cargi
door cargi Sep 18, 2007 om 23:59
Geldzaken & recht

Hoe zeg ik mijn hypotheek op?

Vandaag heb ik mijn appartement verkocht, omdat ik weer ga huren. Vorig jaar heb ik mijn huidige hypotheek voor 10 jaar vastgezet (voorheen met variabele rente). Ik veronderstel, dat opzegging geen probleem zal opleveren, maar zijn daar dan nog substantiële kosten aan verbonden? En moet ik daarvoor weer naar een notaris?

Alvast bedankt voor jullie reactie,

Cargi

1212 11 Rapporteer

edwardus
door edwardus - Sep 19, 2007 om 00:14
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Normaal gesproken krijg je bij verkoop geen boete-rente opgelegd. De voorwaarden van je polis zijn natuurlijk bepalend.

cargi
door cargi - Sep 19, 2007 om 00:38
18 Antwoorden / 16 Vragen

Dank je wel, Edwardus, voor je snelle reactie.                             Nou, ik verwacht geen boete, maar moet  dit, net als bij het afsluiten van de hypotheek, óók weer via een notaris, of kan ik volstaan met een schriftelijke opzegging - en zo ja - zijn daar nog extra kosten aan verbonden?

Cargi

edwardus
door edwardus - Sep 19, 2007 om 00:43
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Als je de woning verkoopt kom je automatisch bij de notaris aan tafel te zitten. Deze regelt dit soort zaken. Vaak kun je bij een notaris ook een kosteloos eerste gesprek aanvragen, waarin je brandende vragen kunt afvuren. Meestal zie je bij de verkoop van een woning de term k.k. (kosten koper) opduiken, dit omvat o.a. de kosten van de notaris. Dit houdt dan meestal ook meteen in dat de kopende partij ook de keuze voor welke notaris mag bepalen.

harrie
door harrie - Sep 19, 2007 om 07:12
765 Antwoorden / 36 Vragen

Hallo Cargi.

Verkoop/aankoop van onroerend goed loopt altijd via een notaris. Van de verkoper verifieerd hij onder andere of de verkoper gerechtigd is het pand te verkopen en of het pand met hypotheek belast is.

De notaris neemt contact op met de hypotheekbank en die geeft op hoeveel schuld er nog staat. Bij de overdracht betaald de notaris de hypotheek schuld af van de ontvangen penningen. Ook evenuele makelaarskosten/kadaster etc. worden direct verrekend.

Wat er overblijft wordt dus op uw rekening gestort. Een normale bank zal geen extra kosten berekenen omdat het onderpand komt te vervallen.

De notaris regelt dus de hele afhandeling.

Groeten Harrie

katenmuis
door katenmuis - Sep 19, 2007 om 11:55
22 Antwoorden / 2 Vragen

Ik neem aan dat de woning "kosten koper" is verkocht. Dat betekend dat de notariskosten voor rekening van de koper komen. De kopende partij bepaald meestal bij welke notaris de overdracht plaatsvindt. De notaris checkt bij het kadaster of er op de woning nog een hypotheek rust. Is dat het geval dan neemt de notaris contact op met die bank. Vervolgens geeft de bank aan wat de resterende schuld is. Dit bedrag maakt de notaris bij de overdracht over, waarvan de lening wordt afgelost. Boeterente wordt niet in rekening gebracht bij verkoop.

cargi
door cargi - Sep 19, 2007 om 11:57
18 Antwoorden / 16 Vragen

Hartelijk dank voor jullie adequate antwoorden.

Ik laat het dus verder over aan de notaris van de koper.

bedankt,

cargi

marcel75
door marcel75 - Sep 20, 2007 om 13:04
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Even het grote misverstand uit de wereld helpen wat klaarblijkelijk leeft. Kosten koper betekent dat de koper de kosten voor het opstellen en inschrijven van de akte van levering en de overdrachtsbelasting voor zijn rekening neemt.

De kosten voor het doorhalen van hypotheken en/of beslagen van de verkoper, komen voor rekening van de verkoper. De koper weet immers niet of dat 1 hypotheek is of 5. Hoeveel de notaris daarvoor in rekening brengt is moeilijk te zeggen. Gemiddeld zal er per doorhaling circa € 100,-- (incl BTW en kadasterkosten) in rekening worden gebracht.

Overigens zijn er de laatste tijd veel hypotheekverstrekkers die ook bij verkoop een boete in rekening brengen. In die gevallen is er een korting op de rente verleend, maar daarbij is wel afgesproken dat bij aflossing door verkoop een nieuwe hypotheek bij dezelfde bank gesloten moet worden voor een aankoop. Stukje klantenbinding dus eigenlijk.

cargi
door cargi - Sep 20, 2007 om 16:31
18 Antwoorden / 16 Vragen

Bedankt Marcel,

Inmiddels heb ik vernomen, dat ik inderdaad ongeveer € 110.- moet betalen voor die "doorhaling".  Duur hè, voor een streepje...  Maar mijn overwaarde kan dat gelukkig wel lijden...

groet,

Cargi

marcel75
door marcel75 - Sep 20, 2007 om 20:41
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Cargi,
Was het meer 1 streepje. Vaak moet je al heel veel moeite doen om van de hypotheekhouder de (juiste) aflosgegevens te ontvangen en vervolgens ook nog veel nog meer moeite om de volmacht die je als notaris nodig hebt om de zogenaamde royementsakte (de akte waarbmee de oude hypotheek wordt doorgehaald) getekend te krijgen. En vervolgens moet de akte natuurlijk nog gemaakt worden door een medewerker.

Omdat dit allemaal achter de schermen gebeurt, is het vaak niet duidelijk voor welke handelingen je als verkoper nou precies moet betalen.

cargi
door cargi - Sep 20, 2007 om 21:24
18 Antwoorden / 16 Vragen

Nartuurlijk was het maar een grapje, Marcel:  (doorhalen = streepje zetten). Ik begrijp best, dat er veel nodig is, om zo'n administratie vlekkeloos te laten verlopen. Gelukkig hoef ik het niet zelf te doen. Ik vermoed, dat jij daar wél heel goed in bent! Bedankt voor je reactie.

groet, Giny

marcel75
door marcel75 - Sep 21, 2007 om 12:43
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Ik ga niet zeggen dat ik daar heel goed in ben. Ik zit gewoon wat dichter bij het vuur en weet ongeveer hoe zo'n akte er uit ziet en welke handelingen mijn secretaresse's daarvoor moeten doen, voordat ik een handtekening kan zetten. Waarschijnlijk zijn zij er dus veel beter in dan dat ik ooit zal worden. ;-)