mn
door mnq1964 Jan 9, 2012 om 00:46
Geldzaken & recht

Is de BELASTINGDIENST een DIEF???????

ik ben heel erg benieuwd hoe jullie hierover denken,
en of jullie het hiermee eens zijn?

het zit namelijk zo;
mijn vriend is afgelopen donderdag 5 januari
na 31 trouwe dienstjaren van de ene op de andere dag ontslagen.
reden; hij past niet meer in het team en hij kan niet met mensen omgaan (en daar komen ze na 31 jaar achter???)

in de ontslagbrief die hij mee kreeg staat dat hij een vergoeding krijgt van 90.000 bruto.
nu gaan wij ervan uit dat hij ongeveer de helft (of misschien zelfs wel meer) van dat bedrag aan de belasting zal MOETEN "schenken"
volgend jaar wordt het bedrag dat overblijft bij zijn jaarsalaris geteld en zal hij zeer waarschijnlijk ook weer een aanslag krijgen van 7000/8000 euro

is dit nou eerlijk en terecht??
of is dit inderdaad pure diefstal??

mijn vriend heeft 31 jaar keihard gewerkt voor dit geld,
wat heeft de belastingdienst in al die jaren gedaan??
behalve een groot deel van zijn salaris, vakantiegeld en overwerkuren pikken.......

ik ben benieuwd......groetjes monique

1952 20 Rapporteer

naitsoezn
door naitsoezn - Jan 9, 2012 om 08:52
842 Antwoorden / 1 Vragen

Ehm, als je vriend nu die ontslagvergoeding krijgt, telt het alleen dit jaar mee als inkomen. Volgend jaar telt het dan als vermogen, waar maar een belasting van 1.2 procent over bedragen boven een bepaald norm-bedrag (ik dacht iets van 20.000 euro) wordt geheven. Dus er wordt niet telkens 40/50 procent ingehouden.

(OT: desalniettemin, op uw vraag "Is de belastingdienst een dief?" is het antwoord natuurlijk volmondig JA ;-). Maar ik zeg altijd maar: Mensen die klagen dat ze teveel belasting moeten betalen, die hebben eigenlijk niets te klagen ;-) ;-)).

marjon1
door marjon1 - Jan 9, 2012 om 09:17
284 Antwoorden / 3 Vragen

Ik weet niet of je vriend het bedrag ineens wil hebben, je kunt het misschien beter eens rondkijken op internet wat de mogelijkheden zijn om een zgn. "gouden handdruk" op een rekening weg te zetten. Je kunt dit bruto bedrag dan wegzetten en het later bijv. in delen uit laten keren. je betaald dat achteraf belasting. Dan hou je er meer aan over.
Ook kun je het bedrag uit laten keren en het voor de belasting niet in één jaar opgeven maar spreiden over 3 aaneengesloten jaren (middelen)
Dus google: gouden handdruk en middelen belasting of middeling belasting en lees maar eens wat de mogelijkheden zijn.

Wat de diefstal betreft, in dit land krijg je natuurlijk niks extra's of de belasting pikt er zijn graantje van mee. Zeg maar graan in dit geval.
Maar ja, er worden er tegenwoordig ook best veel ontslagen die niks meekrijgen en ook altijd hard hebben gewerkt.

rj
door rjw - Jan 9, 2012 om 11:10
3293 Antwoorden / 5 Vragen

Hoezo is de belastingdienst een dief? De politiek (wij met z'n allen dus) heeft besloten om voor inkomens boven de ca. 53kEuro 52% belasting te heffen. Aangezien uw vriend 90k krijgt is het logisch dat er 52% belasting moet worden betaald.

Gewoon even gaan zoeken naar een fiscaal vriendelijkere oplossing.

PS: niemand wil natuurlijk belasting betalen, maar het land zou er erg raar gaan uitzien als we daarmee stoppen omdat we de belastingdienst een dief vinden....

de motormuis
door de motormuis - Jan 9, 2012 om 11:12
598 Antwoorden / 13 Vragen

Je kunt zoals marjon1 zegt het geld wel op allerlei manieren zolang wegzetten,met de bedoeling om dan minder af hoeven te geven aan de grootste graaiers van Nederland.Maar je komt er niet onderuit.Het is inderdaad belachelijk dat men van die hardverdiende eigen centen ( heb je 31 jaar voor gewerkt tenslotte) zoveel af moet geven.En net als naitsoezn vindt ik het ook een dievenbende.Ze plukken ons aan alle kanten.Als je alles bekijkt betaal je weet ik niet hoeveel soorten belasting hier in Nederland.En dan kun je wel zeggen vertrek dan naar het buitenland, maar dat is voor de meeste mensen helaas geen optie.Dus we zullen het maar weer moeten slikken.Maar als er mensen zijn met een goede oplossing om van al die soorten belasting af te komen of een betere regeling te bedenken , dan graag die iedeeen hier op de site of meteen door naar Den Haag.

Groeten.

marjon1
door marjon1 - Jan 9, 2012 om 12:08
284 Antwoorden / 3 Vragen

Toch nog een reactie n.a.v. de andere reacties. We moeten natuurlijk even niet vergeten dat we het met z'n allen in dit land nog niet zo slecht hebben en dat we ook kunnen "profiteren "van allerlei toeslagen etc. o.a. dankzij die graaierige belasting.
Overal moet je belasting over betalen, dat hoort er nu eenmaal gewoon bij.
En het is natuurlijk ook zo dat je 31 jaar hebt gewerkt, niet om op zo'n manier ontslagen te worden hoor dat zeg ik niet, maar dat je in al die jaren ook gewoon daarvoor je salaris hebt ontvangen.
Dus wees blij dat er nu nog een ontslagvergoeding in deze vorm bestaat.
Dat gaat in de toekomst echt wel verdwijnen.

marcel75
door marcel75 - Jan 9, 2012 om 14:05
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Als je zo'n hoge ontslagvergoeding krijgt, loont het ook om een stamrecht b.v. op te richten. Google daar ook eens op. MOet je wel voor langs de notaris.

eva369
door eva369 - Jan 9, 2012 om 14:15
308 Antwoorden / 2 Vragen

nee de belastingdienst is geen dief, die voert de wet uit.

ws
door wsoeriasantoso - Jan 9, 2012 om 15:51
1 Antwoorden / 0 Vragen

Je moet uiteindelijk de politiek, ic. onze volksvertegenwoordiging, de schuld geven!
Meerdere malen is er, oa. door het stellen van Kamervragen, op deze onredelijkheid gewezen, maar er is kennelijk geen enkele Kamermeerderheid te vinden die deze belastingmaatregel in positieve zin heeft kunnen wijzigen.

Ergo, een ontslagvergoeding wordt fiscaal gewoon gezien als inkomsten, die dus via het bekende schijventarief belast wordt....

=mnq1964 schreef op maandag 9 jan 2012, 00:46: ik ben heel erg benieuwd hoe jullie hierover denken,
en of jullie het hiermee eens zijn?

het zit namelijk zo;
mijn vriend is afgelopen donderdag 5 januari
na 31 trouwe dienstjaren van de ene op de andere dag ontslagen.
reden; hij past niet meer in het team en hij kan niet met mensen omgaan (en daar komen ze na 31 jaar achter???)

in de ontslagbrief die hij mee kreeg staat dat hij een vergoeding krijgt van 90.000 bruto.
nu gaan wij ervan uit dat hij ongeveer de helft (of misschien zelfs wel meer) van dat bedrag aan de belasting zal MOETEN "schenken"
volgend jaar wordt het bedrag dat overblijft bij zijn jaarsalaris geteld en zal hij zeer waarschijnlijk ook weer een aanslag krijgen van 7000/8000 euro

is dit nou eerlijk en terecht??
of is dit inderdaad pure diefstal??

mijn vriend heeft 31 jaar keihard gewerkt voor dit geld,
wat heeft de belastingdienst in al die jaren gedaan??
behalve een groot deel van zijn salaris, vakantiegeld en overwerkuren pikken.......

ik ben benieuwd......groetjes monique

donna
door donna - Jan 9, 2012 om 16:00
207 Antwoorden / 43 Vragen

In de Telegraaf van vorige week is hier een artikeltje over geschreven. Je moet in elk geval ervoor zorgen dat het bedrag niet in een keer op de betaalrekening wordt gestort. Vraag advies aan enkele banken, die zijn er zelf ook goed in weinig te betalen.

mastag
door mastag - Jan 9, 2012 om 17:31
955 Antwoorden / 19 Vragen

@MNQ 1964

Buiten het financiële gedeelte om, daar heb ik weinig kijk op verbaasd me wel iets. Je schrijft "na 31 trouwe dienstjaren van de ene op de andere dag ontslagen"
dan is er dus geen opzegtermijn in acht genomen, die is minimaal 2 maanden. Maar dan lijkt er ontslag op staande voet te zijn gegeven, en daar is iets meer voor nodig dan "niet in het team passen". Hier moet een dringende reden voor zijn dus die zal de werkgever dan ook wel hebben.

Mastag

stacey
door stacey - Jan 9, 2012 om 18:59
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=mastag schreef op maandag 9 jan 2012, 17:31] Buiten het financiële gedeelte om, daar heb ik weinig kijk op verbaasd me wel iets. Je schrijft "na 31 trouwe dienstjaren van de ene op de andere dag ontslagen"
dan is er dus geen opzegtermijn in acht genomen, die is minimaal 2 maanden. Mastag

Via kantonrechter heb je geen opzegtermijn.

--hij past niet meer in het team en hij kan niet met mensen omgaan (en daar komen ze na 31 jaar achter???) --

--Ontbinden wegens gewichtige redenen
De kantonrechter keurt het verzoek tot ontbinding van uw arbeidsovereenkomst alleen goed als er sprake is van 'gewichtige redenen'.
Onder gewichtige redenen wordt verstaan:

?onbehoorlijk gedrag (vervalsen van diploma's, liegen, bedreiging, schaden geheimhoudingsplicht, etc.)
?veranderde omstandigheden (onvoldoende functioneren, verstoorde arbeidsrelatie, etc.)
Tevens hoeft er bij de ontbinding bij de kantonrechter geen rekening gehouden te worden met de opzegtermijn, tenzij de kantonrechter anders beslist.
--Bron

Maar zo gaat dat tegenwoordig nogal makkelijk, collega bij ons kon ineens.....na 15 jaar werk ook niet met collega`s omgaan.........ook via kantonrechter ontbonden......dat ze dat soort kul accepteren is te zot voor woorden

mn
door mnq1964 - Jan 9, 2012 om 20:44
4 Antwoorden / 2 Vragen

]hallo allemaal
bedankt voor jullie reacties......en voor de handige tips.

deze discussie gaat mij uiteindelijk niet zozeer om de ontslagvergoeding
die mijn vriend krijgt.........
alhoewel ik het natuurlijk in en in triest blijf vinden dat hij zijn baan kwijt is na zoveel jaar.
het gaat mij meer om het feit dat de helft ervan naar "onze vrienden"van de belastingdienst gaat.
en zoals eva 369 al zei; is het inderdaad de belastingdienst die de wetten uitvoert.........
en is het dus eigenlijk de overheid die ons aan alle kanten besteelt.
want zo zie ik het gewoon....als stelen!!!!!!
ik zei al voor de grap tegen mijn vriend dat hij eigenlijk aangifte bij de politie van diefstal moet doen ;-)

=donna schreef op maandag 9 jan 2012, 16:00: In de Telegraaf van vorige week is hier een artikeltje over geschreven. Je moet in elk geval ervoor zorgen dat het bedrag niet in een keer op de betaalrekening wordt gestort. Vraag advies aan enkele banken, die zijn er zelf ook goed in weinig te betalen.

hahahahaha..............dat is een hele goeie Donna
de banken, ja laten we het daar eens over hebben!!!!!
toen mijn dochter 3 jaar werd hebben mijn toenmalige man en ik een studiepolis voor haar geopend en elke maand betaalden wij daar 100 gulden aan....wat na de invoering van die "fijne"euro, 45 euro per maand werd
morgen wordt mijn kleine meid 17 en gaat straks in september met een studie beginnen.
wat is er overgebleven van dit spaarpotje na alle bankenellende, recessies en dat soort ongein?????
we mogen onze handjes dicht knijpen als er nog 4000 euro van over is!!!
terwijl de opleiding ons ongeveer 15.000 euro gaat kosten

bedankt naitsoezn......voor je volmondige JA ;-)

quote=de motormuis schreef op maandag 9 jan 2012, 11:12]Je kunt zoals marjon1 zegt het geld wel op allerlei manieren zolang wegzetten,met de bedoeling om dan minder af hoeven te geven aan de grootste graaiers van Nederland.Maar je komt er niet onderuit.Het is inderdaad belachelijk dat men van die hardverdiende eigen centen ( heb je 31 jaar voor gewerkt tenslotte) zoveel af moet geven.En net als naitsoezn vindt ik het ook een dievenbende.Ze plukken ons aan alle kanten.Als je alles bekijkt betaal je weet ik niet hoeveel soorten belasting hier in Nederland.En dan kun je wel zeggen vertrek dan naar het buitenland, maar dat is voor de meeste mensen helaas geen optie.Dus we zullen het maar weer moeten slikken.Maar als er mensen zijn met een goede oplossing om van al die soorten belasting af te komen of een betere regeling te bedenken , dan graag die iedeeen hier op de site of meteen door naar Den Haag.

Groeten.

motormuis.....ik ben het helemaal met je eens

hopelijk komen er mensen met goede ideeen en of oplossingen
fijne avond allemaal, groetjes Monique

marcel75
door marcel75 - Jan 10, 2012 om 08:35
5124 Antwoorden / 4 Vragen

mnq,
Maar dezelfde wetgever heeft ook de mogelijkheid van de stamrecht b.v. geschapen. Maak daar dan gebruik van!

rj
door rjw - Jan 10, 2012 om 09:34
3293 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=wsoeriasantoso schreef op maandag 9 jan 2012, 15:51]Je moet uiteindelijk de politiek, ic. onze volksvertegenwoordiging, de schuld geven!
Meerdere malen is er, oa. door het stellen van Kamervragen, op deze onredelijkheid gewezen, maar er is kennelijk geen enkele Kamermeerderheid te vinden die deze belastingmaatregel in positieve zin heeft kunnen wijzigen.

Ergo, een ontslagvergoeding wordt fiscaal gewoon gezien als inkomsten, die dus via het bekende schijventarief belast wordt.....

Een ontslagvergoeding die in 1 keer wordt uitgekeerd is ook gewoon inkomsten in het jaar dat het wordt uitgekeerd. Zodra je een ander fiscaal regime gaat invoeren voor ontslagvergoedingen, dan kan je er op wachten dat er binnen een week misbruik van wordt gemaakt.

Daarom: houden zoals het is, en de bestaande wettelijke mogelijkheden toepassen.

marjon1
door marjon1 - Jan 10, 2012 om 09:46
284 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, wat betreft dat vertrekken naar het buitenland, laten we het daar eens over hebben.
Een suggestie:
Griekenland, ik heb eens gehoord dat je daar geen belasting hoeft te betalen en als je dat wel moet, dan betaal je gewoon niet. Kan allemaal. Daar hebben ze het geweldig voor mekaar!!

mn
door mnq1964 - Jan 10, 2012 om 10:09
4 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=marjon1 schreef op dinsdag 10 jan 2012, 09:46]Ja, wat betreft dat vertrekken naar het buitenland, laten we het daar eens over hebben.
Een suggestie:
Griekenland, ik heb eens gehoord dat je daar geen belasting hoeft te betalen en als je dat wel moet, dan betaal je gewoon niet. Kan allemaal. Daar hebben ze het geweldig voor mekaar!!

zo!!!!!!....echt wel!
dat moeten wij eens proberen om geen belasting te betalen....
de deurwaarders staan 3 rijen dik bij je voor de deur
en als je het echt niet kunt betalen, word je huis leeg gehaald
en sta je op straat!!!!

naast het niet betalen van de belasting in griekenland hebben die
bofkonten ook vaak hartstikke mooi weer en heerlijk eten
nou, wat wil een mens nou nog meer???

[quote=marcel75 schreef op maandag 9 jan 2012, 14:05]Als je zo'n hoge ontslagvergoeding krijgt, loont het ook om een stamrecht b.v. op te richten. Google daar ook eens op. MOet je wel voor langs de notaris.

dank je wel marcel voor deze tip....daar gaan we zeer zeker wat meer
inlichtingen over navragen hoe dat precies in ze werk gaat.

groetjes weer allemaal

mastag
door mastag - Jan 10, 2012 om 22:40
955 Antwoorden / 19 Vragen

@Stacey, (deels off topic)
Ik kon uit het verhaal van TS niet opmaken dat haar vriend via de kantonrechter is ontslagen, dat gebeurt niet van 1 op andere dag en je krijgt dan normaal gesproken ook geen ontslagbrief maar een uitspraak mee. Dan had werkgever ook vast aangegeven dat dit traject zou spelen.
Ik maak uit het verhaal op dat de vriend van TS niets aan zag komen, en het lijkt mij gebruikelijk dat bij ontbinding via de kantonrechter dat je daar zelf bij aanwezig bent. Althans zo was het vroeger wel in ieder geval.

Groet
Mastag

stacey
door stacey - Jan 10, 2012 om 22:54
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=mastag schreef op dinsdag 10 jan 2012, 22:40]Ik maak uit het verhaal op dat de vriend van TS niets aan zag komen, en het lijkt mij gebruikelijk dat bij ontbinding via de kantonrechter dat je daar zelf bij aanwezig bent. Althans zo was het vroeger wel in ieder geval.

Groet
Mastag

Ze zullen het ontslag hebben aangevraagd en hem ontslag(aanvraag)brief hebben gegeven en dan krijg je bericht van kantonrechter voor zitting, dat is althans wat ik destijds van collega begreep, die kon met brief dat onslag was Aangevraagd direct op zoek naar een advocaat.....
Haar werd ook verteld dat ze niet welkom meer was, maar ze moest van advocaat nog wel elke dag op de stoep gaan staan ( tot rechtbank gedoe) en zich weg laten sturen om aan te tonen dat ze werkwillend was of iets, wellicht destijds nog noodzakelijk voor een ww aanspraak........was niet echt grappig allemaal.
Weet niet of er veel gewijzigd is sindsdien ( eerder nog makkelijker geworden mensen te schoppen wellicht) maar dit speelde in 2005 of 2006.

fe
door festinger - Jan 11, 2012 om 02:21
410 Antwoorden / 18 Vragen

Je haalt 2 dingen door elkaar. Je bent het niet eens met ontslag(frustratie) en daarbij komt de belastingdienst ook nog innen(gevoelloze instantie). Schreeuwen tegen burocratie voor begrip helpt niet. Wat u overkomt overkomt talloze mensen. En de oorzaak is geld. De beslissers in deze zijn niet de bazen of de directeuren maar hun eigen belang. Waarvoor kies je? Personeel ontslaan en je eigen status behouden of meeleven met je mensen en failliet gaan. Want zo gaat het riedeltje en de keuze is simpel. Je doet wat "men"u adviseerd zodat u rustig relatief onbeschadigd door kunt. Immers ik moest wel als ondernemer en directeur.

35 jarig dienstverband past niet meer bij deze tijd en bla bla bla. Google maar eens op Festinger.

eva369
door eva369 - Jan 11, 2012 om 08:32
308 Antwoorden / 2 Vragen

is het niet mogelijk om middeling toe te passen? middeling