ra
door ramonos Jul 15, 2008 om 18:19
Geldzaken & recht

IB Groep

Hoi,

Ik zit met het volgende probleem:

In 2006 heb ik ten onrechte 2 weken mijn OV kaart in bezit gehad. Deze twee weken vielen precies in mijn vakantie naar Griekenland. Hierdoor moet ik een achterstand van € 136,00 betalen aan de IB Groep wegens " onterecht kaartbezit ". Bezwaar heb ik aangetekend maar heeft op geen enkele wijze zin.

Om toch mijn goede wil te tonen heb ik besloten om dit bedrag niet in een keer af te lossen maar in diverse termijnen. In januari 2008 heb ik een voorstel, schriftelijk, ingediend. Hier is echter geen gehoor aangegeven. Ik heb toen het eerste termijn betaald.

Toen ik echter in maart 2008 nog niks heb ontvangen heb ik mijn tweede deel netjes betaald en nogmaals een brief verstuurd. Dit bedrag heb ik overgemaakt op: 03-04-2008. De openstaande schuld was op dat moment nog € 70,00.

In mijn brief van maart 2008 heb ik gezet dat ik eind mei, begin juni het volledige bedrag zou betalen omdat ik dan mijn vakantiegeld zou krijgen.

Op 13 mei 2008 is de deurwaarder, Bosveld Incasso, aan de deur geweest met een dwangbevel. Dit dwangbevel is door de IB Goep verstuurd op 14-04-2008!!! Bosveld is ruim een maand later. Op het dwangbevel is mijn betaling nog niet verwerkt en is dus nog een te hoog bedrag. Ook diverse keren aangeven bij Bosveld maar wordt niks aan gedaan behalve gezegt: maak maar bezwaar.

Op het dwangbevel staat dat je binnen 28 dagen bezwaar kan maken. Nadat ik diverse keren heen en weer heb gebeld met Bosveld en de IB Groep werdt mij duidelijk dat ik bezwaar kon indienen bij de IB Groep.

Nou krijg ik vandaag een bericht terug dat mijn bezwaarschrift op artikel 7.1 en artikel 8.1 is afgekeurd.

Ik weet nou niet meer wat ik moet doen. Inmiddels is mijn schuld afgelost bij de IB Groep maar ben niet van plan de incasso kosten e.d. te betalen. Heeft iemand nog tips of suggesties?

Met vriendelijke groet,

Ramon van de Bilt

529 4 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 15, 2008 om 18:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag ramon,

Een betalingsregeling spreek je met elkaar af en niet eenzijdig. Er is dus een schuld ontstaan en daarvoor heeft de IB-groep terecht een incassobureau ingeschakeld. Dat bureau heeft kosten gemaakt die eerst van de betaling (de hoofdschuld) afgaan, zodat er nog een schuld blijft staan. Zo blijf je dus in een kringetje draaien omdat je nu weer een nieuwe aanmaning van het incassobureau krijgt, waarbij ook weer (extra) kosten berekend worden. Er zit dus niets anders op dan de oorspronkelijke incassokosten gewoon en zo snel mogelijk te betalen.

Sukses en vriendelijke groet, Read3.

ve
door verwijderd - Jul 15, 2008 om 18:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Die incasso kosten onmiddelijk betalen om nog hogere kosten te voorkomen.

En rekenmaar dat die ekstrakosten er komen als je niet betaald.

Een betalingsregeling is alleen van kracht als BEIDE partijen akkoord gaan !

Jou idee van goede wil is natuurlijk onzin in deze.

Ruim van tevoren krijg je bericht dat , hoe en wanneer  je die ov kaart terug moet sturen.

Daar aan heb jij je niet gehouden.

Dus ben jij ingebreke gebleven en niet de IB groep.

ve
door verwijderd - Jul 15, 2008 om 18:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

@johan,

Gelijktijdig gepost!

Met collegiale groet, Read3.

ve
door verwijderd - Jul 15, 2008 om 19:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je geen recht meer hebt op studiefinanciering moet je de OV- studentenkaart inleveren. Je kaart moet je inleveren vóór of op de vijfde werkdag van de eerste maand waarin je geen recht meer hebt op studiefinanciering. Je kunt de kaart inleveren op ieder postkantoor herkenbaar aan de OV-studentenkaartsticker en op ieder regiokantoor. Daar ontvang je dan een inleverbewijs. Bewaar het inleverbewijs vijf jaar: het kan namelijk gedurende deze periode als bewijsstuk worden opgevraagd. Wanneer je de kaart te laat inlevert en dus onterecht in je bezit hebt, kost dat je € 68,- per halve maand.