ru
door ruud374230 Apr 18, 2005 om 11:57
Geldzaken & recht

Hond met "gebreken"

Beste lezers, graag jullie advies over de volgende zaak.

In juli 2004 een hondje gekocht bij erkende kennelhouder. Inmiddels is vast komen te staan dat dat het beestje een aangeboren afwijking heeft en (waarschijnlijk) zijn l-voorpootje moet worden geamputeerd (zodat hij dan zonder pijn kan leven).

Groeiafwijking (chondroplastie) komt bijdit ras verder niet voor.

Het is duidelijk dat het dier niet aan verwachting voldoet. In hoeverre kan ik de fokker/kennelhouder aansprakleijk stellen (wet op verborgen gebreken ??). Ik ga het beestje natuurlijk niet inruilen voor een gezond exemplaar. Financiele vergoeding ??

Hoe nu verder ??

2140 4 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 18, 2005 om 12:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Erover praten met deverkoper is natuurlijk altijd goed! De dierenarts kan m.i. beoordelen  of de verkoper het gebrek bij de koop had kunnen weten of vermoeden.Wat staater in het koopkontrakt en de leveringsvoorwaarden over deze zaken?

ve
door verwijderd - Apr 18, 2005 om 13:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag ruud,

Hoe gek het ook klinkt, jouw hond is volgens de consumentenwetgeving een produkt waar je wettelijke garantie op hebt. Het eerste halve jaar had je dus gewoon de kosten kunnen verhalen op de verkoper (dat kun je overigens nog). Na het eerste halve jaar moeten de kosten ook ten dele gedragen worden door de verkoper. Wat is in deze ten dele. Een moeilijke vraag omdat hier de regel economische levensduur niet helemaal op gaat. Ik zou zeggen zet op 3/4 in en kom fifty fifty uit, dat lijkt mij redelijk. Wil de verkoper niet meewerken, dan kun je hem uiteraard schriftelijk in gebreke stellen. Sukses, en nog veel plezier van je beestje! Groeten, Ton.

ve
door verwijderd - Apr 18, 2005 om 20:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is de kennel aangesloten bij een kynologenclub? Zo ja, daar weten ze op dit soort dingen wel een antwoord.

vr.gr. Suzan

ve
door verwijderd - Apr 19, 2005 om 11:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op grond van de constatering van uw dierenarts moet worden aangenomen dat uw hond lijdt aan een aangeboren afwijking, die bij aflevering af al aanwezig geweest moet zijn (omdat u de hond bij een kennelhouder heeft gekocht die uit hoofde van beroep en bedrijf handelde, geldt dat de koop een consumentenkoop is, en dat de verkoper maar moet aantonen dat de afwijking niet bij aflevering af al aanwezig was).

Gesteld kan worden dat u een 'ondeugdelijke' hond heeft gekregen; de hond beschikt namelijk niet over de eigenschappen die u op grond van de overeenkomst redelijkerwijs mocht verwachten. Dit is slechts anders indien u voor de koop bent gewaarschuwd voor (de mogelijkheid op) deze aangeboren afwijking. De verkoper pleegt door een dergelijk dier te leveren 'een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst, ook wel wanprestatie genoemd.

Formeel (juridisch) kan dit twee consequenties hebben: herstel van het ontbrekende, te vergoeden door de verkoper, of ontbinding van de overeenkomst: dier terug, geld terug. Dit laatste is alleen niet de oplossing die u voor ogen heeft. Er kunnen echter altijd andere afspraken gemaakt worden, bijvoorbeeld dat u de hond houdt en een deel van het aankoopbedrag terug krijgt. Een niet-conform dier is immers moeilijk door iets soortgelijks te vervangen.

In uw geval is het ook van belang of een aanvullende schadevergoeding voor dierenartskosten geeist kan worden. De beantwoording hangt af van de omstandigheden van het geval. Indien de kennelhouder willens en wetens een dier heeft afgeleverd waar iets mee aan de hand is, dan is er eerder kans op aanvullende schadevergoeding dan als een verkoper geprobeerd heeft correct te handelen. Hierbij kan ook van belang zijn of de kennelhouder (schriftelijk) gegarandeerd heeft dat uw hond gezond was. In dat geval kan hij de garantie niet waarmaken. hetgeen voor zijn rekening komt.

Maar al met al is het in dergelijke zaken moeilijk om tot een goede oplossing te komen. Mijn advies is eerst in overleg met de kennelhouder te treden. Mocht dit niet het gewenste resultaat hebben, dan een aangetekende brief sturen met uw constateringen en eventueel aangevuld met bewijsstukken. Ingeval van onwilligheid van de verkoper kunt u overwegen om naar de (kanton)rechter te stappen. Ook kunt u kijken welke externe factoren u in werking kunt stellen om de druk op de kennelhouder te vergroten. Een waarschuwing of sanctie bij een vereniging waar hij bij is aangesloten is nooit leuk (i.v.m. negatieve publicatie en/of aantasting goede naam). En het inschakelen van een advocaat via een rechtbijstandsverzekering heeft soms ook leuke effecten...