jo
door joerki Apr 10, 2009 om 19:31
Geldzaken & recht

Hoe kom ik aan mijn geld van mijn girorekenig

Medio december 2008 zegde ik mijn rekening bij de postgiro op. In mijn brief schrijf ik de rekening per 31 december te willen beeindigen en verzoek het saldo over te maken aan mijn bankrekening nummer zoveel. Van de Postgiro krijg ik 29 december een brief waarin de opzegging wordt bevestigd en de mededeling dat er op die dag geen saldo is. In de loop van januari 2009 krijg ik een afschrift van de giro waaruit blijk dat de rekening nog wel bestaat en dat op 29 december geld is binnen gekomen. Per e-mail aan klantencontact gevraagd de rekening af te sluiten en mijn geld over te boeken. Mij wordt toegezegd dat er een formuliertje komt waarop ik de opzegging kan aanvragen en kan aangeven waar het  saldo heen moet. En dan is alles geregeld. Er komt geen formulier. Na twee weken nog eens gemalt. Dan krijg ik ten antwoord dat ik binnen vijf werkdagen het formulier had behoren te krijgen. Dan maar een brief schrijven. De jongens van de post bellen mij en vragen wat er aan de hand is. Ik leg het uit en zij zullen voor de afwikeling zorgen. Omdat er na een maand nog niets op mijn bankrekening is bijgeschrven, schrijf ik opnieuw naar de postbank. Ik wordt gebeld en opnieuw doe ik mijn verhaal. De meneer is uitermate vriendelijk, zal alles uitzoeken en in orde brengen. Inderdaad, na enkele dagen krijg ik een giroafschrift. De rekening is opgeheven en het saldo is over geboekt naar de bedrijfsrekening van de Postbank. Nu nam ik aan dat dit de regeling is, en dan van de bedrijfsrekening naar de aangegeven bestemming. Er komt niets op mijn bankrekening. Dus maar weer een brief schrijven. Ik wordt gebeld, ach ik hoefde mij geen zorgen te maken. De rekening is toch opgeheven. Het saldo ? Hoe kan ik zo dom zijn, er staat geen geld op mijn rekening dus kan het ook niet naar mijn bankrekening worden overgeboekt. Dat ik aanvoer dat zij het zonder mijn instemming intern hebben overgeboekt naar de eigen bedrijfsrekening, ja daar kon hij niets aan doen en zou het intern overleggen. Hij zal zo spoedig mogelijk terug bellen. Op mijn bankrekening staat het bedrag nog niet bijgeboekt, de postbank meneer is (nu na twee weken) waarschijnlijk nog steeds in overleg en heeft nog niet gebeld. Hoe kom ik aan mijn geld ? Is het redelijk als ik ook nog om rente ga vragen of is dat teveel gevraagd van de bank die zich presenteerd met de slogan 'voordelig, snel en gemakkelijk'.

486 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 10, 2009 om 20:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dien een klacht in bij de OPTA.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2009 om 17:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag jourki,

Met het indienen van een klacht bij de OPTA schiet je geen moer op. Die instantie verzamelt klachten en komt niet op voor individuele consumenten. Wat je wél moet doen, is het indienen van een klacht bij de Geschillencommissie KIFID tegen de ING.

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2009 om 19:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Chris:

OPTA is voor toezicht op Post en Telecommunicatie.

Postbank had niets met post te maken doch met financiën. Voor een klacht over een financiële instelling moet je bij de KIFID (Klachten Instituut voor FInanciële Dienstverlening)
't Is maar dat je het weet....

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2009 om 19:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry voor de uitvoerige reactie. Wij hebben gelijksoortige problemen met de uitvoering van opdrachten. Allereerst de mogelijke brief voor de Postbank/INGbank:

"In Uw brief van 29 december 2008 maakt U melding van het feit dat mijn rekening bij Uw bank is opgeheven. Tot op heden hebben wij het saldo van deze rekening niet op de aangegeven rekening van mij ontvangen.

Met terugwerkende kracht bent U over het saldo de wettelijke rente sinds 1 januari 2009 schuldig. Verder verzoek ik U nu al het volgende voorschot van X.XX euro op de volgende rekening over te maken. Dit voorschot heeft te maken met de gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten.

Verder maken wij er melding van dat ik nooit toestemming heb gegeven om mijn geld naar een interne rekening van Uw bank over te maken. Met deze handeling heeft U als bank geld van mijn rekening ontvreemd. Een onrechtmatige daad. Graag ontvang ik van U de door mij geaccordeerde opdracht om het geld van mijn postbankrekening over te boeken naar Uw bedrijfsrekening. U zal begrijpen, dat U deze nooit kan overleggen daar ik NOOIT zo’n opdracht hebt gegeven.

Bent U met het e.e.a. niet eens, dat ontvang ik graag uitsluitend een schriftelijke reactie van U."

TIP 1.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2009 om 19:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

TIP 1. Voor het opheffen van een rekening maakt het volledige saldo zelf via een overschrijvingsopdracht over naar de nieuwe bank. Achteraf zal U dan nog wat niet uitbetaalde rente ontvangen.

TIP 2. Vraag altijd een schriftelijke bevestiging van het e.e.a. Iets bewijzen wat telefonisch is gezegd zal altijd een stuk moeilijker zijn.

Uitvoerige reactie.

1. De postbank doet allerlei toezeggingen. Zij komen deze gewoon nooit na. Bij klachten respecteren zij zelfs niet eens hun eigen voorwaarden.

2. Wij zijn zeer lang bezig geweest om een zeer fors bedrag van de girorekening (waarover geen rentevergoeding wordt betaald) naar een andere bankrekening over te maken. Heel merkwaardig was dit daar in dezelfde opdracht van deze overboeking ook het verzoek werd gedaan om het geld op de rentedragende sterrekening over te boeken. Met deze handeling waren zij zeer snel. Met de andere opdracht voerde zij allerlei excuses aan.

3. Merkwaardig dat U een mail heeft kunnen sturen. Voor ons was dat nooit mogelijk.

4. Uw opmerking “Nu nam ik aan dat dit de regeling is, en dan van de bedrijfsrekening naar de aangegeven bestemming.”. Dergelijke regeling zal U niet in de voorwaarden vinden. Ook niet bij zakelijke rekeningen. Dergelijke regeling is gewoon in strijd met de wet. Over de op te heffen heeft U als rekeninghouder (de boedelgemachtigde, de bancaire term voor de persoon met àlle rechten voor de bewuste rekening) alle rechten. Als het geld op hun bedrijfsrekening wordt overgeboekt heeft U hierover geen enkele zeggenschap meer. U moet er maar op vertrouwen, dat het geld alsnog op U rekening terechtkomt.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2009 om 19:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Alvorens je de Kifid kunt inschakelen (=dat zij gaan overwegen om Uw klacht in behandeling te gaan nemen) dient U wel eerst een klacht bij de postbank ingediend te hebben.

Onze ervaring is, dat het zelfs bij een harde zaak dit soort clubs U alleen maar bezighouden en nauwelijks U gelijk (=zij kunnen er dan écht niet omheen) zullen geven.