me
door meidam Dec 17, 2012 om 13:54
Geldzaken & recht

Goede doelen

Een kennis van ons, sinds kort weduwe, overweegt t.z.t. naar haar overlijden geld af te staan aan "goede doelen"
Zij wil echter zeker zijn, dat het een stichting/organisatie betreft, waar niet t veel aan de strijkstok blijft hangen.

Heeft iemand ervaring ?

Met vriendelijk groet,

22062 16 Rapporteer

br
door brui0929 - Dec 17, 2012 om 14:28
636 Antwoorden / 10 Vragen

Als zij iets aan een goed doel wil schenken kijk dan op cbf.nl hierop staat welk goed doel een cbf keurmerk heeft aan dat doel kan zij met alle vertrouwen een donatie doen.

valerius-2
door valerius-2 - Dec 17, 2012 om 15:11
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Dat is moeilijk voor de 1 is het dit en voor de ander dat. Kwestie van waarin u geloofd.

inekel1953
door inekel1953 - Dec 17, 2012 om 16:17
323 Antwoorden / 2 Vragen

Beste meidam,

De Goede doelen staan op internet aangegeven en daarbij vind u ook wat er aan de strijkstok blijft hangen. Hierbij vind u ook een duidelijk overzicht van de zeer extreme hoge jaar-salarissen van de directeuren.
Het geld van uw goede kennis, is teneerste als "goede doel" voor de directeur en als er dan nog een (klein) beetje over is, komt dat ten goede van het door u bedoelde "goede doel".

http://www.gemiddeld-inkomen.nl/salarissen-directeurs-goededoelen

Met vriendelijke groet,
Ineke L.

valerius-2
door valerius-2 - Dec 17, 2012 om 18:18
7840 Antwoorden / 95 Vragen

IK vind dat het glazen huis wel de vooreur zou moeten hebben, daar bli9jft niets hangen aan diverse besturen. En als er op dat mmoment er geen glazen huis dan kan dat dus vis de notaris gebeuren op het moment dat er wel zo'' n actie aan de gang is.

gompy2
door gompy2 - Dec 17, 2012 om 18:33
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Sinds vandaag is er ook een nieuwe stichting bij gekomen, wist je dat nog niet?
De "Help-Gompy2-de-winter-door-stichting".
Goudeerlijk, en ik heb maar een klein strijkstokje!
Grapje hoor.

Als je op onderstaande link klikt kun je vanaf die site de inkomensgegevens downloaden in pdf-bestandsformaat van de directeuren en directie van die grote lijst die hier onder staat.

Klik -> Salarissen-directeuren-goede-doelenorganisaties-2011
Ik wil geen oordeel geven aan wat die lui verdienen, maar voor sommige inkomensgegevens moet je een sterke maag hebben.
En dan te bedenken dat veel van die collectanten in weer en wind langs de deuren gaan, voor niks en noppes, triest!

-----------------------------------------------------------------------
Quote:
In onderstaande lijst vindt u per organisatie gespecificeerde informatie over het jaarinkomen van de directeur over 2011.

ABC
Stichting Aap
Actionaid (voorheen Niza)
Aids Fonds
Stichting ALS Nederland
Alzheimer Nederland
Amnesty International
AMREF Flying Doctors
Artsen zonder Grenzen
Astma Fonds
Nederlandse Vereniging voor Autisme
Vereniging Bartiméus Sonneheerdt
Stichting Bio kinderrevalidatie
Nederlandse Brandwonden Stichting
Brooke Hospital for Animals
International Campaign for Tibet
Investing in Children and their societies (voorheen International Child Support) ICS
Christenen voor Israël
Clini Clowns
Cordaid
Nederlandse Cystic Fibrosis Stichting(NCFS)

DEF
Stichting Donateurs Koninklijk Concertgebouworkest
Diabetes Fonds
Dierenbescherming
Edukans
Stichting Steun EMMA Kinderziekenhuis AMC
Nationaal Epilepsie Fonds
Eye Care Foundation

GHI
NSGK voor het gehandicapte kind
Fonds Gehandicaptensport
KNGF Geleidehonden
Greenpeace
Habitat for Humanity
Nederlandse Hartstichting
Heifer Nederland
Hersenstichting Nederland
Hivos
De Hollandsche Molen
Hondenbescherming
Humana
Humanitas
Humanistisch Verbond
IKV Pax Christi
Stichting Interplast Holland

JKL
Jantje Beton
Johan Cruyff Foundation
Johanna KinderFonds
Kerk in Actie
KWF Kankerbestrijding
Nationaal Fonds Kinderhulp
Stichting Kinderpostzegels Nederland
Leger des Heils
Leprastichting
LEPRAzending
Liliane Fonds
Stichting De Luchtballon
MNO
Maag lever darm stichting
Make-a-Wish Nederland(voorheen st. Doe een Wens)
MAF Nederland
Mama Cash
Max Havelaar
MIVA/oneMen
Nationaal MS Fonds
Nationaal Muziekinstrumenten Fonds
Natuur en Milieu
Natuurmonumenten
Nierstichting
Stichting Oogfonds Nederland
Open Doors
Stichting Opkikker
Oranje Fonds
Nationaal Ouderenfonds
Oxfam Novib

PQRS
Pink Ribbon
Plan Nederland
Prins Bernhard Cultuurfonds
Prinses Beatrix Fonds
Prins Claus Fonds
Proefdiervrij
Fonds Psychische Gezondheid
De Regenboog Groep
Revalidatie Fonds
Het Nederlandse Rode Kruis
Ronald McDonald Kinderfonds
Save the Children
Simavi
Fonds Slachtofferhulp
Solidaridad
SOS Kinderdorpen
Stichting MS Research

TUVW
Terre des Hommes
KNCV Tuberculosefonds
UNICEF
Veilig Verkeer Nederland
Fonds verstandelijk gehandicapten
Villa Pardoes
Stichting Vluchteling
Stichting voor Vluchteling-Studenten, UAF
Vluchtelingenwerk Nederland
Vogelbescherming Nederland
Waddenvereniging
Wakker Dier
War Child
War Trauma Foundation
Wereld Kanker Onderzoek Fonds (WCRF)
Wereld Natuur Fonds
WereldOuders
Wilde Ganzen
Woord en Daad

XYZ
Young in Prison
ZOA
De Zonnebloem

inekel1953
door inekel1953 - Dec 17, 2012 om 18:49
323 Antwoorden / 2 Vragen

Inderdaad Gompy 2,

de mensen die door weer en wind langs de deuren gaan, doen het belangeloos. Ik heb bewondering voor deze mensen daar het allemaal liefdewerk oudpapier is.

Bij deze de (lange) lijst met de jaarsalarissten erbij vermeld, zoals ik eerder de link heb gegeven over "Goede Doelen":

Sanquin (Stichting Sanquin Bloedvoorziening)
T.J.F. Buunen (voorzitter Raad van Bestuur)
€297.000
H.J.C. de Wit (vicevoorzitter Raad van Bestuur)
€260.000
R.A.W. van Lier (lid Raad van Bestuur)
€217.000
Totaal
€774.000

Prins Bernard Cultuurfonds
Adriana Esmeijer
€190.330

Hartstichting
Dr. J.C.G. Stam
€184.713

Rode Kruis
Cees Breederveld
€172.000

Natuurmonumenten
J.J. de Graeff (alg. directeur)
€163.000
T. Warms (dir. natuurbeheer)
€145.000
F. Koster (dir. financiën & bedrijfsvoering)
€144.000
Totaal
€452.000

Astma Fonds
Michael Rutgers
€159.911

Zonnebloem
Marijke van Eck (t/m 31-12-11)
€159.072
A. van Rooij (vanaf 01-11-11)
€24.621
Totaal
€183.693

Unicef
Jan Bouke Wijbrandi (alg. dir.)
€154.106
I.A. Visscher (operat. dir.)
€143.576
Totaal
€297.682

Wereld Natuur Fonds
Johan van de Gronden
€153.899

Nierstichting
Tom Ostroom
€152.232

KWF Kankerbestrijding
M.T. Rudolphie (algemeen dir.)
€110.672
G. Boerrigter (waarnemend dir.)
€49.234
Totaal
€159.906

Kerk in actie
Haaije Feenstra
€143.000

SOS Kinderdorpen
Marcel Beerthuizen (t/m 31-05, incl. bonus €35.000)
€89.164
Margot Ende (vanaf 15-06)
€58.491
Totaal
€147.655

Cordaid
René Grotenhuis
€134.606
H. van Eeghen
€126.043
Totaal
€260.649

Greenpeace
S. Borren
€132.622

Alzheimer Nederland
Gea Broekema
€132.002

Artsen zonder Grenzen
Hans van de Weerd (tm 15-05, incl. €45.000 bonus)
€90.000
A. Hehenkamp
€129.000
Totaal
€219.000

Verder heeft Artsen zonder Grenzen nog een managementteam van drie directeurs: operaties, middelen en medisch directeur. Deze verdienen bij elkaar €254.000 in 2011.

Amnesty
Eduard Nazarski
€127.644

Terres des Hommes
Ron van Huizen (t/m 28-02-11)
€22.372
A.J. van Santbrink (vanaf 01-03-11)
€102.401
Totaal
€124.773

Oxfam/Novib
Farah Karimi
€124.432

Verder heeft Oxfam/Novib nog drie andere directeuren: internationaal, zakelijk en lobby & campagnes, met een totaal salaris in 2011 van €324.077.

Plan Nederland
Tjipke Bergsma (7 maanden)
€81.000
Monique van 't Hek (4 maanden)
€42.000
Totaal
€123.000

Liliane Fonds
Kees van den Broek
€120.359

Leger des Heils
Lt. Kol. Mw. Dr. C.A. Voorham (t/m 30-09) (directeur W&G)
€34.636
Envoy drs. C. Vader (01-10 t/m 31-12) (directeur W&G)
€31.107
Dhr. H.M. van Teijlingen (adjunct-directeur W&G)
€119.679
Kol. Mw. A.N.A. Dijkstra-Voorn (directeur KG)
€32.772
Envoy drs. E. Bosma (directeur DV/FW)
€113.862
Totaal
€334.656

CliniClowns
Hans Geels
€119.369

War Child
Mark Vogt
€101.391

Stichting Hulphond
Dhr. E. Bouwer (Algemeen Directeur)
€98.257
Dhr. R. Striekwold (Directeur Marketing en Commercie)
€98.257
Totaal
€196.514

Stichting AAP
David van Gennep
€66.537

gompy2
door gompy2 - Dec 17, 2012 om 19:34
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@inekel1953
Inderdaad je maag draait er van om als je goed tot je door laat dringen hoeveel mensen ik weet niet hoeveel deuren langs moeten gaan, hoeveel kilometer ze wel niet moeten lopen om een gemiddeld geboefte-inkomen bij elkaar te kunnen bedelen
Misselijkmakende gieren zijn het.
Dat tuig parasiteert gewoon op de goedgeefsheid van mensen met een hart en hebben ze wat extra nodig dat knallen ze weer een spotje de tv op en hup, het stroomt weer binnen.

zoekster
door zoekster - Dec 17, 2012 om 19:43
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Stichting AAP dan maar? Zal gompy2 het vast wel mee eens zijn ;-)

gompy2
door gompy2 - Dec 17, 2012 om 19:49
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zoekster schreef op maandag 17 dec 2012, 19:43]Stichting AAP dan maar? Zal gompy2 het vast wel mee eens zijn ;-)
Inderdaad, met APEN is helemaal niks mis hoor :-)

Directiesalaris Stichting AAP
Functie
directeur

€ 53.269 bron: Sectoranalyse

dearagain
door dearagain - Dec 17, 2012 om 20:50
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*Stichting Liliane Fonds zou het overwegen waard zijn

ja
door jaboone - Dec 17, 2012 om 21:22
2 Antwoorden / 0 Vragen

Geef bijvoorbeeld bij leven persoonlijk de personen die U zelf kunt uitkiezen het geld in handen. Alleen die personen doen iets zinnigs met uw geld, een adviseur verdient er alleen aan het geld beet te mogen houden en het advies is vaak belachelijk. Graag geef ik op specifieke vragen gratis antwoord of ben bereid met U te zoeken naar iemand anders met meer expertise die het voor het goede doel en niet de rekening doet.

gompy2
door gompy2 - Dec 18, 2012 om 08:59
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=dearagain schreef op maandag 17 dec 2012, 20:50]*Stichting Liliane Fonds zou het overwegen waard zijn
Is dat zo?
Ook gecontroleerd?
--------------------------------

Jaarinkomen 2011

bruto loon/salaris 95.100
vakantiegeld 7.608
eindejrsuitkering, 13e/14emnd -
variabel jaarinkomen -
Totaal 102.708

quote:
Missie van het Liliane Fonds is eraan bijdragen, dat de levenskwaliteit van kinderen en jongeren met een handicap in ontwikkelingslanden verbetert en dat ze, nu en later als volwassenen, meetellen en meedoen in de samenleving.

Voor het bedrag wat alleen al die directeur in zijn zak steekt kunnen heel wat kindertjes geholpen worden.

jobiejoba
door jobiejoba - Dec 18, 2012 om 09:15
134 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn ervaring is (als ex-donateur van een stichting) dat als je het jaarverslag leest dat er dan veel niet naar het goede doel gaat. Zo werd er reclame als voorlichting opgevoerd en gaat er heel veel naar salarissen. Wil je jezelf een goed gevoel geven? Dat kan vast ook op een andere manier. De meeste "goede doelen" ontvangen zoveel geld van loterijen dat ze geen dontaties meer nodig hebben als je nuchter nadenkt.

hutch
door hutch - Dec 18, 2012 om 12:58
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Welke stichting of zogenaamd 'goed' doel zij ook kiest, het enige goede doel hierbij is die achterlijke jaar'salarissen' van de 'heren/dames' directeuren. En dan te bedenken dat dit nog vaak 'bijbaantjes' zijn. Hoezo een inmense graaicultuur...... Het is gewoonweg SCHANDALIG !

Laat haar in haar buurt een tehuis zoeken, bijv. een bejaardentehuis (of mag dat tegenwoordig niet meer zo gezegd worden), of een ander tehuis en laat haar bij leven het geld geven aan een dagje uit met betrokken bewoners. Wat is er mooier dan mee te kunnen maken, hoe de minder bedeelden van iets kunnen genieten, van dat wat zij (straks) achter laat/zou laten. Zij, alsmede die bewoners, kunnen er van genieten. Of iets moois/leuks/extra's kopen voor een bepaald tehuis. Mocht zij dit bijv. willen doen, laat de directie wel verantwoording afleggen d.m.v. rekeningen/nota's.

Dit alles afhankelijk van wat zij te bieden/geven heeft. Maar geef in ieder geen (!) geld zomaar aan een 'goed doel'...... Wees gewaarschuwd.

(OT: zijn er nog steeds mensen, die aan de deur geven aan zo'n 'goed doel'? Dat moet toch ook steeds minder worden? Of wordt er nog steeds gegeven, omdat iemand geen 'nee' durft te zeggen, om wat voor een reden dan ook....)

me
door meidam - Dec 18, 2012 om 13:28
150 Antwoorden / 120 Vragen

[quote=hutch schreef op dinsdag 18 dec 2012, 12:58]Welke stichting of zogenaamd 'goed' doel zij ook kiest, het enige goede doel hierbij is die achterlijke jaar'salarissen' van de 'heren/dames' directeuren. En dan te bedenken dat dit nog vaak 'bijbaantjes' zijn. Hoezo een inmense graaicultuur...... Het is gewoonweg SCHANDALIG !

Laat haar in haar buurt een tehuis zoeken, bijv. een bejaardentehuis (of mag dat tegenwoordig niet meer zo gezegd worden), of een ander tehuis en laat haar bij leven het geld geven aan een dagje uit met betrokken bewoners. Wat is er mooier dan mee te kunnen maken, hoe de minder bedeelden van iets kunnen genieten, van dat wat zij (straks) achter laat/zou laten. Zij, alsmede die bewoners, kunnen er van genieten. Of iets moois/leuks/extra's kopen voor een bepaald tehuis. Mocht zij dit bijv. willen doen, laat de directie wel verantwoording afleggen d.m.v. rekeningen/nota's.

Dit alles afhankelijk van wat zij te bieden/geven heeft. Maar geef in ieder geen (!) geld zomaar aan een 'goed doel'...... Wees gewaarschuwd.

(OT: zijn er nog steeds mensen, die aan de deur geven aan zo'n 'goed doel'? Dat moet toch ook steeds minder worden? Of wordt er nog steeds gegeven, omdat iemand geen 'nee' durft te zeggen, om wat voor een reden dan ook....)

me
door meidam - Dec 18, 2012 om 13:45
150 Antwoorden / 120 Vragen

Beste reageerders,

Eerst bedank ik U allemaal voor Uw adviezen, raadgevingen, meningen enz., in het bijzonder GOMPY 2 en INEKEL 53, die uitvoerig inzicht gaven in de salarissen van managers, directeuren van "GOEDE DOELEN". Waarschijnlijk noemen deze personen het geen salaris maar een vergoeding.

Waarom stellen directeuren e/o managers van bedrijven, die dus al een goed salaris verdienen, zich niet beschikbaar om gratis een overzicht te houden over de gang van zaken.

Ik was zeer ingenomen met de reactie van HUTCH.

Ik zal de vergaarde adviezen doorgeven aan onze kennis, die uiteraard zelf zal moet beslissen.

Maak van de gelegenheid gebruik U allen prettige feestdagen en een goed 2013 toe te wensen.