Jeannetims
door Jeannetims Dec 23, 2020 om 15:34
Geldzaken & recht

Inloggen op website via microsoft in strijd AVG?

Ik wil inloggen op een website van een vakbond, maar het inloggen gebeurt via de servers van microsoft. In de inlog-url staat ook het adres van microsoft vermeld (https://login.microsoftonline.com/) en niet de site van de vakbond. Volgens mij is dit in strijd met de AVG en worden mijn gegevens zonder mijn toestemming gedeeld. Mag dit zomaar?

2039 10 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 23, 2020 om 15:43
16859 Antwoorden / 202 Vragen

Aangepast na het lezen van de reactie van @GERBERA. Zo u het toch niet vertrouwt, dan de vakbond bellen. Indien u geen lid bent is en blijft het vreemd en laat ik het volgende staan:  Inloggen bij een vakbond en dan op een manier zoals u zegt? Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk en het levert mij en kwalijke geur op in mijn neus. Mijn dringende advies: pak de telefoon en bel deze vakbond met de vraag of dit niet een poging is om aan u gegevens te ontfutselen voor kwade doeleinden.

Ik heb inmiddels op de verwijzing gekeken die @GERBERA u gaf en zie als eerste deze Lukt het inloggen niet? Bekijk de veelgestelde vragen over Mijn FNV

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Dec 23, 2020 om 16:05
7366 Antwoorden / 14 Vragen

Waarschijnlijk FNV, krijgt u inderdaad een vreemde inlogpagina. zie hier  Zou hierover maar eens contact opnemen met de bond.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 23, 2020 om 16:10
16859 Antwoorden / 202 Vragen

@GERBERA, dit is de besloten site 'mijn FNV' waarvoor een wachtwoord geweenst is en het scherm dat u ziet is een verwijsscherm naar problemen met inloggen op die besloten site.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 23, 2020 om 16:15
16859 Antwoorden / 202 Vragen

@GERBERA, mijn eerdere reactie heb ik na het klikken op de link die u gaf aangepast.

Donuts
door Donuts Dec 23, 2020 om 16:45
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Contact opnemen met FNV niet nodig. Er is NIETS aan de hand.

gerbera
door gerbera Dec 23, 2020 om 21:50
7366 Antwoorden / 14 Vragen

@heremiuetkreeft, ik weet niet wat u allemaal ziet op die site maar ik zie alleen maar dat je daar kunt inloggen op "mijn FNV"
@sprietje, als de TS het een vreemde site vindt is navragen toch geen probleem, heeft deze de zekerheid dat er niets mis mee is en dus gerustgesteld.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Dec 23, 2020 om 16:11
2066 Antwoorden / Vragen

Het FNV heeft gewoon z'n spullen op Azure gehost. Waarom is iedereen toch de hele tijd zo in paniek?

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Dec 23, 2020 om 16:14
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Zou dit ook  zo doen,  of  lidmaatschap opzeggen......

Bij inloggen  en fout melding is   fraude nooit uit te sluiten.
Azure  Hoosting   zou kunnen maar Microsoft?     Als  Linux gebruiker  doe ik het dan zeker nooit.

Donuts
door Donuts Dec 23, 2020 om 16:29
1203 Antwoorden / 2 Vragen

@Henk: Inderdaad,  hysterisch gedoe vaak, ook van een dagelijks aanwezige "expert" (ik zal geen namen noemen).

Jeannetims
door Jeannetims Dec 23, 2020 om 16:53
51 Antwoorden / 3 Vragen

Maar waarom weet ik hier niks van? Mijn gegevens zijn nu bij Microsoft bekend en daar heb ik geen toestemming voor gegeven.

ju
door juliomariner Dec 23, 2020 om 18:23
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Wat is veel mensen sinds invoering van de nieuwe privacy wet toch privacy hysterisch geworden

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Dec 24, 2020 om 11:52
2066 Antwoorden / Vragen

Het ergste zijn inderdaad de zelfverklaarde deskundigen die al jaren een computer hebben en op de zaak een cursus Excel of nog erger een cursus "informatieplanning" of zoiets hebben gedaan. Nou dan heb je er échte verstand van en gaat geen IT zee je te hoog. De één na ergsten zijn de privacy wappies die alleen Linux gebruiken, een pi-hole hebben staan en achter iedere struik gevaar zien want "ze weten alles van je".  Pure paranoia.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 23, 2020 om 16:20
16859 Antwoorden / 202 Vragen

Ik ga hier even verder omdat ik na het inkopiëren van een deel van de FNV pagina alleen nog maar hele grote letters kan benutten.

U heeft waarschijnlijk op de ondersteknop gedrukt die bestemd is voor 'wachtwoord vergeten' m.b.t. het wachtwoord dat bestemd is voor het besliten deel : MIJN FNV. En dan is het logisch dat e-mailadres wordt opgevraagd of eventuele andere gegevens zoals lidnummer of dergelijk omdat daaarmee dan gecontroleerd kan worden of u inderdaad het lid bent dat toegang mag hebben tot 'mijn fnv'.

diumenge
door diumenge Dec 23, 2020 om 16:36
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je weer eens geen idee waar je het over hebt hè?

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 23, 2020 om 17:43
16859 Antwoorden / 202 Vragen

@DIUMENGE: ik heb wel degelijk een heel goed idee waar ik het over heb!! U zoals ik het lees echter helaas helmaal niet.

Er is verschil tussen het benaderen van de reguliere site, voor iedereen toegankelijk en de site 'mijnfnv' en dat is helemaal niets anders dan het benaderenn van bijv. ook 'mijn svb', 'mijnoverheid', mijn ....   etc. etc. Helaas voor u heb ik een aantal van die soort 'mijn sites'. Waar alleen ikzelf of ik als lid toegang toe heb. En dat besloten zijn heeft alles te maken met AVG wetgeving, niet iedereen kan en mag de persoonlijke info zien zoals daarop is vermeld zoals bijv. bij verenigingen namen en adressen van leden. Ik zie uit een latere reactie dat u inderdaad de wijsheid niuetb in pacht heeft. Op basis van AVG wertgeving mogen persoonlijke gegevens nooit, dus nooit op welke openbare site bekend zijn, tenzij er toestemming voor is gegeven door de eigenaar van die gegevens.

diumenge
door diumenge Dec 23, 2020 om 18:28
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je bewijst alleen maar mijn punt en uitroeptekens maken dat alleen maar triester. Ik zal het even uitleggen. TS probeert in te loggen op het besloten deel van de site en TS schrijft nergens dat ze haar of zijn wachtwoord wil opvragen (is ook totaal niet relevant). Ja, ook voor het besloten deel is de AVG van belang, dat wil echter niet zeggen dat je dit niet door een ander bedrijf mag laten doen (in dit geval Microsoft).  Welke gegevens worden er op welke openbare site bekend gemaakt trouwens? En naar welke latere reactie verwijs je waaruit zou blijken dat ik 'de wijsheid niet in pacht' zou hebben.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 23, 2020 om 19:13
16859 Antwoorden / 202 Vragen

Ach ja, het is maar zoals het gelezen wordt: ik lees dit (en zie niet wat er dan fout is aan mijn reactie) (quote) 'Ik wil inloggen op een website van een vakbond, maar het inloggen gebeurt via de servers van microsoft'., Ts stelt in te willen loggen op een website, geeft niet aan dat het dan 'mijnfnv' is en het dus niet of hij lid is en niet kan inloggen. Daarbij geeff ik ook nog aan dat indien hij/zij wel lid is en wel zou willen inliigen op de 'mijnfnvsite' op een verkeerde knop heeft gedrukt.  Wat is daar dan, herhaald fout aan? En de andere reactie:  van @JEANNETIMS op o.a. een reactie op een opmerking n.a.v. een opmerking van @SPRIETJE > klaarblijkelijk niet gezien?<

Toegevoegd, kijk toch ook even naar de reactie van @GERBERA op basis waarvan ik mijn eerste reactie aanpaste en uitbreidde.

Hoe dan ook, als het de bedoeling was van Ts. om op 'mijnfnv'in te loggen zal er bewijs geleverd moeten wordeen dat Ts. toegang kan en mag hebben tot die site en zal daarom, zoals voor zover ik ervaar overla, het e-mail adres moeten ingeven om een reactie te krijgen of een nieuw wachtwoord. Als het e-mail adres niet bekend is, in dit geval bij FNV, komt die reactie niet. Mogelijk raar maar echt waar, zo werkt het nu eenmaal, mede op basis van AVG voorschriften m.b.t. bewaken van persoonsgegevens.

Maar ja, u, herhaald U want ik ken U niet, mag u best bij uw standpunt blijven hoor! Dit is zoals U zelf weet geen discussieforum en is het aan de vraagsteller om te bepalen wat er wel of niet mee te doen.

diumenge
door diumenge Dec 23, 2020 om 19:19
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Veel woorden, weinig inhoud. Je verzint er allemaal niet relevante zaken bij. En je mag wel je zeggen hoor.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Dec 24, 2020 om 13:53
2066 Antwoorden / Vragen

@HMK
Wil je wellicht dat iemand je eens uitlegt hoe je teksten kopieert zonder opmaak? Want ik krijg de indruk dat je ondanks dat je blijkbaar veel verstand van automatisering hebt (kuch) je dat simpele foefje niet beheerst of er wellicht zelfs nog nooit van gehoord hebt.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 24, 2020 om 14:02
16859 Antwoorden / 202 Vragen

@HDZ, ik kopieer rechtsreeks uit linkinfo maar zou dat ook via een tekstverwerker o.d. kunnen doen i.v.m. opmaak. Een simpeler foefje ken ik inderdaad niet. Iedere tip m.b.t. een andere foef is mij welkom. Ik ben geen allesweter al ben ik sedert 1967 inhoudelijk veel betrokken geweest m.b.t. automatisering als o.a. operator, programmeur, systeemontwikkeling, projectleider. Er zijn echter zaken waar ik m.b.t. nieuwe ontwikkelingen soms moeite mee heb (zoals toevallig vanochtend bij het ophalen en installeren van MS Office2019 dat op een geheel andre wijze ging dan de eerdere MS Officepakketten die ik eerder geinstalleerd heb gehad. Dat kostte meer tijd dan verwacht.
Ook is het met betrekking tot Office zo dat het Office 365 pakket (geinstalleerd op een andere laptop) op onderdelen ook iets anders is dat ik moest ontdekken.

diumenge
door diumenge Dec 24, 2020 om 14:10
11969 Antwoorden / 15 Vragen

CTRL + Shift + V: plakken zonder opmaak.
CTRL + V: plakken met opmaak.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Dec 24, 2020 om 23:04
2066 Antwoorden / Vragen

Doe ik het voor @DIUMENGE, of de rechtermuisknop en toevoegen zonder opmaak. Moeilijker is het niet en je bent van al die niet passende opmaak af.

Donuts
door Donuts - Dec 23, 2020 om 16:32
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Ja dat mag en met AVG heeft het helemaal niets te maken. Iets met klok en klepel... zucht....

Jeannetims
door Jeannetims Dec 23, 2020 om 16:46
51 Antwoorden / 3 Vragen

Dit is wel degelijk onderdeel van de AVG: https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/over-privacy/persoonsgegevens/verstrekken-van-persoonsgegevens

Zij delen zonder mijn toestemming mijn gegevens met derden. Ik heb hier nooit een bericht van gezien of akkoord voor gegeven.

Donuts
door Donuts Dec 23, 2020 om 16:51
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Goed hoor, wat u wilt. Ik ga geen poging doen u eea uit te leggen.

diumenge
door diumenge - Dec 23, 2020 om 16:34
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Onderbouw eens waarom dat in strijd met de AVG zou zijn?

Jeannetims
door Jeannetims Dec 23, 2020 om 16:46
51 Antwoorden / 3 Vragen

Dat staat hier duidelijk beschreven https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/over-privacy/persoonsgegevens/verstrekken-van-persoonsgegevens

diumenge
door diumenge Dec 23, 2020 om 16:47
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wie verstrekt er dan persoonsgegevens aan wie?

Jeannetims
door Jeannetims Dec 23, 2020 om 16:51
51 Antwoorden / 3 Vragen

De FNV verstrekt die gegevens aan Microsoft.

diumenge
door diumenge Dec 23, 2020 om 17:02
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Nee, dat doen ze niet.

Jeannetims
door Jeannetims Dec 23, 2020 om 22:55
51 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, dat doen ze wel. Op deze site (Kassa) b.v. kun je ervoor kiezen om via Google of Facebook in te loggen. Dan heb je al een account bij die partij en maken zij gebruik van SSO (Single Sign On). Bij Microsoft heb ik geen account, maar mijn e-mailadres staat nu in hun systeem, anders kan ik niet inloggen.

justmeagain
door justmeagain Dec 24, 2020 om 00:25
623 Antwoorden / 8 Vragen

Dus omdat Kassa SSO gebruikt denkt u dat de VARA uw gegevens niet krijgt. Of als u ergens inlogt net uw Facebook account dan denkt u ook dat geen gegevens worden gedeeld.

diumenge
door diumenge Dec 24, 2020 om 11:18
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dan maar om inzage in de verwerkersovereenkomst vragen bij FNV. Verder neem ik aan dat je een Linux OS gebruikt en geen Windows 10?

rj
door rjw Dec 24, 2020 om 13:55
3266 Antwoorden / 5 Vragen

@jeannetims: Federated login via Google of Facebook is iets compleet anders dan wat FNV doet. Bij FNV log je gewoon in met je FNV credentials, niet met een Microsoft account. Azure handelt het slechts af (de FNV applicatie maakt gebruik van functionaliteit die door Azure wordt geleverd, zodat jouw contributie aan vakbondszaken besteed kan worden ipv IT ontwikkeling), maar je gegevens staan alleen in een FNV database op Azure.Dat is niets anders dan als FNV bij een willekeurige webhoster hun database neer zou zetten. Of denk je dat ieder bedrijf zijn servers in zijn eigen pand heeft staan?

@justmeagain: VARA krijgt inderdaad niet de inloggegevens, dat is het hele idee van federation. Google of Facebook geeft slecht "ja" of "nee" terug (simpel samengevat).

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 23, 2020 om 16:35
7194 Antwoorden / 3 Vragen

Als u wilt inloggen bij een vakbond moet u eerst een profiel aanmaken.
uit een link.

Systeem kent e-mailadres niet

Waarschijnlijk moet je nog een profiel aanmaken. Daarna kun je met je e-mailadres en eigen gekozen wachtwoord inloggen. Of als je al een profiel had met een ander e-mailadres, deze twee profielen via je lidnummer aan elkaar koppelen. Hier kun je een profiel aanmaken.

Voorbeeld
https://www.fnv.nl/service-contact/mijn-fnv

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 23, 2020 om 17:26
16859 Antwoorden / 202 Vragen

@SHOPPY, als men wilt inloggen op het besloten deel : mijn..... Zie hetgeen achter de / staat van de link die u geeft.  Op deze https://www.fnv.nl/ is gewwoon in te loggen.

sjjoppy
door sjjoppy Dec 23, 2020 om 17:53
7194 Antwoorden / 3 Vragen

@heremietkreeft,
                          ik begrijp u niet.

gerbera
door gerbera Dec 23, 2020 om 21:47
7366 Antwoorden / 14 Vragen

@heremietkreeft, op uw link kun je niet inloggen, je moet dan eerst op "mijn FNV" klikken dan pas kom je op het inlogscherm wat de TS dus een vreemde inlogsite vindt.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 24, 2020 om 14:33
16859 Antwoorden / 202 Vragen

Dat kan ik mij voorstellen, inderdaad kan het onlogsch en vreemd overkomen. Op de link die ik gaf geeft men de contactmogelijkheden / vraagmogelijkheden aan zoals die er op dit momentzijn en dan moet er inderdaad een account worden aangemaakt.
En om een account aan te maken zijn er een aantal privé gegevens nodig en als men geen lid is of wil worden is het inderdaad dan wel de vraag hoe zich dat verhoudt met de AVG. Er staat evenwel ook: Direct contact bel 088 3680368. En ik gaf ook het beladvies.

diumenge
door diumenge - Dec 23, 2020 om 16:46
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat je op deze site moet inloggen via Akamai vind je geen probleem?

Donuts
door Donuts Dec 23, 2020 om 17:01
1203 Antwoorden / 2 Vragen

LOL.

Jeannetims
door Jeannetims Dec 23, 2020 om 17:04
51 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, want hier log ik in met een ander e-mailadres.

diumenge
door diumenge Dec 23, 2020 om 17:06
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Een e-mail adres kan ook een persoonsgegeven zijn.

diumenge
door diumenge - Dec 23, 2020 om 17:34
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Afijn, hier (klik) kan je alles nalezen en staat een e-mail adres waar om er vragen over te stellen aan FNV zelf.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 23, 2020 om 17:47
16859 Antwoorden / 202 Vragen

Frappant, u heeft kennelijk nu toch het licht gezien en negeer dan mijn reactie van zojuist maar.

diumenge
door diumenge Dec 23, 2020 om 18:31
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Helemaal niet frappant. En hoewel het inderdaad beter zou zijn om je reacties te negeren, doe ik dat niet. Lees de link maar eens goed door, met name het stukje over het verwerken van gegevens.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 24, 2020 om 14:34
16859 Antwoorden / 202 Vragen

Heeft u inmiddels contact gehad via 088 3680368?