an
door anouchka Jul 24, 2005 om 23:47
Geldzaken & recht

Handige taktiek v.d. Postbank?

Als laatbloeiers hebben wij onlangs een huis gekocht. Blij met dit spannende gebeuren, begon het zoeken naar een geschikte geldverstrekker. Diverse hypotheekberekeningen hebben wij naast elkaar gelegd, waarvan de Postbank de meest gunstige voor ons was. Maar! Nu begint pas het verhaal. Al vroeg (immers moet een bank zo'n 4 tot 6 weken de tijd hebben om alles te regelen, zeggen zij), ruim anderhalve maand voor de passeerdatum, wilden wij in zee gaan met Postbank. En vroegen een offerte aan via de hypotheekadviseur v.d. Postbank. Zij was dagen onbereikbaar, er was nog een maand te gaan. Een collega, waar wij een maand voor de passeerdatum maar naar toe uitweken, kwam met een offerte vol cijfermatige fouten. Niet de afgesproken rente, afsluitprovisie e.a. fouten stonden in deze offerte. 3 Weken voor de passeerdatum, zagen wij onze eigen adviseuse thuis. Zij verzekerde ons dat deze offerte gecorrigeerd zou worden, alle ander stukken (medisch formulier, maatwerk) zouden wij spoedig in de bus ontvangen. Het laat zich raden....geen stukken in de bus, zij ging op vakantie en ondertussen tikte de tijd verder. Een week voor de passeerdatum, zat het ons inmiddels hoog. Want nog altijd hadden wij geen officiele gecorrigeerde offerte in de bus. Haar salesmanager beloofde haar aan te spreken. Dat hielp, maar kregen een met de hand gecorrigeerde offerte (de oude foute dus) of wij deze wilden ondertekenen. Onder voorbehoud dit gedaan. In diezelfde week voor de passeerdatum nam een collega het van haar over. En kwam met het slechte nieuws, dat de voorgehouden rente en afsluitprovisie niet door het hoofdkantoor kon worden overgenomen. De Postbank zou dan zelfs geld moeten toeleggen om onze hypotheek waar te kunnen maken. Uitwijken naar een andere bank, was al te laat. Verder gaan dus, en het houd maar niet op!!

Wie herkent zich in dit verhaal? Want wij zijn vast van plan om met dit hele gebeuren naar buiten te treden, en vermoeden bovendien dat de Postbank op een onheuse wijze misbruik maakt van starters.

1300 8 Rapporteer

user123
door user123 - Jul 25, 2005 om 11:29
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Ik kan mij niet voorstellen dat deze gang van zaken "beleid" is. Tenzij het natuurlijk een tussenpersoon betreft welke geen juridische banden heeft met de Postbank.

Ik zou in elk geval snel concurrerende offertes aanvragen. Dat hoeft naar mijn mening niet echt lang te duren. Het hang ervan af hoe goed beslagen u het ijs op gaat....

an
door anouchka - Jul 25, 2005 om 11:42
2 Antwoorden / 1 Vragen

Vooralsnog gaan wij er idem dito niet van uit dat het een procedure is van de Postbank. Maar het toeval (of niet) wil dat er meerdere gedupeerden (ook op deze site) vergelijkbare situatieschetsen hebben beschreven. In ons geval lijkt het bijna een criminele aanpak, daar 3 hypotheekadviseurs plus de salesmanager die deze mensen aanstuurt (allen in dienst van of de ING of de Postbank) nog geen week voor onze passeerdatum of met vakantie gingen, of om allerlei prive redenen niet bereikbaar waren. Al deze mensen waren en/of zijn "druk" bezig (geweest) met onze case. Maar waar de drukte ook over gaat, het blijft raadselachtig hoe een hypotheekadviseuse een berekening voorlegt die aantrekkelijk is, hierover het fiat heeft verkregen binnen de Postbank. En vervolgens verdwijnt zij van het toneel, verschijnt een andere adviseur die meent dat de Postbank het beloofde moet overrulen.

Uiteraard hadden wij in een vroeg stadium al geshopt bij de concurrerende partijen. Maar zoals ik al beschreef, zijn wij met de Postbank in zee gegaan op grond van hun gunstige berekening. Inmiddels hebben wij eveneens goede adviezen ingewonnen bij Eigen Huis, omdat dit gebeuren nog een aardig staartje gaat krijgen.

ka
door karekiet_1 - Jul 25, 2005 om 12:35
6 Antwoorden / 0 Vragen

Wel opmerkelijk: een kennis van me heeft in maart een huis gekocht en een hypotheek afgesloten bij de ABN-AMRO.

Nadat alle bedragen en percentages waren afgesproken ging (jawel) de contactpersoon op vakantie. Plots werden daarna enkele bedragen verhoogd door een andere contactpersoon, waarna het bekende kastje naar de muur-scenario ontstond. Er was vooral niemand bereikbaar en hij werd nooit teruggebeld.

De passeerdatum verstreek en de kennis moest een boete betalen. Na enig getouwtrek heeft de ABN gelukkig alsnog de bedragen volgens afspraak berekend en zelfs een deel van de boete betaald.

Je moet in de hectiek van het kopen van een huis wel de tijd en het geduld kunnen opbrengen. Dat zal niet iedereen gegeven zijn.

an
door anouchka - Jul 25, 2005 om 14:11
2 Antwoorden / 1 Vragen

En mag ik daarop aanvullen dat behalve tijd en geduld, je ook nog de nodige draagkracht (in gewone termen, voldoende emotionele tolerantie en incassseringsvermogen) moet hebben?!

Maar inderdaad opmerkelijk! Mag ik weten wat voor getouwtrek nodig was om de boete door de ABNAMRO gedeeltelijk terug te betalen en het afgesprokene weer in orde te krijgen? Ons scenario neemt in onze ogen rampzalige gevolgen, die buiten onze schuld om, ontstaan. Een dreigende boete, een verhuizing die opgeschort moet worden (waaraan, uiteraard, ook finaciele schade wordt geleden) en een nodeloos gestrijd vanuit de verkopende partij die op allerlei wijzes ons probeert te dwarsbomen.

Wordt vervolgd....

ka
door karekiet_1 - Jul 25, 2005 om 15:09
6 Antwoorden / 0 Vragen

Hij heeft ABN uiteindelijk schriftelijk verzocht de boete te vergoeden, en dat hebben ze deels gedaan. Als ik me goed herinner iets van 280 van de 400 euro.

Dat van die vakanties blijft inderdaad opmerkelijk...

ma
door massimo - Aug 7, 2005 om 17:37
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ook ik had een afspraak gemaakt met een hypotheekadviseur van de Postbank,omdat wij een prachtig huis hadden gezien en we wilden dit huis graag kopen.Op zijn vraag of we ook schulden hadden was ons antwoord volmondig nee!!,hij rekende alles voor ons uit en we kwamen uit op een prachtig maandbedrag van 577 euro.Dus de volgende dag de makelaar gebeld en het voorlopig koopcontract werd getekend,we hadden tot 21 juli bedenktijd.Op 22 juli belt de hypotheekadviseur met de mededeling dat ik geregistreerd sta bij het BKR,ik schrok eerst even want ik had 3,5 jaar geleden inderdaad een lening afgelost van de Kredietbank,niet wetende dat ik nog geregistreerd stond vertelde ik de hypotheekadviseur dat dat toen om een bedrag ging van 3000 gulden,ik had op dat moment geen werk en er moesten een aantal rekeningen betaald worden.Hij antwoordde mij met o is dat alles,en verzekerde ons dat wij alle kans maakten om een hypotheek te krijgen,we hebben redelijk eigen geld opgebouwd en geen schulden,allebei een vaste baan dus no problem.Hij zou er alles aan doen :Op ieder potje past een deksel,er zijn meer wegen die leiden naar Rome enz enz,dat waren zijn woorden.In de dagen die volgden hebben wij hem om de dag gebeld of ze al iets wisten bij de POSTBANK ,hij had ook nog niks gehoord.Afgelopen dinsdagavond(02-08-2005)kregen wij een telefoontje van onze hypotheekadviseur met de mededeling dat de Postbank ons geen lening en hij wenst ons nog veel succes bij andere banken.Wij sloegen steil achterover WAT NU,de volgende dag heb ik de postbank-klachtenlijn gebeld en gevraagd wat er mis was gegaan,ik werd verwezen naar de acceptatieafdeling en die heeft ongeveer 10 minuten gezocht naar ons dossier ,het niet kunnen vindeN??????,en de mededeling dat sinds vorige week de hypotheekadviseurs standaard bij elke hypotheekaanvraag moeten vragen of iemand ook geregistreerd staat bij het BKR,ik had niet in de gaten dat ik nog geregistreerd stond ,volgens mij moet de bank dat ook vooraf checken,als we dit eerder hadden geweten hadden we het huis niet gekocht en onze passeerdatum is 26-08-2005 dus wens ons maar succes bij andere banken!!!!!!.Wij zijn hierdoor erg ontdaan en de reacyie van de Postbank is dat dit niet had mogen gebeuren.GRRRRRRRRRRRRR.

ma
door massimo - Aug 7, 2005 om 18:53
2 Antwoorden / 0 Vragen

Als laatste wil ik nog even melden dat de postbank al groen licht had gegeven omtrent onze lening en dat was nog voor de verstreken bedenktijd,wie heeft ook zoiets meegemaakt????????????????

sa
door sanderadvies - Sep 1, 2005 om 01:19
5 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas is het zo dat er veel tussenpersonen zijn die weinig verstand hebben van hypotheken en dan even snel een hypotheek pakken waar de rente laag bij is.

Postbank heeft tot op heden allerlei rente acties, verierend van rentemix acties, nieuwbouwruimte acties etc.

De communicatie hiervan loopt niet goed waardoor deze verwarring over tarieven ontstaat.

Helaas heeft u getekend bij de notaris voor dit verhaal en zal het erg moeilijk zijn hier iets van terug te vorderen.

Postbank verwijst u naar de tussenpersoon en de tussenpersoon naar de Postbank.

Het enige wat ik kan zeggen is GEEN maatwerk hypotheek Postbank pakken, de prestaties van de obligatiefondsen waaruit u geld moet gaan onttrekken voor de maandlasten verlichting presteren abominabel slecht en is tevens de rente van een maatwerkhypotheek te hoog.

U zou voor meer info kunnen mailen.

Succes!

Sander de Loo