ja
door janwillemr Nov 15, 2008 om 01:38
Geldzaken & recht

Groot onderhoud woning

Hallo, ikzelf heb zes jaar geleden een renovatieplan van onze wijk ondergaan waarbij mij voorzieningen / vergoedingen aangeboden werden. Nu is het de beurt van het complex waarin mijn moeder woont (is reeds in werking). De woningen zijn voorzien van grote glazen puien (voor- en achterzijde) die aangepast gaan worden, daarnaast wordt de collectieve warmwatervoorziening aangepakt waardoor leidingen en radiatoren vervangen gaan worden. Ook de toegangsdeuren naar portieken worden vervangen, in de huidige situatie zijn bij portieken met een enkele woning een brievenbus en een smalle strook ondoorzichtig glas in de deur aanwezig. Dit zal veranderen in een bredere strook doorzichtig glas (inbraakgevoelig) en aan de muur van de woonstraat wordt een brievenbus geplaatst. In zake conformiteit worden alle andere deuren ook vervangen. Ook is bekend geworden dat het plafond van de woonstraten asbest bevat die verwijderd wordt. De flats zijn vijf hoog, op de begane grond en derde etage zijn woonstraten die tot de toegangsdeuren van de woningen leiden. In ons geval overlapt de keuken en een slaapkamer de woonstraat van de begane grond. Helaas heeft de bewonersvereniging het plan aanvaard, recentelijk heeft een bewonersavond plaatsgevonden waaruit bleek dat aanwezigen niet die visie delen. Bewoners worden in een wisselwoning gezet en nu blijkt dat enkele daar al 7 weken in zitten en nog geen zicht hebben op een spoedige terugkeer naar de oorspronkelijke woning. Bewoners krijgen een kleine opslagcontainer aangeboden maar geen hulp met (terug-)plaatsen van de inboedel. Inboedel die in de woning achterblijft dient 1,5 meter uit de gevel geplaatst te worden in de woning. De woning zal tijdens de werkzaamheden niet afgesloten zijn of bewaakt. De financiële regeling is mij niet in detail bekend maar het is mijn overtuiging dat deze herstelkosten niet volledig dekt. Nieuwe radiatoren die op de oude vloerankers geplaatst worden maar groter zijn dan de oude, waardoor wankel. Bewoners die gordijnen hebben die eerst achter de radiator tot op de vloer kwamen (“ach, dan knipt u er toch een stuk vanaf”). Schade aan vloer- en muurbedekkingen en stof die vrij spel hebben maar niet opgeruimd wordt. Nu heb ik u het fraaiste nog niet verteld en dat is dat dit plan niet betiteld wordt als renovatieplan maar als “ groot onderhoud “. Ik vraag mij af of deze aanpassingen als zodanig betiteld mogen worden, waardoor de woningcorporatie minder verplichtingen heeft. Graag zie ik reacties tegemoet waarvoor grote dank, Jan-Willem

904 4 Rapporteer

ne
door nessie45 - Nov 15, 2008 om 08:21
3 Antwoorden / 0 Vragen

Het gebeurt overal, dit soort renovaties of "stadsvernieuwing', want zo mag je het ook noemen. Het is voor de bewoners nooit leuk, en ikzelf heb het meegemaakt, je hebt weinig keus. Alleen besloot ik niet terug te keren na deze renovatie, die ruim een jaar(?) heeft geduurd. Overigens kreeg je(iedereen) een "verhuis-premie"waar je recht op hebt. (ong.3.500 Euro/7500 gulden Ik verhuisde definitief, met gevolg dat ik nu in een rustige buurt woon, maar helaas 3 hoog zonder lift. Gelukkig heb ik -nog wel-gezonde benen.

Maar over de vraag: Ik zou eens bij de gemeente afd. Bouw en Woningtoezicht informeren wat hierover bekend is, en of er evt. een regelgeving voor is. Ik wens u en uw moeder veel sterkte!

stacey
door stacey - Nov 15, 2008 om 11:13
10352 Antwoorden / 12 Vragen
ja
door janwillemr - Nov 19, 2008 om 01:50
3 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo allen, dank voor de reacties. De verwijzing naar het Min van VROM heeft mij een stuk op weg geholpen. Ik heb “Vergoeding voor alle huurders bij renovatie (28.03.2008)“ gelezen waarin gesteld wordt dat bij “gedwongen tijdelijke verhuizing” recht ontstaat op een volledige vergoeding. Ook het volgende: “Dossier Onderhoud en Woningverbetering” bevat een interessant detail (paragraaf 13. Wanneer is er sprake van renovatie van uw woning?), “Volgens de wet betekent renovatie:” 1. ……, 2. “het gedeeltelijke vernieuwen van de woning door veranderingen aan te brengen of door de woning te vergroten”, in de volgende alinea wordt vermeld, “In het algemeen kunnen we zeggen dat er voor renovatie minimaal sprake moet zijn van een vernieuwing van de woning waardoor het woongenot is verbeterd. Hoe lang de werkzaamheden duren speelt hierbij geen rol. Het kan gaan om een kleine of grote renovatie.” Deze punten lijken aan te duiden dat het discussiepunt groot onderhoud nu van tafel is. Woningcorporaties in Amsterdam hebben zich geconfirmeerd aan de “Amsterdamse kaderafspraken” (http://www.wonen.amsterdam.nl/noodzakelijke/homepage_(dw/publicaties/virtuele_map/documentatie_dienst/stedelijke_0/amsterdamse), in paragraaf “2.3 Niet ingrijpende renovatie (kleine renovatie)” wordt het volgende vastgelegd. “Bij het plaatsen van uitsluitend centrale verwarming of dubbele beglazing is geen tegemoetkoming beschikbaar. Deze vergoedingen worden alleen uitgekeerd aan bewoners die de woning blijven huren.” Dit laatste brengt mij als leek op een dwaalspoor. Wordt door het Min van VROM een richtlijn uitgesproken, die door lokaal bestuur aan de hand van kaderafspraken omzeild kan worden? Vervanging van radiatoren en leidingen lijkt mij per definitie werkzaamheden die behoren tot verbetering van het woongenot dan wel gedeeltelijk vernieuwen door verandering aan te brengen. Ook paragraaf 2.3 Niet ingrijpende renovatie (kleine renovatie) is een discutabel punt. Gesproken wordt over , cv of dubbel beglazing. In ons geval worden radiatoren incluis leidingen vervangen als ook de glazengevels. Conclusie en, en niet of. Gezien het feit dat de eerste bewoners nu al langere tijd (7 weken) in een wisselwoning bivakkeren, mag redelijkere wijs gesteld worden dat hier niet over een “niet ingrijpende renovatie” gesproken wordt. De woningcorporatie wordt bijgestaan door het Amsterdamse Steunpunt Wonen. De afgevaardigde hiervan heeft gesteld dat “de vloeren van de woningen niet aangepast worden, waardoor er geen sprake is van een renovatie”. Voorgaande bezien lijkt mij deze zienswijze geen rechtsgrond te vinden. De spaghetti van nationale en regionale richtlijnen en verordeningen maken het voor een leek niet gemakkelijk. Ik zie elke reactie graag tegemoet, groet Jan-Willem

mariegh
door mariegh - Nov 30, 2008 om 13:21
263 Antwoorden / 13 Vragen

Tijd om je tot de Woonbond te wenden voor advies!