Tr
door Trees070 Aug 27, 2019 om 10:19
Geldzaken & recht

Huurwoning opgezegd, moet nu garage afbreken van woningbouw

5 jaar geleden woning gehuurd van een woningbouwvereniging. Aan deze woning is een garage aangebouwd, door de vorige huurder.
Toen ik de woning accepteerde , kreeg ik van de vorige huurder deze garage er bij.
Nu heb ik mijn woning opgezegd en moet ik van de woningbouwvereniging mijn garage afbreken. Dit terwijl het allemaal nog erg netjes eruit ziet.
Ook moet ik de bestrating er in verwijderen. Helaas zijn dit betonblokken van een meter bij 0.50 cm dik. Kortom niet te verplaatsen dus.
Toendestijds heeft de woningbouw  toestemming gegeven omo een garage te plaatsen.  Kunnen ze mij er nu verantwoordelijk voor stellen om het af te breken?

9336 18 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Aug 27, 2019 om 10:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou maar even contact opnemen met de Woonbond.

Topantwoord

panter22
door panter22 - Aug 27, 2019 om 10:49
6599 Antwoorden / Vragen

De woningstichting heeft aan de vorige bewoner toestemming gegeven voor de bouw van een garage. Heb je die toestemming gezien, zijn daar papieren van.
Heb je een overnameformulier getekend, dat je de garage gratis kon overnemen? Die vorige huurder heeft je dan mooi beet genomen. Hij had zelf die garage moeten verwijderen.
Bij overname moet je in de regel de aanpassingen aan de woning zelf verwijderen. Maar een garage, dat is wat twijfelachtig of je die wel kon overnemen. Of het moet een heel eenvoudig bouwwerk zijn die je gemakkelijk kunt verwijderen. En dat lijkt er niet op.
Je zou ook contact opkunnen nemen met het juridisch loket. Gratis advies van de overheid.
https://www.juridischloket.nl/

sw
door swat1500 - Aug 27, 2019 om 10:51
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Dat ligt eraan onder welke voorwaarden die toestemming destijds is gegeven. Zou best kunnen dat de voorwaarde is gesteld aan de huurder dat de garage bij vertrek verwijderd diende te worden.
Als u de garage nu niet verwijderd gaat de woningbouw dit op uw kosten doen. Laat u dus juridisch goed informeren.

Magnum007
door Magnum007 - Aug 27, 2019 om 11:04
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Trees,

Het antwoord is : ja.

edrick3
door edrick3 - Aug 27, 2019 om 12:55
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Toen ik de woning accepteerde , kreeg ik van de vorige huurder deze garage er bij.
Aardig hè, dan hoefde die vorige huurder die garage niet af te breken (hetgeen ongetwijfeld ergens op papier stond).
Die 'verplichting' is nu op jou over gegaan.
Toendestijds heeft de woningbouw  toestemming gegeven omo een garage te plaatsen.
Onder voorwaarde dat .........??
Kunnen ze mij er nu verantwoordelijk voor stellen om het af te breken?
Daar lijkt het dus wel op.
Jammer, maar helaas.

Ka
door Kassagebruiker - Aug 27, 2019 om 15:34
683 Antwoorden / 5 Vragen

Heeft u getekend voor overname? En heeft de verhuurder en of de ex huurder bij de bezichtiging/acceptatie iets gezegd over de "illegale" garage?

U zou ook kunnen denken zo ontvangen getekend en zo terug leveren aan de verhuurder.

ve
door verano Aug 28, 2019 om 17:23
3 Antwoorden / 1 Vragen

Er zal waarschijnlijk helemaal geen sprake zijn van een illegale garage want dan had de vorige huurder die zonder meer moeten verwijderen en was er geen sprake geweest van overname!

ro
door ron503 - Aug 27, 2019 om 17:06
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Dat wat er in het huurcontract en in het overnamecontract staat is leidend. Als de woningbouw toestemming voor de garage heeft verleend en dat staat ook op papier dan hoeft u m.i. de garage niet af te breken maar u mag er ook geen overnamekosten voor vragen. Wellicht een overijverige opzichter die niet echt op de hoogte was van de situatie. Neem contact op met de woningbouw en leg e.e.a. voor.

ve
door verano Aug 28, 2019 om 17:27
3 Antwoorden / 1 Vragen

Er zijn dingen waar toestemming voor word gegeven met de restrictie: als de volgende huurder het niet wil moet het verwijderd/ongedaan gemaakt worden. In zo'n geval moet de volgende huurder tekenen als ie de verandering wil behouden waarbij dan uiteraard de plicht tot terugbrengen in de originele op hem overgaat, duidelijker kan niet.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 27, 2019 om 18:20
16767 Antwoorden / 202 Vragen

Doe ook navraag bij uw huurdersvereniging. Als u daar tenminste lid van was. Zo niet dan is het een kwestie van toch nagaan wat erover in uw huurovereenkomst is genoemd.
Weet u zeker dus heeft u schriftelijk bewijs gezien dat er eerder toestemming is verleend. Ik vrees dat dat bewijs er niet is en dan is het toch hoogstwaarschijnlijk pech.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 27, 2019 om 20:12
16767 Antwoorden / 202 Vragen

Bij nader inzien en enig nadenken wijzig ik mij reactie in die zin dat indien ik uw juridisch adviseur zou zijn ik u attendeer op het gegeven dat normaliter in een huurovereenkomst de clausule is opgenomen dat bij opzegging het gehuurde moet worden teruggebracht in de oorspronkelijke staat.
Dat kan worden uitgelegd (met nadruk op kan maar ik ben geen rechter) als terugbrengen in de staat die u als huurder aantrof.
Daarbij is ook nog van belang dat m.i. de verhuurder u had dienen te attenderen op het gegeven dat de garage door de vorige huurder afgebroken had dienen te worden. Dat is m.i. een gegeven dat onder zorgplicht valt. Het kan best zo zijn dat die vorige huurder daar wel op is geattendeerd en daarmee in verzuim is maar dat kan betekenen, uitgaande van uw het goed vetrouwen dat door u ook van de verhuurder mag worden verwacht.
Men had u m.a.w. dat de verhuurder u had dienben te informeren over het risoco dat u kennelijk bij de aanvaarding heeft genomen. Het lijkt op 'voer voor u van de advocaat van de duivel' maar te voorzichtig zijn zal u in deze waarschijnlijk niet helpen.
U kreeg al een verwijzing naar het juridisch loket en adviseer u ook daar gebruik van te maken met mijn 'advocaat van de duivel' in het achterhoofd.

jhogaarts
door jhogaarts - Aug 28, 2019 om 12:59
101 Antwoorden / 1 Vragen

Het geheel (woning) dient in originele staat opgeleverd te worden, tenzij..........

fr
door fredhannie - Aug 28, 2019 om 13:02
19 Antwoorden / 2 Vragen

De vorige huurder heeft hem kennelijk ook niet hoeven weghalen en kon hem dus aan u overdoen en bij u zijn er ineens voorwaarden, op zich toch opmerkelijk. Gaat u eens zoeken bij de regels van huuropzegging en oplevering van de woning. Daar is jaren geleden het een en ander in veranderd qua eisen die gesteld kunnen worden, ook afhankelijk van ingangsdatum huur zijn hier zeker regels voor. Niet alle huiseigenaren of zelfs corporaties houden zich hier altijd aan.

jantom
door jantom - Aug 28, 2019 om 13:10
377 Antwoorden / 0 Vragen

de huurder wordt door het gaan huren van een woning geen eigenaar van de op dat perceel gebouwde garage.

De inhoud van de huurovereenkomst lijkt mij hier geldend. Wat overeengekomen is moet nagekomen worden. Wil de nieuwe huurder de garage "overnemen"?

hi
door hipppo - Aug 28, 2019 om 13:10
303 Antwoorden / 2 Vragen

Natuurlijk hoeft Trees die garage niet af te (laten) breken. Hij is destijds kennelijk met toestemming van de verhuurder gebouwd. Als daaraan de voorwaarde was verbonden dat hij bij het opzeggen van de huur moest worden afgebroken blijft dat de plicht van de vorige huurder, ongeacht wat die met Trees heeft afgesproken. Blijkbaar heeft verhuurder nagelaten Treews over e.e.a. volledig te informeren toen zij de woning aanvaardde.

audb
door audb - Aug 28, 2019 om 13:18
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Heel eenvoudig als u de woning bezichtigd hebt wat ongetwijfelt is gebeurt en ze hebben niet aangegeven dat de garage niet er hoorde te staan dan kunnen ze mooi op hun kop gaan staan maar dan hoort de garage bij de woning.

Voor een woning betrokken wordt moeten de staat van het pand op papier zetten en daar bij ook wat er voor bij gebouwen er bij staan en als dat het geval is dan zit u gebeiteld.

Dat de vorige bewooner de garage niet heeft afgebroken maar aan u over gedaan heeft doet niets tenzaken als dat niet in uw huurcontract is opgenomen.

Immers zie je een garage niet snel over het hoofd en als u ex-buren mee willen werken kan u ook aantonen dat de garage er al stond toen u het pand betrok.

ve
door verano - Aug 28, 2019 om 17:20
3 Antwoorden / 1 Vragen

Simpel gezegd,wat je overneemt al dan niet tegen betaling nem je over omdat anders de vorige bewoner het moet verwijderen. Dat geld voor alle dingen die je over dient te nemen. had u toe nee gezegd was het verwijderd. Misschien kwam het je toen goed uit?

koekeloer
door koekeloer - Aug 28, 2019 om 20:07
562 Antwoorden / 18 Vragen

Een sloopbedrijf kan zeker wel die blokken verplaatsen / afvoeren.

mo
door mof - Aug 28, 2019 om 20:19
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Dat hangt ervan af. Als de woningbouwvereniging op de hoogte was dat u de garage overnam en het er bij aangaan van huur niet heeft bijvermeld dat de garage niet bij het gehuurde object hoort dan zijn de kosten voor de woningbouw.
als de woningbouw indertijd geen goedkeuring heeft afgegeven bent u degene die voor de koste opdraait

speedy54
door speedy54 - Aug 28, 2019 om 21:57
19 Antwoorden / 0 Vragen

Tip: Vraag aan de woningbouwvereniging om de woningwaardering van de woning over de afgelopen jaren.

De woningbouw wil graag een correcte woningwaardering. om de juiste huur te kunnen vragen.

Mogelijk heeft u in de afgelopen jaren een overzicht hiervan ontvangen bij de brief over de huurverhoging.
Staat de garage in de woningwaardering dan is de garage eigendom van de woningbouwvereniging en hoeft u die niet af te breken.