ei
door eimers Apr 27, 2020 om 16:37
Geldzaken & recht

Kan een auto koopovereenkomst gewijzigd worden i.v.m. corona?

Op 9 maart heb ik via ikwilvanmijnautoaf.nl een koopovereenkomst gesloten. ikwilvanmijnautoaf.nl is een tussenpersoon die auto's verkoopt aan opkopers voor particulieren. Er stond een deal van 7700euro. De opkoper zou de auto binnen 2 weken bij mij ophalen. Nu kreeg ik op 16 maart een belletje van de opkoper dat hij de auto niet meer kon ophalen i.v.m. de corona. hij zou het later ophalen, maar wist op dat moment nog niet precies wanneer. Maar de deal stond gaf hij aan. Vervolgens kreeg ik afgelopen week een belletje van ikwilvanmijnautoaf.nl dat de opkoper nog wel de auto wil hebben, maar alleen voor 6500euro. Dit had te maken met overmacht en de corona. Hij zou de auto niet meer goed kunnen verkoper voor de export i.v.m. de corona.
Ondertussen heb ik de wegenbelasting, verzekering en een nieuwe apk moet betalen. En zou ik ook nog eens 1200euro minder krijgen voor mijn auto, terwijl er een overeenkomst (bevestigd via mail) was. ikwilvanmijnauto.nl zegt niets voor mij te kunnen doen. Het valt onder overmacht volgens hen?
Sta ik hierbij nog steeds in mijn recht? Of heb ik gewoon pech?

4250 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 27, 2020 om 16:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U weet niet dat dat al gewoon compleet louche zaken zijn? Is uw auto bekeken, zo ja, waarom dan niet meteen overgeschreven en betaald?

Ik zou de terminologie van die zogenaamde deal nog maar eens bestuderen. Er zal wel een heel slangennest onder zitten.

Ikwilvanmijnautoaf is zogenaamd alleen tussenpersoon. Toets eens in op Google en huiver.

1paul
door 1paul - Apr 27, 2020 om 17:20
3134 Antwoorden / 0 Vragen

nee, niet verkopen voor dit bedrag je kunt ze gewoon aan het kontrakt houden....

justmeagain
door justmeagain Apr 27, 2020 om 23:58
623 Antwoorden / 8 Vragen

Er is waarschijnlijk geen contract, ik gok dat er een bod is gedaan. Als ze de auto zien gaat er alt6nig e9fiks bedrag af voor krasjes, deukjes enz.

1paul
door 1paul Apr 29, 2020 om 14:20
3134 Antwoorden / 0 Vragen

staat hierboven een koopovereenkomst, daar kan je ze gewoon aan houden....

Thijs12
door Thijs12 - Apr 27, 2020 om 17:22
532 Antwoorden / Vragen

Of er ooit iemand geweest is die werkelijk het geld heeft gekregen wat ze zogenaamd aangeboden hebben? Ook zonder Corona heb ik er nog nooit van gehoord.

Zeeg
door Zeeg Apr 29, 2020 om 12:56
39 Antwoorden / 0 Vragen

Alleen in de reclamespotjes????

br
door bravehenk - Apr 27, 2020 om 17:27
206 Antwoorden / 0 Vragen

Die deal is in 99,999999% een lokkertje om u naar hun toe te krijgen.Niemand kan een auto taxeren zonder eerst gezien te hebben. U schrijft ik heb een koopovereenkomst is dit niet meer een richtbedrag of heeft u werkelijk iets getekend  zowel de koper als verkoper? denk het niet.
Als de werkelijke "deal"gaat plaatsvinden wordt uw auto op vele punten zoals krassen deukjes staat intereur e.d. opeens veel minder waard oftewel meer de reele waarde. Voor wat bedrag stond uw auto op bv anwb koerslijst te boek, dan moet u kijken naar handelaarsprijs.U moet niet meteen de klinkende reclame met betaalde acteurs geloven en dat meeslepende melodietje.
Internet staat bol van uw soort ervaringen.

ju
door juliomariner Apr 27, 2020 om 17:48
1321 Antwoorden / 2 Vragen

Meeslepend melodietje? Irritante oorwurm zult u bedoelen

me
door mein33 - Apr 27, 2020 om 18:01
5658 Antwoorden / 28 Vragen

U wordt belazerd, u wordt bedonderd en als ik u was dan liet ik mij dat niet gebeuren !

De deal stond volgens de koper, maar diezelfde koper komt telkenmale met andere beloften, maar ook met een veel lager aankoopbedrag en dat waarschijnlijk zonder enig overleg met en zonder instemming  van u.
Zij verschuilen zich nu achter het coronavirus, maar dat wil niet zeggen dat u hun verhaal en aanbod zondermeer hoeft te slikken.

Willen ze de auto nog hebben, dan de overeengekomen € 7700,00 betalen of anders deze overeenkomst ontbinden.

Maar kijk uit als de overeenkomst toch nog tot stand mocht komen, dat u uw geld krijgt en dat de centjes op uw bankrekening staan  voordat u het kentekenbewijs afgeeft.

Zelf zou ik ontbinden, want dat lijkt mij in iedergeval de veiligste weg om te bewandelen !
Laat u niet overhalen met dreigementen of door intimidatie, want ze hebben geen poot om op te staan !

justmeagain
door justmeagain Apr 28, 2020 om 00:00
623 Antwoorden / 8 Vragen

Er is waarschijnlijk geen overeenkomst slechts een bod.. niemand loopt ongezien een auto.

sw
door swat1500 - Apr 27, 2020 om 19:08
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Een grote oplichters bende. Je krijgt een aanbod wat te mooi is om waar te zijn. Zodra ze de auto echt gaan bekijken is er opeens van alles mis en gaat het bod snel omlaag. Weiger je dan het bod dan zou dat opeens bindend zijn en moet je opeens een rekening betalen.
Althans dit blijkt uit ervaringen op internet.
Kortom ook die 6500 gaat u echt niet krijgen. Afzeggen en de auto via een andere weg verkopen zoals MP of AutoScout24.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 28, 2020 om 09:52
16827 Antwoorden / 202 Vragen

ikwilvanmijanautoaf.nl, leest u dat in het vervolg maar: wij kopen graag uw auto tegen een een zo laag mogelijke priujs of nog beter gezegd en ook meer feitelijk: wij zullen heel graag regelen dat een opkoper uw autro kopot en daar dus zelf ook graag aan verdienen. NIET doen dus.
In beginsel betekent het dat een overeenkomst niet wordt nagehomen en u zou naleving kunnen vorderen maar mijn advies is: begin er niet aan, u maakt het dan zich zelf alleen maar moeilijker. Zo u toch zou willen proceren: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/  en http://www.wetrecht.nl/schadevergoeding-bij-het-niet-nakomen-van-een-overeenkomst/  Dat is dan aan u maar mijn advies is, net als ook al door anderen gesteld, begin er niet aan. Probeer uw auto zelf te verkopen aan een betrouwbare handelaar en niet via een tussenpersoon.

mo
door mof - Apr 29, 2020 om 12:27
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als u een schriftelijke overeenkomst heeft is deze gewoon geldig.

cor buissant des amorie
door cor buissant des amorie - Apr 29, 2020 om 14:55
104 Antwoorden / Vragen

Als u een koopovereenkomst heeft dan moeten zij de afgesproken prijs betalen. Is er geenovereenkomst dan gaat de deal gewoon niet door. Ik weet uit eigen ervaring dat zij niet recht door zee zijn.
Ik bood een auto aan, kenteken, km stand, en een complete beschrijving van het uiterlijk. In dit geval betrof het een SUV met een linnenkap.
Ik kreeg een mooi bod en besloot naar hen toe te rijden.
Er ging gelijk 1500 euro van de prijs af omdat het een voertuig was met een linnenkap.
Toen ik hen attendeerde op het gegeven dat ik da in mijn mail duidelijk had omschreven, kreeg ik te horen dat zijn geen mail ontvangen hadden.

Weggereden en een week later de auto verkocht voor de mij gewneste prijs.

Dus ik zeg: NIET DOEN!!