do
door doemaarwat Nov 4, 2010 om 12:31
Geldzaken & recht

Hoe krijg ik de schade van de buren vergoed?

Paar weken geleden hebben de buurmeisjes en hun vriendinnetjes de hele week bij mij keihard op het raam van de voordeur liggen bonken. Ik ben me een paar keer echt rot geschrokken van dat ik dacht wat was dat? Zo hard ging het eraan toe. Dacht zelfs dat ze tegen de deur aan schopten ofzo omdat het zo hard was en toen vreesde ik al voor mijn raam.

Heb de buurvrouw die een van die keren op het balkon stond toen ook aangesproken van dat ze vaker keihard bij mij op de deur sloegen. Haar reactie was zo een beetje sussend van ja, ze zijn “muisje bellen” aan het spelen. Op zo’n manier van laat ze maar. De dagen daarna ging het nog een paar keer zo en heb ook die kleine meisjes nog eens vriendelijk maar wel duidelijk gezegd dat ze dat niet meer moeten doen. Helaas. Luisteren doen ze naar niemand. Ook niet naar de ouders.

Op zondag’s kom ik rond de middag thuis en ik zie dat het raam kapot is van mijn voordeur. Om 10 uur ’s ochtends was het nog heel. Een andere buurman had de meisjes bij mijn voordeur weg zien rennen en hij dacht dat ze verstoppertje aan het spelen waren ofzo. Helaas heeft hij niet het moment gezien dat de ruit kapot ging. Normaal gesproken zijn de meisjes nooit op mijn oprit. Ben toen naar de buren van de buurmeisjes gegaan en gezegd van dat de ruit kapot was en het hele verhaal uitgelegd. Hij wou niet geloven dat het door zijn kinderen gedaan kon zijn, maar hij zei dat die gelijk even voor mij toch de verzekering ging bellen en zou navragen over wat er mogelijk was. De volgende dag vertelde die dus dat zijn verzekering dat niet ging vergoeden.

Nu denk ik dat doordat hij zelf niet overtuigd was van de schuld van zijn kinderen, hij het naar zijn WA-verzekering toe ongeloofwaardig heeft gebracht en het verhaal heeft liggen afzwakken van dat kan toch niet dat dat kleine meisje die ruit kapot gemaakt heeft etc. Daardoor nam de verzekering ook zo’n houding aan van ja nee, als niemand het moment zelf gezien heeft dan keren wij niet uit etc.

Later kwam hij tot het besef dat het misschien toch wel zou kunnen en dat als iemand anders bij mij de ruit wou inslaan, dat die het dan wel ’s nachts gedaan zou hebben en niet overdag tussen 10 en 16 uur terwijl iedereen het dan kan zien. En ook nog op een zondag. Bovendien was het dan ook waarschijnlijker geweest dat een kwaadwillende de grote ruit naast de voordeur had gepakt en niet het kleine ruitje. En ook omdat de andere buurman de meisjes bij mijn voordeur had gezien.

Ik heb hem de offerte gegeven van 550 euro en hij ging nogmaals bellen met zijn verzekering. Omdat hij de vorige keer het al had aangegeven, wilden ze nu niet geloven dat het toch klopten. Wederom kwam hij mij het slechte nieuws vertellen. Bovendien was het toen van ja, misschien was het dan wel een vriendinnetje van hun geweest ofzo. Voor hun is daarmee de kous af.

Een andere verzekeringsagent die ik gesproken heb, zei dat het ook niet uit maakt wie nu precies de ruit kapot heeft gemaakt, een dochter van hem of een vriendinnetje wat bij hun aan het spelen was. Elke persoon wat op dat moment bij dat groepje hoorde kan je voor de totale schade aansprakelijk stellen ongeacht wie nu de fatale klap heeft gedaan.

Hoe kan hij zijn verzekeraar alsnog laten uitkeren? En hoe krijg ik hoe dan ook het geld van mijn buurman, ongeacht of hij het geld terug krijgt? Wie heeft er nu goed advies voor mij?

5922 3 Rapporteer

vladja
door vladja - Nov 4, 2010 om 13:06
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Er is geen direct bewijs dat de meisjes het ruit hebben vernield. Alleen dat ze bij dat ruit in de buurt zijn geweest en hard wegrenden.

Wie eist, bewijst. En dat bewijs is er niet.

Ook voor "groepsaansprakelijkheid" moet er direct bewijs zijn en niet alleen omstandigheden.

Je kan de buurman aangetekend aansprakelijk stellen en dan gebruik maken van de "groepsaansprakelijkheid". Je hebt niets met zijn verzekeringsmaatschappij te maken. De buurman mag dat verder uitzoeken, dat is een zaak tussen hun.

Als de buurman niet wil betalen, heb je pech.

Vladja

ro
door ron530 - Nov 4, 2010 om 14:10
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Verhalen op uw eigen glas verzekering misschien, zonder getuigen blijft het welles nietes toch. De werkelijke dader is niet te achterhalen en op vermoedens leert geen enkele maatschappij uit.

Off topic een offerte van 550 euro voor een kleine ruit is dat niet erg hoog?

do
door doemaarwat - Nov 4, 2010 om 14:25
19 Antwoorden / 8 Vragen

Is een ruit in de voordeur van kunsstof (dubbel glas). Normaal gesproken moet de deur dan terug naar de fabriek waar ze het paneel eruit halen en open klappen. Dan nieuwe glasplaat erin, paneel weer dicht maken en paneel weer in deur stoppen. De normale glaszetter kon dat niet. Ben ook beetje afhankelijk van degene die de kozijnen hier geplaatst had. Hij kan het wel zelf doen i.p.v. opsturen naar de fabriek, maar dit is dus de prijs die hij vraagt.