al
door albertmos Dec 28, 2005 om 12:56
Geldzaken & recht

Hoe krijg ik mijn geld terug van TPG voor beschadeging van een verzekerde gitaar

In novembert heb ik een jaren 50 gitaar (hoyer) verkocht aan een liefhebber in Heelsum. Voor 100,-- euro had ik de gitaar tekoop, maar er werd al snel overboden richting 210,--euro. Toch heb ik heb verkocht voor 163,08 aan de liefhebber in heelsum (dhr. C.Laamers). Dit is 150,-- + rembourskosten incl. verzekering tot 500,-- euro.

Zoals u ziet is de gitaar verzekerd tot 500,--euro. Tot mij grote verbazing wordt de gitaar geweigerd door de heer Laamers en ik krijg de gitaar in originele verpakking terug.

De verpakking is wel beschadigd. (nat geweest). Toen ik de doos openmaakt lag mijn gitaar er in 2 delen in. De hals lag van de kast, de brug en slagblad lagen er af. Kortom de gitaar is kapot en onbruikbaar.

Na veel telefoontjes en een bezoek aan Heerenveen (TPG) voor een proces verbaal, krijg ik 2 weken erna een telefoontje van TPG.

Mits ik een bewijs heb vaneen verkoopnota o.i.d. krijg ik het geld waarvoor ik de gitaar zal verkopen terug. Hier kan ik inkomen en dit is ook wel te realiseren.Maar;

Als het verzekerde bedrag van 150,-- word uitgekeerd dan wordt de gitaar vernietigd!!!!

DIt gaat mij te ver. Ik heb de gitaar verzekerd tot 500,00 en daarvoor gaat hij volgens mij niet in de prullenbak. Als ik de gitaar naar een erkend restaurateur breng zijn volgens mij de kosten voor TPG en heb ik de gitaar nog.

Wat moet ik doen? Ik wil best die 150,--, maar dan hang ik de gitaar aan de muur. (eeuwig zonde om helemaal te vernietigen)

of laten restaureren. Dit kan namelijk wel.

vr.gr.

Albert

376 2 Rapporteer

brynnar
door brynnar - Dec 28, 2005 om 14:30
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Dag Albert,

Dit hangt een beetje af van de kosten van restauratie. Als die hoger zijn dan het bedrag wat de gitaar waard is (EUR 150.00) dan zal een beetje verzekeraar dit niet accepteren. Om een term vanuit de auto-branche te gebruiken: de gitaar is dan total-loss. Indien je hem (aantoonbaar) kan laten maken voor bijvoorbeeld EUR 100.00 dan is de kans groot dat dit wel vergoed wordt.

Brynnar

dutchstef
door dutchstef - Jan 4, 2006 om 11:51
18 Antwoorden / 0 Vragen

Je hebt recht op de dag waarde van de gitaar deze wordt door een taxateur geschat, deze is uit ervaring niet altijd even rieel geschat, laat hem even taxeren door een taxeur, deze dag waarde is TPG post te betalen dus als de gitaar 150,- euro is aan dag waarde is de TPG in hun recht, anders adviseer ik je toch een advokaat in handen te nemen, vaak help het niet om met hun in discussie te gaan.