lelyonnais
door lelyonnais Oct 20, 2009 om 12:00
Geldzaken & recht

Huisverbod voor zoon

In ons buurt woon een gescheiden vrouw met haar 2 zonen. Een zoon is gebruiker van drugs en drinker. In een van zijn woede aanval krijg hij ruzie met zijn jongere broer van 20. Een deur binnenhuis wordt ingetrapt, en de auto van zijn jongere broer beschadigt.

Na de komst van de politie, krijgt de oudere broer een huisverbot.

De vraag is: waar moet hij heen? Moet zijn gescheiden vader die ergens anders woon verplicht hem onderdak geven?

In een vergelijkbare situatie in onze familie, waar wij altijd tegen de zus van mijn vrouw hebben gezegd: "gooi hem de deur uit" zei ze: volgens de wet mag ik hem niet de deur uitzetten of anders een woonplaats verschaffen en hem ook nog onderhouden.

Wat is hier de waarheid?

m.v.g. Robert

794 13 Rapporteer

birdies
door birdies - Oct 20, 2009 om 12:25
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Aangezien de jongste 20 is, zal de oudere broer in ieder geval 21 jaar zijn en dan mogen ze dit toch echt zelf uitzoeken.

Geen van de ouders heeft dan nog de wettelijke plicht onderdak te verlenen.

En ach, er zijn altijd wel vrienden waar je terecht kunt. Zo niet: leerzame les om je voortaan een beetje te gedragen.

vladja
door vladja - Oct 20, 2009 om 13:12
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ja Birdies,

Dat schreef ik al, na 21 jaar mogen het zelf uitzoeken. Ik ging ervan uit dat Robert zelf ook wel het hele simpele rekensommetje kon maken dat als de jongste 20 jaar, de oudste 21 of ouder was. Zeer waarschijnlijk weet Robert de leeftijd van de oudste zoon.

Vladja

birdies
door birdies - Oct 20, 2009 om 13:16
6104 Antwoorden / 31 Vragen

@vladja: je krijgt het nog druk als je op iedere gelijkende reactie commentaar gaat leveren.

Ook van jou zie ik regelmatig overeenkomstige reacties trouwens, zal daar ook maar eens commentaar op gaan leveren.

kenwel2
door kenwel2 - Oct 20, 2009 om 13:25
1574 Antwoorden / 13 Vragen

@Robbert< zal ik je eens een goede raad geven? Laat ze het lekker zelf uizoeken in dat rouble gezin, leef lekker je eigen leven, en maak er zelf wat beters van dan die troublezakken! En'ieder huisje heeft zijn kruisje' met ons kruisje zit het wel goed...

Mvgr. Henri

eigenwijsje_1
door eigenwijsje_1 - Oct 20, 2009 om 13:44
152 Antwoorden / 5 Vragen

Een simpel rekensommetje leert mij dat de oudste ook nog wel eens 20 kan zijn.

Het zal niet voor het eerst zijn (en ook niet voor het laatst) dat de tweede geboren wordt 9 maanden na de eerste!

mhofman
door mhofman - Oct 20, 2009 om 13:57
530 Antwoorden / 93 Vragen

hoi Robert,ben je bevriend met deze buren?Als hij een verbod heeft is dit niet de eerste keer dat zoiets gebeurt.Misschien als je hem kent kan hij zich vrijwillig melden bij een afkickcentrum,want hij mag het huis niet meer in.Daarheen of op straat denk ik.

mhofman
door mhofman - Oct 20, 2009 om 13:59
530 Antwoorden / 93 Vragen

hoi Robert,ben je bevriend met deze buren?Als hij een verbod heeft is dit niet de eerste keer dat zoiets gebeurt.Misschien als je hem kent kan hij zich vrijwillig melden bij een afkickcentrum,want hij mag het huis niet meer in.Daarheen of op straat denk ik.

lelyonnais
door lelyonnais - Oct 20, 2009 om 16:47
109 Antwoorden / 24 Vragen

Nee!...het zijn buren, maar we zijn helemaal niet bevriend. Het doen en laten van de oudste zoon (die overigens al 21 is), is voor ons meer een ergenis. Maar zoals gezegt, ik laat ze maar en wij zullen zeker geen contact zoeken met die mensen, al hoe wel de jongste vrij aardig is geworden met de leeftijd.

m.v.g. Robert

mhofman
door mhofman - Oct 20, 2009 om 17:01
530 Antwoorden / 93 Vragen

Tja een ergenis kan ik me voorstellen.Maar als je er niets mee temaken hebt en niet betrokken wil worden waarom dan de vraag??

lelyonnais
door lelyonnais - Oct 20, 2009 om 17:12
109 Antwoorden / 24 Vragen

De vraag is gesteld door meerdere mensen die het allemaal beter wisten, terwijl ik van mening was dat het ergens iets niet klopt. Stel de jong geen vader meer heeft, en hij krijgt een huisverbod bij zijn moeder...wie is dan verantwoordelijk??...een tante....een oom???? en juist daar gingen de meningen erover! Vanaf een leeftijd, dus 21, mag het niks meer uit, hij mag zijn eigen boontjes............

Ik als buitenlander, krijgt geen gelijk uiteraard, daarom mijn vraag!

m.v.g, Robert

mhofman
door mhofman - Oct 20, 2009 om 21:01
530 Antwoorden / 93 Vragen

je vraag is beantwoord weet niet of je er verder wat mee doet of kan,dat is aan jou.

vladja
door vladja - Oct 20, 2009 om 22:12
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Dat hangt van de leeftijd van het kind af. Vanaf 18 jaar zijn ze volwassen en mogen ze zelf beslissen of van alles en nog wat. Echter van 18 tot 21 jaar blijft de ouder aansprakelijk voor onderhoud en onderhoud. D.w.z. een dak boven het hoofd, eten (iets meer dan water en brood), kleren (mag merk Zeeman zijn).

Na 21 jaar mogen ze het geheel zelf uitzoeken.

Als ze het echter te bont maken of bedreigingen uiten zijn er mogelijkheden om van de verplichtingen af te komen.

Vladja

lelyonnais
door lelyonnais - Oct 20, 2009 om 22:15
109 Antwoorden / 24 Vragen

Het is fijn een eerlijke antwoord te weten en andere mensen helpen indien het nodig is!

Bedank iedereen,

m.v.g. Robert