Bo
door BoBe Aug 10, 2023 om 12:58
Geldzaken & recht

IBAN-discriminatie

Waarom weigert 'Mobil in Deutschland' een automatische incasso van mijn ING rekening?

Ik wil lid worden van deze pechhulp in Duitsland. Dit is niet mogelijk omdat ze weigeren een automatische incasso van mijn ING rekening (=IBAN nummer) te accepteren. Zij willen alleen maar aschrijven van een Duitse betaalrekening. Volgens de Nederlandse bank mogen zij dit niet weigeren, omdat dit een Europese "sepa-verordening" is . Ik heb dit voorgelegd aan Mobil in Deutschland, maar zij geven geen teken van leven meer.

8523 13 Rapporteer
ju
door juliomariner - Aug 10, 2023 om 13:02
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Woont u in Duitsland of in Nederland. Als u in Nederland woont kan het zijn dat ze geen Nederlandse klanten willen.
Als u in Duitsland woont kan het zijn dat hun computersystemen niet met een buitenlandse IBAN overweg kunnen. Heb ik af en toe ook wel.
Heb net wat op ebay gezet, kan alleen maar een Duitse Iban aangeven als uitbetaalrekening.
Vaak is dit zo ingericht om fraude te voorkomen.

Thecla58
door Thecla58 - Aug 10, 2023 om 13:07
857 Antwoorden / 3 Vragen

Lees hier eens. Is de site van de DNB.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Aug 10, 2023 om 14:35
2067 Antwoorden / Vragen

Ik denk dat er een clou zit in de naam 'Mobil in Deutschland'. En waarschijnlijk ze het SEPA-systeem (nog) niet geïmplementeerd en kunnen ze dus niet internationaal incasseren, ik kan niet vinden dat dit een verplichting is.

va
door vanlotjegetikt Aug 10, 2023 om 15:06
809 Antwoorden / Vragen

Plus dat ik het donkerbruine vermoeden heb dat de Duitse variant van Mobil goedkoper is. En natuurlijk weer die discriminatiekaart trekken.Discriminatie is mensen anders behandelen, achterstellen of uitsluiten op basis van (persoonlijke) kenmerken. Deze kenmerken worden discriminatiegronden genoemd.

pa
door pancraz Aug 11, 2023 om 14:52
5 Antwoorden / 0 Vragen

reactie op vanlotjegetikt:   discriminatie betekent letterlijk 'onderscheid maken'. Dat is lang niet altijd zo kwalijk als wat u hierboeven beschrijft.

pa
door pancraz Aug 11, 2023 om 14:55
5 Antwoorden / 0 Vragen

reactie op henkdezevende: als je vindt dat de clou in de naam 'Mobil in Deutschland' zit, dan zou ik zeggen dat ze wel degelijk moeten helpen, als het er dus om gaat om iemand Mobiel in Duitsland te laten zijn.

atlas1302
door atlas1302 Aug 11, 2023 om 17:09
341 Antwoorden / 13 Vragen

@pancraz +10

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Aug 11, 2023 om 21:37
2067 Antwoorden / Vragen

@PANCRAZ het oplettende lezertje had gezien dat ik enkel Deutschland en niet Mobil in Deutschland vet gemaakt heb, subtiel inderdaad en je moet er net wat beter voor opletten. En verder blijft de vraag of men Europese incassos (SEPA) aan kan en of dat een verplicht nummer is. Maar dat is inhoud en dat gaat wellicht allemaal wat te ver.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Aug 11, 2023 om 21:43
2067 Antwoorden / Vragen

@PANCRAZ en ik zie dat u nog wat doms heeft bijgedragen, inderdaad het latijnse discrimineren betekent onderscheid maken maar in het Nederlands definiëren wij het tegenwoordig ongeoorloofd onderscheid maken, als we dan toch gaan muggenziften laten we het dan correct doen, en de wet verbiedt dit voor een aantal specifieke gevallen zoals ras en levensovertuiging. Leest u hiervoor het lemma op Wikipedia eens.

ro
door ronny530 - Aug 10, 2023 om 15:43
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Ik heb meer het idee dat u als Nederlander zijnde geen lid van deze club kan worden omdat Mobil in Deutschland zich op Duitsland richt en ook niet in Nederland actief is.
Het IBAN nummer is in het betalingsverkeer zeker in Europa de standaard geworden en zal dus niet de reden zijn waarom u geen lid kunt worden.

atlas1302
door atlas1302 - Aug 10, 2023 om 17:15
341 Antwoorden / 13 Vragen

Het is Iban discriminatie, de Nederlandse bank spreekt en onderschrijft het! Ik ben er toevallig ook mee bezig, ABNAMRO accepteert ook geen EU Iban behalve Nederlands.
In mijn geval is de Nederlandse bank ermee bezig, en spreekt de ABNAMRO hierop aan, in uw geval zou het gevalletje van de Duitse bank moeten zijn die dezelfde normen hanteren in Europa en zeker Nederland. IBAN is natuurlijk niet voor niets in het leven geroepen, om de betalingen wat plezierige te maken op Europees niveau.

U kunt natuurlijk ook gewoon de prijs van de pechhulp overboeken via bank transfer, dat moet toch zeker lukken toch? Of kan het alleen maar via automatische incasso?

Ben benieuwd.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Aug 10, 2023 om 17:41
2067 Antwoorden / Vragen

Sepa is niet hetzelfde systeem als Iban dat enkel binnen Nederland werkt. Anderszijds bestaat Sepa al even en ik sluit niet uit dat het ondertussen een verplichting is maar ik  kan het niet vinden.

ne
door neodutchio Aug 10, 2023 om 17:47
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Waarom probeert u elke keer uw eigen ervaringen die niets met het probleem te maken hebben in te brengen? Met internationale betalingen is niets mis, ik gebruik het zelf regelmatig. Het gaat hier mis aangezien een Nederlander in Duitsland een pechhulp wil aanvragen. En daar is het niet voor bedoeld.

atlas1302
door atlas1302 Aug 10, 2023 om 19:26
341 Antwoorden / 13 Vragen

Tuurlijk, neo..tuurlijk.

rj
door rjw Aug 10, 2023 om 23:26
3267 Antwoorden / 5 Vragen

@atlas: wat klopt er dan niet aan wat neodutchio zegt?

ti
door tilpend Aug 11, 2023 om 08:32
132 Antwoorden / 0 Vragen

IBAN werkt niet alleen in Nederland of Europa maar bestaat al sinds 1999 en is een Internationale notatie van rekeningnummers.
SEPA is een betalingssysteem voor betalingen in Euro's waar 36 Europese landen aan meedoen, waaronder alle lidstaten van de EU.
Hoewel alle landen in de EU tegenwoordig een IBAN gebruiken, staan IBAN & SEPA dus feitelijk los van elkaar.

Me
door Meindo Aug 11, 2023 om 12:57
64 Antwoorden / Vragen

Er is niks mis mee de reactie van ATLAS.

ne
door neodutchio - Aug 10, 2023 om 17:45
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Kunt u het bericht hier plaatsen waarin staat dat er niet van een Nederlandse rekening afgeschreven zal gaan worden?
Het lukt mij niet om een Nederlandse postcode in te toetsen of het land aan te passen buiten Duitsland.

Maar als u in Duitsland een vast woonadres heeft, dan heeft u toch ook wel een Duits rekeningnummer? En ook een auto met Duits kenteken? Anders die ik niet in hoe u als buitenlander gebruik denkt te kunnen maken van deze dienst?

rj
door rjw Aug 10, 2023 om 23:28
3267 Antwoorden / 5 Vragen

Wellicht is TS zo'n Nederlander die van twee walletjes wil eten. Goedkoop wonen in the middle of nowhere van Duitsland met de voordelen van een Nederlandse hypotheek (100% financiering) en ook nog profiteren van Nederlandse HRA en te gierig om ook een lokale bankrekening te nemen..... Zomaar iets wat best wel vaak voorkomt.

ne
door neodutchio Aug 11, 2023 om 08:15
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Dat vermoeden heb ik ook.

atlas1302
door atlas1302 Aug 11, 2023 om 10:48
341 Antwoorden / 13 Vragen

Allemaal aannames en vermoedens, jongens en meisjes. Blijf bij de feiten en ontopic.

TS zegt, Volgens de Nederlandse bank mogen zij dit niet weigeren!

ju
door juliomariner Aug 11, 2023 om 15:10
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Ik woon in Duitsland en heb een nederlandse bankrekening. Wat voor problemen hebben jullie hiermee? En ja ik heb een auto met duits kenteken.

ne
door neodutchio Aug 11, 2023 om 16:01
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Leuk voor u, maar u bent TS niet.

atlas1302
door atlas1302 Aug 11, 2023 om 16:29
341 Antwoorden / 13 Vragen

@neo, hoe betaalt Julio zijn rekeningetjes dan? ook via een Nederlands bankrekeningnummer..toch? En dan maar niet in termen te vallen, van 2 walletjes eten, want dat kan gewoon zoals Julio al duidelijk schrijft. En hij zal ook wellicht incasso's hebben, en die worden ook gewoon betaald toch?.

Het probleem ligt bij Mobil Deutschland, zij moeten het gewoon accepteren. Doen ze dat niet, spreek je de Duitse bank hierop aan en die start een onderzoek, net zoals de Nederlandse bank dat ook zou doen.

Als je een Europees Ibannummer hebt, kan je overal in Europa Sepa betalingen doen en ontvangen. Ik doe zaken via Revolut en N26 en doe werkelijk al mijn betalingen in Europa en zelfs erbuiten hiermee. Iban! Heb je geen Ibannummer, tsja dan houdt alles op natuurlijk.

Dat een ABNAMRO dat zelfs negeert in mijn geval, bewijst wel dat Iban discriminatie gewoon heerst, zelfs voor een grote bank in Nederland. Waarom eigenlijk?

ne
door neodutchio Aug 11, 2023 om 19:31
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Laat eerst TS met verdere uitleg komen. Woont TS inderdaad in Duitsland en heeft hij/zij een in Duitsland geregistreerde auto en is TS ook een Duitser? Mobil in Deutschland doet namelijk niet aan iban discriminatie, maar deze neemt enkel Duits ingezetene aan als klant die een in Duitsland geregistreerde auto heeft en een Duits rekeningnummer heeft.
En aangezien Julio gewoon zijn rekeningen kan betalen is er in zijn geval geen sprake van discriminatie.

Uw bank kan u perfect uitleggen waarom bepaalde betalingen niet kunnen. Als u dat gaat vragen en de reactie hier neerzet, dan kunnen we daar verder over praten.

atlas1302
door atlas1302 Aug 11, 2023 om 20:55
341 Antwoorden / 13 Vragen

U gaat wel heel ver @Neo, u vraagt het hemd van zijn lijf. Misschien heeft TS ook wel privacy? Het gaat om een automatische incasso, weet u nog wel. Niets meer en nog veel minder.

Bent u detective of zo, u wilt altijd zoveel weten.?

ne
door neodutchio Aug 11, 2023 om 22:00
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Het gaat om een overeenkomst waar voorwaarden aan hangen. En TS zal aan die voorwaarden moeten voldoen om klant te kunnen worden.

di
door dibbertje48 - Aug 11, 2023 om 11:09
11 Antwoorden / Vragen

Als nhet volgens de Nederlansche bank niet mag dan zou ik de DNB aanschrijven en vragen wat ze er aan gaan doen omdat een bedrijf de SEPA regels blijkbaar overtreedt.

atlas1302
door atlas1302 Aug 11, 2023 om 16:32
341 Antwoorden / 13 Vragen

Precies, en dat doet DNB dan ook. Maar je moet het wel even doen!

ja
door jan24 - Aug 11, 2023 om 11:17
109 Antwoorden / 4 Vragen

@ Atlas
Zolang Bobe niet reageert blijft het bij aannames.
Als TS in Nederland woont en zijn auto periodiek onderhoud laat ondergaan dan krijg je in veel gevallen gratis 1 jaar pechhulp,  ook in het buitenland.
Lid worden van ADAC, is dat een optie?

ab
door abats - Aug 11, 2023 om 11:30
2 Antwoorden / 1 Vragen

Waaro probreer je niet bij ADAC, is vergelijkbaar met ANWB, volgens mij beter

Mabelle
door Mabelle - Aug 11, 2023 om 11:46
427 Antwoorden / 1 Vragen

Van IBAN discriminatie is helemaal geen sprake, zie link van @Thecla58, waar o.a. duidelijk staat "ALS betaler of begunstigde een Nederlandse IBAN accepteert voor overboekingen of automatische incasso’s dan moet de betaler of begunstigde ook IBAN’s uit alle andere landen van de EER accepteren."

Er staat dus helemaal niet dat een begunstigde (in dit geval Mobil) verplicht is de Nederlandse IBAN te accepteren.

Bij de veelgestelde vragen op de site van Mobil staat:

Om lid te worden van Mobil in Deutschland eV, moet u in Duitsland wonen. We hebben ook een Duitse bankrekening nodig en het voertuig moet in Duitsland geregistreerd zijn. Verder staat er ook nog dat commercieel gebruik is uitgesloten van de diensten.

br
door bravehenk - Aug 11, 2023 om 12:54
206 Antwoorden / 0 Vragen

Staat toch duidelijk in hun voorwaarden ik heb het alvast vertaald

Woning

Om lid te worden van Mobil in Deutschland e.V. moet u woonachtig zijn in Duitsland. Daarnaast hebben we een Duitse bankrekening nodig en moet het voertuig in Duitsland geregistreerd zijn.

TS moet dus in duitsland wonen en een duits kenteken en duits bankrekeningnummer hebben

Zou handig zijn als TS een reageert op de  gestelde vragen

Mabelle
door Mabelle Aug 11, 2023 om 13:23
427 Antwoorden / 1 Vragen

Hetzelfde antwoord stond er al een uurtje.

mo
door mof - Aug 11, 2023 om 13:10
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, dat mag. Als ze geen klanten willen die in het buitenland wonen dan kan dat. U kunt lid worden van de ANWB of een andere NL pechhulp.

Re
door Reinier182 - Aug 12, 2023 om 21:40
163 Antwoorden / Vragen

Wanneer je niet in Duitsland woont kan het gewoon niet. Europese regel. Kan ook geen Duitse mobiele provider nemen vanuit Nederland. Zo simpel is het.