Colletje42
door Colletje42 Sep 13, 2023 om 15:34
Geldzaken & recht

Id selfie

Is het verantwoord om een ID-selfie te maken voor een groot bedrijf waar je voor wilt gaan werken, dit hoort bij de procedure zeggen ze, maar ik vind een kopie van de voor en achterkant van een ID-kaart wel voldoende, schrijf er dan meestal doorheen voor wie het is, en wil liever geen ID-selfie maken, bij mij gaan dan alle alarmbellen af want ik associeer het met ID fraude.

4545 11 Rapporteer
Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Sep 13, 2023 om 15:45
2071 Antwoorden / Vragen

Werknemers behoren wettelijk over een kopie van je ID te beschikken maar ik denk dat ze voor jouw alarmbellen wel een uitzondering willen maken ;-)

mahadma
door mahadma - Sep 13, 2023 om 17:16
11547 Antwoorden / 51 Vragen

U vindt het wel voldoende, echter U gaat daar werken, U krijgt ook een salaris, U bent verplicht een id tweezijdig af te geven, wellicht komt er een personeelspaje met foto. o o o o oh, Om uw vraag te beantwoorden: Ja, het is verantwoord.

Thecla58
door Thecla58 - Sep 13, 2023 om 17:20
857 Antwoorden / 3 Vragen

Er is een app, door de overheid uitgegeven, en die heet KopieID. Daarmee kun je een digitale kopie van je id-kaart maken en daar wordt dan een watermerk ingezet tegen misbruik.

Als je dingen opvraagt bij rijksgerelateerde organisaties dan vragen zijn vaak om die app te gebruiken om je te identificeren.

Zelf heb ik hem al een paar keren gebruikt.

Lees hier

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Sep 13, 2023 om 17:47
2071 Antwoorden / Vragen

Ben ik trouwens de enige die denkt dat dit item puur trollen is of hebben meer mensen dat gevoel?

Thijs12
door Thijs12 Sep 13, 2023 om 17:59
544 Antwoorden / Vragen

Ik dacht aan de hand van het selfie plaatje dat het een aansporing om te mee te chatten was.
Maar nee, geen interesse.

sw
door swat1500 - Sep 14, 2023 om 10:10
3791 Antwoorden / 0 Vragen

Een werkgever is verplicht een onbewerkt kopie van een id bewijs van hun werknemers op te slaan in hun personeelsadministratie.

Ozymandias
door Ozymandias - Sep 14, 2023 om 10:23
168 Antwoorden / Vragen

Wat is in hemelsnaam een ID selfie?

Dat je je zelf op de foto zet met je paspoort in je handen? Een soort mug shot zeg maar? Dat lijkt mij inderdaad een beetje overdreven. Aan de andere kant, als je er wil werken heb je niet veel keus. En wat maakt het uit dat je er zelf ook op staat?

Gr
door GreesjeG Sep 15, 2023 om 12:01
5 Antwoorden / Vragen

Wat het uitmaakt? Wel eens van identiteitsfraude gehoord?
Bij werkgevers zijn werknemers verplicht een foto van de voor- en achterkant van je ID-kaart of 2 pagina's van je paspoort (inclusief foto) te leveren. Een selfie met de kaart is nergens verplicht. Dit is dus een vreemd verzoek. Om welk bedrijf gaat het hier?
Misschien is het een idee om bij het bedrijf te vragen waarom zij dit vragen.

Ozymandias
door Ozymandias Sep 15, 2023 om 16:54
168 Antwoorden / Vragen

Ja, ik weet hoe dat werkt. Daarvoor heb je alleen de gegevens nodig die in het paspoort staan. Dus dat iemand er ook met zijn hoofd op staat maakt helemaal niets uit. En identiteitsfraude waarbij ook daadwerkelijk een paspoort wordt gebruikt en niet alleen de gegevens is echt van een ander kaliber waarbij een paspoort wordt vervalst met de foto van iemand anders er op.

ro
door ronny530 - Sep 14, 2023 om 17:57
2786 Antwoorden / 41 Vragen

Bedoelt het bedrijf niet een selfie van uw gezicht die op de toegangspas geplaatst wordt en dient ter identificatie zodat u het gebouw in en uit kunt gaan.
Het betreft dan niet een foto van uw ID bewijs want als u al aangenomen bent heeft u die kopieén al verstrekt maar een informele foto van uw gezicht waar op u mag lachen e.d. en vaak ook nog eens met uw toestemming in een wie is wie of smoelenboek op de interne website wordt geplaatst.
Ik ben ook in bezit van een toegangspas met foto er op en geloof me als die foto door de bewaking genomen wordt is het nog net geen politie foto en nog van slechte kwaliteit ook.

rj
door rjw - Sep 15, 2023 om 04:48
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Waarom wil je überhaupt gaan werken voor een bedrijf dat je blijkbaar niet vertrouwt?

kl
door klusman - Sep 15, 2023 om 12:08
91 Antwoorden / 9 Vragen

Volgens de WID dient een werkgever al, bij de eerste kennismaking, uw identiteit vast te stellen a.d.h.v. een origineel en geldig id-bewijs of paspoort. Als u in dienst komt moet hij van dit bewijs zelf een kopie maken. Dit moet hij bewaren bij de loonadministratie.
Heeft hij dat niet mag hij U geen salaris uitbetalen. Ook dient u zelf een geldig origineel bij u te dragen. Dit mag een rijbewijs zijn.

il
door iljaha - Sep 15, 2023 om 12:49
179 Antwoorden / 3 Vragen
ro
door ronny530 Sep 15, 2023 om 13:27
2786 Antwoorden / 41 Vragen

Een selfie is een foto maken waar je gezicht op staat en is van geen enkele waarde. de ID kan uitgelegd worden als identificatie methode waarmee iemand zich middels een toegangspas binnen het bedrijf kan identificeren en wordt de selfie als een soort van foto op de toegangspas geprint.
Loop maar eens een stadhuis binnen dan zie je dat alle werknemers zo'n toegangspas zichtbaar dragen.

mo
door mof - Sep 15, 2023 om 20:07
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, dat is niet ok. Een bedrijf waar u gaat werken moet uw originele ID controleren. Daarvan moet het bedrijf wettelijk een kopie maken. Niet u moet de kopie maken, het bedrijf moet dat doen. Deze kopie moet bij de personeelsadministratie worden bewaard en mag uitsluitend worden gebruikt om te bewijzen dat ze uw originele dicument hebben gecontroleerd en hebben gezien. Daarom moet het bedrijf zelf de kopie maken wn niet u!