di
door dieks Nov 21, 2006 om 12:31
Geldzaken & recht

Home party's geven en belasting

hallo,

Ik werk voor een bedrijf waarbij ik 's avonds naar de mensen ga om "homeparty's " te geven. Mijn inkomen is afhankelijk van wat ik verkoop. Ik werk ongeveer 4 x per maand dus dat is niet veel.
Nu zegt de een dat ik het op moet geven aan de belasting omdat ik als Zelfstandig Ondernemer geboekt sta. Is dat zo? Het moederbedrijf zit in België. Ik heb geen nummer van de KvK. Ik verdien erg weinig.(€2000 op jaarbasis) Mijn boekhouder zegt dat je het pas op hoeft te geven als de belasting erzelf om vraagt.
Wat  moet ik nu doen? En hoe?

3172 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 21, 2006 om 12:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

kijk hier eens!

http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/bijverd_of_inkomst_als_freel_artiest_beroepssp_ib2641t51fd.pdf

ve
door verwijderd - Nov 21, 2006 om 12:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Val ik daar ook onder dan? ik weet wel dat ik onder de colportage wet val.

Die link die je gestuurd hebt lijkt me niet van toepassing op mij. (zeker weten doe ik het niet hoor)

maar in iedergeval bedankt voor je snelle reactie.

ve
door verwijderd - Nov 21, 2006 om 13:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

nou, u heeft in ieder geval "een bijverdienste". of dat op free lance basis, als zelfstandig ondernemer of onder een arbeidscontract gebeurt zou u zelf even na moeten kijken maareh, JA, u valt volgens mij onder deze groep.

groetend,

Richard Faas

ve
door verwijderd - Nov 21, 2006 om 15:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben ook zo begonnen, Zwart dus, en heb nu 18 Online winkeltjes, om risico's te sprijden, want sommige namen zijn bijna hetzelfde, en als het teveel op een slechte firma lijkt... daarom, en nog een eigen incasso buro, dus het kan snel groeien... in nog geen 4 jaar, en ik wist als Rus helemaal niets, maar kreeg wel een veel te hoge aanslag!

Als je toevallig met kerst heel veel verkoopt! Dan doen ze dit hoge bedrag keer de 4x per maand x12 maanden en hoeveel jaar al... en dat bedrag mag je eerst betalen, en later met bewijzen proberen te verlagen, dus kan het erg duur worden!

Dat de Boekhouder dit zegt, hij zal wel geen kleine flutklanten willen, ik had hetzelfde probleem, maar nu ik alles zelf doe, en nu eigen personeel heb hiervoor, komt hij met een leuke aanbieding, maar nu hoef ik hem ook niet meer...!

Het KVK nummer is niet genoeg, BTW nummer is er ook nog, en die PC waar je nu op tikt... omdat digitale aangifte verplicht is geworden, kun je deze voor het bedrijf kopen en aftrekken...dus 19% korting.

Ook de bijvulinkt kun je aftrekken, dus je hoeft geen Cartridge te kopen, en ook de spindel DVD's zou je als reclame film kunnen branden, dus er is meer aftrekbaar dan je zou denken.

Dat je niet kunt bewijzen dat er ook wel eens een prive DVD tussen zit, jammer, maar een klantenbestand dat ik heb, en sommige stuur ik de DVD catalogus, dus niet 100% maar hoeveel, dat is dus onbekend!

Door de administratie op Linux te draaaien hoef je ook geen dure licentie kosten voor office pakket en zo te betalen, en de belasting aangifte gaat goed, maar ze hebben tekort LINUX PC's om al deze uit te lezen, en vele zijn bang voor dit iets afwijkende, maar de Beta van Vista heeft ook diverse afwijkingen, maar vrijwel niemand blijft XP gebruiken. Net als 6 jaar terug van ME naar XP.

Naast de nadelen, heeft het ook voordelen!

Alleen 4x12=48 Avonden voor maar E2000,-  dat is dus €41,66 per avond, dus wel erg hard werken voor niets... nu nog genoeg, maar na aftrek belasting hou je niets over, verkoop je wel het juiste produkt, en heb je wel de juiste verkooptechniek?

Gezien het bedrag en de genoemde avonden, zou ik max. 1 uur voor werken... dus je word eigenlijk zwaar onderbetaald!

Een ondernemende Asielzoeker die nu 52% mag betalen, maar toch als kleine zelfstandige weigerde woensdag VVD te stemmen!

Gozik SPiridonov...

ve
door verwijderd - Nov 21, 2006 om 16:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Dieks,

Negeer het lange verhaal van de fluiter maar dit keer want dat snijdt niet zo veel hout.

Als u geen problemen wilt met de fiscus, dan is het zinnig om opgave te doen middels uw aangifte IN/pv. Omdat uw inkomsten niet zo erg veel zijn kunt u dat naar mijn mening het beste doen als opgave als (beperkte) bijverdienste en stel daar de kosten van de hobby tegenover. gelet op het geringe dat u verdient is het niet per definitie noodzakelijk om een KvK nummer te hebbe (dus inschrijven hoeft niet) geen BTW nummer etc. U zit qua verdienste ook duidelijk onder de BTW grens.

We aangifte doen omdat het niet melden mogelijk verkeerd kan worden opgevat dus in die zin geeft uw adviseur u wel een heel slecht advies. Hij zou dit ook moeten weten.

ve
door verwijderd - Nov 21, 2006 om 17:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb vandaag meerdere mensen om raad gevraagd en tot nu toe zeggen ze dat, omdat ik zo weinig werk, geen aangifte hoef te doen. Ik werk zo weinig dat ik toch niet hoef te betalen. Ga ik meer werken dan moet ik wel aangifte doen en alle bonnetjes en zo bewaren.

Maar tips zijn natuurlijk nog steeds welkom!

ve
door verwijderd - Nov 21, 2006 om 17:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo Dieks, in de herhaling: dringend advies, wilt u geen problemen (verzwijging etc) doe dan wel aangifte en trek de kosten ook af.

Als de fiscus er achter komt gaan ze schatten en mogelijk veel hoger en dan is de bewijslast aan u.

Mogelijk reageert canacampo nog.

ve
door verwijderd - Nov 24, 2006 om 13:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Dieks,

U geeft aan dat u voor een bedrijf werkt, dus u bent geen ondernemer. Als uw werkgever al belasting inhoudt op uw loon, valt het onder "inkomsten uit tegenwoordige arbeid". Houdt uw werkgever geen belasting in, dan valt uw inkomen onder "inkomen uit overige werkzaamheden". Ik adviseer u om wel aangifte te doen, want over E2000,- moet nog wel een bedrag aan belasting afgedragen worden. U kunt dan ook uw aftrekposten opgeven. Deze worden dan weer verrekend met de te betalen belasting.U kunt aangifte doen met een T-biljet.