La
door Laura84 Dec 21, 2016 om 14:24
Geldzaken & recht

Is een hypotheekofferte rechtsgeldend

Op onze hyptoheek staat mijn schoonvader garant. Deze wordt op dit moment door de bank als hoofdelijk aansprakelijk  benoemd. Destijds is dit niet op deze wijze met ons gecommuniceerd. Nu blijkt dat mijn schoonvader niet bij ons in de hypotheekakte is opgenomen. Het staat niet in de hypotheekakte vermeld dat hij hoofdelijk aansprakelijk is en niets doet er in de hypotheekakte daarnaar verwijzen. Hierop hebben wij een klacht ingediend en nu zegt de bank dat hij wel degelijk hoofdelijk aansprakelijk is ivm het tekenen van de hyptoheekofferte.
Kan dit zomaar?

1183 5 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Dec 21, 2016 om 14:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard is een getekende hypotheekofferte rechtsgeldig.

Kan dat zomaar? Uw schoonvader heeft blijkbaar meegetekend voor de hypotheek. Dat verzint de bank toch niet.

Niemand tekent toch een hypotheekofferte mee voor een ander zomaar voor de lol?

En wat is er dan niet met u "gecommuniceerd"?

La
door Laura84 Dec 21, 2016 om 14:34
Antwoorden / 1 Vragen

Natuurlijk tekend iemand niet mee voor de lol. Destijds was de situatie dat ik studeerde en mijn man werkte. Door het meetekenen van mijn schoonvader konden wij de hyptoheek krijgen. De borgstelling, waar de bank over sprak, zou bij de eerste verlening van de hypotheek automatisch komen te vervallen. Nu wij bezig zijn met de hypotheek komt de borgstelling weer aan het licht. Maar de vraag is of de hypotheekofferte als rechtsgeldend materiaal gebruikt kan worden. Uiteindelijk moeten namelijk alle gegevens in de hypotheekakte komen te staan.

La
door Laura84 Dec 21, 2016 om 15:08
Antwoorden / 1 Vragen

Wij hebben geen geldproblemen de hyptoheek kan prima betaald worden. Aangezien wij weer bijna bij moeten tekenen voor de verlenging hadden wij graag gezien dat hij van onze hypotheek afgaat. Vandaar...

tijger1
door tijger1 - Dec 21, 2016 om 14:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus uw schoonvader stond en staat garant. Simpel. En staat dat vervallen van de borg zwart op wit?

Maar wat is er dan nu het probleem? Kunt u de hypotheek niet meer betalen en komen ze nu bij hem?

vd
door vdlieuw - Dec 21, 2016 om 14:50
215 Antwoorden / 6 Vragen

De bank heeft de originele en door uw schoonvader ondertekende hypotheekofferte
in haar bezit ? Zo ja, dan kunt u kijken wat en hoe het op die offerte omschreven is.
En als de bank het origineel heeft dan heeft u indertijd bij het afsluiten (al of niet via
de notaris) ook een kopie gehad, normaliter hoort die kopie dan dus te zitten bij uw
hypotheek bescheiden. Tenzij u niets of weinig bewaard en nooit iets kunt terugkijken,
maar dat is uw probleem en niet dat van de bank.

La
door Laura84 Dec 21, 2016 om 15:06
Antwoorden / 1 Vragen

De stukken zijn bij ons en bij mijn schoonvader bekend. Zijn naam staat onder de hypotheekofferte "gekrabbeld", niet getypt. Verslagleggingen gebeuren pas de laatste jaren bij de bank. Wij zelf hebben geen notities gemaakt van de gesprekken destijds. Het gaat om stukken van 13 jaar geleden.

jo
door jorisw - Dec 21, 2016 om 14:51
4340 Antwoorden / 1 Vragen

De hypotheekakte is bedoeld om de hypotheek in te schrijven in het hypotheekregister van het Kadaster. De getekende offerte is bedoeld voor de bank om te zorgen dat ze in geval van problemen hun geld kunnen krijgen. Het Kadaster heeft met dat laatste niets te maken.

La
door Laura84 Dec 21, 2016 om 15:05
Antwoorden / 1 Vragen

ok helder. Dan blijf ik het vreemd vinden dat het een offerte officieel is. Wanneer mijn man een offerte uitschrijft dan is dat echt niet bindend.

jo
door jorisw Dec 21, 2016 om 15:49
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Wel als die getekend terugkomt (of in de vorm van een purchase order die qua inhoud refereert aan een offerte). Dat is uiteindelijk precies hetzelfde, alleen op een ander stuk papier.

tijger1
door tijger1 - Dec 21, 2016 om 15:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als uw man een offerte uitschrijft en de klant tekent die, dan is dat echt bindend.

Maar als u verder aan alle eisen voldoet, zie ik niet in waarom de bank de borgstelling van uw schoonvader niet zou laten vervallen.