ph
door pharahilde Sep 17, 2004 om 12:03
Geldzaken & recht

Is de belastingdienst aansprakelijk voor geleden schade?

Ik heb al sinds jan. 2004 geen VT meer gekregen. Nadat ik een bezwaarschrift had ingedient, moest ik telefonisch contact opnemen met de belastindienst. Er bleek het e.e.a. niet juist te zijn op mijn aangifte. Na aanpassing kreeg ik te horen dat de VT naar de berekeningsafdeling was gestuurd, maar ze konden mij niet vertellen hoe lang het zou duren. Nu blijkt dat ik vanaf 15 oktober a.s. weer een VT krijg.

Intussen hebben wij als gezin moeten leven van een WW uitkeren met toeslag (onder bijstandsniveau dus), met alle gevolgen van dien, zoals incasso's en deurwaarders.

Dit omdat de belastingdienst traag is, slechte informatie verschaft, en gewoon te bot is om te reageren naar de mensen als ze een foutje in de aangifte ontdekken.

Kan ik de belastingdienst (dus de staat) aansprakelijk stellen voor alle gelede schade zoals extra incassokosten, deurwaarderskosten, etc.?

Weet iemand dit, of heeft iemand hier ervaring mee, of willen anderen misschien samenwerken om dit soort klachten massaal aan te pakken en de staat voor onze gelede schade aansprakelijk te stellen?

Ik wacht jullie reacties graag af!

Met vriendelijke groet,

Pharahilde

1822 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 3, 2004 om 17:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

De ombudsman kan U hierover informeren.

Voor het overige is het eigenlijk een civiele zaak ( aansprakelijkheidsleer), is het onder de circa 4.500 euro dan kan de Kantonrechter nog iets doen. De kosten voor U zijn dan laag te houden. Misschien kiest de belastingdienst dan eieren voor haar geld.
Deze vorm komt zelden voor, maar is wel mogelijk.

ve
door verwijderd - Dec 3, 2004 om 19:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

U zou in eerste instantie een advies kunnen vragen bij het Juridisch Loket (voorheen buro voor rechtshulp). Zij kunnen eventueel een brief voor u schrijven tegen een eenmalige vergoeding van 13,00 euro.

Vr. gr.

Aldert

ve
door verwijderd - Dec 9, 2004 om 18:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij deze wil ik iedereen bedanken die op mijn vraag heeft gereageerd. Ik ga actie ondernemen, want elke cent kan ik goed gebruiken, dus dat laat ik niet lopen.

Het verbaasd me wel dat het kan, en daar ben ik heel blij mee.

BEDANKT!!

MvG

Pharahilde

ve
door verwijderd - Dec 9, 2004 om 18:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag pharahilde,

Je zou een poging kunnen wagen. Het wordt wel een lange weg. Werkwijze: stel de belastingdienst schriftelijk aansprakelijk voor de geleden schade (moet wel onder het VT bedrag liggen). Je krijgt dan als alles goed gaat binnen 3 maanden schriftelijk bericht. Dit bericht zal naar mijn inschatting afwijzend zijn. Teken daartegen bezwaar aan bij de beroepsinstantie (staat op de afwijzende brief) en kijk of je er nog iets kunt uitslepen. Wellicht dat het gaat lukken. Sukses, groeten, Ton.

ve
door verwijderd - Dec 9, 2004 om 19:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Pharahilde,

Je moet nog rekening houden met de toeslag die  je kreeg omdat je onder het sociaal minimum zat. Deze voorlopige teruggave wordt teruggerekend naar de maanden waarop je er recht op had. Als je over die maanden een toeslag had, wordt deze verlate teruggaaf als inkomen in die maand gerekend en had je geen recht op die toeslag. Ze gaan dus die toeslag terugvorderen.

Sorry, maar beter van tevoren weten, dan achteraf nog een fianciele klap krijgen, als je misschien een gedeelte al uitgegeven hebt. Ze gaan dan om de oren slaan met kreten als : iedereen hoort de wet te kennen etc,

Vladja

ve
door verwijderd - Dec 13, 2004 om 12:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Vladja,

Bedankt voor je reaktie, maar ik heb geen toeslag gekregen omdat ik onder minimum zat. Ik zat er gewoon onder en elke instantie verwijst dan gewoon naar de belastingdienst. Maw, ze laten je gewoon stikken. Gevolg: veel betalingsachterstanden, maar dat lijkt me logisch.

MvG

Pharahilde