ellenellen
door ellenellen Jun 22, 2005 om 09:35
Geldzaken & recht

Help

Ik krijg iedere maand keurig alimentatie van mijn ex-man, maar nu moet ik veel extra's voor school betalen. Mijn jongste gaat op kamp a 90 euro, schoolgeld, de oudste gaat volgend schooljaar naar de middelbare school,  wat ondanks de tegemoetkoming in de schoolkosten toch een flinke kostenpost met zich meebrengt. Ook heeft ze dan dringend een computer nodig. Kan ik van mijn ex-man verwachten dat hij meehelpt om deze kosten op te vangen, of moet dat allemaal van de alimentatie bekostigd worden? En wat moet ik doen als hij niet wil helpen? Want de alimentatie is dus duidelijk te weinig om dit op te vangen.

Ellen

290 13 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 22, 2005 om 10:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Uw ex betaald nu allimentatie en dat moet volgens de normen genoeg zijn om alle kosten van de opvoeding van kinderen mee te betalen. (voor de helft betaald uw ex, de andere helft u zelf) Dij de berekening is rekening gehouden met het inkomen van uw ex zodat uw kinderen niets te kort komen. U kunt helaas geen extra geld aan uw ex vragen voor school e.d.
Iedere rechter zal beamen dat het geen uw ex betaald voldoende is om alles te betalen.

ve
door verwijderd - Jun 22, 2005 om 11:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

U zult het inderdaad moeten doen met hetgeen de rechter u heeft toegewezen. Hooguit kan uw ex zo vriendelijk zijn een deel van de extra kosten voor zijn rekening te nemen maar hem verplichten kan niet. Groeten - E.

ve
door verwijderd - Jun 22, 2005 om 12:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

De rechter is hier niet bij aan te pas gekomen, de alimentatie die ik krijg is een bedrag dat mij ex genoeg vindt. Het bedrag is nog geen kwart van de werkelijke kosten die ik voor mijn kinderen kwijt ben. Als ik hem hier op aanspreek zegt hij dat als ik naar de rechter stap hij ervoor zal zorgen dat hij zover in de schulden zit, dat het bedrag dat de rechter toe zal wijzen alleen maar lager uit zal vallen. Dit maakt dat ik erg bang ben om naar de rechter te stappen.

Ellen

ve
door verwijderd - Jul 24, 2005 om 16:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Alimentatie;Dat is een bedrag dat een Man aan een Vrouw moet betalen(onderhoud kinderen) schult of geen schult.Er van uit gaande dat de getrouwde Man Het bed heeft gedeeld met een andere Vrouw.Maar als de vrouw nu het bed gedeeld heeft met een andere Man ,Moet toch haar Man die Aliminatie betalen.Als dan het bovenvernoemde verhaal ter spraken zou komen. dAN .....

ve
door verwijderd - Jul 24, 2005 om 16:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ seat - moeilijk hè, een fatsoenlijk, onderbouwd antwoord te geven ipv dit oeverloos gebrabbel ? - E.

ve
door verwijderd - Jul 24, 2005 om 23:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ encarta

Moeilijk he geen betweter zijn

ve
door verwijderd - Jul 25, 2005 om 00:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Soms zijn er andere redenen voor een scheiding, en geloof me ik ben ooit getrouwd voor het leven. Dat dat anders uitpakt, daar heb ik niet voor gekozen, en zeker de kinderen niet.  Maar hij blijft hoe dan ook de vader van onze kinderen. Ik ben steeds blij dat ik ze nog te eten kan geven en aan kan kleden. Die extra kosten kan ik er niet bij hebben, of ik moet me in de schulden steken. Voor mezelf hoef ik niets van hem. Wat kan ik doen, als ik naar een rechter stap wordt dat echt het begin van veel ellende, hij is tot veel in staat. Ik voel me soms zo wanhopig.

Ellen

ve
door verwijderd - Jul 25, 2005 om 01:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ ellenellen
Ik denk niet dat u zich hier hoeft te verdedigen. Wanneer u twijfelt aan uw rechtspositie kan het geen kwaad om eens contact op te nemen met een rechtswinkel. Zij kunnen u vertellen of uw ex mogelijk gewoon bluft.

ve
door verwijderd - Jul 25, 2005 om 01:25
0 Antwoorden / 0 Vragen
ve
door verwijderd - Jul 25, 2005 om 01:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zie "Detachering"

ve
door verwijderd - Jul 25, 2005 om 07:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Ellen,

Even een reaktie op wat je hieronder schrijft:

De rechter is hier niet bij aan te pas gekomen, de alimentatie die ik krijg is een bedrag dat mij ex genoeg vindt. Het bedrag is nog geen kwart van de werkelijke kosten die ik voor mijn kinderen kwijt ben. Als ik hem hier op aanspreek zegt hij dat als ik naar de rechter stap hij ervoor zal zorgen dat hij zover in de schulden zit, dat het bedrag dat de rechter toe zal wijzen alleen maar lager uit zal vallen. Dit maakt dat ik erg bang ben om naar de rechter te stappen.

Het verstandigste is om een advocaat in de handen te nemen en hem een alimentatieberekening te laten maken. Deze berekening word gedaan naar wettelijke maatstaven en regelingen.

Hier kan je voor jezelf een programma downloaden wat voor 90% overeenkomt met de berekening bij een advocaat:

http://www.amicalis.com/index.php?page=main&taal=nl

Even naar beneden scrollen voor DKC2002

Dan nog het volgende:

-De hoogte van de alimentatie is inkomensafhankelijk. Je ex-man zl voor jou en je kinderen moeten betalen. Jij ontvangt evenlang alimentatie als dt je getrouwd bent geweest met een maximum van 12 jaar. Ook ontvang je de alimentatie van de kinderen tot hun 18e daarna hebben de kinderen tot hun 21 recht om de alimentatie zelf te ontvangen.

-Alimentatie kan door de rechter worden vastgesteld, zelfs met terugwerkende kracht. Wel zal je er rekening mee moeten houden dat als je nu al 5 jaar gescheiden bent je niet van 5 jaar terug kan vorderen. Enige billijkheid is op zijn plaats.

- Het dreigen van je ex-man dat hij schulden gaat maken en dat er zo dus geen geld over is, is alleen maar een hoop geschreeuw om je rustig te houden. Schulden vanuit het huwelijk en kosten voor verhuizing, woninginrichting etc mogen als kosten worden opgevoerd. Alle schulden gemaakt na de scheiding zijn niet relevant. Ook hier zal je rekening moeten houden het feit dat je ex-man wel een nihil-stelling kan aanvragen bij de rechter omdat hij de alimentatie niet meer kan betalen. In veel gevallen word dit toegewezen voor een bepaalde periode zodat je ex-man zijn schulden kan aflossen en er dus weer draagkracht ontstaat voor het onderhouden van zijn kinderen.

- Als je een gerechterlijke uitspraak hebt en alimentatie blijft achterwege dan kan je die laten innen door het LBIO, Landelijk Bureau Inning Ouderbijdragen. Zij kunnen met terugwerkende krcht maximaal 6 maanden vorderen. Hoervoor zijn de kosten voor de alimentatieplichtige.

ve
door verwijderd - Jul 25, 2005 om 07:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

- Elk jaar word de hoogte van de alimentatie geindexeerd. Dit word bepaald vanuit de regering.

Dit zijn de wettelijke indexeringen van de afgelopen 10 jaar. Hoop voor je dat je die ook gekregen hebt, want is in totaal ongeveer 27%:)

01-01-1995    1,3%
01-01-1996    1,1%
01-01-1997    1,7%
01-01-1998    2,3%
01-01-1999    3,3%
01-01-2000    2,5%
01-01-2001    3,3%
01-01-2002    4,6%
01-01-2003    3,9%
01-01-2004    2,5%
01-01-2005    1,1%

- Zoals al eerder werd aangegeven zal je het moeten doen met de alimentatie en een extra bijdrage zit er helaas niet in.

Succes en sterkte!

ve
door verwijderd - Jul 28, 2005 om 12:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo encarta;Mag toch mijn gedachten laten gaan.

Hij of zij is schuldig die de eerste steen pakt.

Eenvoud siert de mens.

Filosofie;hij die de gedachten van een ander door ziet,leeft en laat een ander leven