door willink Sep 21, 2004 om 18:42
Geldzaken & recht

Is garantie overdraagbaar?

Ik heb van plan om een GSM telefoon over te kopen van een kennis. De aankoopnota die dient als garantiebewijs staat op naam van de zaak van mijn kennis.

Kan dit voor mij problemen opleveren indien ik de gsm in de garantieberiode wil laten repararen? Of zit de garantie op de telefoon zelf, en maakt het net uit of de aankoopnota op naam van iemand anders staat?

4432 4 Rapporteer

tuinfreak_1
door tuinfreak_1 - Sep 21, 2004 om 19:26
763 Antwoorden / 1 Vragen

Dit kan inderdaad zorgen voor de nodige problemen, lees eens de garantievoorwaarden van de GSM telefoon door, hierin staan vaak een aantal voorwaarden die in die richting wijzen dat de garantie niet overdraagbaar is.

tuinfreak

hidkees
door hidkees - Sep 25, 2004 om 10:32
41 Antwoorden / 5 Vragen

Naast de garantievoorwaarden van de leverancier of fabrikant is er ook een wettelijk recht op herstel of vervanging van een niet goed werkend product. Hoe lang de periode is waarin gratis herstel geëist kan worden, is afhankelijk van de te verwachten levensduur van het product; vaak komt die periode wel (ongeveer) overeen met de garantieperiode. Welke naam op het garantiebewijs staat, is volgens mij niet van belang, als u (zonodig) kunt aantonen de rechtmatige eigenaar te zijn.

ymca_1
door ymca_1 - Sep 28, 2004 om 00:06
63 Antwoorden / 0 Vragen

Garantie wordt gegeven op het goed (de telefoon) en niet op de eigenaar van de telefoon. Op de vraag of garantie dus overdraagbaar is, is dus JA.

Uiteraard kan de leverancier wel om een aankoopbewijs vragen om te weten dat de zaak die gekocht is, daadwerkelijk bij deze winkel is gekocht.

ma
door maarschalk - Sep 28, 2004 om 12:33
3 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas voor ymca, jouw reactie is niet correct.

De verkopende partij staat garant voor een goed werkend product.

De persoon die aan jou de GSM verkoopt moet jou garantie bieden. Zijn leverancier heeft met jou niets te maken.