ma
door margreetdewilde Jan 23, 2012 om 17:47
Geldzaken & recht

Huurbescherming?

Goedemiddag Samen !

Mijn jongste studeert en woont in Leiden in een huis met andere studenten. DE eigenaar van het huis woont riant in het Gooi. Enige weken geleden kwam de eigenaar langs en heeft hun verteld, dat hij het huis gaat verkopen in april aan expats en dat zij dus geacht worden eind maart verhuisd te zijn. Op dit moment wonen er nog twee jongens; de rest is inderdaad meten weggegaan.

Deze twee zitten best ( het huis ligt centraal en de huur is redelijk) en zijn ook niet echt van plan hun woonrecht op te geven omdat de eigenaar meer winst denkt te kunnen maken door middel van gefortuneerde buitenlanders.

Een paar dagen geleden heeft hij hun het huurcontract per post teruggezonden, zonder aanzegging van einde huur en al helemaal niet aangetekend.

Ik heb ze gezegd, dat het pas menens is, zodra ze een aangetekende aanzegging tot beeindiging huur van hem otnvangen en dat er dan een kantronrechter aan te pas komt, die geen redelijke gronden zal kunnen vinden om de eigenaar in de kaart te spelen .

Sla ik de spijker mis ... of heeft iemand nog een goede aanvulling ... een waardevol advies ... of geef het een naam.

Alvast bedankt, Margreet de Wilde.

4224 16 Rapporteer

vladja
door vladja - Jan 23, 2012 om 17:57
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ze hebben gewoon huurbescherming. Goed bewaren dat huurcontract met de handtekening van de verhuurder erop.

Verkoop aan een derde is geen reden om de huur te kunnen beëindigen.

Uw zoon kan ook even langs gaan bij het Juridische Loket en vragen wat er precies in de aangetekende brief aan de verhuurder moet staan, waarin gesteld wordt dat de huuropzegging onrechtmatig is. (Google "juridisch loket").

Vladja

bl
door bloem2004 - Jan 24, 2012 om 11:22
37 Antwoorden / 8 Vragen

Én het is ook nog zo dat de verhuurder dan alleen de huur op kan zeggen als hij er zelf wil gaan wonen.

vladja
door vladja - Jan 24, 2012 om 11:40
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=bloem2004 schreef op dinsdag 24 jan 2012, 11:22]Én het is ook nog zo dat de verhuurder dan alleen de huur op kan zeggen als hij er zelf wil gaan wonen.

Er zijn meer redenen waarom een verhuurder op mag zeggen, zie voorlichting rijksoverheid..

Vladja

he
door hesterblok - Jan 25, 2012 om 11:55
14 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Margreet,

Ik zou zeggen: lekker blijven zitten. De huurder moet de huur inderdaad aangetekend opzeggen (en dan ook nog minimaal 3 maanden van te voren; elk jaar komt daar een maand bij tot max. 6 maanden).
Bovendien moet hij een goede reden hebben (zoals Vladja al zei). Niet iedere reden is wettelijk gezien een goede reden. Er zijn nog meer regels (iedere huurder moet apart een opzegging ontvangen bijv.).

Als de eigenaar al aan alle schriftelijke vereisten zou voldoen, dan kan uw zoon hem schriftelijk melden dat hij niet instemt met de opzegging óf in het geheel niet reageren op de opzegging, waarop de eigenaar naar de rechter kan stappen. In dat geval zal hij wettelijk gezien echter geen geldige reden aan kunnen dragen voor de opzegging van de huur. En al zou het gaan om dringend eigen gebruik, dan nog is hij verplicht om vervangende woonruimte te vinden voor uw zoon en zijn medehuurders.

Ik heb zelf iets vergelijkbaars meegemaakt. Een gladde makelaar wilde dat wij binnen een maand onze (particuliere) huurwoning zouden verlaten, zodat hij de boel kon opknappen en voor veel geld kon verkopen. Wij hebben geweigerd, en meneer gemeld dat wij op zich best willen verhuizen, maar dat hij dan een andere vergelijkbare woning voor ons moest zoeken en ons een verhuiskostenvergoeding mee moest geven (sinds kort ook verplicht voor particuliere verhuurders). Meneer kon niet anders dan instemmen, omdat elke dag dat wij in de woning zaten hem geld kostte.

Veel succes!

natuurmens
door natuurmens - Jan 25, 2012 om 11:56
158 Antwoorden / 4 Vragen

Ik wil alleen dit opmerken dat de brief niet aangetekend hoeft te zijn. Ze hebben deze ontvangen, feitelijk heet u dat al openbaar medegedeeld en ja de post is aangenomen. Beste is even juridische advies hierover te vragen. Het gaat ook om de clausule wat in het huur contract staat, en dat deze aan de juridische grondslag voldoet. In princiepen kunnen ze er gewoon blijven wonen. Maar of ik hier juridische juist zit weet ik niet, heb deze info via via.

he
door hesterblok - Jan 25, 2012 om 11:57
14 Antwoorden / 0 Vragen

'huurder' in de eerste zin moest zijn 'verhuurder'.

Bij verkoop zou overigens het huurcontract overgaan op de nieuwe eigenaar. De nieuwe eigenaar wordt dan dus verhuurder. Uw zoon blijft gewoon huurder. Koop breekt geen huur.

he
door hesterblok - Jan 25, 2012 om 11:58
14 Antwoorden / 0 Vragen

De huur moet wel degelijk aangetekend worden opgezegd door de verhuurder. Dit staat toch echt in de wet.

ha
door hanneke - Jan 25, 2012 om 12:35
321 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=natuurmens schreef op woensdag 25 jan 2012, 11:56]Ik wil alleen dit opmerken dat de brief niet aangetekend hoeft te zijn. Ze hebben deze ontvangen, feitelijk heet u dat al openbaar medegedeeld en ja de post is aangenomen. Beste is even juridische advies hierover te vragen. Het gaat ook om de clausule wat in het huur contract staat, en dat deze aan de juridische grondslag voldoet. In princiepen kunnen ze er gewoon blijven wonen. Maar of ik hier juridische juist zit weet ik niet, heb deze info via via.
Ze hebben alleen hun huurcontract toegestuurd gekregen, zonder iets er verder bij. Althans, dat staat in de OP:
[quote]Een paar dagen geleden heeft hij hun het huurcontract per post teruggezonden, zonder aanzegging van einde huur en al helemaal niet aangetekend."
Er heeft dus niemand iets in het openbaar toegegeven waar mogelijk problemen uit zouden kunnen voortkomen.

tot15karakters
door tot15karakters - Jan 25, 2012 om 14:32
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Hoe is het huurcontract?

Tijdelijk voor studenten dan zou je kunnen eisen dat het tot eind Juni zou lopen wegens studie.

Permanent huren, dan gelden wettelijke opzeg regels.
Omdat hij niet het hele huis maar een kamer verhuurde zit het wel anders.

Wel kopen deze Expats een verhuurd huis met huurders dus ook voor hun risico.

Zolang hier niet het volledige huurcontract staat is het niet te beoordelen of het mag of niet.
Dat de andere wel weg gingen maakt niets uit, iedereen mag altijd weggaan en elders ruimte zoeken.
Vooral nu is er voldoende te vinden maar rond Mei komen de eerste nieuwe studenten zoeken en is er niets meer dus te lang wachten en je kunt op straat komen staan.

vladja
door vladja - Jan 25, 2012 om 14:41
8293 Antwoorden / 27 Vragen

tot15krakters,

Permanent huren, dan gelden wettelijke opzeg regels.
Omdat hij niet het hele huis maar een kamer verhuurde zit het wel anders.

Kamerhuurders hebben ook gewoon huurbescherming.

Het enige dat anders is, is als het en hospitakamer is, d.w.z. dat de hospita (=kamerverhuurder) in hetzelfde huis woont. Dan is er alleen de eerste 8 maanden geen huurbescherming. Daarna geldt ook voor zo'n kamer gewoon de huurbescherming.

Vladja

kamphuysen
door kamphuysen - Jan 25, 2012 om 15:44
252 Antwoorden / 68 Vragen

Margreet de Wilde je bent een vervelende ""Opstoker"" je zoon woont voor een beetje zeg je, (op zijn amsterdams voor een sch..t bedrag) en je zegt ook dat de huisbaas riant in het Gooi woont, wat heeft dat er allemaal mee te maken, er is een Huurcontract daar staat in dat je vervelende kind rekening ermee moest houden dat de tent verkocht zou gaan worden. Voila..per 01 Februari 2012 zal er voor jouw informatie die hopelijk in het brein intrekt, een Nota van de Minister Mevr.Spies CDA) in de 2e Kamer worden behandeld waar de Huurbescherming voor dit soort gevallen helemaal en eindelijk goddank op de grote schop gaat..Dus hou op met je vervelende handelingen..en zoek even een ander kamertje via internet..wil je?

kamphuysen
door kamphuysen - Jan 25, 2012 om 15:50
252 Antwoorden / 68 Vragen

Hartelijk dank voor uw mail over uw bevindingen als verhuurder. We hebben begrip voor uw situatie. Helaas kunnen we u op dit moment niet helpen.

De huurregels beschermen inderdaad de huurders in een zeer grote mate. Ook voor een huurcontract met bepaalde tijd moet de verhuurder het huurcontract opzeggen. De huurder kan deze opzegging laten toetsen bij de rechter. De rechtsbescherming voor de huurder wordt niet ingeperkt door de vorm van het huurcontract (voor bepaalde of onbepaalde tijd). Een en ander staat uitgelegd op http://www.advocatengoossens.nl/huurrecht/huur_eindewoonruimte.htm

We hebben zeker aandacht voor deze zaak, die voor veel verhuurders als onrechtvaardig wordt beschouwd. Je zou immers inderdaad zeggen dat een contract een contract is. Er is wel enige beweging te zien. Enkele jaren geleden is er in het burgerlijk wetboek het zogenaamde “campuscontract” ingevoerd (zie BW 7:274 lid 4).

Binnenkort spreekt de Kamer over een initiatief van D66 om het scheefwonen te beperken. In deze initiatiefnota wordt gesproken over een ‘keuzecontract’. Deze contractvorm zou de huurbescherming ook enigszins beperken. Op dat moment kunnen we bekijken of er meer (politieke) ruimte is, om er voor te zorgen dat huizenbezitters sneller hun huis willen verhuren, omdat ze weten dat – als het huis verkocht is – de huurder vertrekt. In de huidige economische situatie met een crisis op de woningmarkt zou dit voor veel huizenbezitters een uitkomst zijn.

In dit dossier kunnen slechts kleine stappen worden genomen, omdat de huurbescherming een verworven recht is dat huurders beschermt tegen de willekeur van de verhuurders. Inperking hiervan zou direct als asociaal worden weggezet.

Het CDA staat hier genuanceerder in: juist het toelaten van tijdelijke contracten zou een uitkomst zijn voor veel huurders, omdat er dan meer aanbod beschikbaar komt. Particuliere huiseigenaren zouden dan sneller een huis verhuren.

Het wordt de uitdaging om juist de meest actieve belangenorganisaties, zoals de studentenvakbond LSVB, hiervan te overtuigen. Op dit moment bestaat nog altijd het beeld dat particuliere verhuurders slechts ‘huisjesmelkers’ zijn. Het zou interessant zijn om de LSVB eens uit te dagen om zich uit te spreken over deze situatie, waarbij studenten zelf zich niet aan hun woord houden.

We hopen u hiermee voldoende te hebben ingelicht,

Met vriendelijke groet,

namens onze woordvoerder Van Bochove,

CDA Tweede Kamerfractie
Publieksvoorlichting
Postbus 30805
2500 GV 's-Gravenhage
t 070 - 318 30 26
f 070 - 318 26 02
e cda.publieksvoorlichting@tweedekamer.nl
i www.cda.nl

mgirl
door mgirl - Jan 25, 2012 om 16:39
18 Antwoorden / 2 Vragen

@kamphuysen, u reageert zo sterk. Dan bent u vast de verhuurder.
Ik kan abuis hebben, maar ik zie nergens in de tekst van Margreet dat haar zoon voor "een beetje" huurt, maar ze zegt: "voor een redelijk bedrag".
@ Margreet, ik denk dat het verstandig zou zijn om alvast uit te kijken naar een andere woonruimte, hoe moeilijk dat ook is.
Misschien dat de verhuurder nog een ander pand heeft of misschien weet hij nog een adres waar uw zoon welkom is.

ha
door hanneke - Jan 25, 2012 om 17:31
321 Antwoorden / 1 Vragen

Het is inderdaad wel apart dat kamphuysen weet dat er in het huurcontract iets stat over mogelijke verkoop...

Maar goed, zelfs als dat erin staat, dan is het nog maar de vraag of dat iets uitmaakt. Huurbescherming is in Nederland heel erg sterk, en je mag in contracten van alles stellen, maar als het tegen de wet is, dan kan het zomaar vernietigbaar zijn.

maanaap
door maanaap - Jan 26, 2012 om 10:35
45 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=kamphuysen schreef op woensdag 25 jan 2012, 15:50]

Hartelijk dank voor uw mail over uw bevindingen als verhuurder. We hebben begrip voor uw situatie. Helaas kunnen we u op dit moment niet helpen.

De huurregels beschermen inderdaad de huurders in een zeer grote mate. Ook voor een huurcontract met bepaalde tijd moet de verhuurder het huurcontract opzeggen. De huurder kan deze opzegging laten toetsen bij de rechter. De rechtsbescherming voor de huurder wordt niet ingeperkt door de vorm van het huurcontract (voor bepaalde of onbepaalde tijd). Een en ander staat uitgelegd op http://www.advocatengoossens.nl/huurrecht/huur_eindewoonruimte.htm

We hebben zeker aandacht voor deze zaak, die voor veel verhuurders als onrechtvaardig wordt beschouwd. Je zou immers inderdaad zeggen dat een contract een contract is. Er is wel enige beweging te zien. Enkele jaren geleden is er in het burgerlijk wetboek het zogenaamde “campuscontract” ingevoerd (zie BW 7:274 lid 4).

Binnenkort spreekt de Kamer over een initiatief van D66 om het scheefwonen te beperken. In deze initiatiefnota wordt gesproken over een ‘keuzecontract’. Deze contractvorm zou de huurbescherming ook enigszins beperken. Op dat moment kunnen we bekijken of er meer (politieke) ruimte is, om er voor te zorgen dat huizenbezitters sneller hun huis willen verhuren, omdat ze weten dat – als het huis verkocht is – de huurder vertrekt. In de huidige economische situatie met een crisis op de woningmarkt zou dit voor veel huizenbezitters een uitkomst zijn.

In dit dossier kunnen slechts kleine stappen worden genomen, omdat de huurbescherming een verworven recht is dat huurders beschermt tegen de willekeur van de verhuurders. Inperking hiervan zou direct als asociaal worden weggezet.

Het CDA staat hier genuanceerder in: juist het toelaten van tijdelijke contracten zou een uitkomst zijn voor veel huurders, omdat er dan meer aanbod beschikbaar komt. Particuliere huiseigenaren zouden dan sneller een huis verhuren.

Het wordt de uitdaging om juist de meest actieve belangenorganisaties, zoals de studentenvakbond LSVB, hiervan te overtuigen. Op dit moment bestaat nog altijd het beeld dat particuliere verhuurders slechts ‘huisjesmelkers’ zijn. Het zou interessant zijn om de LSVB eens uit te dagen om zich uit te spreken over deze situatie, waarbij studenten zelf zich niet aan hun woord houden.

We hopen u hiermee voldoende te hebben ingelicht,

Met vriendelijke groet,

namens onze woordvoerder Van Bochove,

CDA Tweede Kamerfractie
Publieksvoorlichting
Postbus 30805
2500 GV 's-Gravenhage
t 070 - 318 30 26
f 070 - 318 26 02
e cda.publieksvoorlichting@tweedekamer.nl
i www.cda.nl

Zeker lid van de partij voor de dieren, die het belang van de dieren boven die van de mensen stelt.

5i
door 5ilver - Jan 26, 2012 om 15:39
3 Antwoorden / 1 Vragen

Heb zelf aan beide kanten van zo een contract gestaan. Ben het helemaal eens met kamphuysen; Er is nu teveel huurbescherming waardoor het moeilijker is om iets te huren voor een schappelijke prijs. Als verhuurder heb ik ver beneden de prijs gezeten. Met het idee dat je iemand helpt en het huis anders toch maar leeg staat. Resultaat; dit soort types die achteraf moeilijk doen met eruit gaan. Terwijl duidelijk is dat het om tijdelijke huur gaat. En als ze eruit zijn moet je nog geld toeleggen om hun troep op te ruimen. Dus dan maar leegstand.
In antwoord op de vraag;
Ik zou wel de kans willen een vergelijkbare woning/kamer te vinden. Maar niet koste wat kost blijven zitten.