als iedereen netjes zijn stukje stoep veegt, zijn er nog hele stukken waar sneeuw ligt. Dus ik betwijfel of iemand met een rollator dan wel ver komt.

En uiteindelijk hoort afhankelijkheid bij het ouder worden. Niet leuk, maar wel een realiteit. Als het plenst dat het giet kun je met een rollator waarschijnlijk ook niet ver komen zonder drijf en drijf nat te worden en een longontsteking te riskeren.

ve
door verwijderd - Feb 1, 2010 om 18:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Quote vDonck
[[ Zelfs als iedereen netjes zijn stukje stoep veegt, zijn er nog hele stukken waar sneeuw ligt. Dus ik betwijfel of iemand met een rollator dan wel ver komt.]]

Tijdens het uitlaten van de honden ( met behulp van sneeuwlaarzen met antislip profiel zolen en nordicwalking stick :)
zag ik een bejaarde wandelen met behulp van een "prik"wandelstok.

Een bekende van mij zweert bij geitenwollen sokken over de schoenen.

Indien nodig zijn hopelijk buren bereid een boodschap voor bejaarden te doen.

ve
door verwijderd - Feb 1, 2010 om 19:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Veel kunt u er over schrijven, maar artikel 6:174 regelt de risico aansprakelijkheid van de wegbeheerder. De wegbeheerder is in beginsel aansprakelijk. Een trottoir valt ook onder het begrip "weg".

ve
door verwijderd - Feb 1, 2010 om 19:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

het moet zijn artikel 6:174 BW

ve
door verwijderd - Feb 1, 2010 om 19:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je bent een schurk hardwerk rentenierman.
We leven in de tijd van de stalen schepen.
Er zijn er weinig die uw tekst begrijpen. Wel een punt verdiend.Groet Henk.

ve
door verwijderd - Feb 1, 2010 om 19:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe zit het wanneer je valt op het perron van de NS? Mijn dochter liep een dubbele enkelfractuur op. Er lag ijs op het perron.

ve
door verwijderd - Feb 1, 2010 om 21:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik was het afgelopen weekend op pad in Duitsland. Het viel me op dat daar zowel de wegen als de voet/fietspaden door de gemeente werden geruimd en daarna gepekeld, ik heb ze dat hier nog niet echt veel zien doen....

ve
door verwijderd - Feb 1, 2010 om 23:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Natuurlijk ben je in de eerste plaats zelf veranwoordelijk als je met sneeuw de weg op gaat,bij moeten dien je zoveel mogelijk voorzorgsmaatregels te nemen.
De stoepen en voetgangers paden dienen voor zover mogelijk door de eigen bewoners schoon te worden gehouden.Toezien hoe het eruit ziet na sneeuwval en niets proberen te verhelpen is een fout van de eigen bewoners. Ongelukken gebeuren ook als er geen sneeuw of andere situaties zich plotseling gaan voordoen.

ve
door verwijderd - Feb 2, 2010 om 08:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

mastag schreef op zondag 31 jan 2010, 09:56: Beste Tiler,
De verantwoordelijke is degene die er loopt, er is geen plicht om je stoep sneeuwvrij te maken/houden.
Je kunt dus nergens verhaal halen.
Daarnaast kun je met deze omstandigheden qua weer niet verwachten dat iemand direct zijn stoep sneeuwvrij maakt, misschien is dat de avond ervoor wel gebeurd en heeft het s'nachts weer gesneeuwd, misschien was de bewoner zelf een dag niet thuis, misschien was de bewoner niet in staat om het te doen vanwege een gebroken been.
Reden genoeg dus waarom het niet is gebeurd.
Helaas voor u ligt de verantwoordelijkheid dus bij degene met het gebroken been, die had m.i. zelf moeten inschatten dat het niet verstandig is om te gaan wandelen.
Ik kan me ook niet voorstellen dat het overal sneeuwvrij was en dat hij/zij bij die ene ongeveegde stoep net zijn/haar been brak. Er zal dus wel al meer over de sneeuw zijn gelopen wat echt een eigen keuze is geweest.

Mastag

beste mastag
dat iedereen niet verplicht is zijn eigen stoepje schoon te maken oke maar je kan niet zomaar zeggen dat het geen weer is om een wandeling te maken mensen moeten er uit om boodschappen te halen en ik ben toevallig post bezorger van tnt en moet er ook uit dus als ik mijn been breek dan is het niet mijn schuld want ik moet er voor mijn baas uit of het nu ga of niet dus dat verhaal van u klopt echt niet dus voortaan nadenken wat u zeg

ineke

ve
door verwijderd - Feb 2, 2010 om 09:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

We komen er niet uit vrees ik, om allerlei voorbeelden en wetsregels op te gaan lummelen heeft ook geen zin.
Het is eindelijk weer winter! Geniet er van!
Glibberend ga ik zo de post weer bezorgen en dan maar lachen als ik mijn benen breek want ik ben toch zelf verantwoordelijk immers!
Einde discussie

ve
door verwijderd - Feb 2, 2010 om 09:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Uit de APV van mijn gemeente:

Waar strooit de gemeente niet?

•Voetpaden en trottoirs;
•Onverharde wegen;
•Particulier terrein, waaronder bedrijventerreinen en schoolpleinen.
Stoep zelf ijsvrij houden
In het verleden waren bewoners en ondernemers verplicht zelf de stoep te vegen. Die verplichting bestaat nu niet meer. De gemeente doet echter een beroep op iedereen om de stoep zoveel mogelijk sneeuw- en ijsvrij te houden.

m.v.g. Robert

ve
door verwijderd - Feb 2, 2010 om 12:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

In the UK, if you clear the snow from the path, and someone then slips and injures themselves, they can sue you! But if they slip on the snow that hasn't been cleared, then that's ok!!

ve
door verwijderd - Feb 2, 2010 om 12:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

In the UK, if you clear the snow from the path, and someone then slips and injures themselves, they can sue you! But if they slip on the snow that hasn\'t been cleared, then that\'s ok!!

ve
door verwijderd - Feb 2, 2010 om 14:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

De heer Balkellende gaf in kranten en op TV aan dat hij vond dat iedereen zijn eigen stoepje sneeuwvrij moest houden.
Toen de diverse media bij hem thuis ging kijken, bleek dat hij het zelf ook niet doet.
Dat is dus onze grote leider die zoveel over normen en waarden predikt, zeggen dat mensen iets moeten doen, maar het vervolgens zelf niet doen! Een super voorbeeld voor alle Nederlanders.

ve
door verwijderd - Feb 2, 2010 om 17:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goochemerd.

Ik denk dat de stratenmaker de verantwoordelijke is want als die de tegels er niet neer had gelegd was het waarschijnlijk nooit gebeurd.

ve
door verwijderd - Feb 3, 2010 om 12:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

mastag schreef op zondag 31 jan 2010, 09:56: Beste Tiler,
De verantwoordelijke is degene die er loopt, er is geen plicht om je stoep sneeuwvrij te maken/houden.
Je kunt dus nergens verhaal halen.
Daarnaast kun je met deze omstandigheden qua weer niet verwachten dat iemand direct zijn stoep sneeuwvrij maakt, misschien is dat de avond ervoor wel gebeurd en heeft het s'nachts weer gesneeuwd, misschien was de bewoner zelf een dag niet thuis, misschien was de bewoner niet in staat om het te doen vanwege een gebroken been.
Reden genoeg dus waarom het niet is gebeurd.
Helaas voor u ligt de verantwoordelijkheid dus bij degene met het gebroken been, die had m.i. zelf moeten inschatten dat het niet verstandig is om te gaan wandelen.
Ik kan me ook niet voorstellen dat het overal sneeuwvrij was en dat hij/zij bij die ene ongeveegde stoep net zijn/haar been brak. Er zal dus wel al meer over de sneeuw zijn gelopen wat echt een eigen keuze is geweest
.
Dat heb je dan als de sneeuw jaren wegblijft; er moet weer een norm vastgesteld worden hoe je te gedragen buiten je eigen huis. Dat is heel moeilijk en ik hoop dat we weer wat jaartjes met sneeuw krijgen, want reken maar dat jong en oud onderuit is gegaan! Over een aantal jaren vegen we weer massaal onze stoepen schoon voor de postbode en andere bezorgers aan huis! Mastag