es
door ester66 Jun 22, 2016 om 17:15
Geldzaken & recht

Hoe wordt de restschuld verdeeld bij verkoop woning?

Mijn partner en ik hebben samen een woning gekocht. We zijn nu uit elkaar en de woning staat te koop. We zijn beide voor de helft eigenaar van de woning. De woning zal met verlies verkocht worden en ik weet dat ik voor de helft de restschuld zal moeten accepteren.
Maar nu het volgende: mijn partner is voornemens de woning te kopen. Wat zijn mijn mogelijkheden hierin?
Onze hypotheek loopt bij de ING en deze is star. Ik heb om een afspraak verzocht met de ING, maar dit is onmogelijk.
Graag hoor ik van jullie wat mijn mogelijkheden zijn?

6505 11 Rapporteer

ja
door jackyh - Jun 22, 2016 om 17:23
953 Antwoorden / 4 Vragen

De woning wordt verkocht. De koper is uw ex. U dient akkoord te gaan met de prijs. Wat is het probleem.

tijger1
door tijger1 - Jun 22, 2016 om 17:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bedoelt u met : partner is voornemens..... Uw ex partner?

En wat bedoelt u met de ING is star?

De vraag is natuurlijk of uw ex partner voldoende inkomen heeft om de hele hypotheek op zijn naam te krijgen. Als hem dat lukt bij de ING zal de helft daarvan in ieder geval op annuiteitsbasis moeten.

En logisch gesproken houdt u dan een stukje schuld aan uw ex. En daar moet u met hem afspraken over maken.

Afgezien daarvan is er geen sprake van koop tussen exen, maar van toedeling van de eigendom en de schuld.

De ING staat hier eigenlijk buiten als hij de volledige hypotheek op zijn naam kan krijgen.

methanol
door methanol - Jun 23, 2016 om 21:03
12 Antwoorden / 3 Vragen

ja je kan meer eisen van de koop je moet niet over een nacht ijs gaan je probeeren zo veel mogelijk uit je huis te halen bij de verkoop hoe meer hoe minder de schuld voor jou

1paul
door 1paul - Jun 24, 2016 om 12:12
3155 Antwoorden / 0 Vragen

Feitelijk maakt het niet uit wie de woning koopt, restschuld is restschuld, of u, uw partner of een derde partij koopt maakt hierbij niet uit, bovendien is uw schuld niet aan uw partner maar aan de bank en bij verkoop zal u deze ineens moeten voldoen...

ik raad u echter wel aan om de woning te laten taxeren door een makelaar van uw keuze om tegenwicht te kunnen bieden aan de taxatie van uw ex om zo de restschuld zo klein mogelijk te houden...

er
door erky - Jun 24, 2016 om 13:44
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Esther66,

Zou het niet gewoon als volgt gaan? Als voorbeeld: Huis gekocht voor 240.000. Staat nu te koop en partner is bereid er 180.000 voor te bieden. Restschuld 60.000. Beide exen zijn voor 30.000 schuld verantwoordelijk. Die 30.000 kan verrekend worden met de hypotheek. Als het huis verkocht zou zijn aan een vreemde houdt ieder een restschuld van 30.000 en de bank is de eiser, dus die moet terugbetaald worden.

De keerzijde is wel, zijn er al andere bieders geweest en wat bieden die? Als er andere bieders zijn die meer willen bieden is dat een middel om uw ex ook meer te laten bieden, maar het houdt natuurlijk een keer op. Als het huis onder water staat is daar niets aan te doen of hopen dat er komende maanden wel een goed bod komt, op veel plekken in Nederland is er meer vraag naar woningen.
Wie er nu in de woning woont heeft wel een ander probleem, namelijk iets nieuws vinden. Of als het leeg staat: Wie zorgt ervoor dat het er goed en aantrekkelijk uitziet voor eventuele kijkers?

Succes!

he
door heijden47 - Jun 24, 2016 om 14:10
9 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb in dezelfde situatie verkeerd. Advies: in ieder geval het huis door een eigen makelaar laten taxeren. Overigens, een bewoond huis wordt altijd lager getaxeerd dan een leeg huis.

capteam
door capteam - Jun 24, 2016 om 14:40
44 Antwoorden / 0 Vragen

Als uw partner de woning koopt dan neemt hij dus de woning over, hij is immers al voor de helft eigenaar. Het verschil in onderwaarde (na taxatie door een onafhankelijke makelaar) wordt verdeeld, u moet uw partner de helft van deze onderwaarde betalen.
De ING bank moet gaan toetsen of uw ex partner in staat is de hypotheek op de woning te dragen. Indien de bank akkoord gaat kan er een akte van verdeling opgemaakt en getekend worden door de notaris. Uw ex-partner zal dan een nieuwe hypotheek krijgen.

Ik zat zelf ook in eenzelfde situatie. Gelukkig mocht ik deze onderwaarde schuld wel meefinancieren in de hypotheek van mijn huidige woning.

mo
door mof - Jun 24, 2016 om 15:49
3619 Antwoorden / 3 Vragen

u beiden verkoopt eerst de woning met restschuld, die u in tweeen verdeelt

dan koopt iemand de woning, die is toevallig uw partner,

stel hypotheek is 200000, verkoop levert 150000 op

dan krijgt u 75000 en uw partner ook.

uw partner legt 25000€ bij en u ook en betaalt de hypotheek af.

het kost u dan 25000€ uit uw spaartegoed.

uw partner koopt de woning voor 150000€ en moet daarboor zelf een andere hypotheek
afsluiten of direct betalen of zo.

uw partner betaalt dus 150000€ plus 25000€ voor de woning, 150000€ voor de nieuwe hypotheek, 25000€ om de oude gezamenlijke hypotheek af te lossen.

ubetaalt 25000€ om de oude hypotheek af te lossen, in totaal is dat dus gewoon 200000€.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 24, 2016 om 16:25
16860 Antwoorden / 202 Vragen

??? De woning is voor de helft  van u! Uw ex wil kopen
. Stel als voorwaarde dat die uw restschuld overneemt. Zo niet, geen verkoop e n wacht op beter bod.!!!

tijger1
door tijger1 - Jun 24, 2016 om 16:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als de ex de restschuld van de Ts voor zijn rekening zou nemen, zou dat een gift zijn, waarover door de Ts schenkingsbelasting moet worden betaald. Is dus geen oplossing.

Nog afgezien van de vraag of de ex de totale hypotheek op zijn naam kan krijgen.

bl
door bloem2004 - Jun 24, 2016 om 20:27
37 Antwoorden / 8 Vragen

Wat ik nog niet lees: U zult van ING (na verkoop/overdracht van de woning)
een "ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid" moeten krijgen.