tr
door truus19 Aug 18, 2010 om 21:06
Geldzaken & recht

"inboedel" weghalen voor boedelscheiding

Mijn vriendin is nu met een advocaat bezig om haar scheiding in gang te zetten. Haar man woont er sinds een paar weken niet meer, maar had nog wel de sleutel.
Nu heeft hij pas nog wat electronische dure apparaten uit huis gehaald en mee genomen. Ook heeft hij haar motor, die op haar naam stond, overgeschreven op waarschijnljk zijn naam, of misschien wel verkocht.
Kan dit zomaar? Of gaat dit toch mee berekend worden bij de boedelverdeling die waarschijnlijk zal gaan plaatsvinden als straks de scheiding rond is?

11803 12 Rapporteer

an
door anicu - Aug 18, 2010 om 21:17
110 Antwoorden / 0 Vragen

Natuurlijk kan dat allemaal. Maar of het netjes is, blijft de vraag.

edwardus
door edwardus - Aug 18, 2010 om 21:41
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Nee dat hoort zo natuurlijk niet, ik vraag me af hoe je uberhaupt een voertuig op een andere naam kunt zetten zonder het identiteitsbewijs van de tenaamgestelde. Ze kan het bij de boedelverdeling gewoon aanmerken, er moet een waardebepaling worden gedaan, als de motor er niet meer is dan wordt het wel verrekend.

edwardus
door edwardus - Aug 18, 2010 om 21:43
6844 Antwoorden / 14 Vragen

P.S. ruzie maken over spullen bij een scheiding is een dure grap, want elke minuut die een advocaat hier mee bezig is kost je geld.

sa
door sara59x - Aug 18, 2010 om 23:28
3 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zou zeggen, tijdelijk andere sloten op de deuren. Al is de woning mogelijk van beiden. Bij ruzie en echtscheiding reageert men niet fair als het om waarde artikelen gaat. En zomaar spullen op andermans naam zetten, lijkt me vreemd. Laat je vriendin zich goed informeren over haar rechten en plichten. Verder zorgen dat 'zijn' spullen zo snel mogelijk worden opgehaald of zet ze op een aparte kamer. Een kat in het nauw,....

mastag
door mastag - Aug 18, 2010 om 23:44
955 Antwoorden / 19 Vragen

Beste Sara,
Het huis zal waarschijnlijk voor 50% eigendom zijn van de man dus een ander slot erop kan zomaar niet.
Mastag

only-me
door only-me - Aug 19, 2010 om 08:05
46 Antwoorden / 16 Vragen

Als ik jouw verhaaltje lees, dan klinkt dit niet als een soepel verlopende scheiding.

Ze moet dit direct aan haar advocaat vragen, die kan het antwoord snel geven. Van de motor kan ze misschien wel aangifte doen, aangezien het niet met haar medeweten is gebeurd.

Sloten veranderen als alles inmiddels weg is gehaald, is natuurlijk zinloos, maar misschien voor haar eigen gevoel wel zo lekker.

Ik wens haar veel succes,

Groet van Laura

marcel75
door marcel75 - Aug 19, 2010 om 08:40
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Dat is het altijd het lastige van roerende zaken. Toon maar aan dat het jouw spullen zijn.Was je vriendin gehuwd in gemeenschap van goederen of had ze huwelijkse voorwaarden. Als ze huwelijkse voorwaarden had, dan kan het zijn dat bij het tekenen van die akte ook een lijst is opgesteld waarop staat wat van wie is. Zaken die daar niet opstaan zijn gemeenschappelijk.

Heel theoretisch mag de ex daar dan niet over beschikken/verkopen, maar de koper van de spullen wordt daarentegen ook beschermd.

Nu zal je vriendin moeten aantonen dat die spullen er waren en dat ze gemeenschappelijk waren. In dat geval zal de dagwaarde van de verdwenen spullen alsnog meegenomen moeten worden in de verdeling. Maar als de ex vervolgens de rest van de inboedel laat voor wat het is, dan kan dat verrekend worden.

Sloten vervangen is inderdaad niet handig. Nog afgezien van het feit dat hiermee de spanning opgevoerd wordt, betreft het de echtelijke en waarschijnlijk ook de gezamenlijke woning.

Heeft je vriendin een eigen advocaat? In dat geval zou ik die inlichten en op papier zetten wat er mist.

ma
door marnix1 - Aug 19, 2010 om 08:56
256 Antwoorden / 22 Vragen

[quote=edwardus schreef op woensdag 18 aug 2010, 21:41]Nee dat hoort zo natuurlijk niet, ik vraag me af hoe je uberhaupt een voertuig op een andere naam kunt zetten zonder het identiteitsbewijs van de tenaamgestelde. Ze kan het bij de boedelverdeling gewoon aanmerken, er moet een waardebepaling worden gedaan, als de motor er niet meer is dan wordt het wel verrekend.
Een voertuig op naam zetten kan zonder identiteitsbewijs van tenaamgestelde.

marcel75
door marcel75 - Aug 19, 2010 om 09:01
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Klopt,
Je hoeft alleen je eigen id-bewijs te hebben en het overschrijvingsdeel van het kentekenbewijs.

invalide
door invalide - Aug 19, 2010 om 09:36
787 Antwoorden / 5 Vragen

Nieuwe sloten kost merkloos 3 stuks €39,95 en nu nog 20% korting bij Karwei ook!

Dit is de oplossing en voor en achter en schuttingdeur nu gelijk sluitend!

de motormuis
door de motormuis - Aug 19, 2010 om 09:41
598 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=marcel75 schreef op donderdag 19 aug 2010, 09:01]Klopt,
Je hoeft alleen je eigen id-bewijs te hebben en het overschrijvingsdeel van het kentekenbewijs.

Je hebt van het kentekenbewijs nodig : Het overschrijvingsbewijs en het deel 1 waar nu
de naam en adres vorige eigenaar op staan.
Van jezelf heb je nodig : Je rijbewijs of je id-kaart of paspoort maar dan wel bij die laatste twee een uitreksel bevolkingregister niet ouder dan 3 maanden.

marcel75
door marcel75 - Aug 19, 2010 om 09:58
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Invalide,
Voor zover je het nog niet wist is het niet strafbaar om in je eigen woning in te breken. Vervangen van sloten zal dus naast "afwikkelingsschade" ook schade aan het huis met zich mee kunnen brengen.