ab
door abergw Mar 8, 2023 om 12:32
Geldzaken & recht

Begin huurcontract

Hallo allemaal,

ik ben student en binnenkort wordt er een nieuw studente complex opgeleverd. Het begin van mijn contract valt op een zaterdag en ik zou ook graag dat weekend willen verhuizen. Het probleem is dat ik de sleutel alleen op werkdagen op kan halen. Ik betaal nu dus wel voor zaterdag en zondag huur terwijl ik er niet eens in kan, mag dit? Alle 300 mensen die in dat complex komen hebben hetzelfde dus alles samen is dat een aardige bak met geld.

2062 11 Rapporteer

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Mar 8, 2023 om 12:37
1769 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Abergw,

Is het niet mogelijk om de sleutel iets eerder te krijgen?

Persoonlijk zie ik het probleem niet om 2 dagen te wachten.....

ab
door abergw Mar 8, 2023 om 13:01
Antwoorden / 1 Vragen

Waarschijnlijk kan ik de sleutel pas maandag krijgen. Ik betaal al vanaf zaterdag dus dan heb ik recht op dat ik de woning kan betrekken toch? Omgerekend betaal ik voor die zaterdag en zondag wel 50 euro huur dus ik zou dan graag direct willen verhuizen.

getty
door getty Mar 8, 2023 om 13:14
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Waarschijnlijk? Waarom niet eerst daar vragen ipv hier posten ?

rj
door rjw Mar 8, 2023 om 18:31
3268 Antwoorden / 5 Vragen

@GA: 2 dagen wachten geldt alleen voor gepensioneerden. Studenten en andere werkend hebben meestal pas het volgende weekend tijd omdat er doordeweeks gewerkt moet worden. Effectief ben je dan dus een kwart maand huur aan het betalen voor een lege woonruimte.

Gr
door Grunn1 Mar 8, 2023 om 18:54
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@RHW, wat een onzin. Verhuizen kost voor iedereen tijd en geld.

sira
door sira - Mar 8, 2023 om 12:39
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Bent u iedere dag van 08.00 (08.30) tot 17.00 (16.30) uur afwezig?
Is er dan niemand die de sleutel voor u kan ophalen? Neem contact op met de verhuurder en vraag of u iemand voor het ophalen van de sleutel een volmacht mag geven.

Nog even een aanvulling: als u op werkdagen nooit de sleutel kunt ophalen, hoe doet u dat dan de volgende week en de week daarop en de week daar weer op?

getty
door getty Mar 8, 2023 om 12:56
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik denk dat ts bedoelt dat ze juist op zaterdag de sleutel niet op kunnen halen ivm geen werkdag verhuurder.

ab
door abergw Mar 8, 2023 om 13:02
Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben wel beschikbaar op werkdagen maar de huur gaat in op zaterdag en ik betaal hier ook voor.. dus ik wil graag die zaterdag of zondag m'n spullen verhuizen.

me
door mein33 - Mar 8, 2023 om 12:49
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Wat was het antwoord van de verhuurder toen u hen vroeg of het mogelijk was om de vrijdag, voor het ingaan van het huurcontract, de sleutel te mogen ontvangen.
Al zal dat moeilijk gaan met z'n honderderden tegelijk op één en dezelfde dag.
Mogelijk zal er met iedere nieuwe bewoner een opleverings afspraak worden gemaakt en gaat het innen van de pecunia pas in op die dag.

Jammer alleen dat er alleen maar studentes mogen wonen. ;-))

getty
door getty - Mar 8, 2023 om 12:58
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik zou inderdaad aangeven dat als het niet de dag ervoor kan, u het contract per 3 april wil laten ingaan.

Maar over hoeveel huur hebben we het hier per maand? Zo gek veel zal het u die 2 dagen niet kosten.

ab
door abergw Mar 8, 2023 om 13:03
Antwoorden / 1 Vragen

Huur is 800 per maand dus 2 dagen kost wel meer dan 50 euro. Voor een student is dat wel veel. Ik krijg pas vanaf de eerste van de volgende maand huur toeslag

sira
door sira Mar 8, 2023 om 13:04
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Laten we uitgaan van max. € 500,- per maand, dan kost hem dat € 16,13 per dag. Even een week geen krat pils of naar de kroeg en dan ben je er uit.

sira
door sira Mar 8, 2023 om 13:07
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Nou, dat is voor een studentencomplex een hoge huur. Huurt u soms van een particulier een kamer in een woning?

getty
door getty Mar 8, 2023 om 13:13
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dat zal dan 800€ incl zijn anders krijgt u helemaal geen huurtoeslag

De huurtoeslag gaat natuurlijk  gewoon per 1 april al in, alleen wordt deze in mei uitbetaald. U krijgt dan 2 maanden tegelijk Wees blij met uw woning in deze tijd van woningnood

Iv
door Ivo W Mar 11, 2023 om 23:30
729 Antwoorden / Vragen

@Getty: ook, of misschien wel juist in tijden van woningnood moeten huurders zich goed weren tegen verhuurders die onredelijkheid toepassen.
Zolang je door toedoen van de verhuurder niet over de woonruimte kunt beschikken, hoef je simpelweg geen huur te betalen.
Bij 2 dagen later de sleutel ontvangen, gaat het hier toch om 53,33 euro per woning die de verhuurder onterecht wil innen.

ro
door ronny530 - Mar 8, 2023 om 18:28
2785 Antwoorden / 41 Vragen

Voor zover ik weet kan de datum van ingang als die in weekend valt wel ingaan maar omdat de verhuurder in het weekend gesloten is kan pas de eerst volgende werkdag de sleutel overgedragen en het definitieve huurcontract getekend worden. Pas vanaf die dag mag de verhuurder de huur in rekening brengen en dat zal in dit geval 28 dagen betreffen. De wens om op vrijdag voor ingang van het huurcontract de sleutel overname plaats te laten vinden gaat hem niet worden omdat u dan nog geen huurder bent. Mocht u toch ongerust zijn contacteer dan de verhuurder maar verzet in ieder geval de verhuizing naar een latere datum want als 300 studenten tegelijk gaan verhuizen wordt het sowieso een chaos.

dm
door dmv - Mar 10, 2023 om 18:11
71 Antwoorden / 11 Vragen

Toen mijn contractdatum op een zaterdag viel heb ik twee opties voorgelegd:
- of startdatum op maandag
- of huurkosten voor die maand minus 2 dagen
De woningbouw koos voor het laatste in mijn geval. Vragen staat vrij denk ik.

ga
door gaja - Mar 11, 2023 om 17:15
4 Antwoorden / Vragen

Ontvangt u als student wel huurtoeslag bij een huur van 800 euro?

user123
door user123 - Mar 11, 2023 om 22:57
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Het lijkt mij niet meer dan logisch wanneer de huurovereenkomst op dag x ingaat, je ook op dag x over de ruimte kan beschikken.

JanF42
door JanF42 - Mar 11, 2023 om 23:24
31 Antwoorden / Vragen

Willen alle 300 mensen ook in dat weekend verhuizen? Er zullen toch wel afspraken gemaakt zijn hoe en wannner de eerste bewoners hun nieuwe kamer kunnen betrekken?  Alle 300 tegelijk lijkt mij vrijwel onmogelijk.

Iv
door Ivo W - Mar 11, 2023 om 23:26
729 Antwoorden / Vragen

Als de verhuurder op die zaterdag geen gelegenheid biedt om de sleutel aan jou te overhandigen, bij de woning of op een redelijke afstand tot de gehuurde woning (bijvoorbeeld op het kantoor van de verhuurder als dat in dezelfde plaats is gevestigd), dan kan de huurperiode natuurlijk niet aanvangen op die zaterdag.
En zolang de huurperiode niet is begonnen, ben jij geen huur verschuldigd.

Geef dus aan dat je verwacht dat je de sleutel in ontvangst kunt nemen op de dag dat het huurcontract in gaat. En dat dus ofwel de ingangsdatum verschoven moet worden naar de datum dat je de sleutels in ontvangst mag nemen, ofwel dat het overhandigen van de sleutels moet plaatsvinden op de datum die in het huurcontract als aanvangsdatum genoemd wordt.

Als je van de verhuurder de sleutels inderdaad pas maandag mag ophalen, dan mag je dus ook 2 dagen (2/30e van de maandhuur) in mindering brengen op de huurbetaling.

1paul
door 1paul - Mar 12, 2023 om 11:18
3156 Antwoorden / 0 Vragen

geef aan aan de verhuurder dat u graag de sleutel op Vrijdag verkrijgt eventueel met betaling van 1 dag huur, doe dit liefst in gezamenlijkheid of in ieder geval met zoveel mogelijk nieuwe huurders!