Bitterbleu
door Bitterbleu May 9, 2019 om 21:30
Geldzaken & recht

Is bedrijf verantwoordelijk voor eigen afval?

Goedenavond. Onlangs heeft een bedrijf een vloer gelegd in onze nieuwbouwwoning. Dit is niet helemaal netjes gedaan. Op onze net (wit) behangen en gesausde  muren zaten allemaal vlekken en vegen. Ook lag er in de voortuin (net gelegde graszoden) een grote stapel afval in de vorm van karton, lijm en ander vuilnis. Ik baal er behoorlijk van. Nu vraag ik me af of het bedrijf zelf niet het afval had moeten meenemen of zijn wij daar zelf verantwoordelijk voor? Ik kan er niets over terugvinden in de offerte. Weet iemand van u dit misschien?

8019 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 9, 2019 om 21:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Elk fatsoenlijk bedrijf neem het verpakkingsmateriaal en dergelijke mee als ze met de klus klaar zijn. Dus dit bedrijf maar aan niemand aanbevelen.

tenormin
door tenormin - May 9, 2019 om 21:44
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Ik heb geen ervaring met tuin, maar mijn nieuwe slaapkamervloer restanten, inclusief de plastic verpakkingen van de vloer hebben ze meegenomen. Maar of ze het moeten meenemen weet ik niet, dat is alleen maar bekend van wit-en bruin goed en aanverwante artikelen. Begrijp dat u baalt: misschien is er een gesprek tussen het bedrijf en u wel een optie, idee of vraag aan hen?

Topantwoord

ne
door neodutchio - May 9, 2019 om 21:53
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Heel zwart wit gezien hoort het afval bij wat u gekocht hebt. Dit meenemen is eigenlijk diefstal. Echter zal niemand er moeilijk over doen als dat netjes verzameld wordt, danwel meegenomen wordt. Verplicht zijn ze het niet, maar de manier van werken zegt genoeg over de netheid van het bedrijf.

jo
door jorisw - May 9, 2019 om 22:13
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het hangt er maar net vanaf wat is afgesproken. Ik heb ook wel eens een verbouwing laten doen waarbij het afval werd achtergelaten: als ik het als particulier naar de milieustraat ging brengen was het gratis, maar bedrijven moeten betalen voor het brengen van afval en dat wordt het doorberekend. De keuze is dan simpel.

Volgende keer dus even overleggen met een leverancier over hoe en wat.

va
door vanlotjegetikt - May 10, 2019 om 08:36
809 Antwoorden / Vragen

Huh, heb laatst groot onderhoud aan mijn tuin laten doen en in de offerte was de afvoer van(vrijgekomen) materialen gewoon opgenomen.
Wat betreft de vlekken op de muur, daar zou ik wel achteraan gaan.

Bitterbleu
door Bitterbleu - May 10, 2019 om 08:41
55 Antwoorden / 58 Vragen

Hartelijk dank voor uw antwoorden! Ik heb foto's gemaakt van de vlekken en ik ga dit vandaag opnemen met het bedrijf. Ze hebben inderdaad niet netjes gewerkt en dat ga ik met ze bespreken. Het afval ga ik maar zelf afvoeren. Als het bedrijf dit niet op een fatsoenlijke manier (wbt de vlekken) oplost dan zal ik inderdaad een negatieve beoordeling plaatsen.

ma
door malty May 10, 2019 om 09:26
1112 Antwoorden / 1 Vragen

De muren al behangen en sauzen als er nog een vloer gelegd moet worden is ook niet erg slim. In plaats dat u met sauzen op de mooie vloer zou hebben geknoeid hebben de vloerleggers nu op uw mooie muren geknoeid.

jhogaarts
door jhogaarts May 10, 2019 om 17:12
101 Antwoorden / 1 Vragen

Afval kun je gratis brengen naar de gemeentelijke vuilstort. Bedrijven moeten hiervoor veelal betalen om het af te voeren.

lottesanne
door lottesanne May 20, 2019 om 18:59
438 Antwoorden / 47 Vragen

@malty, het lijkt mij nogal logisch om eerst te verven, sauzen en behangen voordat je de vloer er in legt. Met deze werkzaamheden smeer je veel gauwer dan andersom. En dan er nog bij: een goede vloerenlegger maakt geen vlekken op de muur. Doen ze dat wel, is het een prutsbedrijf.

panter22
door panter22 - May 10, 2019 om 08:57
6599 Antwoorden / Vragen

De vloer ligt er kennelijk wel netjes in, want daar klaag je niet over.
Daar gaat het toch om, een keurig gelegde vloer.
Dat er vlekken op de muur ontstaan, kan misschien niet helemaal worden voorkomen. Dat is ook afhankelijk van de soort vloer.
Ik weet niet wat je erg vindt, maar ik zou even de verfroller pakken en de vlekken bijwerken.
En dat afval kun je toch in de kliko stoppen en het papier in de papierbak om de hoek.
Probleem opgelost.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 10, 2019 om 09:18
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Als er niet netjes is gewerkt kunt u eventueel een beroep doen op wanprestatie of wettelijk http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/74.html, nidet nakomen van de overeenkomst.
Hier is echter wel van belang wat er is opgenomen in de door u gegeven opdracht en de door de uitvoerder/aannemer aanvaardde opdracht.
Dat geldt helaas dan ook voor het wel of niet meenemen van afval. Als er niets over is overeengekomen is het bedrijf inderdaad niet verantwoordelijk in juridische zin maar wel in morele zin.
Ik ben het hoe dan ook met de al eerder gegeven reacties eens dat een net en fatsoenlijk bedrijf het door hun werkzaamheden ontstane afval meeneemt en als dat niet in de voorwaarden staat dat ook gewoon meldt opdat het niet gezien kan worden als diefstal. Maar zoals ook @NEODUTCHIO al aangeeft, wie zal er in zo'n situatie stellen dat er sprake is van diefstal.  Dat zou dan werkelijk 'van de gekke zijn'.

lo
door lovewinnie - May 10, 2019 om 09:22
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Wij hebben hier badkamer en tuin laten verbouwen en zelf afval moeten afvoeren. Kon tegen meer prijs door hun laten doen. Voor bedrijf kost dit namelijk geld

ju
door juliomariner - May 10, 2019 om 09:24
1321 Antwoorden / 2 Vragen

Bij ons bedrijf staat het in de algemene voorwaarden vermeld dat we reststukken en verpakkungsmateriaal achter laten. Wil een klant dat we dit afvoeren dan kan dat tegen een onkostenvergoeding.. we ruimen wel netjes op natuurlijk maar laten het afval wel op een hoop op het terrein achter

panter22
door panter22 May 10, 2019 om 10:22
6599 Antwoorden / Vragen

Inderdaad, als je vloerbedekking of vinyl  gelegd krijgt, blijven reststukken achter. Dat is handig, dan heb je een stukje reserve.

ha
door harrybre May 10, 2019 om 14:41
240 Antwoorden / Vragen

a) Wat reservestukjes zijn altijd handig
b)  Als prive-persoon kan je veel goedkoper afvoeren dan als bedrijf. En daar een bedrijf niet door Sinterklaas, Kerstman of de Paashaas  betaald wordt, zit deze afvoer dan in de kostenrekening.

mo
door mof - May 10, 2019 om 17:55
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Bedrijf moethet afval meenemen, of nog ophalen

brainless
door brainless May 20, 2019 om 23:47
324 Antwoorden / 0 Vragen

Alleen als dat is afgesproken...