il
door ilvangeel Nov 10, 2003 om 16:11
Geldzaken & recht

Incassobureau

Begin augustus heeft mijn broer zijn tele2-kaart opgewaardeerd met 10 euro. De betaling van deze 10 euro geschiedt achteraf volgens de algemene voorwaarden van Tele2. Aangezien mijn broer enigzins verstrooid is hij vergeten deze rekening te betalen. Deze week ontving hij een rekening van maar liefst 60,40 euro van Intrum Justitia. Mijn broer nam contact met hen op en hem werd verteld dat hij verschillende betaalherinneringen heeft gehad. Deze hebben wij echter niet ontvangen. Mijn vraag is of deze kosten niet disproportioneel zijn en of wij kunnen bewijzen dat wij die herinneringen nooit hebben ontvangen.
De hoofdsom bedroeg 10,00, de rechte 0,07, de incassokosten 27,30, de informatiekosten (?) 15,00 en de BTW 8,04 euro.

930 4 Rapporteer

ma
door markvs - Apr 16, 2004 om 11:56
5 Antwoorden / 0 Vragen

U geeft aan in uw bericht dat u nooit brieven en aanmaningen (van Intrum Justitia) heeft ontvangen. U zou eventueel kopieen kunnen opvragen, maar in een procedure geef ik u weinig kans. Rechters horen namelijk vaker dat iemand geen post heeft ontvangen... Ik wil hiermee overigens niet zeggen dat dat in uw geval wel zo is, maar dit terzijde. De tweede vraag ging over de kosten. Met een hoofdsom van 10 euro zijn de maximale incassokosten € 34,00. Als het incassobureau dus minder in rekening brengt, is dat toegestaan. Dat zij btw in rekening brengen vind ik echter wel vreemd. Indien Tele2 bijvoorbeeld een BV is (hetgeen ik vermoed), dan mag het incassobureau de btw helemaal niet bij uw broer in rekening brengen. Daarnaast is de rente wel verschuldigd en de informatiekosten ook, mits (!) het hier gaat om inlichtingen uit de gemeentelijke basisadministratie. Zomaar informatiekosten in rekening brengen is namelijk niet toegestaan. Betaal in ieder geval de hoofdsom, rente en incassokosten en informeer bij het incassobureau omtrent de andere bedragen.

w.
door w.linders - Apr 16, 2004 om 11:56
9 Antwoorden / 0 Vragen

Als zij niet kunnen bewijzen dat ze die brieven verstuurd hebben kunnen ze ook die extra kosten niet rekenen. Tenzij er in de algemene regelementen staat dat betaling binnen x dagen moet geschieden

yp
door ypereinders - Apr 16, 2004 om 11:56
3 Antwoorden / 0 Vragen

De kosten zoals incassokosten en informatiekosten zijn vooreerst niet verschuldigd Je kan volstaan met het betalen van de hoofdsom en de rente. Wanneer men de kosten wil verhalen zal men zich eerst tot de rechtbank sector kanton moeten wenden Gelet op de jurisprudentie zullen deze kosten, wanneer slechts een keer is aangemaand, niet worden toegewezen.

il
door iljamb - Apr 16, 2004 om 11:56
3 Antwoorden / 0 Vragen

Voor de (buitengerechterlijke)incassokosten kan Tele2 slechts de daadwerkelijk gaamkte kosten rekenen. Er is welliswaar een convenant met de Consumentenbond (niet heel erg slim, maar ja) dat een percentage en minimumbedrag vastlegt.
Deze daadwerkelijk gemaakte kosten kunnen echter pas in rekening worden gebracht NADAT er een herrinnering en aanmaning zijn verstuurd. Voor de kosten mag uiteraard BTW worden gerekend, het bureau dat de incasso op zich neemt is immers BTW plichtig.
Voor de bepaling van de daadwerkelijke kosten is het goed een specificatie te vragen. Deze dient kosteloos verstrekt te worden (Rapport Voorwerk II). Wanneer deze niet wordt verstrekt is het mogelijk een schatting te maken. Voor bedrijven als Intrum Justitia kunnen die werken met een geautomatiseerd systeem kunnen deze eigenlijk nooit hoger uitvallen dan €5,- voor de eerste twee brieven. Bel daarom ook nooit: dit zijn wel hoge kosten. Ook staat er niet vast wat er is besproken, tenzij je een opname maakt (ja, dit is toegestaan er is hier sprake van een vrij bewijs).
Tot slot: betaal de hoofdsom zo snel mogenlijk aan het bedrijf (niet het incassobureau) en maak €5,- over aan het incassobureau. Willen ze meer, dan kunnen ze altijd een procesrisico lopen. Maar aangezien hun winstkansen erg klein zijn en de proceskosten nimmer terugverdiend worden zullen zij hiervan af zien.