ma
door mark1962 Sep 2, 2005 om 09:15
Geldzaken & recht

Inbeslagname door schuld inwonend.

Ik zag al dat mijn huisgenoot al wat gevraagd had en goede en bruikbare antwoorden daarop kreeg. Nu heb ik een huis gehuurd omdat ik zelf met een scheiding bezig ben en de overige ruimte niet gebruik. En iemand laten barsten die in problemen zit is niet mijn aard. Ik heb haar in huis genomen omdat ze diep in de shit zit en nergens heen kon behalve naar haar zogenaamde vriend. Maar hier zit ik eigelijk ook niet op te wachten. In deze woning is het vrij gemakkelijk om het in tweeen te delen omdat mijn gedeelte van het huis dmv een gang (helaas zonder deur) is gescheiden van de keuken, douche en badkamer wat we gezamenlijk gebruiken. Haar zoon slaapt op de kamer van mijn zoontje boven het gedeelte wat P huurt. Nu ben ik bezig om een huis te kopen want ook mijn leven gaat verder. Ik wil best P meenemen en haar zoon naar mijn nieuwe woning maar ben vreselijk bang voor de consequenties. Maar haar hier achter laten kan niet ivm te hoge huur en op straat zetten is natuurlijk uit den boze. Ik ben nu inderdaad heel erg bang dat mijn spullen in beslag worden genomen terwijl ik aan het werk ben. Terwijl ik totaal geen schuld heb of debet ben aan haar schuld en problemen. En hoe gaat zo'n inbeslagname eigelijk? Ik heb me daar een idee van dat er een deurwaarde komt met een handvol politie agenten en een verhuis bedrijf dat je huis komt leegruimen. Omdat het verkocht wordt wat de gek er voor geeft nemen ze bijvoorbaat extra veel mee. Klopt mijn idee over de gang van zaken?

Groetjes Mark

3121 12 Rapporteer

askjeeves
door askjeeves - Sep 2, 2005 om 10:20
134 Antwoorden / 3 Vragen

Het is een nobele zaak om mensen in de put te helpen, maar zoals jezelf al aangeeft zijn er wel wat haken en ogen aan.

- Als je een huis koopt en je wilt haa in huis nemen, dan is het verstandig om een huurcontract aan te gaan met de omschrijving wat ze huurt etc.

- Al je eigendommen kan je bij een notaris laten vastleggen in een zogenaamde akte van eigendom. Voor zover ik weet zal jou medebewoner dit ook moeten doen en dan beide ieders exemplaar ondertekenen. Dit gebeurt veelal ook bij samenwonen.

- Mochten ze beslag leggen op je spullen, dan nemen ze die niet gelijk mee. Eerst krijg je een aanzegging dat ze de huisraad komen opnemen. Van daaruit word de balans opgemaakt en gekeken hoerveel de huisraad zou opbrengen. Vervolgens zou er een openbare verkoop plaatsvinden. Mocht er beslaglegging hebben plaats gevonden en men treft later minder huisraad aan dan in eerste instantie dan ben je strafbaar.

- Ga even bij een advocaat en notaris langs om je goed in te laten lichten. Iemand in huis nemen als je een koophuis hebt, word door de hypotheekverstrekker vaak niet geaccepteerd. Ook als de inwonende jouw adres als postadres gebruikt, kan je ook voor gemeentelijke belastingen hoger aangeslagen worden. Vergeet daarbij niet dat ook de kosten voor gas/water en licht stijgen.

Succes

sp
door spectator - Sep 2, 2005 om 13:08
8 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Askjeeves, een bewijs van eigendom betreffende roerende zaken bestaat niet. Wel kun je een beëdigde verklaring laten opstellen bij de notaris. Maar je zal naderhand nog steeds moeten bewijzen (aan de hand van aankoopbonnen etc) dat het jouw eigendom is. Daarnaast kun je niet zondermeer een huurcontract maken. Over het algemeen staat in je hypotheekakte een anti-huurbeding. Dus Mark, mijn advies is om eerst aan jezelf te denken. Louis

cassandra_1
door cassandra_1 - Sep 3, 2005 om 01:02
117 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Mark, Om ook je laatste vraag te beantwoorden: nee, een deurwaarder mag niet zomaar overal beslag op leggen. Hij mag slechts zoveel beslag leggen als nodig is voor het voldoen van de schuld. Als hij bijv. een bedrag van € 1.000,00 moet innen, moet hij alleen beslag leggen op die zaken waarvan hij mag aannemen dat ze ongeveer € 1.000,00 zullen opbrengen.

Maar, hoe goed je bedoelingen ook zijn, kijk alsjeblieft uit! Je zult niet de eerste zijn die buiten zijn schuld zonder een cent op straat komt te staan.

cassandra_1
door cassandra_1 - Sep 3, 2005 om 01:07
117 Antwoorden / 1 Vragen

Als je werkelijk zo begaan bent met je huisgenoot, is het dan niet een beter idee om eens te kijken of er iets aan haar schulden gedaan kan worden? Als het bedrag van die schulden niet al te hoog is, zou zij mogelijk in aanmerking kunnen komen voor schuldsanering via de afdeling Sociale Zaken van de gemeente. Het lijkt me ook voor haar een onhoudbare toestand als zij constant bang moet zijn dat de deurwaarder op de stoep staat.

ma
door mark1962 - Sep 3, 2005 om 07:20
11 Antwoorden / 12 Vragen

Beste Cassandra,

Dat heb ik ook gedaan. Alle kleine openstaande rekeningen heb ik betaald, maar zelf heb ik ook niet zo'n dijk van een salaris. Als ik het kon dan had ik het allang gedaan. Wat mij het meest frustreert is het gemak waarmee grote bedrijven met echte miljoenen netto winsten dit soort praktijken kunnen en mogen uitvoeren. Dat er voor hun geleverde diensten betaald moet worden weet ik en vind ik ook niet meer normaal. Maar in hoeverre gaat een dusdanig groot bedrijf zijn gelijk halen? Is er niet zoiets van een sociale verantwoording? P is moeder van 2 schoolgaande kinderen. Heeft een WAO/Jong uitkering. Door eigen stommiteiten en onzorgvuldig handelen is ze in deze situatie terecht gekomen. De stadsbank helpt alleen als er een redelijk bedrag overblijft wat als betaling kan dienen voor de schuldeisers. (schuldeisers, incassobureaus en rechtsdeurwaarders hebben rechten maar ook evenzo ook plichten maar dat word nooit belicht) Met een WAO/Jong uitkering kun je nagaan dat er weinig overblijft. En zo zijn er volgens mij tientallen mensen die in de problemen zijn gekomen en door het gemakzucht van bedrijven die incassobureau’s inschakelen zonder aanzien des persoon.

Schulden,  schuldeisers en incassobureau’s zijn voor mij vreemd. Heb nooit schuld gehad of met deze mensen te maken gehad. Dit dankzij een goede opvoeding van mijn ouders. (Wil je wat kopen spaar je er maar voor. Geen geld uitgeven wat je niet hebt, en dat soort opmerkingen echoën nog steeds na in mijn oren). Ben me nu in mijn vrije tijd me meer en meer aan het verdiepen in dit fenomeen. En kom steeds meer dingen te weten dat het echt soms fout zit in deze maatschappij. Van ontoelaatbaar gedrag van incassobureau’s en rechtsdeurwaarders tot dat er buiten de bekende stadsbank en de WSNP nog diverse instellingen zijn die gefinancierd worden door de overheid maar niet bekend zijn of worden gemaakt bij de burgers. Diezelfde overheid die maar even een wetsvoorstel aanneemt dat een gerechtsdeurwaarder geen machtiging meer nodig heeft om zonder toestemming van de bewoner een huis binnen te gaan. Wel met de vingerwijzing dat ze zeer zorgvuldig moeten omgaan met hun bevoegdheid tot binnen treden. Helaas is het in de praktijk duidelijk hoe zorgvuldig zij met hun bevoegdheden omgaan.

Met vriendelijk groet,

Mark

meg@planet.nl

askjeeves
door askjeeves - Sep 3, 2005 om 07:55
134 Antwoorden / 3 Vragen

Caasandra....

 Als het bedrag van die schulden niet al te hoog is, zou zij mogelijk in aanmerking kunnen komen voor schuldsanering via de afdeling Sociale Zaken van de gemeente.

De hoogte van de schuld s niet van belang bij een schuldsanering.Of men komt in aanmerking voor het minnelijke traject ofwel voor de WSNP. Bide kunnen aangevraagd worden bij de gemeente.

cassandra_1
door cassandra_1 - Sep 3, 2005 om 22:36
117 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Askjeeves, De hoogte van de schuld is wel degelijk van belang. Een schuldsanering is namelijk alleen mogelijk wanneer de hoogte van de schuld in verhouding staat tot het inkomen van de aanvrager. Uit het verhaal van Mark is mij al gebleken dat zijn huisgenoot niet veel inkomsten heeft, dus als zij een torenhoge schuld zou hebben komt zij zonder meer niet in aanmerking voor schuldsanering omdat er simpelweg geen betalingsruimte is.

askjeeves
door askjeeves - Sep 3, 2005 om 22:51
134 Antwoorden / 3 Vragen

Beste Cassandra,

helaas moet ik je toch corrigeren. De hoogte van de schuld is niet van belang, en wel hierom:

- Er is een verschil tussen schuldhulpverlening en schuldsanering. Schuldhulpverlening houd in dat men in 36 maanden de schuld voldoet of een percentage ervan. Dit noemt men ook wel een "minnelijk akkoord". Als de ruimte er is, dan zal een gemeentelijke krediet bank de schulden aflossen door middel van een lening. De schuldenaar betaald dan in 36 maanden de schuld aan de gemeentelijke kredietbank terug. Dit houd vaak in dat men op bijstandsniveau moet gaan leven.

- Schuldsanering of WSNP ( Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen) is er juist voor mensen die hun schulden niet via een minnelijk akkoord of in hun leven kunnen aflossen. De schuldenaar kan hiervoor een verzoek indienen bij de rechtbank. Veela moet men dan voor een periode van 36 maanden op 90% van de bijstandnorm leven. Alles wat men meer heeft komt in een zogenaamde boedelrekening bij een bewindvoerder. In die 36 maanden mag men geen nieuwe schulden maken. Als men dit traject goed doorloopt dan kijrgt men van de rechter de zogenaamde "schone lei". Alles wat je in de periode van 36 maanden in de boedelrekening hebt gestopt word op het einde van het traject verdeelt over de schuldeisers. De restschuld word dan zogenaamd kwijtgescholden, wat eigenlijk inhoud dat de restschuld bevroren word en niet meer opeisbaar is door schuldeisers. Mocht onverhoopt blijken dat er na de 36 maanden WSNP ergens iets niet goed is gegaan of er is gefraudeerd, dan word je schone lei alsnog ingetrokken en zijn je schulden weer opeisbaar.

Meer info kan je hier vinden: http://india.messageboard.nl/4482/

En ja ik weet het zo goed, want ik leef van de bijstand en heb een schuld van € 60.000,=, dus zeg nou niet dat het niet kan, want ik zit in de WSNP en los niks af. Het enige wat van me verwacht word is dat ik zoveel mogelijk inkomsten genereer door arbeid en ik geen nieuwe schulden of achterstanden oploop.

cassandra_1
door cassandra_1 - Sep 3, 2005 om 22:55
117 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Mark, ik ben het helemaal met je eens dat de maatschappij op dit punt behoorlijk verziekt is. Nu zullen er mensen zijn die zeggen "eigen schuld, dikke bult, want je moet niet meer geld uitgeven dan je hebt". Maar als je televisie stuk is en je kunt via een postorderbedrijf een toestel kopen wat je maar een paar euro per maand kost.... dan kunnen de kinderen tenminste weer tv kijken en wat is nu een paar euro per maand.... Nederland telt honderdduizenden mensen die dergelijke reclames gewoon niet kunnen weerstaan, en daar maken die bedrijven handig gebruik van. Ik ontmoet ze dagelijks, mensen die diep in de schulden zitten door dit soort aankopen. Op het moment van aankoop is het bedrijf helemaal niet geïnteresseerd in jouw financiën, want ze willen verkopen. Kun je niet betalen, dan halen ze gewoon je huis leeg. Valt er niets te halen, dan blijven ze dreigen tot je je vanzelf meldt bij de gemeente en ja hoor, de gemeente betaalt netjes alle rekeningen en jij kunt tot in lengte van jaren afbetalen aan de gemeente. Het is mij een doorn in het oog. Als het risico meer bij die bedrijven zou liggen, zouden zij verplicht worden meer zekerheid te vragen van hun klanten en daardoor zou een heleboel leed kunnen worden voorkomen. Maar voor het zover is zullen we wel heel wat schuldsaneringen verder zijn.

cassandra_1
door cassandra_1 - Sep 3, 2005 om 23:03
117 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Askjeeves, ik moet bekennen dat ik niet eens wist van het bestaan van de door jou genoemde "rechtbank"regeling. In mijn werk heb ik alleen te maken met schuldsaneringen die via de gemeente worden geregeld bij de kredietbank. Daarvan weet ik dat alleen meegewerkt wordt als de schuld niet te hoog is en er betalingsruimte is om deze af te betalen. Bij deze mijn excuus.

Zo zie je maar weer, een mens is nooit te oud om te leren.

askjeeves
door askjeeves - Sep 4, 2005 om 00:03
134 Antwoorden / 3 Vragen

Beste Cassandra,

Een excuus is niet nodig, als je iets niet weet kan het je ook niet kwalijk genomen worden en hoef je je niet te verontschuldigen.

P.S. Wijsheid komt met de jaren...........................hoe oud moet ik dan wel niet zijn:)

cassandra_1
door cassandra_1 - Sep 4, 2005 om 00:11
117 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Askjeeves, door de site heen kom ik je antwoorden regelmatig tegen en ik moet zeggen, ze getuigen van grote wijsheid.... dus moet jij wel hééééél oud zijn.