re
door renate1972 Apr 19, 2009 om 14:00
Geldzaken & recht

Is dit een integriteitsbreuk?

Goedemiddag, ik heb een vraag en ik hoorde dat hier mensen zijn die deze zouden kunnen beantwoorden. Ik werk bij de overheid als afdelingssecretaresse nu zo'n 14 jaar. Sinds 3 jaar heb ik een leidinggevende die niet goed functioneert. Nu heeft hij dit ook in de gaten en heeft hij sinds 3 maanden een coach. Onnodig om te zeggen dat dit een enorme weerslag op de afdeling heeft. Wij als afdeling juichten die plan ook echt toe. Het enige dat we jammer vonden is dat de coach niet vantevoren met ons had gesproken maar alleen met de leidinggevende.

Nu hadden we onlangs een speciaal overleg. in dat overleg heeft mijn leidinggevende aangegeven dat wij als afdeling alles mogen zeggen m.b.t. zijn functioneren zodat hij deze kan verbeteren. Prima dus.

In dit overleg was die coach aanwezig. Nu ben ik bij dergelijke overleggen vaak de woordvoerder. Dat heeft als reden dat ik de meeste werkervaring heb en de hoogste opleiding. Ik bereidt mezelf voor dergelijke vergadering gedegen voor om te zorgen dat ik weet waar ik over praat. Tussen de coach en mij ging het niet goed tijdens dat overleg. Hij moest het op alle fronten tegen me afleggen en hij wist duidelijk niet waar het om draaide. Het overleg was dus absoluut niet effectief. Nu moest ik onlangs bij diegene komen voor wie ik werk. De afdelingsdirecteur. Hij vertelde dat mijn leidinggevende had geklaagt over mijn gedrag tijdens dat overleg. Dit had mijn leidinggevende dus niet eerst met mij besproken. De coach heeft met de vestigingsdirecteur contact gezocht en heeft uitgebreid zitten klagen over mij en mijn (schijnbaar verkeerde houding) tijdens de vergadering.

Onnodig om te zeggen dat ik erg boos ben. Wat mijn leidinggevende gedaan heeft is al niet goed te keuren maar dat een extern persoon zijn persoonlijke mening over mij ventileert vind ik echt schandalig. de taak van de coach is om mijn leidinggevende op een goede manier te coachen. In plaats daarvan heeft hij alles nog veel erger gemaakt door achter mijn rug om zowel mijn leidinggevende op te stoken en naar de vestigingsdirecteur te gaan. Graag zou ik uw mening willen weten of dit een integriteitsbreuk is en wat voor actie ik kan ondernemen.

1545 8 Rapporteer

poltol
door poltol - Apr 19, 2009 om 18:59
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo Renate,

Als het op uw werk gebruikelijk is om te oordelen zonder wederhoor dan gaat dit niet goed aflopen. Het is dus, voor u, van belang hoe de afdelingsdirecteur hier in zit. Alls hij/zij dit niet veroordeeld dan bent u de klos, in alle gevallen. Wat u dus, volgens mij, moet doen is de afdelingsdirecteur benaderen over zijn/haar werkwijze. Coach aanstellen zonder bericht en vervolgens die coach aanhoren zonder wederhoor, dat is niet fraai. [!!!!!] Ga dus [ook] langs uw leidinggevende heen naar de directeur, daar zult u best nog wel enig krediet hebben gezien uw eerdere opstelling/werkwijze.

Succes, poltol

al
door aloysia - Apr 20, 2009 om 14:45
11 Antwoorden / 1 Vragen
al
door aloysia - Apr 20, 2009 om 14:52
11 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo, Renate.

Zelf ben ik tig jaren secretaresse geweest en jouw verhaal doet mij sterk denken aan een achterbaks handelen van mijn manager destijds. Jouw baas deugt niet en heeft het blijkbaar op een akkoordje gegooid met zijn coach. Weet je waarom?. Om jou eruit te werken. Let op mijn woorden.
Dit soort handelingen zijn meestal voorbodes van verdergaande maatregelen en als de directeur ook al meedoet, dan maak je borst maar nat. Dek jezelf in, zorg dat je altijd op tijd bent, onderschep e-mails (als dat mogelijk is) en neem af en toe eens een paar gesprekken op op een geluidsbandje. Dat heb ik destijds ook gedaan en ik zal je vertellen, dat ze een hele kwade aan mij hebben gehad. Ze moesten zelfs toegeven, dat e.e.a. niet de schoonheidsprijs verdiende en ik ben dus met een behoorlijke lijfrente vertrokken. Bijt je erin vast en doe tegenover je baas net alsof je neus bloedt. Negeren en gewoon je werk doen, maar intussen goed je ogen en oren de kost geven. Sterkte. Als ik je verder helpen kan hoor ik het graag.
Toi,toi.

kenwel2
door kenwel2 - Apr 20, 2009 om 15:02
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo Renate1972, wat ik uit uw verhaal kan opmaken, is dat uw leidinggevende en coach u aan het intimideren zijn, en op allerlei mogelijke manieren zwart aan het maken zijn, niet zo'n beste ontwikkeling! Wat u het beste kunt doen, is een gesprek aanvragen, bij de hoogst leidinggevende, en rustig uw verhaal gaan doen.

Uw leidinggevende en de coach op de afdeling, proberen nu op allerlei mogelijke manieren hun gram te halen, ten nadele van u, begrijp ik uit uw schrijven.

Neem kontakt op met de vestigingsdirecteur, en bespreek dit rustig met hem/haar, zo nodig kan de vestigingsdirecteur een algemene bespreking laten plaatsvinden, waarbij alle partijen kunnen worden betrokken/gehoord, om zo alsnog het e.e.a recht te kunnen zetten,

Succes! Gr. Henri

menno0
door menno0 - Apr 20, 2009 om 20:16
236 Antwoorden / 42 Vragen

Ik ga een eind met Henri mee, maar er kan iets anders spelen.

Wanneer de man die U coach noemt een interim is, dan valt deze direct onder de hoogste baas. Uw chef is verantwoordelijk voor zijn afdeling en het verloop van de vergadering. Dus Uw chef en niet U kreeg van hogerhand te horen dat de vergadering niet goed was verlopen. Uw chef besprak dit terecht met U.

Na 14 dienstjaren zit U in een hoge schaal, bent dure kracht. Voor U 2 andere. Zijn er met regelmaat functioneringsgesprekken? In Uw gramatica zitten in het kleine stukje flink wat fouten. Gezien Uw leeftijd en ervaring is dit onacceptabel. Uw uitlating dat de coach het moest afleggen tegen U, pleit beslist niet voor U. U gaat in op details terwijl deze man de vergadering op zich aan zich voorbij liet trekken. U kent de opdracht niet waarmee deze interim/coach de afdeling bestudeert. Een interim wordt alleen aangekondigd, stelt zich voor op het moment dat hij gaat werken. Deze gang van zaken meen ik uit Uw tekst te herleiden. Ik denk dat het hier een interim betreft die voor afvloeiing gaat zorgen.

Wanneer U de advertentie er bij haalt waarop U solliciteerde of de omschrijving van Uw huidige functie, staat te bezien of U bent aangesteld tot woordvoerder van de afdeling. Mogelijk trok U dit naar U toe. Een opvolger ziet dit niet in de werkomschrijving terug. Wie veel verhaalt heeft veel uit te leggen. Wanneer dit wegens personeelsverloop op de afdeling zo is gegroeid, betekent dit nog niet dat U de juiste attitude heeft.

Herneem U. Wanneer de interim/coach komt doet U er beter aan waar aanwezigen van die vergadering bijzijn, hem deze scheefgroei te melden, vooral Uw toon te dimmen. Zeg ook dat U Uw boekje te buiten bent gegaan. Bedenk voortaan wat Uw eigen doel is. Dat is blijven werken. Voorlopig ligt Uw personeelsdossier voor in de la en daar hoeft U niet blij mee te zijn.

De overheid moet inkrimpen, hierbij zijn overplaatsingen zeker niet denkbeeldig. Dat is dus het gunstige scenario. Iemand die met een superieur in bijzijn van derden op strepen gaat staan, komt niet over als loyaal persoon die begrijpt hoe de overheid werkt.

Het valt niet mee een passende baan te vinden en als secretaresse kunt U alleen typen met gramaticacontrole, maar zal helaas ook wel eens iets moeten schrijven. En, dat ziet er matigjes uit.

al
door aloysia - Apr 21, 2009 om 20:45
11 Antwoorden / 1 Vragen

menno,

dit is een bijzonder onvriendelijk schrijven naar renate.of ben je soms iemand uit haar directe werkomgeving.!!
renate vraagt alleen maar advies en voelt zich behoorlijk geintimideerd door de personen waar ze over schrijft, dus bind je een beetje in. ik kan me haar gevoel heel goed voorstellen.
bovendien weet je net zo goed als ik, dat in reacties en e-mails wel vaker fouten sluipen, terwijl te typt.
renate, trek het je niet aan, maar reageer wel even.
verder veel succes met alles wat je doet.

groet aloysia

be
door benjbenj - Jun 9, 2009 om 10:08
4 Antwoorden / 0 Vragen

@Aloysia,

Ondanks de irritant neerbuigende toon in de reactie van Menno brengt hij toch interessante dingen naar voren. Het heeft altijd zin om de zaak óók vanuit het standpunt van de tegenpartij te belichten en niet alleen vanuit het standpunt van Renate. Menno's reactie is dus een waardevolle aanvulling.

Verder ben ik het eens met Menno dat van een afdelingssecretaresse die al 14 jaar op haar post zit, toch net wat zorgvuldiger geformuleerd Nederlands verwacht mag worden dan Renate hier ten beste geeft. Toch doet zijn verwijt wat vreemd aan. Zijn Nederlands is namelijk ook bepaald niet vlekkeloos. Een duidelijk geval van een pot die de ketel verwijt zwart te zijn. En nu maar hopen dat er in mijn tekst geen blunders staan... ;o)

tdehond
door tdehond - Jun 9, 2009 om 15:20
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Hopelijk bent u lid van een bond. Dan kan u als de zaak escaleert met behulp van een bondslid een gesprek aangaan.