ja
door janwillemr Apr 18, 2011 om 01:40
Geldzaken & recht

Incasso niet vervallen termijn

LS, door een onverwacht hoge blauwe aanslag hebben ik en mijn partner twee maanden huur niet betaald. Dat onze verhuurder mogelijk sancties zou ondernemen was ons op voorhand bekend. De dato 23.03.2011 zijn wij door een Gerechtsdeurwaarder aangeschreven de huurtermijnen februari, maart alsook april te voldoen (vermeerderd met incassokosten en btw). Uiterlijke betalingstermijn diende voor 01.04.2011 voldaan te zijn. Openingszin van de vordering is "Uw verhuurder ........... van de openstaande huurschuld".
Ik heb de twee openstaande termijnen donderdagavond 24.03.2011 na 16:00 uur voldaan waardoor deze pas geboekt zijn daags erna.
Ok, een vordering voor openstaande termijnen kan ik begrijpen maar mij valt het zwaar dat de nieuwe huurtermijn meegenomen wordt in de vordering. Ik heb op internet gezocht en vond dat er sprake is van vervallen termijnen en niet vervallen termijnen. Wanneer de AV vermeld dat bij incasso niet vervallen termijnen meegenomen worden dan is dat rechtsgeldig. Ik heb een kopie huurcontract opgevraagd echter wordt dat niet vermeld. Ik heb dit middels emails aan de Gerechtsdeurwaarder kenbaar gemaakt. Ik heb antwoord gekregen waarin referte gemaakt wordt naar artikel .. dat ik de eerste van de maand het huurtermijn dien te voldoen. Tevens wordt vermeld dat ik reeds eerder zonder toestemming van verhuurder vaker een huurtermijn later heb voldaan. Er wordt een staat weergegeven waarin eerst de twee termijnen staan, buitengerechtelijke kosten, btw en als laatste huurtermijn april. Ondanks het verweer dat nog niet vervallen huurtermijn niet meegenomen is in de buitengerechtelijke kosten blijf ik van mening dat het een niet vervallen termijn is die niet in de vordering meegenomen had mogen worden. De totaalkosten van 2 en 3 huurtermijnen zouden volgens Rapport Voorwerk 2 onder 1500 euro blijven. Uit coulanceoverwegingen hebben ze mij aangeboden dat ik de helft van de buitengerechtelijke kosten mag betalen, echter alleen als ik de laatste huurtermijn ook voldaan zou hebben.
Ik ben van mening dat de vordering niet correct is omdat het huurtermijn April is meegenomen in de vordering. Omdat ik de twee openstaande huurtermijnen tussentijds (te laat) heb voldaan is er op mij geen openstaande vordering. Graag zou ik jullie advies / commentaar horen.
groet jan-willem

4042 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 18, 2011 om 02:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je op voorhand weet dat je last krijgt met de verhuurder omdat je een hoge belastingaanslag hebt ontvangen (omdat je niet kunt betalen) had je misschien wat beter vooruit kunnen plannen...
Het verhaal wat je erna vertelt vind ik dan ook alleen oorzaak van je eigen schuld in deze.

Huur zou eigenlijk voor iedere huurder uit een automatische incasso moeten voortvloeien, althans dat vind ik.
Geen gedoe met betalingen van mensen die nog steeds handmatig hun geld overboeken. het kan allemaal zo makkelijk en zonder veel gedoe.
lang leve de automatisering!

ve
door verwijderd - Apr 18, 2011 om 14:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op zich denk ik wel dat de deurwaarder het bedrag van april mee mocht nemen. Je zegt zelf dat er geen incassokosten over berekent zijn, ik ga er dan van uit dat er ook geen rentekosten zijn berekend.

Nu de betaaldatum op de sommatie april was, klopt het namelijk dat het bedrag voor april mee wordt genomen. Ook daarvoor geldt de betaaldatum 1 april namelijk. Dat is zolang en maar geen kosten e.d. worden opgelegd, want de betaling zelf is pas te laat na 1 april.

ve
door verwijderd - Apr 18, 2011 om 14:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Huur is een breng-schuld, net als salaris. Dat houdt in dat ze er geen rekening voor hoeven te sturen en dat het verschuldigde bedrag uit eigen beweging betaald moet worden (vroeger contact gebracht), Voor huur geldt dat deze voor de eerste van de maand, waarover huur verschuldigd is, deze bij de verhuurder binnen moet zijn.

Dus als de uiterste betaaldatum op 1 april gesteld wordt, valt de huur van april onder het uitstaande bedrag. Als er echter eerder dan 1 april betaald wordt, is de huur van april nog niet verschuldigd. Die hoort uiterlijk 31 maart te zijn bijgeschreven bij de verhuurder.

Tot 1 april mogen er geen incassokosten gerekend worden over de huurtermijn van april, daar die nog niet verschuldigd is en uiteraard mag er ook geen rente gerekend worden over dat bedrag.

Als voor 1 april de achterstallige huur betaald is, heeft de deurwaarder geen taak meer, want op dat moment is er niets meer verschuldigd.

De incassokosten volgens Voorwerk II zijn:

hoofdsom tussen € 1.250,-- en € 2.500,--, incassokosten € 150,--. Hierover mag in dit geval geen BTW in rekening gebracht worden. Andere kosten, bijv. administratie, dossierkosten etc. horen in het incassobedrag te zitten en mogen niet berekend worden, wel rente. Maar rente (en ook niet de incassokosten) behoort niet tot de hoofdsom, dat is alleen de uitstaande verschuldigde achterstallige huur.

Vladja

ve
door verwijderd - Apr 23, 2011 om 22:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo Vladja, dank voor je antwoord.
er zijn geen incassokosten berekend over de maand april, de twee openstaande maanden samen is minder dan € 1250,00. dus de kosten zijn wel correct.
ik begrijp je niet met het punt als achterstallige huur is betaald. dat is dus wel gedaan voor 01.04.2011. is het omdat gesteld werd dat ik voor de datum de achterstallige huur diende te voldoen er dan geen vordering meer op mij is en daardoor de aanmaning komt te vervallen? hoe zit het dan met de incassokosten die vermeld worden? en welke wetsartikelen kan ik dan aandragen in mijn verweer?
om het geheel nog iets complexer te maken het volgende. er is een reactie gekomen dat mijn verweer verworpen werd echter kon ik de helft van de incassokosten alsook de huur april voor 13.04.2011 zou voldoen. dit was niet haalbaar en hebben zij mij aangeschreven dat ik naast huurtermijn april nu ook de volledige € 178,50 moet voldoen. ik heb april nu aan hen overgemaakt en een email gestuurd dat ik niet eens ben met de incassokosten.
als zij nu doordat ik wederom te laat heb betaald wel gerechtigd zijn april te incasseren volsta ik dan met betaling van het toegewezen bedrag volgens Voorwerk 2 (89,25 incl)?
ik ben nieuwsgierig naar jouw antwoord.
groet

ve
door verwijderd - Apr 23, 2011 om 23:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

janwillemr

Als je de incassokosten niet betaald, dan krijg je een nieuwe hoofdsom om je oren. De incassokosten gaan immers eerst van de hoofdsom af en zo blijf je in een kringetje draaien van vordering naar vordering met telkens nieuwe incassokosten.

Read.