zi
door zijderveld Aug 1, 2014 om 22:39
Geldzaken & recht

Inloggen Digid mislukt opeens

Wij wonen al een paar jaar over de grens in Duitsland (Nieuweschans over de grens) en konden tot voor kort gewoon inloggen bij Digid. Begin juni nog een keer gekeken, alles prima. Nu wilde ik vorige week weer inloggen maar dat lukte niet, ook partner die in maart nog zonder problemen had ingelogd, kon opeens niet inloggen. We hebben absoluut niets gewijzigd. Nu blijkt dat we alleen in Nederland bij een aantal kantoren een nieuwe Digid kunnen halen. De dichtsbijzijnde is in Enschede maar dat is 200 km enkele reis. Wij hebben weinig zin om deze trip te maken, vooral omdat we bang zijn dat we misschien ook daarna weer problemen krijgen en dan iedere keer weer zo'n toch wel duur tripje moeten maken. Herkent iemand dit probleem en weet of er ook nog andere oplossingen zijn?

6952 16 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 1, 2014 om 22:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Moest u niet gewoon uw wachtwoord sterker maken?

forever-nl
door forever-nl - Aug 1, 2014 om 23:23
400 Antwoorden / 11 Vragen

In principe verloopt een login pas nadat deze 3 jaar niet gebruikt is (op basis van uw gegevens hier niet aan de orde). Mogelijk is er iets mis gegaan wat zonder een lange reis is op te lossen. Ik zou even een mail of brief sturen aan DigiD en het probleem voorleggen. Bellen kan ook, tussen 8:00 en 22:00 op werkdagen.

Mailen: digid@digid.nl (men poogt binnen 48 uur te reageren).
Briefpost: DigiD - Postbus 96810 - 2509 JE Den Haag
Bellen: 088 123 65 55 (ik denk eerste 0 vervangen door +31)

Ben benieuwd wat ze zeggen en of ze een oplossing hebben!

tijger1
door tijger1 - Aug 1, 2014 om 23:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik had al jaren een Digid inlog code. Toen ik die een tijdje geleden wilde gebruiken, kon dat niet, maar moest ik een "sterker" wachtwoord aanmaken.

Daarna was alles in orde.

forever-nl
door forever-nl - Aug 1, 2014 om 23:38
400 Antwoorden / 11 Vragen

Het zou goed kunnen dat dit het geval is bij vraagsteller tijger1. Ik lees in nieuwsberichten op internet dat er rond 20 mei 2014 plannen waren om alle wachtwoorden die niet meer aan de sterkere criteria voldoen te resetten. Zou daar even naar kijken en mocht het niet lukken dan DigiD contacteren.

gompy2
door gompy2 - Aug 1, 2014 om 23:40
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 1 aug 2014, 23:33]Ik had al jaren een Digid inlog code. Toen ik die een tijdje geleden wilde gebruiken, kon dat niet, maar moest ik een "sterker" wachtwoord aanmaken.

Daarna was alles in orde.Klopt, ik had hetzelfde
Klik-> DigiD-1
Klik-> DigiD-2

Quote:
Strengere eisen aan wachtwoord DigiD

Uw wachtwoord voor DigiD moet sinds kort aan strengere eisen voldoen.

Wilt u bijvoorbeeld inloggen op Mijn toeslagen of een aangifteprogramma gebruiken? En voldoet uw wachtwoord niet aan de nieuwe eisen? Dan wordt u bij het inloggen gevraagd een nieuw, sterker wachtwoord op te geven. Wanneer u het wachtwoord hebt gewijzigd, bent u direct ingelogd.

zoekster
door zoekster - Aug 1, 2014 om 23:58
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Die sterke wachtwoorden zijn wel heel moeilijk te onthouden. Ik heb ze gewoon ergens opgeschreven.

tijger1
door tijger1 - Aug 2, 2014 om 00:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=zoekster schreef op vrijdag 1 aug 2014, 23:58]Die sterke wachtwoorden zijn wel heel moeilijk te onthouden. Ik heb ze gewoon ergens opgeschreven.

Dat valt wel mee hoor. Ik heb gewoon mijn oude wachtwoord nu voorzien van een hoofdletter en een punt. Klaar.

forever-nl
door forever-nl - Aug 2, 2014 om 00:12
400 Antwoorden / 11 Vragen

Ik gebruik een programma (PasswordSafe) die de wachtwoorden versleuteld achter een hoofdsleutel opslaat. Bij het aanmaken van een nieuw account waar dan ook genereer ik een nieuw wachtwoord van 20 karakters (of zoveel als toegestaan) en als ik in moet loggen gaat dat n.a.v. 3 muisklikken.

Lijkt mij één van de veiligere manieren naast twee-weg-authenticatie waar mogelijk en gewenst. Grootste voordeel is voor ieder account een ander wachtwoord, niet zelden liggen logins en wachtwoorden op straat als er bijvoorbeeld weer eens een database is gehackt. Als je de login/wachtwoord combinatie dan 'overal' gebruikt kunnen ze ook 'overal' bij.

Cookies
door Cookies - Aug 2, 2014 om 07:13
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 1 aug 2014, 22:55]Moest u niet gewoon uw wachtwoord sterker maken?

Als dat het geval zou zijn, wordt dat toch aangegeven in het inlogscherm? Ga er dus vanuit dat er een andere reden was/is waardoor topicstarter niet meer in kon loggen.

@forever: het mailadres is info@digid.nl

Mailen heeft trouwens geen enkele zin, want de procedure voor aanvragen DigiD als je in het buitenland woont, staat duidelijk op de site:

DigiD voor Nederlanders in het buitenland
Tot eind 2014 loopt een proef waarbij Nederlanders die in het buitenland wonen hun DigiD kunnen aanvragen aan een balie.

Wie zich bij een balie meldt met een geldig Nederlands reisdocument en een burgerservicenummer kan ter plaatse zijn DigiD aanvragen én activeren.

Volledig artikel KLIK

Er lijkt dus echt niets anders op te zitten dan afreizen naar Enschede.

forever-nl
door forever-nl - Aug 2, 2014 om 11:44
400 Antwoorden / 11 Vragen

In dit geval heeft de aanvraag al plaatsgevonden dus ik zou eerst even bellen of mailen. Het is evengoed mogelijk dat ze anders in Enschede zeggen dat ze niks kunnen doen of eventueel een ticket aanmaken voor DigiD.

zi
door zijderveld - Aug 2, 2014 om 22:58
50 Antwoorden / 20 Vragen

Even een toevoeging/verduidelijking tot voor kort konden we dus gewoon inloggen, de laatste keer was eind mei/ begin juni. Er is nooit gevraagd om ons wachtwoord te wijzigen en aangezien we al een sterk wachtwoord hebben (hoofdletter aan het begin getal en teken aan het eind) is dat ook logisch. We hebben al gebeld maar daar krijg je alleen te horen dat je een nieuwe kunt aanvragen op het kantoor (geldt ook voor iemand die bijv. in Spanje woont). We hadden het nu nodig voor respectievelijk goed gedrag verklaring nieuwe werkgever en voor werkoverzicht Nederland ivm bepalen rechten pensioen.
Het eerste hebben we nu direkt via Den Haag geregeld, maar het werkoverzicht dus nog niet.

Wij vinden het overigens niet meer van deze tijd dat een nieuw digid alleen op deze paar locaties geregeld kan worden. Inscannen geldig paspoort en in ons geval Aufenthalt verklaring gemeente met ons adres erbij en misschien van onze kant een portobetaling en het digid kan gewoon per post verstuurd worden. Of als face to face bij het belastingdienstkantoor, dichtsbijzijnde gemeentehuis (paspoort moeten we ook in Winschoten halen?!)

tijger1
door tijger1 - Aug 2, 2014 om 23:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Tot voor kort konden Nederlanders die in het buitenland wonen nog veel moeilijker een Digid krijgen.

Heel raar dat die van uw beiden nu niet meer werken.

forever-nl
door forever-nl - Aug 2, 2014 om 23:03
400 Antwoorden / 11 Vragen

Je zou zeggen dat je met betere samenwerking binnen de EU niet meer af hoeft te reizen voor een administratieve handeling... Vaak weten mensen van de klantenservice best veel over algemene onderwerpen maar voor specifiekere zaken kunnen ze tickets aanmaken voor een specialistischer 2e lijn. Ik zou daar eens naar vragen, of anders een klacht indienen dan komt het ook bij mensen terecht die meer verstand van zaken hebben.

ro
door ron530 - Aug 3, 2014 om 10:53
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Als het inloggen niet lukt krijgt u een melding gebruiksnaam/wachtwoord onjuist. Krijgt u geen melding dan klopt alles wel maar wordt u niet meer doorgelinkt naar de site die u wil bezoeken. In het laatste geval werkt digiD wel naar behoren maar de site die om digiD vraagt kan een storing hebben. Wat betreft het afhalen in Nederland, in het verleden is met digiD een boel fraude gepleegd om deze fraude tegen te gaan zijn de regels aangescherpt.

door 1953 - Aug 3, 2014 om 14:31
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=zijderveld schreef op vrijdag 1 aug 2014, 22:39]Wij wonen al een paar jaar over de grens in Duitsland (Nieuweschans over de grens) en konden tot voor kort gewoon inloggen bij Digid. Begin juni nog een keer gekeken, alles prima. Nu wilde ik vorige week weer inloggen maar dat lukte niet, ook partner die in maart nog zonder problemen had ingelogd, kon opeens niet inloggen. We hebben absoluut niets gewijzigd. Nu blijkt dat we alleen in Nederland bij een aantal kantoren een nieuwe Digid kunnen halen. De dichtsbijzijnde is in Enschede maar dat is 200 km enkele reis. Wij hebben weinig zin om deze trip te maken, vooral omdat we bang zijn dat we misschien ook daarna weer problemen krijgen en dan iedere keer weer zo'n toch wel duur tripje moeten maken. Herkent iemand dit probleem en weet of er ook nog andere oplossingen zijn?

Is uw (Nederlandse) mobiele telefoonnummer nog wel juist in de data van DiGid?

DiGid vertoonde de laatste tijd nog wat technische strubbelingen.

U woont net over de grens met Bad Neuschanz in Bunde, Bunderneuland, Weener, Boen of Stapelmoor?

tijger1
door tijger1 - Aug 3, 2014 om 15:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Men heeft niet per se een mobiel nummer nodig voor Digid.