al
door almar123 Sep 30, 2004 om 01:06
Geldzaken & recht

Herinneringskosten

Mag een bedrijf wettelijk bij de eerste herinnering al extra kosten rekenen of mag dit pas vanaf de tweede herinnering of zelfs pas vanaf een aanmaning ??

30734 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 30, 2004 om 01:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit zal per bedrijf verschillen.
Meestal staat dit wel ergens vermeld (in de voorwaarden), of heeft het in de media gestaan dat als je te laat betaald je een (eerste) herinnering krijgt en er extra kosten in rekening worden gebracht.

groeten tuinfreak

ve
door verwijderd - Sep 30, 2004 om 03:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag almar 123,

Een bedrijf mag bij een eerste herinnering kosten berekenen. Op de  vraag of het wettelijk is? is het antwoord, dat nergens in de wet staat dat het niet mag. Groeten, Ton.

ve
door verwijderd - Oct 3, 2004 om 21:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als de betalingstermijn is vertreken bent u in verzuim. Het kost gewoon veel geld om u daaraan te helpen herinneren.

ve
door verwijderd - Oct 4, 2004 om 22:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

KPN stuur de rekening op 22-09 weg en ik krijg hem pas 28-09 en moet dan voor 08-10 betalen. Dat is geen 2 weken en de wettelijke termijn om een rekening te betalen is dacht ik 2 weken. Ze moete die rekeningen op tijd sturen.

ve
door verwijderd - Jul 18, 2007 om 07:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mij werden onlangs ook extra herinneringskosten in rekening gebracht nadat ik de rekening van KPN 5 dagen te laat had betaald. Immers, iedereen vergeet dit wel eens een keer. Vervolgens ben ik op zoek gegaan in de historie, de algemene voorwaarden van KPN en wat de Nederlandse Wet hierover zegt: namelijk het Burgerlijk Wetboek.

Het blijkt dat KPN per juli 2004 deze herinneringskosten heeft ingevoerd. Aan de hand hiervan heb ik een bezwaarschrift ingediend. Na 2 weken kreeg ik een telefoontje van KPN met de mededeling dat ik een nieuwe  factuur kreeg en dat de 4,50 Euro herinneringskosten werden kwijtgescholden.

Mijn bezwaarschrift is succesvol geweest. KPN kan niet zomaar de algemene voorwaarden wijzigen. Ik adviseer iedereen om bezwaar aan te tekenen met meteen de mededeling als KPN niet binnen 30 dagen reageert een klacht bij de Geschillencommissie in te dienen.

Indien je een kopie van mijn bezwaarschrift wilt ontvangen kun je een e-mail sturen naar:

syril.debruin@planet.nl

De brief is te groot om in dit forum in te kopieren.

Ik wens iedereen succes!

Met vriendelijke groet,

De hobbyjurist

ve
door verwijderd - Jul 18, 2007 om 08:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag almar,

Ik ken een postorderbedrijf die dit ook doet, maar moet er wel bij vermelden dat dit bij hun in de algemene voorwaarden is terug te lezen. Groet, Elena