aa
door aad piraat Oct 11, 2023 om 13:10
Geldzaken & recht

Heeft een arbeidsongeschikt geworden zzp'er ook uitkerings- en toeslagen recht

Ik stel de vraag in een poging tot hulpverlening aan mijn zwager welke na 35 jaar in loondienst te hebben gewerkt en gedurende 5 jaar als zzp- er nu is geveld door alzheimer. In ons land met een wirwar van regels en rechten is het zeer moeilijk om je weg te vinden in uitzonderlijke gevallen zoals deze. Als iemand weet hoe en waar de mogelijke rechten op bv. WIA, bijstand, toeslagen ed. zijn omschreven zou ik zeer geholpen zijn als hi j/ zij dit in antwoord op mijn vraag wil aangeven. Bij voorbaat mijn dank.

2201 5 Rapporteer
pe
door pebk - Oct 11, 2023 om 13:15
581 Antwoorden / 0 Vragen

Als de zwager zich daarvoor verzekerd heeft, heeft hij rechten. Als hij dat niet heeft, dan niet. Hoe lang je in loondienst bent geweest is niet relevant. Het gaat om een verzekering. In tegenstelling tot een pensioen is het niet dat je ergens voor spaart. Alleen een bijstandsuitkering is mogelijk.

"Als werknemer in loondienst is het duidelijk waar je recht op hebt als je ziek wordt. Je hebt bij een vast contract twee jaar lang recht op minimaal 70% van je loon. De rechten als zzp’er zijn wat dat betreft ook duidelijk: je hebt in principe nergens recht op."
bron: https://www.unive.nl/zakelijk/blog/arbeidsongeschikt-zzp-opties

aa
door aad piraat Oct 11, 2023 om 13:54
50 Antwoorden / 24 Vragen

Beste PEBK,  Hartelijk bedankt voor uw snelle inhoudelijke reactie. Het hieringestelde was ik al bang voor, maar ik hoopte dat eea. mogelijk toch door mij over het hoofd was gezien.

Ja
door JannyBoe - Oct 11, 2023 om 13:22
516 Antwoorden / Vragen

Zoals @PEBK al aangeeft heb je als ZZP'er geen recht op WIA. ZZP'ers moeten zichzelf verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid.
Voor alles rond bijstand moet uw zwager bij de gemeente zijn.
En voor toeslagen bij de Belastingdienst.

Mocht de situatie erom vragen dan is vragen om ondersteuning vanuit de gemeente een verstandige optie.
Vanuit de WMO kan hulp geboden worden bij de situatie rond uw zwager.

Sterkte en succes.

aa
door aad piraat Oct 11, 2023 om 14:02
50 Antwoorden / 24 Vragen

Beste JANNYBOE, ook hartelijk bedankt voor uw reactie, helaas heeft hij zich niet verzekerd en dus zal ik mij noodgedwongen richten op de door PEBK genoemde bijstand en en de door u genoemde belastingdienst en WMO. Ik vrees dat ik hier wienig kans op succes zal hebben maar het is in ieder geval een start voor een plan van aanpak.

Ja
door JannyBoe Oct 11, 2023 om 17:53
516 Antwoorden / Vragen

Geen dank. Nogmaals sterkte en succes.

aa
door aad piraat - Nov 7, 2023 om 11:31
50 Antwoorden / 24 Vragen

Ik kan u allen mededelen dat hij inmiddels een bijstandsuitkering krijgt en de aanvraag voor zorgtoeslag loopt nog maar ook daar hebben we vertrouwen in. Nogmaals bedankt voor jullie betrokken info en nieuwe inhoudelijke reacties zijn hiermee niet meer nodig. Met vriendelijke groeten Aad Piraat.

RonnyVlastuin
door RonnyVlastuin - Nov 7, 2023 om 14:18
5 Antwoorden / Vragen

Een zzp'er (zelfstandige zonder personeel) die arbeidsongeschikt raakt, heeft over het algemeen geen recht op uitkeringen en toeslagen op basis van de Nederlandse sociale zekerheidswetgeving, zoals de Werkloosheidswet (WW), de Ziektewet (ZW) en de Participatiewet. Dit komt doordat zzp'ers als zelfstandige ondernemers worden beschouwd en niet in dienstverband werken.

In Nederland kunnen zzp'ers zich vrijwillig verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid door een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) af te sluiten. Deze verzekering voorziet in een inkomen als de zzp'er niet in staat is om te werken vanwege ziekte of een ongeval. De premies voor een AOV kunnen echter hoog zijn, en het is aan de zzp'er zelf om deze verzekering af te sluiten.