an
door antoine399 Jun 7, 2022 om 09:12
Geldzaken & recht
Hoe kom ik van mijn wurg crediet af

ik heb 1500 euro geleend bij saldo dipje en ik moet over een 3 maanden lening bijna 2200 euro terug betalen , wat kan ik doen om ieder geval het bedrag in vermindering tot een redelijk bedrag uit te komen ?

6053 15 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 7, 2022 om 09:15
16888 Antwoorden / 202 Vragen

Dit lijkt op woekerrente en is mijn advies om het hier te melden: https://meld.nl/melding/consumentenrecht-advocaat/woekerrente/  en zie ook Juridisch advies volgens kassa:

Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

- ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie:

ne
door neodutchio Jun 7, 2022 om 10:50
5184 Antwoorden / 12 Vragen

Het is geen woekerrente, er word zelfs geen rente berekend. Je betaald een vast bedrag onder de noemer administratiekosten. En die administratiekosten zijn behoorlijk hoog.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 7, 2022 om 10:59
16888 Antwoorden / 202 Vragen

Een lening ad. €1.500 en dan na 3 maanden €2.200 moeten betalen heeft m.i. toch echt de indruk van woekerrente en zo het toch iets verkapt anders zou zijn, afdoende reden om het te melden! U kent het begrip 'loanshark'?  En dit maar dan ook meer bedled voor vraagsteller: https://www.krediet.nl/vragen/35-wat-kost-geld-lenen.html

lo
door lovewinnie - Jun 7, 2022 om 09:22
1213 Antwoorden / 1 Vragen

De rente is zo hoog niet. Er zitten extra administratieve kosten bij die het bedrag zo duur maken. Wellicht risico berekening?
U kunt er weinig mee behalve betalen .
U heeft zelf akkoord gegeven voor dit bedrag toen u de overeenkomst aan ging en nu zeg je ineens, vind het toch te duur.
Woekerrente is hier geen sprake van
Volgende keer eerst nadenken voor u z'n overeenkomst aan gaat

U betaald 660 euro bovenop het leen bedrag voor de overeenkomst. Dit zijn beetje standaard bedragen als u een risico cliënt bent ( bijv BKR geregistreerd )

Ja
door JannyBoe Jun 7, 2022 om 09:42
534 Antwoorden / Vragen

-

an
door antoine399 Jun 7, 2022 om 10:12
Antwoorden / 1 Vragen

kan wel zijn maar er is wettelijk een vast gestelde percentage van max 14.99 % of 14 % voor alle kosten per jaar ongeacht of ik deze vrijwillig ben aangegaan of niet , de enigste reden dat dit heb geplaatst was om te kijken of ik hier nog iets aan kan doen om het bedrag toch in vermindering te krijgen. ik hoor nu zelfs

rj
door rjw Jun 7, 2022 om 19:11
3298 Antwoorden / 5 Vragen

Dat percentage is voor rente, niet voor servicekosten of hoe je het ook wilt noemen.

Topantwoord

sira
door sira - Jun 7, 2022 om 09:26
2401 Antwoorden / 24 Vragen

Wanneer heeft u geleend?
Welk rentebedrag stond er in de voorwaarden?

Als ik naar de site ga, zie ik een pluslening voor maximaal € 1.500,- die slechts voor 2 maanden kan worden aangevraagd, u heeft het over 3 maanden. Kan het zijn dat u boeterente moet betalen?

an
door antoine399 Jun 7, 2022 om 10:15
Antwoorden / 1 Vragen

je hebt gelijk  het is voor 2 maanden en er is nog geen betalings achterstand

sira
door sira Jun 7, 2022 om 10:24
2401 Antwoorden / 24 Vragen

Als u dus pas na 3 maanden aflost (i.p.v. de gestelde 2 maanden), krijgt u er boeterente overheen. Dat is zonde van het geld.
Probeer het in die 2 maanden af te lossen, dan valt de rente erg mee.
Lenen kost nu eenmaal geld en met lenen loopt u het risico dat u met de ene lening de andere lening gaat aflossen, waardoor u een steeds grotere schuld (achterstand) gaat krijgen.

lo
door lovewinnie - Jun 7, 2022 om 09:29
1213 Antwoorden / 1 Vragen

Heb het even opgezocht.
De rente is ruim onder de grens van 10%.

U heeft niemand kunnen vinden die voor u garant wil staan. En dan komt er extra kosten bij van 660 euro

U bent simpelweg een risico volgens hun en dan moet u documenten opsturen en de gegevens van de geen die voor u garant staat.

Niks mis dus met dit contract.

Ja
door JannyBoe Jun 7, 2022 om 09:47
534 Antwoorden / Vragen

[Edit, mijn reactie klopte niet]

marita5
door marita5 Jun 7, 2022 om 09:52
11554 Antwoorden / 15 Vragen

@jannieboe , 13,02 is € 13,02 niet procent , zie de links van mij hieronder .

Ja
door JannyBoe Jun 7, 2022 om 09:55
534 Antwoorden / Vragen

Oeps, mijn fout Marita5, excuses

getty
door getty - Jun 7, 2022 om 09:32
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Heeft u met een strop om het geld geïnd en de handtekening gezet?

marita5
door marita5 - Jun 7, 2022 om 09:36
11554 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Antoine399 ,

Lees hier eens , klik op de rode regels .

https://help.saldodipje.nl/s/article/Wat-is-de-rente-voor-mijn-lening

Hoe hoog is het aanvullende bedrag?

De hoogte van het aanvullende bedrag is vastgesteld en verschilt per leenbedrag.
Het specifieke, voor uw overeenkomst geldende, bedrag ziet u ook terug in de knop van de akkoordverklaring.

Als u zich aan alle voorwaarden van het krediet houdt en er tijdig een garantiesteller is die aan de door ons gestelde voorwaarden voldoet, betaalt u dit bedrag niet .

De volledige voorwaarden kunt u hier terug vinden. Voorwaarde Garantsteller

https://help.saldodipje.nl/s/article/Hoe-hoog-is-het-aanvullende-bedrag

Ja
door JannyBoe - Jun 7, 2022 om 09:45
534 Antwoorden / Vragen

De overheid zegt dit over maximale rente over kredieten waaronder ook flitskredieten.
U zou eens na kunnen gaan of uw krediet aan die regels voldoet. Succes.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 7, 2022 om 11:03
16888 Antwoorden / 202 Vragen

Toch ook maar hier: https://www.krediet.nl/vragen/35-wat-kost-geld-lenen.html  en is melden bij de AFM zinvol en zie dan ook  https://www.afm.nl/nl-nl/over-afm/contact/consumenten waarin wordt verwezen naar meld.nl

me
door mein33 - Jun 7, 2022 om 11:25
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR ANTOINE399 JUN 7,   Hoe kom ik van mijn (wurg) krediet af.
het is voor 2 maanden en er is nog geen betalings achterstand

Op deze vraag is slechts één antwoord mogelijk en dat is aflossen.

Als je je kop geheel vrijwillig in een financiële strop steekt, dan had je op voorhand kunnen/moeten weten dat je niet aan de gestelde voorwaarden m.b.t. het aflossen van een dergelijke lening zal kunnen voldoen.
Echter € 700,00 aan rente en kosten moeten betalen voor een lening met de duur van twee maanden en een rente percentage van net nog geen 8% is onmogelijk.
Er moet dus sprake zijn van een omstandigheid welke u hier niet vermeld en op zich hoeft dat ook niet.

Mocht u, naast deze schuld, waarvan het bedrag snel verder kan oplopen, nog andere lopende schulden hebben, ga dan naar de schuldhulpverlening in uw Gemeente voor hulp e.o. advies.
Steek uw kop,naast deze strop, ook nog niet eens in het zand, maar neem actie !

atlas1302
door atlas1302 - Jun 7, 2022 om 11:36
342 Antwoorden / 14 Vragen

Kort lopende credieten zijn nu eenmaal duur, komt bij risico dekking.. de geldverlener wil zo weinig mogelijk risico. Zoveel als mogelijk boetevrij aflossen zou helpen.

an
door antoine399 Jun 8, 2022 om 09:21
Antwoorden / 1 Vragen

hoezo te weinig risico? als ik een risico ben ,waarom geld uitlenenen in de eerste plaats en dan nog eens meer dan 33% er boven op knallen

Gr
door Grunn1 Jun 8, 2022 om 09:57
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ze knallen er niks bovenop. Je wist wat de kosten waren bij het aangaan en toch doe je het en dan lopen klagen.

atlas1302
door atlas1302 Jun 8, 2022 om 12:37
342 Antwoorden / 14 Vragen

U heeft een vraag gesteld en daar zijn veel goede antwoorden op gekomen, het is niet saldo dipje.. maar u die in een vast patroon blijft zitten. Er is geen achterstand, dus los de rest nu gewoon af conform overeenkomst waar u voor getekend heeft.

panter22
door panter22 - Jun 7, 2022 om 15:22
6599 Antwoorden / Vragen

Lees dit verhaal eens.
https://www.compliance-instituut.nl/uitspraak-van-de-rechtbank-over-flitskrediet-betekent-einde-voor-verdienmodel/
Misschien is er intussen meer bekend over dit onderwerp. Neem eens contact op met het Juridisch loket.
Lees dit ook eens:

https://www.afm.nl/nl-nl/consumenten/themas/producten/lenen/tips/flitskrediet

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jun 7, 2022 om 16:23
2136 Antwoorden / Vragen

U kunt naar de rechtbank om onder die garantstellingskosten uit te komen. Daar heeft de rechter al gehakt van gemaakt dus dat zou u eenvoudig moeten winnen.

an
door antoine399 Jun 8, 2022 om 09:06
Antwoorden / 1 Vragen

dit bedrijf zit inmiddels in spanje ik denk vanwege deze redenen

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jun 8, 2022 om 16:09
2136 Antwoorden / Vragen

Het is je blijkbaar gelukt er een lening af te sluiten dus zo ontzettend "in Spanje" zitten ze dan ook weer niet. Volgens mij is de Nederlandse rechter gewoon bevoegd en je kunt die opslag ook niet betalen en de bestaande jurisprudentie gebruiken als ze je dan met de incasso voor de rechter staat. Zoek een advocaat, wellicht kun je zelfs een toevoeging krijgen. Hoe vaker ze hun geld kwijt zijn hoe sneller aan deze praktijken een einde komt.
Je hebt je natuurlijk ook wel gerealiseerd dat je dan nooit meer een lening zult krijgen?

Gr
door Grunn1 - Jun 8, 2022 om 10:02
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ik snap iets niet. Je gaat een flitskrediet aan voor een bepaald bedrag + kosten en je weet dat. Je hebt je geld binnen en dan ga je klagen over de voorwaarden.
Je vind het er van alles van en niks klopt maar dat wist je vantevoren en had je het niet moeten doen maar waarschijnlijk was de nood te hoog en had je het geld nodig.

Er worden hier allerlei antwoorden gegeven en je hebt overal een reactie op maar jij bent toch willens en wetens zelf dat krediet aangegaan. Volgende keer vooraf goed bedenken wat je doet helpt een hoop.

1paul
door 1paul - Jun 10, 2022 om 11:33
3201 Antwoorden / 0 Vragen

over 1500 euro mag per jaar, wettelijk vastgesteld, totaal 14% berekend worden, in uw geval dus 1500X14%=210 EURO, let wel, dit is per jaar, per drie maanden is dit dan 210:4=52,50 euro!!!!

Uw terugbetaling mag dus nooit meer zijn dan 1552,50 na drie maanden....

betaal dit bedrag dus terug, als ze dreigen met incasso of de rechter laat ze dan weten dat u niet van plan bent om meer te betalen dan dat wat wettelijk is toegestaan en u de rechtsgang met vertrouwen tegemoet ziet! laat dit ook aan het eventuele incassoburo weten.

Gr
door Grunn1 Jun 10, 2022 om 13:10
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Even goed de al gegeven antwoorden lezen helpt. Ts moet een administratieve risico opslag betalen buiten de rente om. Ts betaald niet teveel rente, ts betaald nog geen 10% rente.

1paul
door 1paul Jun 12, 2022 om 10:24
3201 Antwoorden / 0 Vragen

de garantstelling mag niet gehanteerd worden en bovendien is TS van mening dat ie teveel rente betaald, is ook de vraag en daar heb ik op geantwoord, als de vraag anders is moet TS die vraag stellen!!!!

lees ook dit even!

https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/4301351/rechter-geen-torenhoge-garantstelling-meer-bij-flitskrediet

ergo, de berekening klopt en is maximale bedrag terug te betalen!

panter22
door panter22 Jun 12, 2022 om 10:45
6599 Antwoorden / Vragen

Uit de link die ik gaf van de AFM:

Heb jij een flitskrediet afgesloten bij een buitenlandse aanbieder?

Bereken of de flitskredietaanbieder een hoger bedrag op jaarbasis in rekening brengt dan de maximale toegestane 10%. Zijn de kosten hoger, dan dat raadt de AFM het volgende aan:

  • melding maken bij de AFM. Gebruik het contactformulier of bel het Meldpunt Financiële Markten, telefoonnummer 0800 - 5400 540 (gratis)
  • eventueel juridisch advies inwinnen bij bijvoorbeeld het Juridisch Loket (gratis) of contact opnemen met de rechtsbijstandsverzekeraar.