yvanschutte
door yvanschutte Oct 28, 2015 om 19:24
Geldzaken & recht

Hondenbelasting

Ben ik verplicht om hondenbelasting te betalen?? voor een aantal jaren geleden was op tv dat men niet verplicht is om hondenbelasting te betalen, is dat echt zo of ben ik toch verplicht om honden belasting te betalen??

gr Diane

8442 36 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - Oct 28, 2015 om 19:59
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Dit is afhankelijk in welke gemeente u woont. Het is een gemeentelijke belasting en indien die in uw gemeente wordt geheven bent u verplicht om te betalen. U moet op het gemeentehuis het bezit van een hond melden.

yvanschutte
door yvanschutte - Oct 28, 2015 om 20:17
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor het snelle reageren!!

edrick3
door edrick3 - Oct 28, 2015 om 20:18
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo yvanschutte,

....Ben ik verplicht om hondenbelasting te betalen?...
ALS die in je Gemeente geheven wordt: ja.

Wat info: klik

Nog wat info: klik

Met vr.gr.

marita567
door marita567 - Oct 28, 2015 om 20:35
1576 Antwoorden / 17 Vragen

Hallo yvanschutte ,

Zoals jantje7 en edrick3 al aangeven , als dit in uw gemeente word geheven JA , maar als uw een minimuminkomen hebt kunt u kwijtschelding aanvragen .

Met vr.gr.

valerius-2
door valerius-2 - Oct 28, 2015 om 21:51
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Er zijn gemeenten die dit af hebben geschaft, als u dus daar niet voor wilt betalen dan verhuizen naar een gemeente waar dat zo is. Maar elke gemeente dat zelf bepalen.

di
door digioma - Oct 28, 2015 om 23:25
646 Antwoorden / 29 Vragen

Inderdaad is dat verplicht in bepaalde gemeentes in Nederland. De bedragen zullen per plaats verschillen. Je wordt geacht het bezit van een hond zelf door te geven bij bijv. 't Stadhuis/Gemeentehuis. O.a. in onze stad wordt regelmatig door beambten gecontroleerd of mensen één of meerdere honden bezitten. Ze bellen bij de huizen aan. En.. er zijn altijd wel "behulpzame" buurtgenoten die precies weten te vertellen waar nog meer honden wonen. Vergeet overigens niet ook door te geven wanneer de hond bijv. overleden is (briefje dierenarts) en niet meer tot het huishouden behoort, anders blijf je betalen (wordt bij ons vermeld op het formulier van de WOZ-waarde van je huis).

lo
door lovewinnie - Oct 29, 2015 om 09:14
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Je bent indd verplicht te betalen. Ze doen ook controles aan huis. Zien of horen ze een hond en staat adres niet vermELD dan krijgt u een waarschuwing. Staat de keer der op bij de hercontrole nog geen hond vermeld op u adres en er is wel een hond ( waarvan u de eigenaar bent en anders vragen ze gegevens van eigenaar ) volgt een hoge boete.

In Tilburg kost het 128 euro per jaar. Betaal het ook netjes. Als u een boete krijgt voor u hond bijv voor geen poep opruimen of los lopen wordt het ook gecontroleerd of u betaald voor honden belasting

mo
door monica010 - Oct 29, 2015 om 21:22
71 Antwoorden / 0 Vragen

Er is inderdaad enkele jaren terug een rechterlijke uitspraak geweest dat de aanslag niet opgelegd had mogen worden door een gemeente. Dat is groot in het nieuws geweest. Die uitspraak is alleen daarna weer vernietigd door de Hoge Raad. De gemeente mag dus aanslagen opleggen als dat in die gemeente de regel is en als je een aanslag hebt gekregen moet die betaald worden. In de meeste gemeentes kun je voor een aanslag hondenbelasting geen kwijtschelding krijgen.

(linkje naar rechtspraak.nl)

ma
door marleenvanh - Oct 30, 2015 om 12:50
451 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas, wanneer jouw gemeente nog zo achterlijk is (want waarom geen kattenbelasting, paardenbelasting, geitenbelasting, kippenbelasting?? die lopen ook buiten) JA. En wanneer je met het betalen van die belasting nou het recht kocht om je hond gewoon te laten poepen buiten, dan OK, maar nee je moet het ook nog opruimen. Schandalig. Zeker wanneer je ziet wat kinderen (waar wij -kinderlozen- in weze de 'bijslag' voor betalen!!!!) allemaal aan rotzooi op straat gooien, al staat er een vuilnisbak op 2 meter.

edrick3
door edrick3 - Oct 30, 2015 om 12:52
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@marleenvanh,

.....Zeker wanneer je ziet wat kinderen (waar wij -kinderlozen- in weze de 'bijslag' voor betalen!!!!) allemaal aan rotzooi op straat gooien, al staat er een vuilnisbak op 2 meter......
gemeentelijke kinderbelasting invoeren? ;-)

raydep
door raydep - Oct 30, 2015 om 13:05
100 Antwoorden / 1 Vragen

@marleenvanh

Hear, hear.

do
door don45 - Oct 30, 2015 om 13:21
57 Antwoorden / 21 Vragen

Wij hopen dat de Gemeentes ook Kattenbelasting gaan invoering tegen de grote overlast van zwerfkatten die door de buurten zwerven en hun behoefte achterlaten in de tuinen en bij mensen voor de deur.
we hebben meer last van katten dan van honden.
ik vind het ook niet goed dat iemand die een Hond heeft verplicht is hondenbelasting te betalen terwijl een eigenaar van een Kat niets hoeft te betalen.
zowel voor honden en katten een belastingplicht en net als in Duitsland een verplichte hondenpenning en voor de kat een kattenpenning.
Katten laten hier meer rommel achter dan de honden, de eigenaar van de hond ruimt hier de rommel meestal wel op. (er zijn altijd mensen die dat niet doen)
katten die dan geen penning hebben wegvangen van de straat en?

ge
door gerritdv - Oct 30, 2015 om 13:27
1 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas, voor alle niet-katten, niet-duiven en noem maar op liefhebbers een gemeente mag van de wet alleen een aantal eigen belastingen heffen en in dat (korte) rijtje staat wel een hondenbelasting, maar geen kattenbelasting of duivenbelasting. En het geld gaat naar de, wat men noemt, Algemene Middelen, dus in de gemeentekas.
Het is ook een misverstand om te denken dat wie hondenbelasting betaald dan maar de hond overal kan laten doen wat nodig is. De eigenaar is nog steeds verantwoordelijk om op te ruimen wat de hond achterlaat. Maar dat is toch niets meer dan goed fatsoen van die eigenaar??

ke
door keesje65 - Oct 30, 2015 om 13:28
3 Antwoorden / 0 Vragen

ben het helemaal met don45 eens.
gemeentes moet het kattenprobleem maar eens aanpakken.
ze schijten maar bij ons in de tuintjes en voor de deur.
we zijn hier ook de katten beu en gaan er iets tegen doen.
en ja ook kattenbelasting verplicht instellen en er ook streng op controleren, we hebben toch werkelozen genoeg die we best met de controle aan het werk kunnen zetten.
ja de hondenbelasting is verplicht om te betalen.
de kattenbelasting brengt voor de gemeente ook nog veel geld op, kijk maar eens hoeveel katten er door de buurten zwerven en overlast veroorzaken.

hennyb86
door hennyb86 - Oct 30, 2015 om 14:04
106 Antwoorden / 5 Vragen

don45 - simpel. dat is niet te controleren. bovendien zijn er ook genoeg kattenliefhebberds ( zoals ik met 4 poezen ) die ,door ze binnen te houden, hun eigen troep door middel van kattenbakken op ruimen. zo heeft niemand anders er last van. en dan zou ik ook nog kattenbelasting moeten betalen ? belachelijk idee. maar idd denkt niet elke kattenbezitter er zo over. en dus is het niet te bewijzen wie zijn kat los laat lopen en dus overlast veroorzaakt.
keesje65 - als we dan toch werkelozen zouden inzetten kan ik me zo voorstellen dat er veel belangrijker dingen zijn . buurtpreventie ofzo.

wimmi20
door wimmi20 - Oct 30, 2015 om 14:04
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Mijn hond heeft automatisch kwijtschelding.
Hij heeft geen cent.

fp
door fpo - Oct 30, 2015 om 14:20
87 Antwoorden / 3 Vragen

Voor mij voelt het als normaal om hondenbelasting te betalen als ik een hond zou hebben, en als mijn gemeente dat oom zo vastgesteld heeft als verplichting. Inderdaad spreekt het van goed fatsoen om dat te doen, omdat honden nu eenmaal overal poepen in parken, bermen op stoepen en straten, overal waar ze maar kunnen poepen. Daar heeft elke gemeente veel werk aan, omdat er maar weinig mensen zijn die zelf een zakje en schepje meenemen als ze met hun hond gaan wandelen.
Dat er nog geen kattenbelasting (of andere dierenbelasting) is, zou kunnen komen omdat katten niet zo ontzettend veel bevuilen van openbare plaatsen in de gemeente, zodat de gemeente daar dan ook geen extra werk aan zal hebben. Hondenbezitters mogen dan nog van geluk spreken als ze niet aan hun verplichtingen willen voldoen, maar ja, je hebt fatsoen of je hebt dat niet....

di
door digioma - Oct 30, 2015 om 17:49
646 Antwoorden / 29 Vragen

Dat loslopende katten ongelofelijk veel overlast veroorzaken is helemaal waar, maar dat was niet de vraag.
Dat je voor een Chihuahua (zo'n heel klein handtashondje) net zoveel hondenbelasting betaalt als voor een Ierse Wolfshond van pakweg 80 kilo is al krom.
Mocht je ooit overwegen een tweede hond(je) aan te schaffen houdt er dan rekening mee dat je niet het dubbele bedrag gaat betalen, maar veel en veel meer. Dat heet "ontmoedigingsbeleid).
Ben je daarentegen fokker of kennelhouder dan betaal je vaak minder of niets. Is allemaal per gemeente verschillend; er zijn ook genoeg gemeentes in met name de buitengebieden waar je helemaal niets betaalt. Succes en veel plezier van je hond.

pi
door pieterwolters - Oct 30, 2015 om 18:01
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Verder is het heel simpel: als er geen hondenbelasting is, komt er wel een ander heffing. Het is wat dat betreft nooit goed, er zal altijd iemand gedupeerd zijn. Het voordeel van iets als hondenbelasting (of accijnzen e.d.) is dan dat je er zelf iets aan kunt doen. Loonbelasting kan je alleen maar verminderen door minder te gaan werken, maar een hond kan je altijd nog weg doen en wijn kan je in de winkel laten staan. Heb je toch het gevoel dat je de overheid een beetje tuk hebt....

door 1953 - Oct 30, 2015 om 18:03
3725 Antwoorden / 95 Vragen

In de gemeentelijke verordening geregeld.

wimmi20
door wimmi20 - Oct 30, 2015 om 18:39
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Eigenlijk is hondenbelasting een bizarre belasting die nergens op slaat.
De Gemeente hoeft geen kosten te maken voor de hond.
Want de Gemeente ruimt de poep niet op.
Wat vreemde belastingen betreft : vroeger moest in Amsterdam belasting worden betaald over het aantal ramen in een woning.
Ik las op het internet dat ARTIS zelfs hondenbelasting moet betalen voor de zeehonden !

tijger1
door tijger1 - Oct 30, 2015 om 19:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is nog veel erger. Ook voor de hondsaap en hondshaai moet hondenbelasting betaald worden. Het most niet maggen. :-)

wimmi20
door wimmi20 - Oct 30, 2015 om 19:57
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Dat is helemaal hondsbrutaal !

Zo, weer 2 punten, ik heb goede leermeesters !
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++====

=tijger1 schreef op vrijdag 30 okt 2015, 19:08: Het is nog veel erger. Ook voor de hondsaap en hondshaai moet hondenbelasting betaald worden. Het most niet maggen. :-)

ag
door agapon - Oct 31, 2015 om 11:55
115 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vraag mij al geruime tijd af hoe e.e.a. nu in elkaar steekt.
Vroeger werd er belasting geheven over de inboedel (roerende goederen dus) en de onroerende goederen (huis dus o.a.). Vanwege de omslachtigheid in alles werd deze beide belastingen ondergebracht onder de tegenwoordige OZB belastigen.

Bij de aanschaf van een hondje moet je belasting betalen.
Een hondje wordt gezien als een meubelstuk dus zou moeten vallen onder vroegere roerend goed belasting die dus nu zijn ondergebracht onder de OZB.

Mijn conclusie is nog steeds dat als een dier als een meubelstuk gezien wordt er alleen bij aanschaf belasting over geheven kan worden en niet nadien. Over al andere roerende goederen wordt immers ook geen belastingen meer geheven.

Wie o wie kan hier antwoordt op geven ???? Het is krommer dan krom ook dat bij de ene gemeente het wel gebeurt en 2 km verderop niet.

tijger1
door tijger1 - Oct 31, 2015 om 13:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@agapin

Dan maar verhuizen. Het staat de gemeente vrij die belasting te heffen. U kunt ook bij stemming zorgen dat er een andere gemeenteraad komt, die de hondebelasting afschaft.

edrick3
door edrick3 - Oct 31, 2015 om 13:08
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@agapon,

.....Mijn conclusie is nog steeds dat als een dier als een meubelstuk gezien wordt er alleen bij aanschaf belasting over geheven kan worden en niet nadien. ......
Tja, maar dat is jouw mening.
Sommige gemeentes denken daar dus anders over en mogen wettelijk gezien die belasting heffen.
Er zijn wel meer belastingen die als zeer onredelijk overkomen.

edrick3
door edrick3 - Oct 31, 2015 om 13:09
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op vrijdag 30 okt 2015, 19:57]Dat is helemaal hondsbrutaal !

Zo, weer 2 punten, ik heb goede leermeesters !

OT
LOL

edrick3
door edrick3 - Oct 31, 2015 om 13:21
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 30 okt 2015, 19:08]Het is nog veel erger. Ook voor de hondsaap en hondshaai moet hondenbelasting betaald worden. Het most niet maggen. :-)

OT
En je vergeet de Afrikaanse wilde hond nog: klik ;-)

tolsma1945
door tolsma1945 - Oct 31, 2015 om 13:34
229 Antwoorden / 6 Vragen

Laat 1 ding duidelijk zijn,het gepoep op straat,moet eindelijk ten strengste verboden worden .Het is een smerige gewoonte van honden bezitters,die beesten nog steeds laten poepen op de openbare weg,gras en groenstroken.Oftewel asociaal gedrag.

tijger1
door tijger1 - Oct 31, 2015 om 13:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar ook voor honden die nooit op straat komen, moet hondebelasting betaald worden.

wimmi20
door wimmi20 - Oct 31, 2015 om 13:43
2154 Antwoorden / 7 Vragen

De vraag is : moet ik hondenbelasting betalen.
Het antwoord is JA, als die in uw Gemeente wordt geheven.
Dat antwoord had u zelf ook kunnen bedenken, u dient gewoon alle Gemeentelijke belastingen en heffingen te betalen.
Voor sommige heffingen kunt u kwijtschelding vragen.
Niet voor de hondenbelasting.
In Amsterdam wordt volgend jaar de hondenbelasting afgeschaft.
Lees ik op het internet.

edrick3
door edrick3 - Oct 31, 2015 om 14:11
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=tolsma1945 schreef op zaterdag 31 okt 2015, 13:34]Laat 1 ding duidelijk zijn,het gepoep op straat,moet eindelijk ten strengste verboden worden .Het is een smerige gewoonte van honden bezitters,die beesten nog steeds laten poepen op de openbare weg,gras en groenstroken.Oftewel asociaal gedrag.

OT
Je kunt een hond toch niet verbieden om z'n behoefte te doen.
Je kunt wél de eigenaar verplichten de troep op te ruimen!
Daarvoor is er bv. een pooper scooper bedacht.

ab
door abvan - Oct 31, 2015 om 14:12
38 Antwoorden / 11 Vragen

Zoals al eerder gezegd; het verschilt per gemeente. Is dus een beetje onrechtvaardig, maar dat geldt voor meer gemeentelijke belastingen. Blijft over om naar de goedkoopste gemeente te verhuizen. Maar ja er zijn ook zeer onrechtvaardige landelijke belastingen, zoals de erf- en schenkbelasting etc. M.a.w. dan zou je eigenlijk naar een ander land moeten "verhuizen" :-).
Overigens zolang er a..o's zijn, die hun hond overal, dus ook midden op voet- en fietspaden en zelfs in overdekte winkelcentra en bij scholen, laten schijten, zonder de poep op te ruimen of zelfs maar aan de kant te schuiven, mag wat mij betreft elke gemeente de hondenbelasting invoeren en flink omhoog schroeven. Maar ja tegelijkertijd realiseer ik mij, dat dan weer de goeden onder de kwaden moeten lijden en het bovendien zeer waarschijnlijk is, dat die a..o's gewoon ook die hondenbelasting niet betalen.

marita567
door marita567 - Oct 31, 2015 om 14:25
1576 Antwoorden / 17 Vragen

@wimmi20 ,

Voor sommige heffingen kun je kwijtschelding aanvragen maar voor hondenbelasting niet , dit is echter onjuist .
Ik weet dat je in verschillende gemeente`s Limburg wel kwijtschelding krijgt , verschilt per gemeente .
Iedere gemeente heeft zijn eigen regels .
TS kan dit na vragen in haar gemeente niet geschoten is altijd mis .

Met vr, gr .

wimmi20
door wimmi20 - Oct 31, 2015 om 14:27
2154 Antwoorden / 7 Vragen

In de ene Gemeente is geen hondenbelasting, in de andere wel.
Ook onredelijk : in iedere provincie is de "wegenbelasting" verschillend.

ma
door martendi - Dec 16, 2015 om 16:22
9 Antwoorden / 0 Vragen

Het is absurd dat er wel voor een hond belasting betaald moet worden en voor andere dieren, waaronder katten, paarden (op het strand en in de bossen of de broekpolder in Vlaardingen) niet. Dus of voor alle dieren, maar niet alleen voor een hond.