re
door rewico Mar 5, 2020 om 13:37
Geldzaken & recht
Is dit wel rechtsgeldig

Vraag mij af of als de gemeente het verkeersbord verboden fietsen te plaatsen (E03) met uitsluitend witte verf op het trottoir aanbrengt dit wel rechtsgeldig is?
En dan met name of een daar geplaatste fiets verwijderd mag worden.
Deze situatie diet zich vooral voor in de Pijp in Amsterdam

6844 26 Rapporteer

Ka
door Kassagebruiker - Mar 5, 2020 om 13:59
683 Antwoorden / 5 Vragen

Zal zeker een gemeenteraadsbesluit zijn, ergo rechtsgeldig. En verwijderen mag dus ook als dat in dat besluit is opgenomen. Als u een auto fout parkeerd wordt deze als die hindelijk genoeg staat ook weggeskleept.

gerbera
door gerbera - Mar 5, 2020 om 14:09
7367 Antwoorden / 14 Vragen

Het is normaal dat daar waar geen fietsen/bromfietsen geplaatst mogen worden, wordt afgebakend. Dus binnen het witte vak mogen er geen fietsen geplaatst worden. Zonder dat vak zou u nergens uw fiets neer mogen zetten. En ja dat is rechtsgeldig omdat het bord er staat. Vergelijk het met een invalide parkeerplaats, ook daar mag u niet staan als er een bord (E06) staat  en er veelal een vak is gemarkeerd.

re
door rewico - Mar 5, 2020 om 14:16
16 Antwoorden / 17 Vragen

Het is geen bord maar op de stoep geschilderd zonder de kleuren zoals een bord met links en rechts een pijl. Iets verderop is een vak geschilderd met de bedoeling de fiets daar te zetten.
Helaas zijn er overijverige ambtenaren die als de fiets wel in het vak staat maar net enkele centimeters met het voorwiel over het lijntje heen. Van overlast of hinder zal geen sprake zijn.
Snap dat regels regels zijn maar dit gaat wel erg ver.

tijger1
door tijger1 Mar 5, 2020 om 15:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Binnen de lijntjes blijven dan maar. Hoeven de ambtenaren niet overijverig te zijn.

aurora1
door aurora1 Mar 5, 2020 om 15:26
15645 Antwoorden / 6 Vragen

&rewico, als u dat weet waarom doet u het dan? Iedereen die daar fietsen neerzet weet het, dus dan maar aan de regels houden zou ik denken. Het ligt niet aan die door u genoemde zgn "overijverige" ambtenaren maar het ligt volledig aan uw eigen gedrag.

re
door rewico Mar 5, 2020 om 15:35
16 Antwoorden / 17 Vragen

Niet mee eens. De vakken staan vaak zo vol dat er soms een fiets verzet moet worden om een andere er uit te krijgen.

aurora1
door aurora1 Mar 5, 2020 om 15:46
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat is altijd al zo geweest. Of u het er nu mee eens bent of niet.
U trekt met uw ongelijk toch altijd aan het kortste eind.

re
door rewico Mar 5, 2020 om 15:51
16 Antwoorden / 17 Vragen

Opvallenend dat in die link die Panter stuurt het gebied waar dit over gaat niet wordt genoemd.

aurora1
door aurora1 Mar 5, 2020 om 16:57
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Maar daar gaat het om een bord parkeerverbod voor die plek, en niet over een verwijzing naar waar u uw fiets kunt parkeren dan wel waar men de auto kan parkeren, zoals ik bedoel in de aankondigingen van waar een parkeergarage te vinden is.

panter22
door panter22 Mar 5, 2020 om 18:03
6599 Antwoorden / Vragen

Gaat het om dit soort vakken?
https://www.amsterdam.nl/parkeren-verkeer/fiets/parkeren/
Dan is er misschien iemand van de gemeente creatief geweest en wil met die borden en pijlen op de stoep duidelijk maken dat je daar je fiets niet mag stallen.

Topantwoord

aurora1
door aurora1 - Mar 5, 2020 om 15:47
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kunt u hier een foto plaatsen van het op straat geschilderde? Van de situatie ter plaatse?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 5, 2020 om 15:50
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Dit is een boeiende en hat zal weer eens in Amsterdam zijn. De verkeerswetgeving spreekt over borden die geplaatst dienen te zijn en daarvan is naar mijn mening hier geen sprake van. M.b.t. het plaatsen gelden regels: https://www.verkeersmaatregelen.nl/Info/Achtergrondinformatie/Zeventipsvoorhetplaatsenvanverkeersborden.aspx en het lijkt mij dus , herhaald dat schilderen alleen niet aan die regels voldoet. Als ook al gemeld moet er tevens sprake zijn van een formeel en ook gepubliceerd besluit; https://auto-en-vervoer.infonu.nl/verkeer/90403-plaatsing-en-toepassing-van-verkeersborden.html

Ka
door Kassagebruiker Mar 5, 2020 om 15:56
683 Antwoorden / 5 Vragen

Wellicht is  dat besluit al (veel) langer geleden gepubliceerd.

re
door rewico - Mar 5, 2020 om 16:10
16 Antwoorden / 17 Vragen

De foto van de stoep, het volle rek

aurora1
door aurora1 Mar 5, 2020 om 16:45
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dus dan maar wat verder lopen natuurlijk.

sira
door sira Mar 6, 2020 om 11:00
2347 Antwoorden / 24 Vragen

Als alle (auto)parkeervakken bezet zijn, moet ik mijn auto ook elders zetten èn een stukje lopen. Ik mag hem dan ook niet dubbel parkeren of op een plek zetten waar het verboden is, want dan wordt hij weggesleept.

re
door rewico - Mar 5, 2020 om 16:13
16 Antwoorden / 17 Vragen

De stoepschildering.
(weet niet zo goed hoe meerdere fotos te doen dus maar in deeltjes)

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 5, 2020 om 17:59
16860 Antwoorden / 202 Vragen

M.i. jammert maar niet rechtsgeldi. Er behoort in ieder geval ook een wel rechtsgeldig bord te staan.

aurora1
door aurora1 - Mar 5, 2020 om 16:13
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat lijkt me wel een prima extra verwijzing naar waar u met uw fiets moet zijn. Extra service lijkt mij.
Dat pretendeert toch niet een verbodsbord oid te zijn? Het is ook geen geschilderd verkeersbord.
Naar garages wordt ook met aankondigingen en pijlen verwezen opdat men die sneller en gemakkelijker kan vinden. Die verwijzingen pretenderen evenmin verbodsborden oid te zijn.

re
door rewico - Mar 5, 2020 om 16:13
16 Antwoorden / 17 Vragen

Waar is handhaving vandaag?

aurora1
door aurora1 Mar 5, 2020 om 16:47
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Uw klacht is over wat u een bekeuring opleverde. U gaat niet over het werk van de handhavers of waar anderen hun fiets neerzetten. Als ze van de brug het water inspringen, doet u dat toch ook niet?

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 5, 2020 om 17:57
16860 Antwoorden / 202 Vragen

En zo te zien is hetgeen op de foto staat niet eens rechtsgeldig m.i.

Ka
door Kassagebruiker - Mar 5, 2020 om 16:17
683 Antwoorden / 5 Vragen

Kennelijk zijn vele fietsers stekeblind of ze hebben overal sch**t aan. Logisch dat ze dan verwijderd worden.

Magnum007
door Magnum007 - Mar 5, 2020 om 19:52
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Rewico,

Het antwoord is : ja.

Tip : Neem een vouwfiets en zet hem op je balkon of in je hal.....;-))

gerbera
door gerbera - Mar 5, 2020 om 21:41
7367 Antwoorden / 14 Vragen

Waarom toont u dan het bord E03 bij uw vraag?. De tekst op de stoep is een aanwijzing waar u uw fiets/bromfiets dient neer te zetten. Het daarbij geschilderde bord is, als zodanig, niet rechtsgeldig maar is voor eenieder, dus ook buitenlanders, herkenbaar als zijnde het een verbod. En staat uw fiets/bromfiets buiten de daarvoor aangewezen plaats kunnen ze hem verwijderen. Binnen onze gemeente worden in winkelstraten bepaalde auto parkeervakken aangewezen als zijnde uitsluitend voor fietsen/bromfietsen. Auto's die daar staan krijgen een bon. En ook daar komt er geen officieel verkeersbord aan te pas.

cor buissant des amorie
door cor buissant des amorie - Mar 6, 2020 om 09:14
104 Antwoorden / Vragen

Ik neem aan dat dit geregeld is in de APV. Vraag het anders even na bij u gemeente. Van elk bord of regel moet een besluit zijn en in dat besluit staat opgrond van wat die regel ingevoerd is.

he
door henkie.penkie - Mar 6, 2020 om 09:58
149 Antwoorden / 0 Vragen

Als deze in RVV (Regelement verkeersregels en verkeerstekens zijn opgenomen zijn deze wel degelijk rechts-geldig !

ed
door edosantos - Mar 6, 2020 om 10:50
16 Antwoorden / 1 Vragen

Als er sneeuw ligt zie je dit niet.

aurora1
door aurora1 Mar 7, 2020 om 22:27
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Er komt nooit meer sneeuw...

mo
door mof - Mar 6, 2020 om 11:03
3619 Antwoorden / 3 Vragen

De gemeente mag overal een parkeerverbod voor fietsen instellen. Dat dit kenbaar gemaakt wordt is voor u handig, ook als dit gebeurt door een verkeersbord op de stoep te schilderen.
als u wilt weten of het in uw geval ertoe mag leiden dat uw fiets wordt verwijderd zult u naar de kantonrechter moeten. Maar ik vrees dat de gemeente dit op grond van het geldende parkeerverbod gewoon mag doen, want dat is vastgelegd, bekend gemaakt, en het wel of niet schilderen van het verbod op de stoep maakt het verbod op zich niet onwettig.

Ij
door Ijsboerke - Mar 6, 2020 om 11:12
5 Antwoorden / Vragen

Door de gemeente of overheid geschilderde verkeerstekens zijn wel degelijk rechtsgeldig.
Denk bv ook maar aan blauwe en gele stoepranden.
Niet zoveel zwammen....aan de regels houden.

He
door Hemu - Mar 6, 2020 om 14:22
1 Antwoorden / Vragen

Amstelveen

va
door vanlotjegetikt - Mar 6, 2020 om 14:26
809 Antwoorden / Vragen

De gemiddelde fietser heeft lak aan dit soort regels en verder is een fiets normaal in het fietsenrek zetten ook nogal een dingetje.
Hier is maar een oplossing voor:  " je maintiendrai".

besseldekker
door besseldekker - Mar 6, 2020 om 20:37
123 Antwoorden / 0 Vragen

Er bestaan verbodsborden maar ook toestemmingsborden. Het lijkt dat Amsterdam de laatste gebruikt: deze site fietsparkeren is daar tamelijk expliciet over. Er zullen nog wel andere zijn.

r.kemperman
door r.kemperman - Mar 7, 2020 om 10:43
423 Antwoorden / 4 Vragen

Deze herinneringen worden in Amsterdam geplaatst binnen een zone.

Aan de rand van deze zone staan borden dat u een zone betreedt waar het verboden is om overal tweewielers te parkeren.

De gemeente is zelfs niet verplicht om deze herinneringen te plaatsen.

En ja. Ik ben een groot voorstander van het verwijderen van verkeerd neergesmeten fietsen.

Als ik zie hoe deze tegen winkelruiten aan gaan, op blindentegels en vlak voor een ingang "geplaatst"
En als je de eigenaar aanspreekt, dan hebben ze altijd wel een in hun ogen goede reden om asociaal te parkeren

Ka
door Kassagebruiker - Mar 7, 2020 om 12:35
683 Antwoorden / 5 Vragen

Wat ik zie in het verkeer, een rood verkeerslicht geldt niet voor fietsers, licht hebben ze als het donker is niet aan, richting aangeven doen ze niet, rijden met een verbod erop met hun telefoon in twee handen (het liefst op een handremfiets), pleuren hun fiets neer waar er maar even plek is en of dat toegestaan is is verre van belangrijk, als je er wat van zegt krijg je een grote bek terug, rijden vaak niet op de hun aangewezen plaats op de weg en zelfs tegen het verkeer in en hebben lak aan het bergrip verkeersregels.

Nu bent u natuurlijk niet zo, Rewico, dus dit bovenstaande doet u natuurlijk nooit.

re
door rewico Mar 8, 2020 om 16:31
16 Antwoorden / 17 Vragen

Beste Kassagebruiker,
Wil niet zeggen dat ik roomser dan de paus ben maar van alle dingen die u opsomt maak ik mij, uitgezonderd wel eens een stukje op de stoep met goede reden , mij nooit schuldig.
Wat mij opvalt in een aantal antwoorden dat deze nogal op blaftoon zijn.
Dat is best jammer want ik stelde mijns inziens een vrij normale vraag.
In ieder geval hebben een paar andere antwoorden mijn vraag duidelijk beantwoord en duidelijk gemaakt dat de gemeente Amsterdam niet altijd de dingen goed of tijdig publiceert of op hun website plaats.
 Ter info wil ik graag melden dat mijn fiets niet is weg gehaald oid maar was het pure nieuwsgierigheid

Ka
door Kassagebruiker Mar 8, 2020 om 17:24
683 Antwoorden / 5 Vragen

Zoals eerder geschreven door een mede beantwoorder: De gele en blauwe stoepranden zijn ook bekeuringswaardig, dus rechts geldig. Als u dus zo'n verfwerk mbt fietsen parkeren ziet is dat ook rechtsgeldig. En als er een auto fout geparkeerd staat wordt deze ook weggesleept/opgetakeld en afgevoerd. Dus waarom niet met uw of andermans fiets?

Verder geloof ik u best dat u de braafste fietser bent die er is, u bent dan 1 van de weinige of misschien wel zeldzaam.

Recentelijk bijna om 10 uur 's avond een fietser zonder licht, met twee handen aan zijn telefoon met een handremfiets die voor mij van links kwam, dus die mij voorrang moest geven begon meteen uitvoerig te schelden dat ik hem waarschuwde met een korte stoot van de claxon .....

rj
door rjw Mar 8, 2020 om 19:10
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Wees even consequent en vul het aan met:

- zebrapaden zijn voor automobilisten blijkbaar een reden om extra gas te geven, in het bijzonder als voetgangers oversteken.
- rechtdoorrijdende fietsers mag je scheppen als je met je auto rechtsaf slaat.

Zomaar 2 voorbeelden uit de dagelijks praktijk bij mij voor de deur. Gemiddeld zijn 4 fietsers en voetgangers slachtoffer van teringautomobilisten op het kruispunt. En dat is maar 1 kruispunt!

Ka
door Kassagebruiker Mar 8, 2020 om 19:20
683 Antwoorden / 5 Vragen

Dan heb je ook nog die "fijne" voetgangers (en ook fietsers) die op de verzoekknop voor groen voor hen drukken, vervolgens door het rood gaan en dan sta je als automobilist te wachten voor een rood licht terwijl de oversteker al ver uit beeld is .........

Maar om bij de vraagstelling te blijven: Het zebrapad is ook geschilderd en is legaal.

r.kemperman
door r.kemperman - Mar 9, 2020 om 09:28
423 Antwoorden / 4 Vragen

In Amsterdam staan bij elke toegang tot dit soort zones deze borden
Zoals eerder gezegd: de schilderingen op de straat zijn alleen een extra herinnering

rebek
door rebek - Mar 11, 2020 om 22:01
228 Antwoorden / 97 Vragen

Wie dat witte verkeersbord geschilderd heeftis nog maar de vraag, maar de gemeente hangt er altijd eerst een sticker aan bij mijn weten. Of het moet bij een staand verbodsbord bij werkzaamheden zijn. Dan kunnen ze hem eerder verwijderen