ma
door marleenmarleen Mar 27, 2012 om 21:51
Geldzaken & recht

Huurtoeslag terugbetalen vanwegen vergeten toevoeging

Hallo allemaal,

Vanaf mei 2010 ben ik verhuisd binnen een studentenhuis met huisnummer 83 naar een zelfstandige kamer. Deze kamer heeft een eigen keuken, badkamer en ingang (in de achtertuin). Volgens de huisbaas kon ik huurtoeslag aanvragen voor deze kamer, dat heb ik gedaan en deze heb ik ook altijd gekregen.
Vandaag heb ik echter 8 brieven ontvangen (2 per huisgenoot) waarin ze constateren dat mijn huisgenoten bij mij in huis wonen en dat ik de inkomensgegevens van hen moet opgeven met hun handtekening erbij. Ik heb hierover met de belastingdienst gebeld en zij raadde me voornamelijk aan contact op te nemen met mijn huisbaas om navraag te doen over de huisnummers en de registratie bij de gemeente. Ze zei ook dat als ik op 83A blijk te wonen, mijn eerdere aanvraag vals was en ik dan alles terug zou moeten betalen. Zojuist heb ik mijn huisbaas gebeld en hij bevestigde mijn vermoeden, de kamer waar ik woon heeft als huisnummer 83A. Ik wist dit niet en ik heb dit destijds niet gewijzigd.
In mijn contract staat het huisnummer 83(a).
Ik sta dus verkeerd ingeschreven en heb op dat adres huurtoeslag ontvangen terwijl dat adres er geen recht op had. Op het adres waar ik eigenlijk woon, heb ik er wel recht op. Is het zo dat zij dit terug kunnen vorderen na 2 jaar en dat ik niet na 2 jaar nog een wijziging door kan voeren? Waarom hebben ze destijds de huurtoeslag überhaupt toegezegd, als het niet klopte? Dan had ik het meteen kunnen wijzigen.

Naar mijn idee betekent dit dat het vergeten van de letter A, me meer dan 3000 euro gaat kosten? Ik vind dit van de zotten en ik voel paniek. Ik kan aantonen dat ik al bijna 2 jaar op nr 83A woon. Weet iemand hoe ik nu kan handelen zodat ik het geld niet terug hoef te betalen? Sta ik enigzins in mijn recht? Graag advies.

Ik hoop op zinnige reacties!

Alvast bedankt.

Marleen

7052 9 Rapporteer

stacey
door stacey - Mar 27, 2012 om 22:09
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Ik wee niet precies hoe het werkt met zo`n fout, denk dat je bezwaar moet/kunt maken.
Maar ik zou Belastingdienst bellen of je afspraak kunt maken om langs te komen en dan alle bewijzen meenemen en zorgen dat het rechtgezet wordt.
Lijkt me bij zo`n log instituut enige manier het goed te regelen, persoonlijk langsgaan.

Je kunt toch bewijzen aan de hand van je inschrijving/gemeente en huurcontract dat er een misverstand is ontstaan over exacte nummer bij je toeslag aanvraag en dat het nummer 83 A moet zijn/is en je daar wel hurtoeslag recht hebt.
(desnoods met bewijs dat de anderen waar je brief voor kreeg op ander nummer/toevoeging zitten)

moeder56
door moeder56 - Mar 28, 2012 om 00:38
483 Antwoorden / 2 Vragen

Hier staat hoe je bezwaar moet maken. Moet binnen 6 weken.

terugvorderingsbeschikking
Hoe maak ik bezwaar tegen een terugvorderingsbeschikking?
Lees voor

Een terugvorderingsbeschikking is een bericht waarin staat dat u geld moet terugbetalen. Deze krijgt u als u te veel toeslag hebt ontvangen. Wilt u bezwaar maken tegen een terugvorderingsbeschikking? Stuur ons dan een brief met uw bezwaar. De volgende informatie moet u altijd in uw brief zetten of meesturen:

uw naam, adres en telefoonnummer waarop wij u overdag kunnen bereiken
het beschikkingsnummer van de beschikking waartegen u bezwaar maakt
Het beschikkingsnummer staat rechtsbovenaan op de 1e bladzijde van de beschikking.
het onderwerp waartegen u bezwaar maakt, bijvoorbeeld het toetsingsinkomen.( in jouw geval-terugvordering huurtoeslag)
waarom u bezwaar maakt-- in jouw geval, het te goeder trouw invullen van een (achteraf) foutief huisadres
bijlagen die uw bezwaar onderbouwen, zoals de jaaropgaaf van uw werkgever
Zet op elke pagina van elke bijlage het beschikkingsnummer.
BV Een verklaring van je huisbaas, je inschrijving bij de gemeente,

Let op!

Uw bezwaar moet binnen 6 weken na de datum van de beschikking bij ons binnen zijn.
Adres

Stuur uw bezwaar naar:

Belastingdienst/Toeslagen
Postbus 4510
6401 JA HEERLEN

Zodra wij uw bezwaar hebben ontvangen, krijgt u van ons een ontvangstbevestiging.
Uitstel van betaling

Als u een bezwaar hebt ingediend, krijgt u automatisch uitstel van betaling. Hebt u al een betaling gedaan? Dan hoeft u geen nieuwe betalingen te doen zolang het bezwaar loopt. Komen wij tegemoet aan uw bezwaar, dan krijgt u het al betaalde bedrag terug.

Als u uitstel van betaling hebt, moet u wel invorderingsrente betalen over het bedrag dat nog open staat. Als wij tegemoetkomen aan uw bezwaar, krijgt u de al betaalde rente terug.
Nog niets gehoord?

Hebt u bezwaar gemaakt? Dan moeten wij binnen 12 weken na de datum op de beschikking een beslissing nemen. Is het al langer dan 12 weken geleden en hebt u nog steeds geen reactie van ons gekregen? Dan kunt u ons in gebreke stellen.

ma
door marleenmarleen - Mar 28, 2012 om 10:54
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dankuwel. Het bedrag is nog niet teruggevorderd. Ik heb enkel nog brieven ontvangen waarop het inkomen van mijn huisgenoten ingevuld moet worden. Hierdoor ben ik er wel achtergekomen dat mijn adres niet klopt en heb ik via de belastingtelefoon begrepen dat hier een terugvorderingsbeschikking op kan volgen.

mo
door mokassa - Mar 28, 2012 om 13:52
15 Antwoorden / 0 Vragen

De Belastingdienst kan tot vijf jaar na afloop van het betreffende toeslagjaar de toeslag terugvorderen, óók voor jaren waarvoor inmiddels al een 'definitieve beschikking' is ontvangen. In de praktijk blijkt zo'n definitieve beschikking niet zo definitief.

Als de registratie in de GBA niet klopt, schat ik je kansen niet hoog in. Het Juridisch Loket of een advocaat raadplegen lijkt me niet overbodig. De belastingdienst is partij en stelt zeker jouw belang niet voorop.

Ik zou zelf de zaken met de belastingdienst schriftelijk afdoen, de ambtenaren daar lijden namelijk nogal eens aan geheugenverlies voor wat betreft zaken die mondeling (belastingtelefoon of in persoon) worden (toe)gezegd. Zij roepen dan dat ze iets nooit hebben gezegd en jij zit met de gebakken peren.

hi
door hipppo - Mar 28, 2012 om 15:40
303 Antwoorden / 2 Vragen

De belastingdienst kan teveel of ten onrechte uitgekeerde huurtoeslag terugvorderen. Redelijk zou zijn als ook met terugwerkende kracht alsnog huurtoeslag aangevraagd zou kunnen worden. Of die mogelijkheid bestaat weet ik niet, zou je kunnen informeren, want indien dat kan is er geen probleem. De teruggevorderde huurtoeslag kan je dan alsnog aanvragen, dit keer voor het correcte adres. Als het niet kan heb je vermoedelijk pech, tenzij ze bij de fiscus beseffen dat ze het wel degelijk een beetje leuk kunnen houden.

stacey
door stacey - Mar 28, 2012 om 15:48
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=mokassa schreef op woensdag 28 mrt 2012, 13:52]Als de registratie in de GBA niet klopt, schat ik je kansen niet hoog in. .

GBA registratie klopt wel voor wat ik begreep, alleen zelf ingevulde gegevens aanvraag niet.

tot15karakters
door tot15karakters - Mar 28, 2012 om 16:18
2189 Antwoorden / 14 Vragen

In een brief duidelijk aangeven dat de A is vergeten en vraag of ze dit willen corrigeren van 83 naar 83A.

Nooit dit vergeten want die andere doen het blijkbaar ook fout.
Volgens de GBA zou dus 83 overvol zitten en de a,b,c enz... leeg staan?

ma
door marleenmarleen - Mar 30, 2012 om 14:23
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor jullie reacties. Ik stond dus ook bij de gemeente ingeschreven op 83, dat was het grote probleem. Per vandaag heb ik dat omgezet naar 83A, helaas kon dat niet met terugwerkende kracht. Ik kan echter wel met contracten en een verhuurdersverklaring aantonen dat ik hier al langer woon.
Woensdag ben ik bij de rechtswinkel geweest, zij zouden binnen een week advies uitbrengen. Ik wacht dit advies nog even af, maar ik vermoed dat ik gewoon een afspraak moet maken met de belastingdienst om alles uit te leggen.

getty
door getty - Mar 30, 2012 om 14:29
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Voor nu de huurtoeslag zsm wijzigen naar de juiste situatie. Mocht u tzt terugvorderingen van voorgaande jaren krijgen, dan zult u hiertegen in bezwaar moeten gaan en de situatie uitleggen. Op dit moment kunt u daar niet zoveel mee, dan afwachten tot ze het zelf ontdekken en dus terugvorderen.