ne
door nej Dec 1, 2019 om 08:47
Geldzaken & recht

Inkomstenbelasing aangifte doen?

Hallo, Goededag!

Graag willen we iets horen van jullie. Dit is de vraag van mijn zus.

Ik ben in Nederland getrouwd en we doen elk jaar onze inkomstenbelasting aangifte als fiscale partners met mijn man. Ik zal op 11 december naar Rusland verhuizen.Ik ga mezelf uitschrijven vanuit het brp-systeem van de gemeente. Ik ontvang geen inkomsten uit Nederland. Ik heb geen onroerend goed in Nederland. Mijn man blijft in Nederland en hij is de enige eigenaar van ons huis.

Ben ik na mijn verhuizing uit Nederland nog steeds belastingplichtig in Nederland, alleen omdat ik getrouwd ben en mijn man in Nederland blijft?

Mijn man is de eigenaar van ons huis. Maar mijn man blijft in ons huis wonen. Dus blijf ik dan een buitenlands belastingplichtig omdat hij in ons huis blijft wonen? (Wat ik hoorde van een belaastingadvisuer is, ik kan de gemeente uitschrijven en naar buitenland verhuizen, maar als mijn man achterblijft en in ons huis blijft wonen, ben ik hierdoor een Nederlandse belastingplichtige. Is het juist?)

Bedankt.
Mvg,
Nej

1062 4 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 1, 2019 om 09:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zolang u gehuwd bent en (nog) geen verzoek tot echtscheiding hebt ingediend, blijft u in ieder geval fiscaal partner van elkaar, ook al woont de een in het buitenland.

ik neem aan dat u op huwelijkse voorwaarden bent gehuwd.

U wordt dan buitenlands belastingplichtige maar omdat u geen Nederlands inkomen zal hebben, betaalt u hier geen belasting, ook niet over uw Russische inkomen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 1, 2019 om 10:26
16861 Antwoorden / 202 Vragen

Mijn advies is om een en ander goed uit te zoeken en daarna ook goed te blijven volgen om na te gaan of alles gaat zoals het wettelijk zou moeten gaan m.b.t. belastingplicht etc. en naast de al door @SJOPPIE gegeven verwijzingen geef ik ook nog deze: https://www.rijksoverheid.nl/contact/contactgids/belastingdienst-belastingtelefoon-buitenland  Miujn motivatie daarbij is dat ondanks het feit dat ik 10 jaar lang in België heb gewoond maar steeds in Nederland mijn inkosten genereerde (bedrijf in Nl) werd geconfronteerd met toch problemen zoals toch dubbele heffing etc.

Dan nog heel iets anders: Als u in Nederland geen aangifte meer doet en ook geen premies meer betaalt betekent dat hoe dan ook dat u dan geen rechten meer opbouwd voor AOW. U kunt om toch uw rechten door te blijven opbouwen u vrijwikkig verzekeren. Zie daarvoor https://www.svb.nl/nl/vv/

T
erugkomend op uw eerste vraag: als u gehuwd blijft blijft u normaliter ook fiscaal partner en dus belastingplichtig maar er kunnen uitzonderingen zijn.
Er zijn ook nog mogelijkheden om indien u langdurig gescheiden gaat wonen niet meer als fiscaal partner beschouwd te worden (bijv. scheiding van tafel en bed ).

tijger1
door tijger1 - Dec 1, 2019 om 13:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik moet mijn reactie corrigeren. Uw zus is vanaf 2020 geen fiscaal partner meer met haar man.

Lees hier.

Fiscaal partnerschap en wonen in het buitenland

Als u in het buitenland woont en niet in Nederland belastingplichtig bent (u doet hier geen belastingaangifte inkomstenbelasting), dan kunt u ook geen fiscale partner hebben. Ook als u getrouwd bent wordt uw partner dan niet als uw fiscale partner gezien. Vanaf 2015 gaat bovendien de zogenaamde 90%-eis gelden en moet u om als fiscale partner te worden behandeld zich samen met uw partner kwalificeren als buitenlands belastingplichtige, de zogenaamde kwalificerende buitenlandse belastingplichtige 2018 en 2019. Kwalificeert u zich niet in 2017, 2018 of 2019, dan bent u geen fiscale partner respectievelijk stopt uw fiscaal partnerschap.

https://financieel.infonu.nl/belasting/109043-wanneer-eindigt-een-fiscaal-partnerschap.html