is
door ischut May 22, 2015 om 21:48
Geldzaken & recht

Jaarlijkse bijdrage VISA card

Ruim 30 jaar geleden heb ik een VISA-card aangeschaft tijdens een speciale actie, inhoudende dat de contributiekosten voor de VISA World Travel Card een leven lang 25 gulden per jaar per kaart zouden bedragen, terwijl de partnerkaart gratis is". Bij de omzetting van de gulden naar de euro zijn de contributiekosten opnieuw vastgesteld op 11,50 euro per kaart per jaar. Een leven lang betekent volgens mij echt een leven lang, maar nu wil VISA na ruim 30 jaar de contributiekosten ineens verhogen van 11,50 naar 36,50 per jaar. VISA geeft aan dat ze daartoe gerechtigd zijn op basis van punt 19.1 van de Algemene Voorwaarden waarin staat dat ICS de overeenkomst mag wijzigen. Maar dan heeft toch geen enkele actie bestaansrecht? Van de partnerkaart heb ik overigens nooit gebruik gemaakt.
Heeft iemand een advies?

6015 11 Rapporteer

sw
door swat1500 - May 23, 2015 om 00:44
3789 Antwoorden / 0 Vragen

Als u de betreffende afspraak zwart op wit hebt dan moet u Visa op die afspraak wijzen.

is
door ischut - May 23, 2015 om 01:03
20 Antwoorden / 25 Vragen

Dat heb ik, maar zij verwijzen dan naar een artikel uit hun Algemene Voorwaarden waarin staat dat ICS een Overeenkomst mag wijzigen (?).

aurora1
door aurora1 - May 23, 2015 om 01:34
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als het in de voorwaarden staat waarmee u destijds akkoord gegaan bent dan kunnen ze dat doen. U kunt de card kosteloos opzeggen als u het er niet mee eens bent.
Jaren geleden zijn de voorwaarden van de Pandakaart ook gewijzigd.
U kunt de Visa card opzeggen en elders waar de jaarlijkse kosten lager zijn opnieuw aanvragen.

ho
door hopetobehelping - May 23, 2015 om 08:03
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste ischut,

zoals ook al door anderen aangegeven, als in de overeenkomst of algemene voorwaarden staat dat men de prijs mag verhogen dan mag men dit ook doen, 'levenslang' heeft dan niet de betekenis zoals iedereen die zou verwachten.

In de algemene voorwaarden staat "Wij mogen de Overeenkomst binnen de wettelijke grenzen wijzigen. Wij informeren u hierover uiterlijk 2 maanden voordat de Overeenkomst wijzigt. Als u niet akkoord gaat met de wijzigingen dan kunt u de Overeenkomst kosteloos opzeggen. Dat moet u schriftelijk doen. Als u de Overeenkomst niet binnen die 2 maanden heeft opgezegd, betekent dit dat u met de wijzigingen instemt.".

De vraag is dan valt een verhoging van € 11,50 naar € 36,50 binnen de wettelijke grenzen.
Ik vind het persoonlijk nogal een forse verhoging, dit is wat consuwijzer over prijsverhogingen van abonnementen schrijft, klik hier.

Als ik u was zou ik de verhoging van ruim 200% in ieder geval aankaarten bij ICS en aangeven dat u dit buitensporig vind .

Geen idee hoe vaak u gebruikt maakt van uw creditcard.
Als u uw creditcard weinig gebruikt zou u de creditcard ook gewoon de deur uit kunnen doen.
Wat u ook kunt doen is een andere creditcard nemen. Jaarlijks € 36,50 voor een creditcard vind ik een erg hoog bedrag. Zie de volgende link voor mogelijkheden die wellicht voor u interessant zijn, klik hier.
De € 36,50 per jaar zou ik als ik u was niet accepteren, desnoods maar gewoon opzeggen en een andere credit card nemen.

target
door target - May 23, 2015 om 12:33
297 Antwoorden / 3 Vragen

Dit kunnen ze gewoon doen. Al sta je in je gelijk dan nog leg je zoiets af.

De voorwaarden zijn gewijzigd. Voorwaarden mogen gewijzigd worden.
En als je het er niet mee eens bent kun je de overeenkomst voortijdig verbreken op grond van deze voorwaardenwijziging.

De enige kleine kans die je hebt is als je een door beide partijen ondertekende overeenkomst hebt. Maar ik heb zo'n vermoeden dat dit in de aanbieding destijds slechts vermeld stond en dat je verder een standaard overeenkomst aangegaan bent.

zoekster
door zoekster - May 23, 2015 om 13:53
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Eigenlijk zou u voor zo iets meer handen op elkaar moeten krijgen, dat u met een club mensen naar de rechter stapt om dit te laten onderzoeken. Het komt op mij over dat de levenslange belofte een belangrijk onderdeel was van de overeenkomst en dit nu zomaar wegwuiven met een verwijzing naar de AV?

Het lijkt mij dat het redelijk zou zijn dat er trapsgewijs een verhoging van de Mastercard zou plaatsvinden. Want het kan natuurlijk zijn dat die 11,50 niet meer kostendekkend zijn.

Dit is als het ware een nieuw contract, waarbij het ook nog eens zo is dat mensen die zich nu aanmelden een gratis Samsung tablet krijgen.

Ga eens wat andere fora af en probeer erachter te komen of er nog meer ontevreden klanten zijn die dit willen aanvechten.

who cares
door who cares - May 23, 2015 om 16:51
146 Antwoorden / 9 Vragen

Ik heb een Visa card in combinatie met de ANWB voor 12.00 per jaar , als men op de website van Visa kijkt is zijn de kosten voor de visa card 36.50 dit is volgens mij altijd al zo geweest.

tot15karakters
door tot15karakters - May 23, 2015 om 18:07
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Naast de eigen Visa zijn er meerdere aanbieders met andere prijzen.

Naast ANWB is ook KLM actief, en als je zoek nog meer.

Zelfs enkele electro winkels hebben een kaart, maar als je bij hun buren een TV gaat kopen die voordeliger is, best leuk.... als je de kaart van hun buren gebruikte die erg duidelijk herkenbaar is!

pe
door peterbee - May 25, 2015 om 09:58
58 Antwoorden / 5 Vragen

neem een Bijenkorf-card.

Deze is gratis als je hem alleen in deze winkel gebruikt, en anders zijn de kosten € 12,50 per jaar.

er vanuit gaande dat je geen rente betaald omdat je op krediet wilt kopen en pas 3 maanden later wilt aflossen, is dit de goedkoopste oplossing.

crewmember
door crewmember - May 26, 2015 om 09:32
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=hopetobehelping schreef op zaterdag 23 mei 2015, 08:03]

In de algemene voorwaarden staat "Wij mogen de Overeenkomst binnen de wettelijke grenzen wijzigen. Wij informeren u hierover uiterlijk 2 maanden voordat de Overeenkomst wijzigt. Als u niet akkoord gaat met de wijzigingen dan kunt u de Overeenkomst kosteloos opzeggen. Dat moet u schriftelijk doen. Als u de Overeenkomst niet binnen die 2 maanden heeft opgezegd, betekent dit dat u met de wijzigingen instemt.".

Stond dit 30 jaar geleden ook in de algemene voorwaarden die U tekende? Kunnen ze dit ook bewijzen?

phenix
door phenix - Jul 19, 2015 om 10:24
15 Antwoorden / 1 Vragen

Een wat verlate reactie. Als u de algemene voorwaarden van destijds, dus diebingevoegd waren 30jr geleden nog had en een brief van destijds waarin men zoveel meer of monder verklaard dat men "in afwijking van artikel X" u levenslang bedrag Y in rekeninv brengtvoor hoofdkaarten partnerkaart, kunt u online bij VISA reclameren of telefonisch contact opnemen. In alle andere gevallen, zeker omdat de maatschappij tegenwoordig steeds meer vraagt om creditcards er weinig energie in steken. Het bedrag is te gering om juridisch iets mee te kunnen doen en de haalbaarheid zal nagenoeg nihil zijn. Vervelend, maar helaas